هر آنچه باید از رالی مونت کارلو بدانید

تاریخچه رالی مونت کارلو از آغاز تا امروز

0

رالی مونت کارلو چیست؟ از آنجا که جذاب‌ترین بخش ورزش‌، مسابقات سالیانه‌ آنها است، مانند جام جهانی بسکتبال و والیبال، المپیک و مسابقات مختلف ورزشی، همگی جزو رویدادهای محبوب محسوب می‌شوند که طرف‌داران بسیاری در سراسر دنیا دارند.

مسابقات اتومبیلرانی هم مانند بقیه رویدادهای ورزشی طرف‌داران خاص خود را دارد. مسابقات اتومبیلرانی یکی از محبوب‌ترین مسابقات دنیاست که بسیار هیجان‌انگیز و متنوع است. در این مطلب قصد داریم به معرفی تاریخچه و قوانین مسابقات رالی مونت کارلو بپردازیم که یکی از بزرگ‌ترین رالی‌های دنیاست. 

تاریخچه رالی مونت کارلو

مسابقات رالی مونت کارلو را شاید بتوان گفت غیرقابل پیش‌بینی‌ترین رالی دنیاست. این رالی را شاهزاده آلبرت اول موناکو در سال ۱۹۱۱ در موناکو راه‌اندازی کرد که کشور کوچکی در جنوب شرقی فرانسه است. هدف از این کار نمایش نوآوری و قدرت خودروهای مسابقه‌ای بود.

اولین شرکت‌کنندگان از ۱۱ نقطه اروپا مسابقه را آغاز می‌کردند و در مونت کارلو به فینال می‌رسیدند. اولین برنده هانری روژیه فرانسوی آن هم بر اساس ظرافت اتومبیل‌اش بود. ولی در حال حاضر، برنده بر اساس زمان تنظیم‌شده در مراحل مختلف تعیین می‌شود. در این رقابت رانندگان در مجموع ۱۶۴۲۰٫۴۰ کیلومتر را طی می‌کنند.

تاریخچه رالی مونت کارلو

این مسابقه به‌طور سنتی پنج‌شنبه آغاز می‌شود و یکشنبه به پایان می‌رسد. گروه برگزارکننده موناکو از فعال‌ترین و مهم‌ترین اجتماعات در ورزش اتومبیلرانی است و هر ساله به‌جز برگزاری جایزه بزرگ موناکو فرمول ۱، بزرگ‌ترین مسابقه رالی ۱۰۰ ساله را به خوبی مدیریت می‌کنند. جایزه بزرگ در تابستان برگزار می‌شود که در طول رویداد شاهد تمام شکوه شامپاین و خاویار میلیاردرهایی که از قایق‌های شخصیشان مسابقات را تماشا می‌کنند هستیم. ستاره ‌های سینما و موسیقی از نزدیک این مسابقات را می‌بینند و این خود جذابیت بیشتری نسبت به خود مسابقه دارد.

رالی مونت کارلو در زمستان و ماه ژانویه برگزار می‌شود که افتتاحیه رالی رقابت‌های جهانی اتومبیلرانی هم محسوب می‌شود. برای همین برای طرف‌داران این دوره مسابقات بسیار جالب است که چه کسانی در این مسابقات شرکت می‌کنند. 

جدیدترین آگهی‌های خودرو

قوانین رالی مونت کارلو چگونه است؟

قوانین مسابقات رالی مونت کارلو بسیار چالش‌برانگیز است. در مراحل زیادی از این مسابقه، با جاده‌های کوهستانی بسیار باریک با پیچ‌های تند، جاده‌های کنار صخره‌ای و شکاف‌های بزرگ روبه‌رو هستیم و از طرف دیگرراننده‌ها با برف و یخبندان مواجه هستند.

