میدان و محله تجریش تهران؛ با امکانات و شرایط زندگی این محله نوستالژیک آشنا شوید

0

محله تجریش قدمتی چند صد ساله دارد. آب‌وهوای دلپذیر آن برگرفته از کوه‌های البرز است. دو کوه دربند و درکه در نزدیکی این منطقه واقع شده که محلی مناسب برای تفریح ورزشکاران به شمار می‌آید. تجریش منطقه‌ای توریستی هم محسوب می‌شود. چرا که کاخ سعدآباد، بازار تجریش و امام‌زاده صالح در نزدیکی این محله، بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جذب می‌کند. ازدحام و شلوغی یکی از ویژگی‌های اصلی این منطقه است. با این حال خطوط اتوبوس‌رانی شهری و تندرو و مترو برای تجریش وجود دارد. از این رو شهروندان برای عبور و مرور در مسیر میدان تجریش دچار مشکل نخواهند شد. بافت ترکیبی سنتی و مدرن این منطقه می‌تواند جوابگوی هر سلیقه‌ای باشد.

محله تجریش کجاست؟

نام تجریش نه تنها برای تهرانی‌ها بلکه برای کل ایران ناآشنا نیست. شاید حتی بسیاری برای تجریش گردی به تهران آمده‌ و از جاذبه‌های این منطقهٔ قدیمی و زیبا هم دیدن کرده‌ باشند. تجریش امروز خیلی بیشتر از قبل وسیع شده است. تجریش که در دامنهٔ کوه البرز قرار دارد، بسیار خوش آب‌وهوا و کمی سردسیر است. با توجه به نقشه تجریش می‌توان دریافت که از جنوب این منطقه می‌توان به بزرگراه صدر و مدرس،‌ از شمال به ولیعصر، از شرق به شریعتی و از غرب به خیابان دربندی و الهیه و محله باغ فردوس رسید. این منطقهٔ شلوغ نقطهٔ پایانی خیابان طولانی ولیعصر (عج) است.

محله تجریش تهران

نقشهٔ محله تجریش

تجریش در منطقه ۱ تهران قرار دارد و جزو شمالی‌ترین محله‌های پایتخت محسوب می‌شود. میدان تجریش در این منطقه، دسترسی بسیار خوبی به خیابان‌های پر رفت‌وآمد شهر دارد. حمل‌ونقل عمومی از مبدأ و به مقصد این میدان هم در وضعیت مناسبی است. در تصویر زیر می‌توانید محدوده محله را مشاهده کنید که قابلیت جابه‌جایی و بزرگ‌نمایی هم دارد. با کلیک روی این لینک هم می‌توانید محدوده محله را به‌همراه مسیریابی در اپلیکیشن بلد مشاهده کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

تاریخچهٔ محلهٔ تجریش

تجریش پیش از آن که محله‌ای برای خوش‌نشینی باشد، پناهگاهی برای شیعیان و معتزلیان ساکن ری بوده است. آن‌ها از ترس سلطان محمود غزنوی به این منطقه برده بودند. آن روزها تهران روستای کوچکی از توابع شهر قصران بود.

تجریش ۹۵۰ سال پیش به‌نام طجرشت شناخته می‌شد. این کلمه مخفف طجر دشت است؛به معنای سرزمین کاخ‌ها یا کاخی که در جلگه ساخته باشند. طجر یا تچر نام کوچک قصر داریوش در تخت جمشید بود. استفادهٔ زیاد و دهان به دهان گشتن طجرشت کار را به آن‌جا رساند که کسرهٔ “ر” به “ی” تبدیل شد.

دهکدهٔ قدیم تجریش در حوالی پل رومی در شمال جادهٔ شمیران شکل گرفت. امام‌زاده صالح، همچنان که امروز نقطهٔ ثقلی در منطقه تجریش است، در گذشته هم رشتهٔ تسبیحی بود که اهالی ده را گرد هم جمع کرده بود. سمت راست جاده شمیران، بعد از پل رومی، روی یک تپه، باغ بزرگی به نام «گل باوکان» و دو دهکده به نام‌های طجرشت و دزاشیب جای گرفته بودند. باغ‌های این دو روستا وسیع بودند و میدانی برای تاخت‌وتاز بی‌امان گرگ‌ها شده بودند. مردم که از درگیری با گرگ‌ها خسته بودند،‌ زمین‌های خود را رها کردند و به حوالی امام‌زاده نقل مکان کردند. درنهایت زندگی اهالی روستای تجریش در کنار مزار امامزاده از نو آغاز شد.

هر چه بیشتر گذشت، روستای نونوار اهالی شمیران رونق بیشتری گرفت. این تاریخچه و داستان طولانی محله تجریش باعث شده است که محله، امروز به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین محله‌های تهران شناخته شود. بازار تجریش، یکی از یادگارهای تاریخی محله محسوب می‌شود که هنوز هم محلی برای خرید و گشت‌وگذار تهرانی‌ها و گردشگران است.

