کانسپت Scenic Vision؛ بیانگر دیدگاه متفاوت رنو

نقد طراحی و تحلیلی بر محصول مفهومی و جدید رنو به قلم علیرضا محمدزاده

0

مدل Scenic به دلیل قرارگیری در سگمنت MPV یا مینی ون‌ها، همواره به عنوان یکی از محصولات متفاوت، محبوب و البته کاربردی رنو در اروپا شناخته شده است. حال با معرفی کانسپت Scenic Vision، احتمالا دیگر شاهد تولید و عرضه این مدل در سگمنت مینی ون‌ها نخواهیم بود و باید منتظر حضور سینیک در بخش پرطرفدار کراس اوورها، به‌خصوص کراس‌اوورهای الکتریکی باشیم زیرا در کانسپت جدید شما با ترکیبی از یک ام‌پی‌وی و کراس روبه‌رو هستید. رنو با معرفی مدل مفهومی Scenic Vision، در حال ثبت فصل جدیدی در تاریخ خود است و چشم‌انداز آینده خود را که مسیری برای حرکت پایدارتر، ایمن‌تر و فراگیرتر است را به نمایش می‌گذارد‌.

مدل مفهومی Scenic، بر پایه پلتفرمی کاملا جدید طراحی شده که البته ساختاری شبیه و نزدیک به پلتفرم مگان E-Tech دارد، با این حال Scenic Vision با طول ۴۴۹۰, عرض ۱۹۰۰، ارتفاع ۱۵۹۰ و فاصله بین دو محور ۲۸۳۵ میلی‌متر، به ترتیب به میزان ۲۹۱ میلی‌متر در طول و ۱۵۰ میلی‌متر فاصله محوری بیشتری در مقایسه با Megan E-Tech داشته و به همین دلیل، با وزن ۱۷۰۰ کیلوگرم، سنگین‌تر از مگان نیز هست. حال اگر از اعداد و ارقام و مختصات کلی بگذریم، به استایل ظاهری Scenic Vision می‌رسیم و به عبارتی می‌توان گفت، جدیدترین زبان طراحی رنو در این کانسپت تکامل و تبلور یافته که با بدنه‌ای بسیار زیبا، ساده و خطوط شخصیتی قوی و جزییاتی مدرن و آینده نگرانه ترکیب شده است.

پیکره کلی بدنه، به خصوص در زاویه نیمرخ، حالتی دو جعبه ای «Two-box» داشته که همین امر، شکاف بین خودروهای SUV و هاچ‌بک را پر کرده و از گذشته MPV سنیک نیز فاصله گرفته است. در نمای جلو، با سطوحی تمیز و به اصطلاح خوش تراش رو به رو هستیم که جریانی پویا از خطوط و سطوح را به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های LED باریک جلو نیز، ظاهری مرموز و تهاجمی به Scenic Vision بخشیده که با الگوهای الماسی شکل اطراف جلوپنجره، جلوه بصری این نما را بیش از پیش جذاب و تماشایی کرده است.

جدیدترین آگهی‌های خودرو رنو

نمای جانبی نیز به لطف استفاده از سطوح نامتعارف یا ساختارشکن بر روی درب‌ها و جزئیات جذاب و سایز اغراق‌آمیز رینگ‌های ۲۱ اینچی، کاملا پویا و اسپرت است. با گذر از نمای جلو و جانبی، به قسمت عقب Scenic می‌رسیم که با استفاده از چراغ‌های LED بومرنگ مانند، لوگوی نورانی رنو و اسپویلر بزرگ عقب، از ظاهری برجسته‌تر برخوردار است. ژیل ویدال «Gilles Vidal» طراحی کانسپت Scenic Vision می‌گوید که این مدل از قابلیت تولید نزدیک به ۹۰ درصدی برخوردار است، هرچند که احتمال تکامل برخی جزئیات استایل ظاهری آن را در نسخه تولیدی رد نکرد.

با ورود به داخل کابین با فضا و معماری رویایی روبه‌رو می شویم که بیش از ۷۰ درصد متریال مورد استفاده در آن را مواد بازیافتی تشکیل داده که از جمله آن می‌توان به پلی استر کربن و پلاستیک بازیافتی اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های جذاب داخل کابین نیز می‌توان به صفحه نمایش عریض که از طریق یک دوربین خارجی، تصاویر زنده محیط را به نمایش گذاشته و میدان دید راننده را تا میزان ۲۴درصد افزایش می‌دهد، سیستم تشخیص چهره با قابلیت باز کردن خودکار درها و حسگرهای مختلف که حالت‌های مختلف راننده را برای رانندگی ایمن‌تر بررسی و رصد می‌کند اشاره کرد.

سنیک ویژن، علاوه‌بر برخورداری از استایل ظاهری و فضای داخلی متفاوت و جذاب، از پیشرانه‌ای تقریبا غیرمعمول نیز بهره می‌گیرد که دلیل آن، استفاده از قوای محرکه پلاگین هایبرید هیدروژن سلول سوختی است. این پیشرانه متشکل از یک موتور الکتریکی در محور جلو با قدرت ۲۱۵ اسب بخار، یک سلول سوخت هیدروژنی افزایش‌دهنده برد با قدرت ۲۱ اسب بخار و یک باتری ۴۰ کیلووات ساعتی است.

این مجموعه هیبریدی علاوه بر کاهش وزن خودرو برد بیشتری را نیز ارائه می‌دهد که طبق ادعای رنو و با در نظر گرفتن سوخت هیدروژن، شعاع حرکتی سنیک ویژن تا ۸۰۰ کیلومتر افزایش یابد. همانطور که اشاره شد، این مدل مفهومی پیش نمایشی از یک مدل تولیدی است که در سال ۲۰۲۴ و به عنوان نسل پنجم Scenic رونمایی خواهد شد که به احتمال زیاد این پیشرانه الکتریکی- هیدروژنی با یک پیشرانه الکتریکی معمولی جایگزین شده و عرضه شود.

خرید و فروش و قیمت انواع رنو

جدیدترین آگهی‌های خودرو رنو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.