موشکافی طراحی سایپا P90؛ خودروی جایگزین ال ۹۰

نگاهی به ال 90 ایرانی به قلم علیرضا محمدزاده

1

ال ۹۰ شاید یکی از محبوب‌ترین و البته زشت‌ترین خودروهای بازار داخلی باشد که مالکانش بیشترین رضایت را از کیفیت ساخت آن دارند و در عین حال، از طراحی خاص و اقتصادیش انتقاد می‌کنند.

این نسل از سدان جان سخت و زمخت رنو در طول مدت حیاتش در بازارهای جهانی، تنها یکبار زیر تیغ جراحی زیبایی رفته که خروجی‌اش در کشورمان با نام تندر پلاس شناخته میشود و اگر اندکی منصف و واقع‌بین باشیم، باید بگوییم تندر پلاس در عین سادگی، یک فیس لیفت پخته و بی‌نقص از ال ۹۰ محسوب می‌شود که تا حد امکان و با حداقل هزینه، تمامی نواقص طراحی نسل اول لوگان را برطرف کرد.

حال، پس از مدت‌ها انتشار خبر و تیزر و مصاحبه، سایپا اولین رندرهای دیجیتالی از نسخه تغییر‌ برند داده شده ReBadge  ال ۹۰ با نام جدید P90 را منتشر کرد (مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش تندر ۹۰).

پروژه داخلی سازی ال ۹۰ در گروه سایپا هرچند سابقه‌ای نسبتا طولانی دارد، اما با بازگشت تحریم‌های اقتصادی آمریکا از حدود دو سال گذشته رنگ و بویی جدی‌تر به خود گرفت تا اینکه سرانجام در قالب پروژه‌ای به نام P90 معرفی شد. فیس لیفت ال ۹۰ همانند هر پروژه خودرویی دیگری از دو بخش طراحی و مهندسی تشکیل شده که در این نوشتار بیشتر به نقد طراحی آن می‌پردازیم .

بیشتر بخوانید: بررسی دلورین دی‌ام‌سی ۱۲؛ شاهکار یک خلافکار

سایپا P90 و یک طراحی شلوغ و بدون هارمونی

این پروژه یک تفاوت بزرگ با دیگر فیس لیفت‌های انجام شده در ایران دارد و آن هم تغییر برند محصول مادر یا پایه یعنی رنو و تبدیل آن به سایپا است. در این خودرو همانند هر فیس لیفت دیگری، دماغه یا پوزه آن شامل مجموعه سپر، جلوپنجره، چراغ‌ها، درب موتور و گلگیرها به طور کامل بازطراحی شده است، اما نیمه میانی بدنه خودرو یعنی کابین، درب‌ها، خط سقف و شیشه‌های جلو و عقب و جانبی، دقیقا مشابه رنو لوگان ( ال ۹۰ ) هستند. ضمن اینکه سپر و چراغ‌های عقب و درب صندوق عقب نیز تغییرات کاملی داشته‌اند و به طور کامل بازطراحی شده‌اند.

به همین دلیل می‌توان P90 را یک فیس‌لیفت عمیق و کامل (یا به عبارتی Major Facelift) نامید. سایپا می‌گوید با توجه به داخلی‌سازی‌هایی که در طی این سال‌ها برای خانواده محصولات رنو در ایران انجام شده بود، ظرفیت به وجود آمده در پروژه P90 استفاده شده و از همین رو، اصول کیفی نمونه‌های خارجی در این پروژه ایرانی رعایت شده است. همچنین، به نظر می‌رسد سایپا P90 در بحث امکانات رفاهی و احتمالا ایمنی جایگاه بهتری نسبت به رنو ال ۹۰ دارد و امکانات به‌روزتری به آن اضافه شده باشد.

سایپا P90
تصاویر گرافیکی سایپا P90

با این حال، از دیدگاه زیبایی‌شناسی و با نگاهی به رندرهای دیحیتالی رسمی منتشر شده P90 در نمای جلو، با یک طراحی متفاوت و شلوغ و فاقد یک هویت مشخص روبرو هستیم، به عبارت دیگر طراحان تمام سعی خود را نموده‌اند تا چهره‌ای مدرن و به‌روز به این پیرمرد دو تابعیتی رومانیایی-فرانسوی بدهند و تا حد امکان، حس و حال “ال نودی” را به “پی نودی” تغییر دهند. اما جزییات زیاد و شلوغی بصری بیش از حد نمای جلو، هیچ هارمونی با معماری جعبه ای شکل، قدیمی و ساده بدنه ال ۹۰ ندارد و به همین دلیل، احساس خودرویی دو شخصیتی را به بیننده القا می‌کند؛ هرچند با گذر از نمای جلو و رسیدن به نمای عقب خودرو، ناگهان با فرم‌پردازی ساده‌ای روبرو می‌شویم که برخلاف چهره خودرو، بیش از حد ساده بوده و البته با نیم نگاهی به محصولات پولستار به‌ویژه در طراحی چراغ‌های عقب طراحی شده است.

لبه‌دار بودن درب موتور، زاویه سپر و ساختار لایه‌ای جدید درب محفظه موتور از جمله تغییرات استانداردی است که بر روی این خودرو ایجاد شده تا P90 با قوانین و استانداردهای روز هماهنگ‌تر شود و شاید رعایت همین قوانین نیز تاثیر منفی خود را بر استایل جدید خودرو گذاشته است.

بیشتر بخوانید: خودرو ارزان می‌شود یا نه؟

طراحی رنو ال ۹۰
سایپا P90 به نوعی فیس‌لیفت رنو ال ۹۰ محسوب می‌شود.

در نگاه کلی، طراحی نمای جلو P90 زیبا ولی مبهم و شلوغ است و نباید فراموش کرد که یک خودرو هیچ گاه صرفا از نمای روبرو، پشت یا جانبی دیده و قضاوت نمی‌شود، بلکه در قالب یک پیکره کلی نقد می‌شود. پس به همین دلیل تاکید داریم که متاسفانه هماهنگی چشم‌نوازی بین سه نمای مذکور یعنی جلو، جانب و پشت حداقل در رندرهای این خودرو (تصاویر فوق) دیده نمی‌شود.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه پیش از این طراحی‌های قابل توجه و جذابی نظیر شاهین و آریا را از سایپا دیده بودیم انتظارمان این بود که این بار نیز تیم طراحی در پروژه جراحی زیبایی ال ۹۰ با سلیقه‌تر و بهتر عمل‌ می‌نمود که متاسفانه تصاویر چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

با توجه‌ به اینکه هنوز تصاویر کامل‌تری از این خودرو منتشر نشده، پس تا زمان رونمایی رسمی از این خودرو منتظر خواهیم ماند. سایپا P90 قرار است تا در نسخه های مختلف به بازار عرضه شود و همان طور که پیش تر اعلام شده بود، پروژه پیشرانه‌های جدید گروه خودروسازی سایپا روی آن و سایر محصولات جدید در دست انجام است و در آینده نزدیک قوای محرکه این محصولات نیز معرفی خواهد شد.

1 نظر
  1. طاها عبدی فرد می‌گوید

    سلام
    به نظرم موتور یک ونیم لیتری برای این خودرو و این بدنه و با تعداد سرنشینان چهار نفر بسیار ضعیف است مخصوصا وقتی کولر خودرو روشن باشد . آینه های جانبی خودرو هم میتواند مثل آینه جانبی ساندرو باشد و دارای راهنما روی آینه. خلاصه این خودرو به نظر من ضعف موتوری دارد .
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.