توقف تولید تیبا از زمستان سال جاری

8

گروه خودروسازی سایپا در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرد که از زمستان امسال تولید ارزان‌ترین محصول این مجموعه، یعنی تیبا، متوقف خواهد داشت

مدیرعامل سایپا اعلام کرده است: «با تلاش‌های صورت گرفته در بخش‌های مالی و کاهش قابل توجه تعهدات ناشی از اجرای برنامه‌های دقیق در حوزه فروش، در سه ماه نخست امسال نیز زیان ده نبوده‌ایم و اگر شاخص‌های اقتصادی تغییر نکند، امسال از زیان خارج خواهیم شد.»

همچنین مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد که در زمستان ۱۴۰۰، پروژه حذف تیبا از خط تولید این شرکت آغاز می‌شود و به عبارت ساده‌تر، ارزان‌ترین خودروی این روزهای بازار به روزهای توقف تولید خود نزدیک شده است.

با توجه به صحبت‌های انجام شده گویا قرار است تا تیبا صندوق دار از خط تولید سایپا خارج شود و فعلاً برنامه‌ای برای توقف تولید تیبا ۲ اعلام نشده است. با توقف تولید تیبا، تیراژ قابل توجهی از تولیدات خانواده X200 سایپا کاهش پیدا می‌کند و این خودروساز می‌خواهد تا در کنار حذف تیبا صندوق دار از خط تولید، تیراژ تولید ساینا EX را افزایش دهد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به این که یک سال از توقف تولید خودرو پراید می‌گذرد، افزود: «پراید به عنوان یک خودرو با تکنولوژی قدیمی نماد شرکت سایپا شده بود و تهدیدها و تخریب‌هایی برای برند سایپا و حتی صنعت خودرو به دنبال داشت.»

سلیمانی اظهار کرد: «منتقدان داخلی و رسانه‌های خارج از کشور نیز سطح ایمنی و تکنولوژی پراید را دستاویزی برای زیر سوال بردن خودروسازی کشور قرار داده بودند؛ از این رو توقف تولید این خودرو یکی از نخستین برنامه‌هایی بود که در سایپا در دستور کار قرار دادیم.»

همچنین با حذف یک خودروی دیگر از سبد محصولات سایپا، هاچ بک کراس اطلس نیز به عنوان عضوی دیگر از خانواده X200 به مرحله تولید انبوه می‌رسد. به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پروژه توقف تولید تیبا از زمستان امسال آغاز می‌شود و با کاهش تولید این خودرو، در اواخر سال جاری ظرفیت تولید اطلس در خط تولید این شرکت فراهم می‌گردد.

توقف تولید تیبا از زمستان سال جاریبرای همین باید منتظر باشیم که در ماه‌های آتی، کم کم ظرفیت عرضه تیبا در برنامه‌های فروش سایپا کاهش پیدا کند و پس از مدتی، تیبا صندوق دار از فهرست فروش این شرکت خارج شود.

با توجه به قیمت گذاری دستوری، تولید هر دستگاه پراید از نظر مالی نیز برای سایپا ضرر به همراه داشت به شکلی که گزارش‌های مالی نشان می‌دهد اگر تولید پراید ادامه پیدا می‌کرد در یکسال گذشته ۲۳۰۰ میلیارد زیان بیشتر برای سایپا به همراه داشت.

در حال حاضر، تیبا صندوق‌دار به عنوان ارزان ترین خودروی بازار شناخته می‌شود و این روزها با قیمت ۱۰۵ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان توسط سایپا در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

پس از حذف این خودرو بدیهی است که دومین سدان خانواده X200، یعنی ساینا به جایگاه ارزان‌ترین خودروی بازار می‌رسد و اطلس هم به عنوان یک خودروی جدید که بر مبنای پلتفرم X200 و اصول سازه کوییک توسعه پیدا کرده است، به عنوان گران ترین عضو خانواده X200 به بازار می‌آید.

در کنار اطلس، سایپا برنامه دارد تا در سال جاری آریا را هم به بازار عرضه کند و همچنین نسخه اتوماتیک این خودرو و شاهین را هم به فروش برساند. کارون هم از جمله پروژه های دیگر سایپا است که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

در سال‌های گذشته خودروهایی به عنوان محصول داخلی تولید و عرضه شد اما بیشتر آنها نتیجه تغییر اندکی در طراحی یا امکانات خودروهای غیر ایرانی بود اما شاهین محصولی است که از صفر تا صد طراحی و تولید آن کاملاً داخلی و متعلق به گروه خودروسازی سایپا است.

آخرین آگهی‌های خرید و فروش تیبا

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

8 نظرات
  1. نوید می‌گوید

    منتظر تیبا ۲۰۰ میلیونی باشید

  2. عبدالناصر می‌گوید

    تمام عمر در این صرف شد که چه خورم صیف و چه پوشم شتا،، ای شکم خیره به نانی بساز تا نکنی پشت به خدمت دو.
    نشد که نشد،، نمیخریم، سوار نمی‌شویم. تمام شد رفت!

  3. احسان می‌گوید

    کاش متوقف شه خیلی بد غیافست حیف پول

  4. رحمان می‌گوید

    جالبه ساینا و کوئیک همون تیبا هستند
    مولفه های فساد اقتصادی یارانه رو کس دیگری میگیره تورم رو کس دیگری تحمل میکنه
    خونه در بهترین موقعیت با هزارتا امتیاز به قشر مرفه تعلق میگیره قشر نیازمند باید نتواند مسکن تهیه کند
    وظیفه حکومت ساخت مسکن ایجاد شغل رفاه امنیت وآسایش آموزش مناسب خودروی خوب زیرساخت های درمانی به شکل عدالت محور نه تجمعی است

  5. احمد می‌گوید

    تیبا رو حذف می‌کنند همون موتور و همون متریال با اسم جدید و چهارتا چراغشو عوض می‌کنند دوبرابر تیبا به مردم می‌فروشند

  6. پیمان می‌گوید

    با این خودروهای چرت و پرتتون

  7. نابودگر می‌گوید

    همون تیبا و همون پراید تولید کنید خاهشن دیگه یه چی دیگه با همون موتور تولید نکنید به خدا ملت راضی ترن حد اقل میدونن همون ماشین قدیمیه نه پالونش عوض بشه بهش بگیم خر‌جدید این حرفم راجب ایران خودرو هم هست اونم میاد با همون موتورها اتاق رو عوض میکنه میگه تارا ساختم نمیدونم دنا ساختم با موتور سمند کوتا بیاید همون پراید و تیبا و پژو چهارصد پنج و پارس ای ال ایکس و زانتیا ماگسیما رو تولید کنید سگش شرف داره به جدیدها

  8. مریم می‌گوید

    انگار شب شعره مگه گفتن بیاید شاعری کنید .به قول اکبر عبدی شاعوری نکنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.