مسابقه دهندگان در طول ۱۷ دور این رقابت باید مسیر خود را در بین راه‌های متنوع برفی، یخی، خشک، گل ولای، بارانی و طوفانی پیدا کنند. از آنجایی که پیش‌بینی دقیق وضعیت برای تیم‌های شرکت کننده امکان‌پذیر نیست، انتخاب تایرهای مناسب سرنوشت‌ساز و تصمیمی بزرگ است.

رالی مونت کارلو چگونه است؟

در مسابقات رالی مونت کارلو مواجهه با یخ، برف و آسفالت تمیز کاملاً عادی است و رانندگان باید به سرعت خود را با شرایط تطبیق دهند. البته که همیشه احتمال وجود مشکلاتی هم هست و همین جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد و پیش بینی این را که چه تیمی و چه کسی برنده خواهد شد، دشوار می‌کند. 

مراحل مسابقه رالی مونت کارلو چیست؟

این مسابقه از میدان روبه‌روی کازینو معروف در مونت کارلو شروع رسمی‌اش اعلام می‌شود، اما رانندگان رقابت واقعی را از بخش‌های جنوبی کوه‌های آلپ با ۲ مرحله ویژه شبانه آغاز می‌کنند. پس از آن ۲ مرحله دیگر در ۳ منطقه دورتر در جنوب شرقی و شرق منطقه خدماتی است که یک جمعه سخت را برای رانندگان رقم می‌زند.

مراحل مسابقه رالی مونت کارلو چیست؟در سال‌های گذشته بخش‌های قربان وانترول و آونسون نوتردام دو لس به مسابقه اضافه شدند که ۱۲۳ کیلومتر مسیر رقابت را افزایش داده‌اند. از مراحل معروف این مسابقه در روز شنبه عبور می‌کنند و بعد از سرویس‌دهی به اتومبیل‌ها، به سمت جنوب رقابت را ادامه می‌دهند تا به موناکو برگردند. روز یکشنبه به طرف کوه‌های آلپ حرکت می‌کنند که در ۲ مرحله متفاوت از کوه تورینی عبور می‌کنند که گردنه کوهستانی برفی و یخبندان دارد و رانندگان مهارت خود را در این مرحله به رخ می‌کشند. البته همیشه هم بخیر نمی‌گذرد.

در سال ۲۰۰۵ دو راننده به نام‌های پیتر سولبرگ و مارکوس گرونهولم در برف لیز خوردند و برخورد بدی با سنگ داشتند که راننده اول به علت آسیب زیاد به خودرواش از رقابت خارج شد و نفر دوم توانست خودرواش را تعمیر کند و به مسابقه ادامه دهد و به جایگاه پنجم دست پیدا کند. سباستین لوب در همان رقابت توانست سریع‌ترین زمان را در تاریخ مدرن مسابقات رالی مونت کارلو با ۲۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه ثبت کند.

مراحل مسابقه رالی مونت کارلو به شرح زیر است:

پنج شنبه: مرحله یک: ۳۶٫۵۸ کیلومتر – مرحله دو: ۲۵٫۴۹ کیلومتر
جمعه: مرحله سه: ۲۶٫۷۲ کیلومتر – مرحله چهار: ۳۰٫۵۴ کیلومتر – مرحله پنج: ۱۵٫۱۸ کیلومتر
سرویس‌دهی: در این زمان بسیار کوتاه، مکانیک‌هایی با توانایی بسیار بالا اتومبیل را چک و تعمیر می‌کنند. این مکانیک‌ها آنقدر توانمند هستند که در ده دقیقه می‌توانند کل گیربکس را عوض کنند. در این حین رانندگان استراحت می‌کنند و غذایی می‌خورند تا در زمان مسابقه تمرکز بیشتری داشته باشند.
مرحله شش: ۲۶٫۷۲ کیلومتر – مرحله هفت: ۳۰٫۵۴ کیلومتر – مرحله هشت: ۱۵٫۱۸کیلومتر
شنبه: مرحله نه: ۲۹٫۱۶ کیلومتر – مرحله ده: ۱۶٫۸۷ کیلومتر
سرویس‌دهی
مرحله یازده: ۲۹٫۱۶ کیلومتر – مرحله دوازده: ۱۶٫۸۷ کیلومتر – مرحله سیزده: ۲۵٫۴۹ کیلومتر
یکشنبه: مرحله چهارده: ۱۸٫۴۱ کیلومتر – مرحله پانزده: ۱۳٫۵۸ کیلومتر –
مرحله شانزده: ۱۸٫۴۱ کیلومتر – مرحله هفده: ۱۳٫۵۸ کیلومتر

