خانه بخریم یا نه؟

0

رشد قیمت مسکن در یک سال اخیر کند شده و معاملات مسکن تا حدی راکد است. بسیاری امید داشتند که دولت سیزدهم مسکن را ارزان کند و عده‌ای هم منتظر امضای توافق هسته‌ای هستند. حالا سوالی که بسیاری می‌پرسند این است که خانه بخریم یا همچنان منتظر بمانیم؟

به گزارش وبلاگ دیوار، پاسخ به سوال خانه بخریم یا نه، بستگی به این دارد که افراد مسکن را به نیت سکونت می‌خرند و یا فقط با نیت سرمایه‌گذاری. در هر کدام از این دو حالت پاسخ سوال متفاوت است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند مصرف‌کنندگان، هر زمان و در هر موقعیتی که بتوانند باید خانه بخرند. چون این خرید با نیت سکونت و داشتن سرپناه انجام می‌شود. بر این اساس اگر خانواری قدرت خرید واحد مسکونی را دارد، باید در هر زمانی برای آن اقدام کند. چون روند قیمت مسکن در ایران همواره صعودی بوده است. ممکن است در برخی از مقاطع مانند سال‌های ۹۳ تا ۹۶ قیمت مسکن تا حدودی ثابت بماند، اما قیمت مسکن هیچگاه روند نزولی نداشته و هیچ گاه به سمت ریزش یا کاهش جدی قیمت حرکت نکرده است.

وارد بازار مسکن شویم یا دیگر بازارها؟

اما اگر فردی با نیت سرمایه‌گذاری و کسب بیشترین بازده مالی، می‌خواهد خانه بخرد، باید میزان رشد قیمت و بازدهی بازار مسکن در مدت اخیر را بررسی کند و ببیند از میان بازارهای مالی و سرمایه‌ای مختلف کدام بیشترین سود و کدام بیشترین افت را داشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که از آبان سال گذشته تا کنون نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران ۱.۵ درصد بوده است. نرخ رشد قیمت ماهانه و سالانه مسکن، از تورم کلی اقتصاد ایران عقب است.

آخرین نرخ تورم مربوط به بهمن ۱۴۰۰ است که به گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم بهمن ماه به ۴۱ درصد رسیده است. با این حساب اگر فردی بخواهد در بازاری سرمایه‌‌گذاری کند و از تورم هم جا نماند، باید در جستجوی بازاری باشد که رشد قیمت آن بیشتر از ۴۱ درصد باشد.

مروری بر بازارهای طلا، ارز، مسکن و خودرو نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر رشد قیمت همه بازارها از تورم جا مانده است. طی دوره یکساله گدشته بازدهی بازار مسکن از دیگر بازارها بهتر بوده است.

در یک سال گذشته کسانی که وارد بازار طلا شده‌اند، سه درصد سود کرده‌اند. بورس ۶ درصد، سرمایه‌گذاران بانکی سود ۱۰ تا ۲۰ درصد برده‌اند. اما در بازار مسکن افزایش قیمت ۲۹ درصدی گزارش شده مرکز آمار نشان می‌دهد حضور در بازار مسکن از بقیه بازارها بهتر بوده است. اما آیا در سال آینده هم روند رشد قیمت مسکن ادامه دارد؟

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس مسکن می‌گوید: چیزی که در مورد بازار مسکن می‌توان حدس زد این است که سال آینده ما شاهد نوسانات شدید نخواهیم بود. بازار یک ثبات نسبی را تجربه می‌کند و اگر تورم مهار نشود سیر افزایشی ادامه دارد، ولی با شیب نه چندان زیاد. او افزود: وجود این شرایط در صورتی که برجام احیا شود باعث امید به آینده خواهد شد و ثبات بازار مسکن می‌تواند حجم معاملات مسکن را افزایش دهد.

برجام، خانه را ارزان می‌کند؟

بسیاری از مردم منتظرند که احیای برجام یا ساخت پروژه نهضت ملی مسکن، قیمت مسکن را کاهش دهد. اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند طرح نهضت ملی مسکن تاثیری بر قیمت مسکن ندارد و این نوع برنامه‌ها نمی‌تواند بازار مسکن را به طور بنیادین تغییر دهند. به خصوص که کارشناسان به مسکن مهر استناد می‌کنند که ساخت و تکمیل برخی از واحدهای آن ۱۴ سال طول کشید و برخی هنوز تکمیل هم نشده است.
بر این اساس قیمت مسکن نه دچار ریزش می‌شود و نه تخلیه یکباره حباب قیمت. کارشناسان می‌گویند روند افزایش قیمت مسکن کند شده است و مسکن برای دو تا سه سال وارد دوره رکود می‌شود.

این زمان برای خریدارانی که قصد سکونت در واحد خریداری شده را دارند، زمان خوبی است. اما سرمایه‌گذاران باید ببینند که روند مذاکرات وین به چه سمتی می‌رود. روندی که می‌تواند بر قیمت طلا و ارز در بازار ایران اثر بگذارد و بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دهد.

اما مساله مهم این است که تاثیرات مذاکرات بر بازارها محدود است و بعد از مدتی قیمت‌ها به سمتی می‌رود که روندهای کلی اقتصاد ایران تعیین می‌کند. روندی که کارشناسان اقتصادی آن را تورمی و رو به افزایش می‌دانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.