۷ نکته کلیدی برای خرید یک روفرشی مناسب

روفرشی لباسی مناسب برای محافظت از فرش

0

از همان دیرباز که هنر ایران روی صنایع دستی و انواع فرش ایرانی خودش را نشان داد، استفاده از ابزارهای مختلف برای مراقبت از این هنر هم رونق گرفت. شاید روفرشی را بتوان یکی از همین ابتکارها دانست؛ انگار هرچقدر که دست‌بافته‌های منقوش به هنر ایرانی بیشتر زیر پایمان قرار گرفت، قدر و ارزش آن را هم بیشتر دانستیم و درک کردیم که باید از آن مراقبت کنیم. حالا روفرشی و صنعت آن تبدیل به یک بازار مهم و پرفروش شده که هر روز با تنوع و مدل‌های بیشتری همراه می‌شود. روفرشی پارچه‌ای نسبتا ضخیم است که طبق ابعاد فرش دستباف روی آن قرار می‌گیرد تا آن را از آسیب‌های احتمالی نور خورشید و پاخوردگی محافظت کند.

نکات اصلی خرید روفرشی

اما خرید روفرشی هم مثل بسیاری از اجزای دکوراسیون خانه نیاز به دقت و تامل بسیار دارد. البته تنوع در این بازار به حدی زیاد است که انتخاب نهایی به رنگ و جنس دلخواه شما بستگی دارد. برخی دوست دارند از روفرشی‌های طرح‌دار استفاده کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند، روفرشی ساده و همرنگ دکوراسیون را به خانه ببرند. انتخاب شما هرچه که هست، باید به برخی نکات ضروری در مورد آن توجه کنید. 

  • توجه به جنس پارچه روفرشی: این مساله شاید در ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشد؛ اما یک انتخاب درست به شما کمک می‌کند روفرشی را به راحتی شسته و بارها از آن استفاده کنید. برخی از جنس‌های انتخابی برای تولید روفرشی به‌گونه‌ای است که سخت شسته یا خشک می‌شود. این مساله باعث می‌شود تا هنگام استفاده مداوم از آن، با مشکل روبرو شوید.
  •  روفرشی با اندازه مناسب: اگر سایز آن کوچک باشد، باعث زود کثیف شدن فرش و ازبین‌رفتن آن می‌شود و عملاً استفاده از روفرشی بی‌فایده خواهد بود. اگر هم زیاد بزرگ باشد، دکوراسیون خانه شما را از شکل می‌اندازد.
  • اگر انتخاب شما روفرشی‌های ضخیم است، بهتر است سراغ جنس مخمل یا دوشانل بروید که در مدل‌های روفرشی ضخیم جنس بهتری دارند. اگر ترجیح‌تان استفاده از روفرشی‌های نازک‌ و طرح‌دار مدرن است که این روزها بیشتر طرفدار دارد، هنگام خرید به جنس آن خوب دقت کنید که از بافت متراکم در آن استفاده شده باشد.
  • پارچه‌های پلی‌استر معمولا وزن کمتری دارند و راحت‌تر قابل شست‌وشو و جابه‌جایی هستند. البته این مساله را هم باید درنظر داشته باشید که هر چقدر پارچه روفرشی سبک‌تر باشد، راحت‌تر کناره‌های آن لوله می‌شود. اگر روفرشی سبک را انتخاب کردید، می‌توانید چهار طرف آن را با یک کش و به‌صورت ظریف به فرش ببندید تا از لوله شدن آن جلوگیری شود.

 انواع روفرشی

روفرشی هم مانند خود فرش انواع مختلفی دارد. معمولاً بر اساس اندازه، طرح و جنس پارچه‌ می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد. علاوه‌بر سایزهای مختلفی که برای روفرشی در بازار موجود است، مدل‌هایی مختلفی مثل کلاسیک، مدرن و مخمل هم در این بازار متنوع دیده می‌شود.

البته برخی از انواع روفرشی دارای کش در چهار گوشه است و دیگر نیازی نیست که نگران لوله‌شدن کناره‌های روفرشی باشید. برخی از روفرشی‌ها هم از جنس ایرانی هم ترک تهیه می‌شوند. همه این انواع روفرشی بسته به کیفیتی که دارد می‌تواند در قیمت‌های مختلف هم عرضه شود.

روفرشی کش دار مخمل

بهترین جنس روفرشی

شاید برای برخی این پرسش مطرح شود که بهترین جنس روفرشی چیست؟ البته که نمی‌توان به صورت قطع یک نسخه واحد برای همه مصرف‌کنندگان پیچید؛ چرا که هرکسی بسته به شرایطی که دارد، بودجه و سلیقه متفاوتی هم خواهد داشت.

 با این‌حال، این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین جنس یعنی همان نوعی که راحت‌تر قابل شست‌وشو باشد و به‌درستی روی فرش قرار گیرد.

