خداحافظی با دو عضو خانواده پژو ۲۰۶ در سال ۱۴۰۰

خانواده 206 در سال 1400 کوچکتر می‌شود

0

پیشینه ورود پژو ۲۰۶ به بازار ایران به سال ۱۳۸۰ باز می‌گردد. در دهه ۸۰ شمسی، این هاچ‌بک خوش‌‌چهره اروپایی یکی از مدرن‌ترین خودروهای مونتاژی ایران بود. ۲۰۶ در ابتدا ۶ تیپ مختلف داشت، ولی از سال ۱۳۹۱ فقط تیپ‌های ۲ و ۵ آن در خطوط تولید باقی ماندند. مهم‌ترین تغییر در میان تیپ‌های ۲۰۶، برای تیپ ۲ آن اتفاق افتاد که از سال ۱۳۹۰ به ترمزهای ABS و همچنین ایربگ‌های جلو مجهز شد.

سری نخست تیپ ۵ تا قبل از ۱۳۸۶ با قطعات مرغوب فرانسوی تولید می‌شد، اما بعدها و با داخلی‌‌سازی بیشتر آن دیگر تفاوت کیفی چندانی میان تیپ ‌۲ و ۵ وجود ندارد. افت شدید کیفیت، کهنه‌شدن طراحی و تکنولوژی‌های قدیمی این خودرو در کنار دوام فنی نه‌چندان زیاد آن، باعث شده است که ۲۰۶ دیگر آن هاچ‌بک دوست‌داشتنی دهه ۸۰ شمسی نباشد. ایران‌خودرو از اوایل سال ۹۸ سنسور عقب و سی‌دی پلیر را از تجهیزات استاندارد خانواده ۲۰۶ حذف کرد و ترمز دیسکی عقب را هم از تیپ ۵ برداشت.

باتوجه‌به سیاست‌های فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو، قرار است تا در سال ۱۴۰۰ تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V8 به‌شکل محسوسی کاهش پیدا کند. همچنین گفته می‌شود که به‌مرور زمان و تا پایان سال ۱۴۰۰، رانا پلاس جایگزین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار خواهد شد. همچنین با افزایش تولید پژو ۲۰۷i دنده‌ای، مونتاژ ۲۰۶ تیپ ۵ هم متوقف می‌شود. با این اتفاق عملاً در ماه‌های آتی فقط یک عضو از خانواده پژو ۲۰۶ در ایران‌خودرو باقی می‌ماند که آن هم نسخه هاچ بک تیپ ۲ است.

گروه خودروسازی پژو فرانسه تاکنون این مدل پرطرف‌دار جهانی را به کشورهایی همچون فرانسه، آرژانتین، چین، مالزی، برزیل، انگلستان، اروگوئه، شیلی و ایران عرضه کرده است.

در سال‌های گذشته شاهد بودیم که به‌مرور زمان، تولید تیپ‌های V1، V2، V9، V10، V19، V20 و … پژو ۲۰۶ صندوق دار در ایران خودرو متوقف شد. در نهایت تنها نسخه فول‌آپشن دنده‌ای این سدان کلاس B (تیپ V8) در خط تولید این کارخانه باقی ماند. اکنون با توقف دوره‌ای و یا دائم ۲۰۶ صندوق‌دار V8، عملاً خانواده پژو ۲۰۶ بدون گزینه سدان در بازار ایران باقی خواهد ماند. همچنین نبود تیپ ۵ در میان ۲۰۶ها، باعث می‌شود که دیگر این هاچ‌بک پرفروش در نسخه TU5 به بازار نیاید و فقط نمونه ۱٫۴لیتری ۸ سوپاپ (TU3A) این خودرو تولید شود.

خداحافظی با دو عضو خانواده پژو ۲۰۶
پژو ۲۰۶ از نمای روبه‌رو

سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان دهه طلایی تولید محصولات Peugeot 206 در ایران با همکاری پژو فرانسه شناخته می‌شود؛ اما ناگهان تحریم‌های غرب علیه ایران اوج گرفت و با خروج یک‌جانبه پژو از ایران، قرارداد ایران‌خودرو با این کمپانی دچار مشکل شد. در همین زمان گروه خودروسازی ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا تولید پژو ۲۰۶ ایرانی را بدون قطعات منفصله از پژو با همکاری چینی‌ها تولید کند.
این اتفاق یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مدل‌های کارکرده ۲۰۶ در بازار بود که این روند در سال ۹۷ و با رشد بی‌رویه نرخ دلار نیز تکرار شد.

از نگاه مدیران گروه صنعتی ایران‌خودرو، مشتریان پژو ۲۰۶ صندوق‌دار می‌توانند از این پس به‌جای خرید این سدان کلاس B، به‌سراغ رانا پلاس دنده‌ای بروند و با صرف‌نظر از امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، نسخه ملی این سدان کوچک را با امکاناتی نظیر کروز کنترل خریداری کنند. همچنین با هزینه‌ای بیشتر می توان رانا پلاس را در نسخه‌های TU5 پلاس با جعبه‌دنده ۶سرعته دستی، TU5 پلاس با جعبه‌دنده ۶سرعته AMT و رانا پلاس پانوراما با پیشرانه TU5 پلاس و جعبه‌دنده ۶سرعته دستی تهیه کرد.

بیشتر بخوانید: رانا پلاس و دنا پلاس با جعبه‌دنده ۶ سرعته تولید می‌شوند

از سویی پژو ۲۰۷i صندوق‌دار اتوماتیک و ۲۰۷i صندوق دار پانوراما اتوماتیک با تیراژ بالاتری در ایران‌خودرو تولید خواهند شد. مشتریانی که به‌دنبال نشان پژو بر روی این خودروی سدان کلاس B هستند، می‌توانند این گزینه‌ها را خریداری نمایند. از سویی علاقه‌مندان به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز یا باید توقع خود را کاهش دهند و به سراغ تیپ ۲ بروند و یا با هزینه‌ای بیشتر، پژو ۲۰۷i دنده‌ای را با سطح امکانات بهتری تهیه کنند.

***

شما می‌توانید حدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.