زمان عرضه خودرو در بورس کالا مشخص شد

0

برخی‌های معتقدند بورس محلی امن برای عرضه خودرو بوده و با اجرای این طرح زمینه‌ای برای شفافیت انجام معاملات در بازار به وجود خواهد آمد. در حالی که قرار بود بند اول طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم بررسی و تصویب شد، نایب رییس این کمیسیون از موکول شدن تصمیم گیری برای عرضه خودرو در بورس کالا به جلسه روز سه شنبه خبر داد.

عرضه خودرو در بورس به تنهایی نمی‌تواند تغییری در اوضاع فعلی صنعت و بازار خودرو ایجاد کند بلکه فقط محل فروش خودرو تغییر می‌کند، اما اگر بخشی از مابه‌التفاوت قیمت پایه تا قیمت کشف شده در بورس برای افزایش تولید اختصاص یابد، به مرور و در بلند مدت شاهد کاهش قیمت در بازار و نزدیک شدن قیمت بازار به کارخانه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: ماجرای واردات خودرو از مناطق آزاد به کجا رسید؟

با این حال برخی نمایندگان تصویب بند اول این طرح را قطعی می‌دانستند. با این اتفاق به نظر می‌رسد که اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نتوانسته‌اند در این مورد به توافق برسند.

در همین مورد این عضو مجلس یازدهم که پیشتر دلایل مخالفت با قیمت گذاری دستوری و همچنین آزادسازی قیمت را بیان کرده است، در پاسخ به پرسش آیا تعیین کف قیمت خودرو در بورس کالا خود مصداقی از نرخ گذاری دستوری نیست؟ گفت: «اگر بخواهیم در بورس تنها نگاه قیمتی داشته باشیم، بله قیمت‌گذاری دستوری می‌شود. ولی با توجه به اینکه همچنان در تولید خودرو انحصار وجود دارد و رقابت آنچنانی شکل نگرفته است که بتوانند در یک فضای رقابتی فعالیت کنند، بنابراین از لحاظ مدیریتی لازم است که در قیمت‌گذاری ورود شود. چرا که ممکن است باعث بروز مشکلات و نارضایتی اجتماعی شود. البته در این طرح قیمت گذاری یعنی نه سقف و نه کف دیده نشده است. بلکه سود خودروساز به اندازه تامین منابع هست و مابقی برای مصارف در جهات دیگر به خزانه واریز خواهد شد».

بیشتر بخوانید: خبر شماره‌گذاری نشدن سایپا شاهین تکذیب شد

علی جدی در پاسخ به اینکه بورس کالا با توجه به عدم تعادل عرضه و تقاضا چگونه می‌تواند مانع از شگل گیری دلالی در این بازار بشود، افزود: «باید تقاضا را مدیریت کنیم و برای آن شرطهایی تعیین کنیم تا افراد سودجو و دلال نتوانند ورود کنند و تقاضای کاذب را حذف کنیم. در بحث‌ عرضه هم اگر شفافیت ایجاد شود و انگیزه های تولید بیشتر شود و در پی آن تولید افزایش پیدا کند، مقداری تعادل بیشتر خواهد شد».

از جمله مهم‌ترین اقداماتی که در راستای مدیریت بازار خودرو کشور باید انجام شود، این است که با قیمت‌های حاشیه بازار خودرو مقابله شود. متأسفانه دلالان ،خودروی تولیدی کارخانه را به روش‌های مختلف خریداری و در بازار آزاد با چند برابر قیمت می‌فروشند.

وی ادامه داد: «البته ممکن است قیمت خودرو در بورس کالا کمی بیشتر از قیمت فعلی کارخانه باشد، ولی قیمتی که الان در بازار خودرو وجود دارد شکسته خواهد شد و روند نزولی به خود می‌بینید».

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.