واگذاری سگ چه مراحلی دارد و چگونه به حفظ حقوق حیوانات کمک می‌کند؟

توله‌کِشی چیست؟

0

واگذاری سگ باید در شرایط خاصی صورت بگیرد. جدا از انسی که سگ با صاحبش دارد، موارد دیگری مثل بهداشت، بیماری‌ها و توله‌ بودن یا توله داشتن، واگذار کردن سگ را کمی پیچیده‌تر می‌کند. همچین سوءاستفاده از سگ‌ها در توله‌کشی به‌عنوان وسیله‌ای برای درآمد بیشتر، واگذاری سگ را با شرایط حساس‌تری هم روبه‌رو می‌کند. در این مطلب دیوار به موضوع واگذاری سگ، مراحل و ارتباط آن با حقوق حیوانات می‌پردازیم.

به سرپرستی گرفتن سگ، بهتر از خرید آن‌ است

سگی که از پناهگاه نجات داده می‌شود، محبتی عمیق نسبت به صاحب خود پیدا می‌کند

به سرپرستی گرفتن سگ هم برای آن بهتر است و هم برای صاحبش. به سگ و به‌طور کل به حیوانات، نباید به‌عنوان کالا یا وسیله‌ٔ سرگرمی افراد نگاه کرد و بعد به‌راحتی آنها را عوض کرد. سگ احساس دارد، موجود زنده است و دچار بیماری‌های روحی و جسمی می‌شود. سگ‌ها موجودات بسیار حساسی هستند که بعد از جدایی از صاحبان‌شان، افسردگی و ناراحتی شدیدی تجربه می‌کنند. به سرپرستی گرفتن و واگذاری سگ جان دوباره به آن می بخشد. همچنین صاحب جدید نیازی به تربیت‌ش ندارد.

سگی که از پناهگاه نجات داده می‌شود، محبتی عمیق نسبت به صاحب خود پیدا می‌کند که البته این حس، دوطرفه است. نجات یک سگ از پناهگاه، دست کمی از نجات یک فرد از واقعه یا مکانی ناخوشایند ندارد. با چنین کاری هم به نجات یک زندگی کمک می‌شود و هم به تعادل طبیعت. حس امنیت و آرامشی که حیوان نجات‌یافته در خود دارد، مسری است و به تمام افرادی که پیرامونشان هستند، منتقل می‌شود. با به سرپرستی گرفتن یک سگ، احساس خوبی در شما به وجود می‌آید و ارزش بیشتری برای جان موجودات قائل خواهید بود.

مهم‌ترین نکته این است که با به سرپرستی گرفتن و واگذاری سگ شما به قطع‌شدن زنجیره سوءاستفاده کنندگان این حیوانات وفادار کمک خواهید کرد. قطع این زنجیره، اثرات دیگری نیز دارد و تنها به سگ‌ها محدود نمی‌شود.

سگ‌ها فقط بخشی از تجارت حیوانات هستند؛ در این تجارت سیاه که گردانندگان آن کوچک‌ترین اهمیتی به حقوق حیوانات نمی‌دهند، حتی حیوانات وحشی هم که سازگاری زیادی با محیط‌های انسانی و شهری ندارند، برای منافع این سودجویان خرید و فروش می‌شوند. با محدود شدن فعالیت چنین افرادی، شما هم از حقوق حیوانات دفاع می‌کنید و هم کمکی به حفظ گونه‌های در خطر خواهید کرد.

رعایت حقوق حیوانات در به سرپرستی گرفتن آنها ضروری است

رعایت حقوق حیوانات در به سرپرستی گرفتن آنها ضروری است

اگر تصمیم به نجات یک سگ از پناهگاه و یافتن همراه همدمی باوفا برای خود دارید، باید موارد مهمی را در به سرپرستی گرفتن و واگذاری سگ ها در نظر داشته باشید؛ مواردی  که همه در منشور حقوق حیوانات ذکر شده‌ است. از آن‌ جایی که حفظ این حقوق هنگام به سرپرستی گرفتن سگ و سایر حیوانات ضروری است، در ادامه مفاد بیانیه جهانی حقوق حیوانات را بررسی می‌کنیم که ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد:

  • ماده ۳:

۱-۳: حیوانات نباید در معرض برخوردهای نامناسب و یا اعمال بی‌رحمانه قرار گیرند.

۲-۳: باید با جسد حیوان کشته‌شده یا مرده به درستی و با احترام رفتار شود.

  • ماده ۵:

۱-۵: حق نگهداری و مراقبت ویژه از حیوانی که به انسان وابسته است، محفوظ است.

۲-۵: چنین حیوانی تحت هیچ شرایطی نباید رهاسازی و یا به عمد کشته شود.

۳-۵: هرگونه پرورش یا استفاده از حیوان باید طبق احترام به ساختار فیزیولوژیکی و رفتاری آن گونه باشد.

۴-۵: در نمایشگاه‌ها، نمایش‌ها، سیرک، فیلم‌ یا هرجایی که حیوانات در آن شرکت دارند، باید حیثیت حیوانات محترم شمرده و بدون هیچ خشونتی با آنها رفتار شود.

