قبل از انتخاب تناژ و جنس رنگ خانه، این مطلب را بخوانید

0

هنگام ورود به یک خانه یا اتاق قبل از هر چیز نوع پوشش و رنگ خاص دیوارها نظر بیشتر افراد را به خود جلب میکند. امروزه پوشش‌های متنوعی برای دیوارهای داخلی خانه وجود دارد که رنگ، عمومی‌ترین آنها است. هر رنگی با هر تناژ و جنسی، حال و هوای متفاوتی به خانه یا اتاق شما می‌دهد. تناژ رنگ و جنس رنگ دو مساله متفاوت هستند که بهتر است قبل از رنگ آمیزی در مورد هریک از آنها اطلاعاتی داشته باشید.

نکاتی درمورد انتخاب تناژ رنگ

رنگ سفید و رنگهای خنثی: عمومی ترین رنگ برای دیوارهای منزل رنگ سفید است. به چه علت؟ چون رنگ سفید نور را بازتاب داده و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. در نتیجه برای فضاهای گوناگون با متراژهای متفاوت و با نور کم یا زیاد مناسب است. حس و حال خاصی ایجاد نمی‌کند، در نتیجه به ندرت خستگی بصری از این رنگ اتفاق می‌افتد. همچنین اسباب و مبلمان هر رنگی که داشته باشند با دیوارهای سفید ست می‌شوند. بعد از سفید، رنگ‌های خنثی مثل خاکستری روشن، بژ، شیری و کرم از بیشتر ویژگی های ذکر شده برخوردارند.

سبک کلی دکوراسیون مورد علاقه شما: در همه جای دنیا سبک‌های مشخصی مثل بوهو‍‍، اسکاندیناوی، سبک کلاسیک و نئوکلاسیک، مینیمال و…در رشته معماری داخلی تعریف و شناخته شده‌اند. اگرقصد دارید دکوراسیون خانه خود را بر اساس یکی ازاین سبک‌های مشخص طراحی کنید یا تغییر دهید، باید رنگ دیوارها را هم به پیروی از آن سبک انتخاب کنید. مثلا اگر سبک دکوراسیون خانه شما مینیمال است از رنگ‌های خنثی یا پاستلی روشن برای رنگ آمیزی دیوارها استفاده کنید. اگر به سبک بوهو علاقه‌مندید بهتر است از رنگهای تداعی کننده طبیعت مانند رنگ‌های طیف گرم آجری و کرمی یا سبز تیره بهره ببرید.

انتخاب تناژ رنگ خانه

سنجش میزان نور منزل: در فضاهایی که نور خورشید را کم دریافت می‌کنند و پنجره‌های کم و کوچکی دارند بهتر است برای رنگ دیوارها از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

کارایی فضای مورد نظر: رنگ انتخابی دیوارها باید با کارایی فضا تناسب داشته باشد. مثلا اتاق خواب محل استراحت و آسایش است پس باید از رنگ‌های ملایم و مات در آن استفاده شود. درمقابل برای اتاق کودک، رنگ‌های شاد و پر انرژی مثل نارنجی و زرد مناسب‌تر هستند.

توجه به روحیات و ویژگی‌های شخصیتی: هر رنگی بار روانی و حس و حال مخصوص به خود را دارد. مثلا بیشتر رنگ‌های طیف غیر فعال یا سرد همچون آبی و سبز، احساس آرامش و سکوت و سکون به بیننده منتقل می‌کنند. درمقابل رنگ‌های طیف فعال یا گرم مانند نارنجی، قرمز و زرد، گرما و انرژی در فضا ایجاد می‌کنند. شناخت تاثیرات روانشناختی رنگ‌های گوناگون و در نظر گرفتن خصوصیات شخصیتی باعث می‌شود تا از رنگی که برای دیوارهای منزلتان انتخاب کرده‌اید، دلزده و خسته نشوید.

در نظر داشتن رنگ اثاثیه و مبلمان: قبل از رنگ آمیزی دیوارهای خانه باید رنگ مبل، فرش، رنگ پرده و سایر اثاثیه خود را لحاظ کنید. مثلا اگر مبلمان شما استیل و قهوه ای تیره است، رنگ‌هایی با تناژ خاکستری برای دیوارهای پذیرایی جالب به نظر نمی‌رسد؛ چون فضا را مرده و بی‌روح میکند. اگر مبلمان شما مدرن و قرمز روشن است همین رنگ خاکستری دیوارها، انرژی فضا را به تعادل می‌رساند. شناخت چرخه رنگ (‌رنگ‌های مکمل و رنگ‌های مشابه) در این مورد به شما کمک خواهد کرد.

به‌دنبال خرید ملک مسکونی هستید؟ اینجا کلیک کنید

نکاتی درمورد انتخاب جنس رنگ

انواع مرسوم رنگ‌های موجود در بازار برای رنگ آمیزی فضای داخلی خانه این موارد هستند:

رنگ پلاستیک: پروسه رنگ آمیزی با این نوع رنگ سریع است، چون زود خشک می‌شود. بوی زننده رنگ روغنی را ندارد. مات است و می‌تواند نقص‌های سقف و دیوار را به خوبی پوشش دهد. ازطرفی چون رنگ پلاستیک محلول در آب است، رطوبت کیفیتش را تغییر می‌دهد. این نوع رنگ زود چرک می‌شود و قابل شستشو نیست. همچنین برای رنگ آمیزی در و پنجره مناسب نیست.

انتخاب جنس رنگ خانه

رنگ روغنی: در سه نوع براق، مات و نیمه مات در بازار موجود است و از قدیمی‌ترین انواع رنگ به شمار می‌رود. مقاومت و ماندگاری بالایی دارد. خصوصا نوع براق آن قابل شستشو است و بهترین گزینه برای رنگ‌آمیزی در و پنجره خانه محسوب می‌شود.

رنگ مولتی کالر: رنگ مولتی کالر دکوراتیو بوده و یک لایه نازک روی سطوح ایجاد می‌کند. این نوع رنگ برای سطوح گچی و سیمانی مثل دیوار بالکن بسیار مناسب است. بافت ویژه این رنگ و مات و کم‌ جلا بودن آن، مشکلاتی از قبیل موج و خرابی سطح زیر کار دیوار را در خود محو می‌کند. رنگ مولتی کالر برای محیط‌های پررفت و آمد مثل راه‌پله‌ها بسیار مناسب است چون دوده و ذرات معلق هوا را جذب نمی‌کند و زرد نمی‌شود. همچنین در صورت آسیب‌دیدگی به سادگی قابل ترمیم است.

رنگ بلکا: جایگزین مناسبی برای رنگ و کاغذ دیواری است. این رنگ نیاز به زیر سازی ندارد و عایق حرارتی و برودتی خوبی است. قابل شستشو بوده و به راحتی با کف شامپو فرش می توان آن را شست. بلکا عایق رطوبت است و ترک نمی‌خورد. این پوشش بر خلاف رنگ و کاغذ دیواری به آسانی قابل ترمیم است.

رنگ پتینه: پتینه یک نوع کار هنری هم محسوب می‌شود که در آن می‌توان با استفاده از رنگ‌ها و ابزارهای مختلف، بافت‌های بصری روی سطوح مختلف ایجاد کرد. از سری پوشش های جدید دیوارها است که به رنگ‌های دکوراتیو معروفند. این نوع رنگ‌آمیزی صد در صد قابل شست و شو بوده و روی هر سطحی قابل اجرا است. همچنین می‌توان طرح‌های مختلف هنری با آن ایجاد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.