کارزار آنلاین برای استخدام‌ فارغ التحصیلان محیط‌ زیست در آموزش و پرورش

0

امسال سال استخدام گسترده در وزارت آموزش و پرورش است. در پی بازنشسته شدن تعداد زیادی از کارکنان این وزارت‌خانه و کمبود معلم در مدارس و مراکز آموزشی، نهایتاً امسال این مجوز صادر شد تا آزمون استخدامی گسترده‌ای برای استخدام معلم‌ها در سراسر کشور برگزار شود. عمده داوطلبان کاری که می‌توانند در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شرکت کنند، فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان هستند. با این حال، نظر به جامع بودن مسئله آموزش در کشور، گروه‌های فراوانی خودشان را محق می‌دانند که از طریق این آزمون جذب شوند و بخشی از بدنه آموزشی مدارس کشور باشند. استخدام فارغ التحصیلان محیط‌ زیست در آموزش و پرورش، جدیدترین خبر مطرح‌شده درباره این موضوع است.

فارغ‌التحصیلان رشته محیط‌ زیست با راه‌اندازی یک کارزار آنلاین از وزیر آموزش و پرورش خواسته‌اند تا مقدمات حضور آنها را هم در فرایند استخدامی این وزارت‌خانه فراهم کند. آنها معتقدند از آنجایی که چند سالی است واحد درسی محیط‌ زیست به سرفصل‌های درسی مدارس اضافه شده، باید فرصتی برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم آید تا به‌صورت تخصصی موضوعات محیط‌ زیستی را به دانش‌آموزان آموزش دهند.

آنها در این کارزار که بیش از ۲ هزار امضای آنلاین دریافت کرده‌اند و عنوان نموده‌اند که در آموزش‌هایی که تاکنون به دانش‌آموزان ارائه شده اثری از تصمیمات علمی و تخصصی دیده نمی‌شود و علیرغم نیاز و ضرورت، در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش، نامی از رشته علوم و مهندسی محیط‌ زیست یعنی مرتبط‌ترین رشته آموزشی برای محیط‌ زیست، وجود ندارد.

بهترین آگهی‌های استخدام حوزه آموزش را ببینید

عدم حضور متخصصین در دوره‌های آموزشی مدارس

یکی از موضوعاتی که این گروه از علاقه‌مندان به استخدام روی آن تأکید می‌کنند، اهمیت آموزش تخصصی است. چیزی که چند دهه‌ای است در نظام آموزشی ایران مورد توجه قرار نگرفته و اثرات منفی آن هم مشهود است. مثال بارزش را در دروس تربیت‌ بدنی و هنر باید دید که چگونه این دو رشته مهم و ضروری از‌ چرخه اهداف آموزشی دور شدند و دانش‌آموزان پس از سال‌ها آموزش توسط مدرسین غیرمرتبط، عملاً چیزی از آن دو درس درک نکردند.

در واقع یک نگاه درجه اول و دومی در نظام آموزشی ایران برقرار است که گمان می‌کند برخی از دروس اصلی و مهم هستند و باید برای آنها نیروی آموزشی تخصصی استخدام کرد و برخی دروس هم چندان مهم نیستند و نیازی نیست که برای آنها از نیروهای متخصص استفاده کرد. همین نگاه موجب شده که برای دروسی مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی به سراغ آموزش تخصصی و با استفاده از اساتید متخصص بروند. در مقابل، برای دروسی مانند محیط‌ زیست که ازقضا تاثیر فراوانی بر تغییر رفتار دانش‌آموزان در برخورد با زمین، طبیعت و محیط اطراف‌شان دارد چندان حساسیتی در استخدام نیروی متخصص نیست. یعنی دانش‌آموختگانی که سال‌ها در این زمینه تلاش بی‌وقفه داشته‌اند وگرنه کیفیت محتوای آموزش محیط‌ زیست در مدارس از نریختن زباله در خیابان فراتر نخواهد رفت!

امسال چند نفر در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند؟

وزیر آموزش و پرورش به‌تازگی خبر داده که در سال ۱۴۰۱ این وزارت‌خانه مجوز برای استخدام ۳۸ هزار و ۸۱۳ نفر را دریافت کرده است که در حال حاضر یک آزمون استخدامی گسترده برای این منظور برگزار کرده است. نتایج این آزمون که در میانه اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شده بود به زودی اعلام می‌شود و دانش آموختگان برای مصاحبه‌ها و مراحل بعدی استخدامی خودشان را آماده خواهند کرد. اما این پایان کار استخدام نیروی کار در وزارت آموزش و پرورش نیست و به زودی خبرهای تازه‌تری از برنامه‌های استخدامی این وزارت‌خانه اعلام خواهد شد. فارغ التحصیلان رشته محیط‌ زیست امیدوارند تا با رایزنی‌های صورت‌گرفته، خودشان را در برنامه‌های استخدامی بعدی این وزارت‌خانه جای دهند.

خبر تکمیلی: استخدام معلمان در سال ۱۴۰۱ | بیش از ۳۸ هزار متقاضی جذب می‌شوند

استخدام مربی در سازمان فنی و حرفه ای و اجرای طرح ساماندهی مربیان کشور


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.