برخی از قهرمانان رالی مونت کارلو

برخی از قهرمانان رالی مونت کارلو

سباستین اوژیه فرانسوی با ۸ دوره پیروزی رکورددار این مسابقات است. بعد او هموطنش سباستین لوب با ۷ دوره موفقیت در رده بعدی قرار دارد. جین تروکس فرانسوی، ساندرو موناری ایتالیایی، والتر روهرل آلمانی و  تومی مکینن فنلاندی هر کدام با ۴ پیروزی در رتبه بعدی هستند. 

دیدیه آریول فرانسوی و کارلوس ساینز اسپانیایی با ۳ پیروزی در سال‌های مختلف در رده بعدی قرار دارند. بیورن والدگورد سوئدی، اریک کارلسون سوئدی و میکی بیاسیون ایتالیایی با دو دوره موفقیت رتبه بعدی را صاحب هستند. 

 

 

 

 

 

 

شرکت‌های اتومبیل‌سازی برنده رالی مونت کارلو

  • شرکت خودروسازی لانچیا ایتالیا با ۱۳ دوره در رده نخست این رالی مطرح قرار دارد. 
  • کمپانی اتومبیل‌سازی سیتروئن فرانسوی با ۱۰ دوره موفقیت در رتبه دوم قرار گرفته است. 
  • خودروسازی آمریکایی چند ملیتی فورد موتور با ۷ بار پیروزی در جایگاه سوم قرار دارد. 
  • کمپانی هاچکیس فرانسوی که از ۱۹۰۳ تا ۱۹۵۵ فعالیت داشت و با ۶ بار موفقیت در رده بعدی قرار گرفته است. 
  • اتومبیل‌سازی بزرگ رنو فرانسوی با ۵ پیروزی در رتبه بعدی واقع است. 
  • خودروسازان پژو فرانسه، پورشه آلمان و تویوتای ژاپن با ۴ پیروزی در پله‌ ششم ایستاده‌اند. 
  • -اتومبیل‌سازان دلاهیه فرانسوی، فولکس واگن آلمانی، میتسوبیشی ژاپنی، سوبارو ژاپنی و مینی(ب‌ام‌و) بریتانیایی با ۳ موفقیت در مرتبه بعدی قرار دارند.
  • خودروسازی فیات ایتالیا و گروه ساب سوئد با ۲ پیروزی در رده هشتم این مسابقه واقع هستند. 

شرکت‌های اتومبیل‌سازی برنده

رالی مونت کارلو در سینما

«مونت کارلو یا باست» یک فیلم سینمایی کمدی فرانسوی،ایتالیایی و بریتانیایی است که در سال ۱۹۶۹ تولید شد. نام آن را آمریکایی‌ها «مردان جوان جسور در جالوپی‌هایشان» گذاشتند. موضوع آن بر اساس مسابقه اتومبیلرانی رالی مونت کارلو در دهه ۱۹۲۰ است. داستان یک رقابت اتومبیلرانی حماسی در سراسر اروپاست که با شخصیت‌های عجیب و غریب کمدی از کل دنیا، دست به هر کاری می‌زنند تا پیروز شوند.  

امیدواریم که مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد. نظر شما درباره مسابقه رالی مونت کارلو چیست؟ بیشتر علاقه‌مند به کدام مسابقه ورزشی هستید؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.