پیش بینی بازار خودرو در شب عید چیست؟

0

با آرام گرفتن نوسانات بازار ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز تا حدی ثابت مانده و در این شرایط با توجه به اینکه پیش‌ بینی خاصی برای افزایش قیمت خودرو در بازار نمی‌شود، تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار تقریباً حذف شده است. فعالان بازار با اشاره به ثبات نسبی قیمت خودرو در بازار معتقدند این ثبات قیمتی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

این روزها بازار خودرو به عنوان یکی از شاخص‌های تورم روزهای با ثبات‌تری را نسبت به گذشته تجربه می‌کند. از یک سو بازار ارز ثبات قیمت‌ها را تجربه می‌کند و از سوی دیگر نبود تقاضای کاذب بازار خودرو را به آرامش نزدیک کرده است.

پیش‌بینی فعالان این بازار از تداوم ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو حکایت دارد و به گفته آنها این شرایط تا شب عید به همین‌ منوال خواهد بود و بعید به نظر می‌رسد که شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم.

در حال حاضر، فردی که احتیاج واقعی به خودرو داشته باشد برای خرید به بازار مراجعه می‌کند، اما با توجه به شیوع کرونا و کاهش مسافرت‌ها، تقاضای خرید خودرو کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: خودروی اطلس سایپا به زودی رونمایی می‌شود

شاید باید یکی از اصلی‌ترین دلایل آرامش بازار را تبدیل دپو کنندگان خودرو به فروشنده دانست. بازار خودرو این روزها به اندازه‌ای وارد رکود شده که گزارش‌ها پایین بودن بازدهی این بازار در ماه‌های اخیر را تایید می‌کند.

در همین حال نعمت الله کاشانی، نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با تاکید بر این که هم اکنون بهترین زمان خرید خودرو است، می‌گوید: «هم اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو برای مصرف کنندگان واقعی است چرا که قیمت‌ها در چند روز اخیر روند نزولی به خود گرفته و اکنون می‌توان گفت قیمت‌ها به ثبات رسیده و خریداران واقعی به بازار بازگشته‌اند».

پیش بینی بازار خودرو در شب عید چیست؟

وی با تاکید بر این که در صورت ثبات قیمت ارز تا پایان سال، شاهد افزایش قیمتی در بازار خودرو نخواهیم بود، می‌افزاید: «بازار خودرو به سقف قیمت‌ها رسیده و دیگر کشش افزایش قیمت وجود ندارد و پیش بینی می‌شود با افزایش عرضه، قیمت‌ها به ثبات بیشتری برسند».

افت قیمت خودرو در بازار در شرایطی اتفاق افتاده که مصوبه وزارت صنعت برای افزایش ۳ ماهه قیمت کارخانه‌ای خودروها ملغی شده است. در واقع، در پی مخالفت سازمان بازرسی با فرمول جدید شورای رقابت برای گرانی خودرو و با توجه به روند نزولی نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو برای ۳ ماهه آخر سال منتفی شد و شورای رقابت از موضع خود برای رشد مداوم قیمت خودرو عقب‌نشینی کرد. این موضوع بر روند رشد قیمت خودرو در بازار تاثیرگذار بود است.

کاشانی در خصوص تقاضای موجود در بازار اظهار می‌کند: «هم اکنون تقاضایی در بازار برای خرید خودرو وجود ندارد و بالعکس فروشنده در بازار آزاد به شدت دیده می‌شود و کسانی که پیش از این با هدف کسب سود بیشتر از فروش خودرو امتناع می‌کردند امروز تبدیل به فروشنده خودرو در بازار شده‌اند».

بیشتر بخوانید: تارا اتوماتیک به مرحله تست فنی رسید

نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با تاکید بر این که در صورت تداوم روند کاهشی، قیمت‌ها به قیمت کارخانه نزدیک می‌شود، اظهار می‌کند: «در صورت تحقق این شرایط دیگر فروش با روش قرعه کشی معنایی ندارد چرا که قیمت‌ها در بازار به اندازه‌ای کاهش می‌یابد که تقاضای کاذب از بین خواهد رفت».

وی در خصوص قیمت‌ها در بازار خودرو می‌گوید: «در روزهای اخیر قیمت پراید و پژو ۲۰۶ با دو میلیون تومان افزایش رو به رو شده‌اند اما در همین حال، کوییک با کاهش ۱۰ میلیون تومانی قیمت مواجه شد».

در طول سال‌های اخیر به ویژه پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، قیمت خودروهای مونتاژی و چینی بیش از هر چیزی از نرخ ارز تاثیر گرفته‌اند و این روزها نیز تاخت و تاز قیمت‌ها بر سر این قیمت‌ها بیش از گذشته بالا گرفته است.

در حالی که قیمت‌ها با کاهش همراه شده اما بازار همچنان در انتظار ورود مشتری است و نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد که شاید دلیل این نبود تقاضا را باید به کاهش قدرت خرید نسبت داد. کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار رخ داده اما هنوز قیمت ها تا قیمت واقعی کارخانه فاصله دارد و این به رکود بیشتر بازار دامن زده است.

***

شما می‌توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.