  • ماده ۷:

هرگونه تصمیم و یا عمل غیرضروری که به مرگ یک حیوان منجر شود، جنایت علیه حیات محسوب می‌شود.

توله کِشی؛ جنایتی در حق سگ‌ها

کی از موارد سودجویی بی‌رحمانه از حیوانات و به‌خصوص سگ‌ها و گربه‌ها، موضوع توله‌کِشی است.

بر اساس بیانیه حقوق حیوانات که در سال ۱۹۷۸ در مقر یونسکو به امضا رسید، نباید از حیوانات برای مقاصد تجاری و سودجویانه بهره‌کشی شود. یکی از موارد سودجویی بی‌رحمانه از حیوانات و به‌خصوص سگ‌ها و گربه‌ها، موضوع توله‌کِشی است. توله‌کِشی به این معناست که سگ یا گربه ماده را بارها و بارها و بر خلاف سیر طبیعی آنها و در شرایط غیر اصولی و غیر استاندارد باردار می‌کنند و توله‌های آنها را به فروش می‌رسانند.

حقوق حیوانات و هر آنچه که باید درباره لزوم حمایت از آن بدانید

این عمل را سودجویانی انجام می‌دهند که اهمیتی به درد و رنج و حیوان نمی‌دهند و معمولاً در شرایطی اسفناک و در مکان‌هایی انجام می‌شود که به کارخانه‌های توله‌کشی معروف است. معمولاً افرادی که این توله‌ها را خریداری می‌کنند، از این شرایط بد و رنجی که حیوان ماده می‌کشد، بی‌خبر هستند؛ بنابراین آگاه کردن مردم از این وضعیت، تنها بر عهده سازمان‌ها و انجمن‌ها زیست‌محیطی و حمایت از حیوانات نیست، بلکه هر سازمان و کسب‌وکاری که ارتباطی با آن موضوع دارد، باید به وظیفه خود عمل کند تا مردم به سمت واگذاری سگ تشویق شوند.

دیوار به عنوان پلتفرمی که امکان خرید و فروش بدون واسطه را برای افراد فراهم کرده است، وظیفه خود می داند که جلوی چنین اقداماتی را بگیرد. به همین منظور و برای جلوگیری از رشد توله‌کشی در کشور، خرید و فروش سگ و گربه در دیوار ممنوع شد. دیوار از تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۱ خرید و فروش سگ و گربه را در این بستر ممنوع کرده است.

واگذاری سگ در دیوار به‌صورت کاملاً رایگان

واگذاری سگ در دیوار به‌صورت کاملاً رایگان

واگذاری سگ به‌طور رایگان راهکار دیوار برای مقابله با خرید و فروش سگ در کشور است. دیوار با ممنوعیت انتشار آگهی‌های مربوط به خریدوفروش، امکان واگذاری رایگان را فراهم کرده است تا جلوی سوءاستفادهٔ سودجویان را از این موضوع بگیرد.

این راهکار پس از آگاهی دیوار از شرایط نامطلوب خریدوفروش حیوانات و طی جلساتی که با فعالان محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات برگزار شد، پیشنهاد و عملیاتی شد. دیوار در آگهی‌های منتشرشده در رابطه با واگذاری سگ ، اطلاعات و شرایط لازم را قید می‌کند.

البته این کار تنها اقدام دیوار در رابطه با حقوق حیوانات نیست؛ اقدامات دیگری نظیر «تشویق به واگذاری» و «جلوگیری از ثبت آگهی‌های مشکوک به توله‌کشی» هم در این زمینه انجام شده است.

تشویق به واگذاری سگ و جلوگیری از ثبت آگهی‌های مشکوک به توله‌کشی از اقدامات دیوار در راستای رعایت حقوق حیوانات است.

اگر شما هم مایل هستید که سرپرستی گرفتن سگی را به عهده بگیرید، یا به دنبال فردی هستید که سگ خود را واگذار کند، می‌توانید با مراجعه به بخش سگ در وب‌سایت دیوار، این کار را در شرایط استاندارد و قانونی انجام دهید.

جمع‌بندی

حمایت از حقوق حیوانات به‌خصوص سگ‌ها و گربه‌ها که انس بیشتری با انسان دارند، وظیفه اخلاقی همه افراد است. زندگی برخی از حیوانات در محیط‌های شهری، زنده ماندن آنها را به انسان وابسته کرده است. در این میان، مسئولیت اخلاقی سازمان‌ها و کسب‌وکارها بیشتر است و باید پیشرو و پیش‌قدم اقداماتی مانند واگذاری سگ و دیگر حیوانات باشند تا دیگر شاهد موضوعات دردناکی مثل توله‌کشی سگ‌ها و گربه‌ها نباشیم.

جدیدترین آگهی‌های واگذاری سگ را ببینید

به نظر شما چه اقدامات دیگری برای حفظ حقوق حیوانات توسط افراد و سازمان‌ها باید انجام گیرد؟ در بخش کامنت‌ها پیشنهادات خود را مطرح کنید.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.