زندگی و کار بر روی چهار چرخ؛ سیر تحول کمپر ون‌ها

تحلیلی بر سیر تحول کمپر ون‌ها به قلم فرزاد برخورداری

0

امروزه با در نظر گرفتن قیمت روزافزون «خانه، دفتر و محل زندگی»، بد نیست که از خلاقیت‌های جدیدتری برای گریز از حلقه تورم ناخواسته در این بخش بهره ببریم، و همچنان نشاط و چشم اندازهای جدیدی را در مکان زندگی و کاری‌مان داشته باشیم. ساده‌ترین راه حل این است که به‌جای یک جا ماندن، در تحرک باشیم تصمیم بگیریم که محل زدنگی خودمان را، خودمان انتخاب کنیم.

یکی از راه‌های مورد نظر تهیه یک کامیونت یا ون فول‌سایز با کابینتی کاستوم شده و سفارشی است. امروزه افراد زیادی هستند که در قایق‌ها، کاروان‌ها و خودروهای مجهز شده خود زندگی می‌کنند و در خیلی از کشورها مانند هلند که بر روی قایق زندگی می‌کنند و آمریکا که به‌خاطر قیمت بالای خانه، بعضی از افراد در کاروان زندگی می‌کنند، این قضیه دیگر تبدیل به یک فرهنگ شده است.

زندگی و کار بر روی چهار چرخ؛ سیر تحول کمپر ون‌هاشاید ابتدایی‌ترین گونه از این سبک از زندگی مربوط به کولی های منطقه اسپانیا است که به صورت گروهی با کابین‌ها و کالسکه‌هایی که به اسب و یا گاو بسته می‌شدند، اقدام به مهاجرت می‌کردند و در هر اطراق با کارهای نمایشی خود، هزینه زندگی خود را بدست می‌آوردند. اما با ظهور فرهنگ هیپی گرایی، و با عرضه فولکس باس ورژن جدیدی از طبیعت گردانی پدید آمد که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی موج جدیدی از سبک زندگی را به‌وجود آوردند که در دهه هشتاد، رفته رفته تعداد آنان کم شد.

زندگی و کار بر روی چهار چرخ؛ سیر تحول کمپر ون‌هافولکس باس آغازگر خودروهای کوچکی بود که با هزینه‌ای پایین، توانایی حمل و فضای مناسبی را برای این افراد به‌وجود آورده بود، چیزی که بعدها توسط آمریکایی‌ها و دیگر سازندگان اروپایی کپی‌برداری شد و شروع عرضه خودروهایی تحت عنوان VAN بودند.

زندگی و کار بر روی چهار چرخ؛ سیر تحول کمپر ون‌هارفته‌رفته در کنار نمونه‌های تولید انبوه، کارگاه‌های جانبی به‌وجود آمد که به صورت After Market اقدام به عرضه خدمات تکمیلی برای خریداران خاص خود داشتند. امروزه طیف وسیعی از خودروهای چند منظوره وجود دارند که بر روی شاسی‌های خام، تا مدل‌های مختلف اتاقدار ون و کامیونت‌های مختلف، اقدام به ارائه محصولات متنوع از قیمت های پایین، تا نمونه‌های سوپر لاکچری و گران قیمت می‌کنند.

زندگی و کار بر روی چهار چرخ؛ سیر تحول کمپر ون‌هانمونه‌های معروف آن بر روی ون‌های فول‌سایز کلاس V مرسدس بنز ارائه شده‌اند که حتی تا نمونه‌هایی برای آفرود کردن و مسافرت‌های ماجراجویانه تجهیز شده‌اند.

جدیدترین آگهی‌های کاروان مسافرتی

زندگی و کار بر روی چهار چرخ؛ سیر تحول کمپر ون‌هاموضوعی که کمتر به آن در کشور چهارفصل و توریستی ما توجه شده است و تعداد محدودی از کارگاه های جانبی، در تعداد کاملاً محدود اقدام به ارائه خودروهایی از این قبیل میکنند که معمولاً محدود به نصب کردن و اضافه کردن قطعات آفتر مارکت می‌شوند که قالباً هم استاندارد دقیقی نداشته و کیفیت ساخت بالایی هم ندارند.

