با محله ولنجک تهران و امکانات سکونتی و تفریحی آن بیشتر آشنا شوید

0

ولنجک منطقه‌ای خوش آب‌وهوا در شمال شهر تهران است. این منطقه در دامنهٔ کوه توچال واقع شده و هنوز می‌توان در ولنجک مناطق بکری را پیدا کرد. ساکنان این منطقه اصالتا مازندرانی هستند. دانشگاه شهید بهشتی که از مهمترین دانشگاه‌های کشور است، در این منطقه وجود دارد. از مکان‌های مهم دیگر محله می‌توان به مجموعه تفریحی و ورزشی توچال اشاره کرد. زندگی در ولنجک برای افرادی که به دنبال هوای پاکیزه و محله‌‌ای آرام هستند، توصیه می‌شود. برای رفت‌وآمد به محله ولنجک هم می‌توان از تاکسی و اتوبوس استفاده کرد.

محلهٔ ولنجک کجاست؟

طرفداران محله‌های خوش آب‌وهوا حتما نام ولنجک را بسیار شنیده‌اند. ازطرفی شاید برخی از ساکنان شهرهای دیگر ایران، ندانند که در تهران ولنجک کجاست؟ ولنجک محله‌ای در شمال شهر تهران است. مرزهای این محله را می‌توان به‌صورت زیر توضیح داد:

  • از شمال به ارتفاعات توچال
  • از غرب به درکه
  • از جنوب به پارک وی
  • از شرق به رودخانه ولنجک

ولنجک در منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد. البته می‌توان گفت که ولنجک از جمله محله‌های شمیرانات محسوب می‌شود.

همه آگهی‌های املاک ولنجک در دیوار

نقشه محله ولنجک

همان‌طور که گفته شد، محله ولنجک در منطقه ۱ تهران قرار دارد و جزو مناطق خوش آب‌وهوای تهران محسوب می‌شود. دسترسی محله به مجموعه ورزشی و تفریحی توچال جزو مهم‌ترین امکانات محسوب می‌شود. این مجموعه در شمال محله قرار دارد. در تصویر زیر می‌توانید محدوده محله ولنجک را مشاهده کنید که قابلیت بزرگ‌نمایی و جابه‌جایی هم دارد.

تاریخچهٔ محله ولنجک

ولنجک قدمتی به درازای تاریخ و حتی قبل‌تر از شکل‌گیری تهران دارد. شاید جالب باشد بدانید که معنی ولنجک چیست. گفته شده که ولنجک از واژه‌های ول و ولنگ آمده و حرف ک برای کوچک کردن این کلمه اضافه شده است. ولنجک یعنی «جای رها شدهٔ کوچک». دلیل این معنی برای نام ولنجک چیست؟ باید گفت که ولنجک، دهی کوچک بوده که در دامنهٔ کوه توچال قرار داشته و راه دسترسی زیادی هم نداشته است.

در برخی منابع گفته شده که در عصر زرتشت ساسانی، ولنجک کهن وجود داشته است. از این رو قدمت ولنجک از تهران هم بیشتر است. پس از گذشت زمان در دوران صفویه، ولنجک قدیم سرو سامان پیدا کرد. از دهه ۵۰ هجری شمسی هم ساختار کنونی منطقه شهری به‌وجود آمد.

ولنجک در گذشته منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز بود؛ اما ساکنان بومی نداشت. شاه عباس اول به دلیل هم مسیر بودن ولنجک با مازندران، به این منطقه توجه خاصی نشان می‌داد. پس دستور دارد چند خانواده از مازندران به این منطقه مهاجرت کنند. این خانواده‌های مهاجر به زراعت و باغبانی مشغول بودند. بعدها ولنجک محلی برای وقت‌گذرانی اعیان و اشراف قاجاری شد. همین مسیر تاریخی به امروز رسید که محله، به‌عنوان یک منطقه لوکس در تهران شناخته می‌شود.