جنس مخمل بهترین جنس برای آن‌هایی است که به دنبال روفرشی‌های سنگین‌تر هستند و جنس پلی‌استر برای آن‌هایی که می‌خواهند یک روفرشی سبک را تهیه کنند. روفرشی‌های دو رویه هم معمولا از جنسی ساخته می‌شوند که در درازمدت قابل استفاده باشند.

جنس الیاف به‌کاررفته در روفرشی 

معمولا جنس‌های مختلف پارچه برای روفرشی استفاده می‌شود. درعین‌حال، روفرشی پارچه‌ای معمولا با جنس پشم، پنبه، کتان یا حتی الیاف مصنوعی تولید می‌شود. البته امروزه علاوه بر این الیاف طبیعی، از الیاف مصنوعی هم برای تولید روفرشی استفاده می‌شود

روش نگهداری روفرشی

درست است که شما از روفرشی استفاده می‌کنید تا آلودگی احتمالی فرش را به خود بگیرد؛ اما مراقبت از خود روفرشی هم اهمیت بسیاری دارد.

  • مهم‌ترین مساله نحوه تمیز کردن آن است. اگر خانه شما در نقطه‌ای قرار دارد که احتمال ورود گرد و غبار به آن زیاد است، سعی کنید هر روز با یک جارو روی آن را تمیز کنید تا غبار احتمالی به خورد روفرشی نرود. برخی مواقع این غبار ممکن است به فرش هم نفوذ کند و در نهایت آن را کدر و بدرنگ کند.
  • اگر قصد شست‌وشوی آن را دارید، بهتر است از مواد شوینده نسبتاً ملایم استفاده کنید تا بافت روفرشی آسیب نبیند. 
  • مساله دیگر هم لوله یا جمع شدن روفرشی است. برای جلوگیری از جمع شدن مداوم آن که در نهایت به چروک یا کثیف شدن منجر می‌شود، از نگهدارنده یا کش برای کناره‌های روفرشی استفاده کنید. اگر دوست ندارید از کش برای ماندگاری ظاهر روفرشی استفاده کنید، گوشه‌های آن را زیر پایه مبل قرار دهید تا تکان نخورد و جمع نشود.

روش شست‌وشوی انواع روفرشی

بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از ماشین‌لباسشویی برای شستن روفرشی استفاده کنند. اما بهتر است قبل از روشن کردن ماشین‌لباسشویی و رها کردن روفرشی در دل آن، به برخی نکات توجه کنید.

اگر انتخاب شما برای شستن روفرشی استفاده از ماشین لباسشویی است، به گنجایش ماشین و اندازه روفرشی خود دقت کنید. این مساله هم به شست‌وشوی بهتر کمک می‌کند و هم به ماشین‌لباسشویی شما آسیب نمی‌زند. اگر هم ظرفیت لباسشویی شما پایین است یا به هر دلیلی نمی‌خواهید آن را داخل خانه بشویید، می‌توانید آن را برای شست‌وشو به قالیشویی‌های معتبر بسپارید.

بهترین برندهای روفرشی

بیشترین مدل‌های امروز روفرشی در بازار یا ایرانی است و یا ترک. برخی ترجیح می‌دهند از برندهای ترک استفاده کنند؛ اما برخی هم انتخاب‌شان، روفرشی وطنی است. البته باید تاکید کرد همانطور که دست‌های ایرانی‌ها در تولید فرش هنرمند است، بهتر است برای خرید روفرشی هم به دستان آن‌ها اعتماد کنیم. کما اینکه پرفروش‌ترین روفرشی‌های بازار معمولاً روفرشی یزد است که جنس و کیفیت قابل‌توجهی دارد.

سوپر گلشن و ستاره زرین از جمله برندهای معروف روفرشی است که در یزد تولید می‌شود و هواداران بسیاری دارد. این برند روفرشی به‌دلیل کیفیت بالاتر و قیمت قابل قبول، موردتوجه مصرف‌کنندگان است.

برای دیدن آگهی‌های روفرشی کلیک کنید

برند روفرشی سوپر گلشن

مزایا و معایب استفاده از انواع روفرشی

بسته به اینکه انتخاب نهایی شما برای روفرشی چه برند و جنسی است، انواع روفرشی می‌توانند می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. به‌عنوان مثال یکی از معایب روفرشی‌های جنس ترک، قیمت بالای آن است. این نوع روفرشی ممکن است برای هر خانه یا بودجه‌ای مناسب نباشد.

مهم‌ترین مزیت روفرشی هم به محافظت از فرش شما و طولانی‌تر شدن عمر آن وابسته است. شاید نگهداری از روفرشی باعث شود که فکر کنید خرید آن قطعاً معایب خاص خود را دارد، اما در درازمدت هزینه‌های شما را برای شست‌وشوی فرش کم می‌کند. به‌خصوص اگر کودک در خانه دارید، تردید نکنید و با تکیه به مزایای روفرشی، خریدتان را نهایی کنید.

***

آگهی‌های روفرشی را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.