آگهی‌های فروش مسکونی تجریش در دیوار

کوچه‌های قدیمی بازار تجریش

کوچه‌های قدیمی بازار تجریش

امکانات محله

به طورکلی هرکسی که برای تجریش گردی به این منطقه سفر می‌کند، در یک نگاه مجموعه‌ای از امکانات را مشاهده می‌کند. در ادامه، هریک از امکانات مهم را به تفصیل بررسی می‌کنیم.

بازار تجریش

یکی از بارزترین امکانات تجریش، بازار سنتی آن است. بازاری با معماری اسلامی و فضای سرپوشیده که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. بازارچهٔ تجریش بعد از بازار اصلی، بزرگترین بازار تهران است. قدمتش به همان روزهایی می‌رسد که به تجریش، طجرشت نام داشت. آن روزهایی که امام‌زاده اولین زائرانش را پیدا کرده بود. بازارچه از یک طرف به محلهٔ سرپل و از طرف دیگر به میدان تجریش می‌رسید.

هنوز هم حجره‌های قدیمی در بازار تجریش شناخته شده‌اند. کنار این حجره‌ها مسجد و حسینیه قرار دارد. بافت و معماری‌اش قدیمی است و امروز نه تنها به عنوان مرکز اقتصادی، که به عنوان یک بنا و اثر تاریخی هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

بازارچه میوه و تره‌بار بازار تجریش
بازارچه میوه و تره‌بار بازار تجریش

مراکز خرید

پاساژ قائم در مسیر بازار سنتی تجریش قرار دارد. سال ۱۳۶۷ بود که فردی خانه‌های قدیمی و در حال تخریب را خرید و همراه شریکانش تصمیم گرفت پاساژ مدرنی در دل بازار قدیم تجریش بسازد. پاساژ قائم با یک کوچهٔ تنگ و باریک به بازار قدیم راه پیدا می‌کند. هرکدام از بخش‌های ساختمان ۶ طبقهٔ پاساژ بر اساس بورس کالایی خاص تفکیک شده است. ساختمان پاساژ بافت پیچیده‌ای دارد. علت آن هم به ناهمواری‌های زمینی بر می‌گردد که پاساژ در آن بنا شده است. سه ورودی پاساط قائم هم‌سطح نیستند و بنابراین سه طبقهٔ این پاساژ همکف محسوب می‌شوند.

در حول مسیر میدان تجریش مراکز خرید دیگری هم دیده می‌شوند:

  • ارگ
  • تندیس
  • بیسات
  • کیش
  • البرز

مراکز درمانی

در مسیر میدان تجریش از خیابان شهرداری، بیمارستان شهدای تجریش قرار داشته که تاریخچه‌ای قابل‌توجه دارد. زمین بیمارستان شهدای تجریش در سال ۱۳۳۹ که یک قبرستان بود از شهرداری خریده شد. بعدها ساختمان ۸ طبقه، درمانگاه، پاویون‌ها و ساختمان آنکولوژی (سرطان‌شناسی) به ساختمان اصلی بیمارستان اضافه شد.

قرار بود این بیمارستان مجمع تشخیصی و درمانی ۵۰۰۰ تخت‌خوابی باشد و بخش‌های متعدد  بیمارستان در یک ساختمان متمرکز شود. بر همین اساس، واحدهای مسکونی غرب خیابان دربند را هم خریدند. البته امروز آنچه دیده می‌شود، یک ساختمان مرکزی با واحدهای پراکنده در اطراف یک پروژهٔ ناتمام است.

هر کس که گذرش به بیمارستان شهدای تجریش می افتد،‌ نام بهنام دهش‌پور را می‌شنود. بهنام جوانی ۱۷ ساله بود که به سرطان مبتلا شد و برای درمان به بیمارستان شهدای تجریش رفت. آن روزها ساختمان بیمارستان نیمه‌کاره بود. بهنام با وجود جسم بیمارش عزم را جزم کرد و ساختمان آنکولوژی نیمه‌کاره را در سال ۱۳۷۰ فعال کرد. هنگامی که ساخت بیمارستان تکمیل شد. بهنام در ۲۱ سالگی از دنیا رفته بود.

آگهی‌های اجاره مسکونی تجریش در دیوار

بیمارستان شهدای تجریش
بیمارستان شهدای تجریش

جاذبه‌های تجریش گردی

از جاذبه‌های گردشگری مهم و برجستهٔ تجریش، امامزاده صالح است. زائران بسیاری هرساله به زیارت امام‌زاده صالح می‌روند. در کتب تاریخی آمده که پس از مهاجرت یکی از نوادگان امام موسی کاظم از عراق به ایران، شخصی او را از پل کرخ یا همین کرج امروزی تعقیب کرده و به شهادت می‌رساند. مردم این ناحیه برای ادای احترام به خاندان ائمه اطهار برای او مرقدی می‌سازند که اکنون زیارتگاهی نام آشنا برای مردم ایران است.

