برنامه ایران خودرو برای تولید انبوه نسل جدید موتور EF۷

0

در نیمه دوم دهه ۸۰ و در نتیجه همکاری شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (IPCO) و شرکت تحقیقاتی آلمانی FE7، موتور EF7 طراحی و تولید شد. هدف اولیه این همکاری طراحی موتوری بود که با سوخت گاز طبیعی کار کند ولی به دلیل تکنولوژی و نوع طراحی استفاده شده در این موتور، موتور EF7 قابلیت کارکرد با بنزین را نیز داراست.

در رابطه با این موتور باید به این نکته اشاره کرد که این موتور در دسته موتورهای گازسوز جزو ۳ موتور برتر دنیا و از لحاظ طراحی جزو ۱۰ موتور برتر دنیا قرار دارد. پس از این رو، موتور تولیدی موتوری کم‌مصرف، پربازده و کاملا سازگار با سوخت بنزین و گاز است.

مهدی رجبعلی با بیان این‌ که در نقشه راه مصوبه هیات مدیره ایران خودرو سه گام توسعه‌ای در مسیر پوست‌اندازی موتور محصولات این خودروساز تعریف شده، اعلام کرد:

«یکی از گام‌ها توسعه‌ای کاهش و به صفر رساندن شمارگان تولید موتورهای پرمصرف و افزایش شمارگان تولید موتورهای کم‌مصرف است.»

وی افزایش دو برابری ظرفیت موتور EF7 را رویکرد مبتنی بر تحقق این هدف دانست و گفت که در چند ماهه اخیر به ظرفیت تولید دو برابر این محصول دست یافتیم.

رجبعلی دومین گام توسعه‌ای در حوزه موتور محصولات ایران‌خودرو را ارتقای موتورهای فعلی دانست و اظهار داشت:

«در حال حاضر نسل جدید موتور TU و XU7 در مدار تولید قرار گرفته و تا پایان سال نیز نسل جدید EF7 به خط تولید خواهد رسید.»

وی مصرف سوخت، آلایندگی و ارتقای کیفیت را سه شاخص و دلیل اصلی ارتقا و بهبود موتورها دانست و طراحی و توسعه موتور سه استوانه را از اقدامات و پروژه‌های راهبردی و مهم ایران‌خودرو و سومین گام توسعه‌ای برشمرد و گفت که هیبریدی و همچنین برقی‌سازی این موتورها نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل ایپکو تصریح کرد: ظرف سه سال آینده، نسل قوای محرکه ایران‌خودرو در سه گام پوست‌اندازی خواهد کرد و کاملا جدید و به‌روز خواهد شد.

وی درباره تغییرات ایجاد شده در موتورها بیان داشت:

«از منظر فنی راندمان موتورها باید افزایش یابد و این راندمان شامل ارتقای احتراق و بهبود اصطکاک موتور است که از فناوری‌های جدید از جمله دو CVVT  و توربو با کنترل‌کننده برقی استفاده شده که راندمان بالاتر و احساس لذت رانندگی بیشتری را برای راننده ایجاد خواهد کرد.»


آگهی‌های انواع خودرو را در دیوار ببینید

***

اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.