زندگی و کار بر روی چهار چرخ؛ سیر تحول کمپر ون‌هاکارآفرینانی که می‌خواهند با کمترین هزینه و کمترین ریسک، در بازار خودرو های آفتر مارکتی وارد شوند، بد نیست که نیم نگاهی به این بازار بکر و دارای پتانسیل قوی در ایران و حتی منطقه خاورمیانه داشته باشند. به خوبی به یاد دارم که در آخرین زلزله شدیدی که تهران و کرج را لرزاند، جای خالی وسیله نقلیه‌ای که ما را از خانه دور نگه دارد و امکانات یک زندگی چند روزه را درون خود داشته باشد به خوبی احساس می‌شد. به نحوی که بعد از آن مدت، درخواست برای سازندگان کاروان های متحرک و کامیونت‌های کاروان دار چندین برابر شده بود و قیمت‌های این وسیله‌ها هم بالاتر رفته بود. حال باید دانست که این آرامش دائمی نیست و ما بر روی خط زلزله خیز زندگی میکنیم و همیشه باید در یک حالت آماده باش به سر ببریم.

حال با یک مثال دیگر جلو می‌رویم: همیشه خدمات سیار و دفترهای قابل حمل می‌تواند مشتریان بیشتری را جذب کارمان کند. شرکت‌هایی مانند بیمه برای صدور و کارشناسی بیمه، می‌توانند دفترهایی بر روی چهار چرخ داشته باشند و خدمات را به صورت لحظه ای ارائه کنند. این خدمات مختص بیمه نیست و خیلی از شرکت‌های دیگر مانند شرکت‌های مهندسی و ساختمانی می‌توانند دفترهای پرتابل داشته باشند و مسائل و مشکلات کارهای عمرانی را در محل پروژه حل و فصل کنند.

مثال بعدی ایجاد گروه‌های امداد و نجات برای حوادث غیر مترقبه است. حال که قدرت پیش بینی هواهای طوفانی به مدد ماهواره و اینترنت به وجود آمده، بد نیست که این گروه‌ها پیش از سیل، زلزه، برف‌های شدید و طوفان های سهمگین، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و با خودروهای مجهز خود اقدامات آگاه کننده به کشاورزان، توریست های داخلی و ساکنین شهرهای و روستاهای آسیب‌پذیر انجام دهند تا شاهد مرگ و میرهای ناشی از این حوادث نباشیم.

مثال بعدی ایرانگردی و جهانگردی ارزان‌تر است. در جایی که هزینه اقامت در هتل های چند ستاره سر به فلک می‌کشد و یا اینکه اجاره اقامتگاه‌های موقت کم نیست و برنامه گشت‌وگذار شما هم باید همواره با تناسب برنامه تور خریداره شده شما هماهنگ باشد، معمولاً این تورها بیشتر تله پول برای پس انداز شما به حساب می‌آیند و در آخر هم ارضاکننده نیستند. یک مسافرت جاده‌ای را در نظر بگیرید که هرجای مطمئنی را یافتید، با چشم‌انداز موردنظرتان پیدا می‌کنید و در آن منطقه توقفی خواهید داشت. از ارتباط با مردم بومی لذت خواهید برد و اقدام به ثبت لحظات خاطره‌انگیز با دوربین و پهپاد اختصاصی خودتان خواهید کرد و در طول مسیر هم می‌توانید برای بلاگ‌تان، صفحه یوتیوب‌تان و یا مجله اسپانسرتان گزارش تهیه کنید. از غذاهای بومی لذت ببرید و همیشه فضای اختصاصی و بهداشتی خودتان را برای اقامت خواهید داشت. آیا لذتی بالاتر از این هست؟

زندگی و کار بر روی چهار چرخ؛ سیر تحول کمپر ون‌هاکافیست یک بار در طول زندگی اقدام به خرید و تجهیز یک ون بزرگ کنید و هر سال از یک گوشه از کشورهای اطراف دیدن کنید و خستگی یکساله کار و تلاش خود را با یک ماجراجویی لذت‌بخش از بدن خارج کنید و در بازگشت با کوله باری از تجربیات و انرژی مثبت به کارو تلاش ادامه دهید. متاسفانه خیلی‌ها را می‌شناسم که فقط به فکر اضافه کردن مال و ملک هستند، در حالی که از زندگی لذت نمی‌برند. پس بزنید به جاده و لذت ببرید، زندگی کوتاه تر از این  است که بخواهیم فقط مثل تراکتور کار کنید.

خرید و فروش و قیمت کمپر و انواع کاروان مسافرتی

جدیدترین آگهی‌های کاروان مسافرتی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.