گغته شده است که طرح ساختمان چهارگوش امامزاده را فردی در خواب دیده بود. بر اساس خواب، همان شخص ناشناس در قرن پنجم هجری قمری، بنای مستحکمی با دیوارهای قطور پایه‌گذاری کرد که فضای درونی‌اش شش و نیم متر وسعت داشت. هلاکو میرزا، فرزند فتحعلی شاه، با نقاشی و مقرنس داخل حرم را تزیین کرد و گنبد را با کاشی پوشاند.

جاذبه‌های گردشگری تجریش تمامی ندارد. اگر برای تجریش گردی به تهران آمده باشید، می‌توانید از کاخ سعدآباد نیز در نزدیکی همین منطقه بازدید کنید. بسیاری از توریست‌ها برای بازدید از کاخ موزهٔ سعدآباد به منطقهٔ تجریش می‌آیند.

تجریش را می‌توان به لحاظ اقتصادی بسیار پر تحرک و پربازده‌تر نسبت به سایر محله‌های تهران دانست. جالب است بدانید که تجریش برای کوهنوردان نیز معنایی دیگر دارد. بسیاری از ورزشکاران برای صعود به کوه‌های دربند و درکه دور میدان تجریش گردهم می‌آیند.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

مانند بسیاری از محله‌های دیگر شمال تهران، تجریش هم میزبان سفارت‌خانه‌های چند کشور است. در تقسیم‌بندی‌های نقشه‌ای، سه باغ سفارت در محله تجریش دیده می‌شوند که به‌ترتیب از شمال به جنوب، این‌ها هستند:

  • باغ سفارت آلمان
  • باغ سفارت ترکیه
  • باغ سفارت روسیه

اگر در تجریش گردی خود محدود به میدان و بازار نباشید و به‌دنبال بوستان بگردید، این بوستان‌ها در محله تجریش در دسترس قرار دارند:

  • بوستان آرزو
  • پارک بانو
  • بوستان خزر

گالری عکس محله و میدان تجریش تهران

این محله یکی از زیباترین منطقه‌های تهران محسوب می‌شود. عکاسی از این منطقه برای اکثر علاقه‌مندان به عکاسی شهری لذت‌بخش است. در گالری زیر، تصاویری از جاذبه‌های دیدنی و شهری محله را مشاهده می‌کنید. عکس‌هایی که ترکیبی از نوستالژی این محله را با امکانات شهرنشینی مدرن نشان می‌دهند.

حمل‌ونقل عمومی و مترو تجریش

احتمالا عکس میدان تجریش تهران را بسیار دیده‌اید. آنچه بیش از همه توجهات را جلب می‌کند،‌ ازدحام و شلوغی این منطقه است. در واقع فرقی نمی‌کند چه موقع از سال و روز به این منطقه رفت‌وآمد کنید. چرا که در تمامی لحظات انبوهی از مردم را مشاهده می‌کنید که در حال رفت‌‌وآمد و فعالیت هستند.

از دلایل مهم این ازدحام، وسایل حمل‌ونقل عمومی مناسبی است که در این منطقه وجود دارد. در مسیر میدان تجریش هم می‌توان مترو، اتوبوس‌های تندرو، اتوبوس‌های خطی و تاکسی‌های شهری را مشاهده کرد. مسیر اتوبوس‌های تندرو ولیعصر که با تجریش پایان می‌یابند. خط ۱(قرمز) مترو تجریش که جنوب را به شمال متصل می‌کند، در این منطقه برای رفت‌وآمد مردم خدمات ارائه می‌دهد.

پایانه تاکسی میدان تجریش
پایانه تاکسی میدان تجریش

خیابان‌های مهم محلهٔ تجریش

تجریش مانند بسیاری از محله‌های دیگر از خیابان‌های اصلی و مهمی تشکیل شده است. از خیابان‌های مهم اطراف و منتهی به محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شهید دربندی
  • ولی‌عصر (عج)
  • سعدآباد
  • شهرداری
  • فناخسرو
  • استانبول

قیمت املاک در محله تجریش

محله تجریش دسترسی بالایی به مرکز شهر دارد. همین امر سبب استقبال بسیاری از مردم از این منطقه می‌شود. چرا که علاوه بر آب‌وهوای خوب از دسترسی خوبی نیز برخوردار است. قیمت املاک در محله تجریش نسبت به سایر محله‌های شمالی تهران کمی معقول‌تر و پایین‌تر است. با توجه به آگهی فروش در سایت دیوار قیمت هر مترمربع آپارتمان (تیر ۱۴۰۰) حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون برآورد می‌شود. البته می‌توان در خیابان‌های پایین‌تر و بالاتر تجریش املاکی با قیمت‌های بالاتر و حتی پایین‌تر پیدا کرد.

همه آگهی‌های املاک تجریش در دیوار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.