محله ولنجک

امکانات محله ولنجک

ممکن است عده‌ای تصور کنند که به دلیل محل قرارگیری ولنجک در دامنهٔ کوه، زندگی در ولنجک مشکل باشد. درحالی‌که که به‌خاطر امکانات متنوع رفاهی، درمانی و اجتماعی، زندگی در ولنجک بسیار راحت و آرام‌بخش است. برای بسیاری از مردم که مشکلات تنفسی دارند، زندگی در ولنجک می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

مراکز خرید

ساکنان ولنجک، برای دسترسی به مراکز خرید مشکلی ندارند. چرا که مراکز خریدی مانند گالریا در دویست متری رودخانهٔ ولنجک و توچال در خیابان ولنجک وجود دارند.

بوستان‌های تفریحی

یکی از جذابیت‌های مهم زندگی در ولنجک، خوش آب‌وهوا بودن و سرسبز بودن این منطقه است. از همین رو، بوستان‌های تفریحی نیز علاوه بر درختان سر به فلک کشیده در این منطقه وجود دارد. از بوستان‌های مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگین واقع در بلوار دانشجو
  • تندرستی در بزرگراه چمران
  • ساسان در کنار رودخانه ولنجک
  • توسکا در خیابان بوستان
  • گلریزان

از میان بوستان‌های محلی، بوستان گلریزان محبوبیت زیادی بین ساکنان ولنجک دارد. بام تهران نیز در منطقه ولنجک قرار دارد که جذابیت بصری بالایی دارد.

آگهی‌های فروش مسکونی ولنجک در دیوار

بوستانی در محله ولنجک تهران

مراکز درمانی

ساکنان منطقهٔ ولنجک به لحاظ دسترسی به مراکز درمانی نیز مشکلی ندارند. بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی بسیاری در نقاط مختلف محله ولنجک وجود دارند. از مهم‌ترین مراکز، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بیمارستان رامتین در خیابان بوستان
  • مرکز پزشکی هسته‌ای ولنجک همراه با کلینیک پزشکی بالاتر از میدان دانشجو
  • مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی آیت جنب دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • پایگاه سلامت در خیابان ولنجک

مراکز آموزشی

ولنجک نامی آشنا برای دانشجویان است. چرا که دانشگاه بزرگ شهید بهشتی در این منطقه قرار دارد. همچنین دانشگاه‌های توانبخشی و بهزیستی و آزاد اسلامی سما در ولنجک واقع شده‌اند.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

گالری عکس محله ولنجک

همان‌طور که گفته شد، ولنجک از محله‌های خوش آب‌وهوای تهران است. بوستان‌های متعدد و همجواری با توچال، این محله را به یکی از سرسبزترین منطقه‌های پایتخت تبدیل کرده است. ولنجک همچنین هنوز هم به‌عنوان یک محله بکر شناخته می‌شود. اکثر تهرانی‌ها، این منطقه را محله‌ای خلوت و لوکس می‌دانند. در گالری زیر می‌توانید تصاویری از مکان‌های مهم محله مشاهده کنید.

حمل‌ونقل عمومی و مترو ولنجک

محله ولنجک به لحاظ حمل‌ونقل عمومی وضعیت خوبی دارد. در این محله اتوبوس‌هایی از بلوار دانشجو به مقصد چهارراه پارک وی حرکت می‌کنند. از چهارراه پارک وی می‌توان با اتوبوس‌های تندرو به جنوب و غرب تهران سفر کرد. همچنین از دانشگاه شهید بهشتی و خیابان بیست‌ودوم ولنجک تاکسی‌هایی به مقصد تجریش وجود دارد. مترو ولنجک هنوز راه‌اندازی نشده است؛ اما می‌توان با استفاده از مترو تجریش به تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ولنجک، دست یافت.

آگهی‌های اجاره مسکونی ولنجک در دیوار

خیابان‌های مهم محله ولنجک

بهترین منطقهٔ ولنجک از دیدگاه‌های مختلف، متفاوت است. چرا که بسیاری از مردم دسترسی به حمل‌ونقل عمومی را جزو ویژگی‌های مهم می‌دانند و عده‌ای نیز به خوش آب‌وهوا بودن و بکر بودن منطقه اهمیت می‌دهند. به طور کلی خیابان ولنجک و بلوار دانشجو در این محله از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.