قیمت آپارتمان در آگهی‌های دیوار کلان‌شهرها (دهه دوم مهر ۱۴۰۰)

آگهی‌های کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، قم

2

صنعت ساختمان و بازار مسکن در سال‌های اخیر دچار چالش‌های بسیاری شده است و شمار زیادی از متقاضیان خرید و اجاره آپارتمان در کلان‌شهر تهران و سایر شهرهای کشور برای تأمین سرپناه موردنیاز خود و خانواده دچار مشکلات جدی شده‌اند. ازطرفی بسیاری بر این باورند که با روی کار آمدن دولت جدید و همچنین وعده‌هایی که در خصوص افزایش ساخت‌وسازها در کشور به شهروندان داده شده است در سال‌های آتی می‌توان شاهد کاهش فاصله میان عرضه و تقاضا و کنترل قیمت‌ها در بازار بود. 

این امر در شرایطی است که طبق جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهریورماه سال جاری، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۳۱۷ میلیون ریال یا به عبارتی ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که این میزان در مقایسه با مردادماه همین سال ۲/۴ درصد افزایش داشته است. 

اما متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در شهریورماه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با شهریورماه سال گذشته هم روندی افزایشی را داشته و رشدی بالغ بر ۳۰/۵ درصدی را شاهد بوده که تمامی این آمارها وضعیت نامناسب بازار مسکن را نشان می‌دهد.

اگر نگاهی به وضعیت بازار خریدوفروش مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران داشته باشیم به‌وضوح مشاهده می‌شود که بیشترین متوسط قیمت در منطقه یک به‌عنوان لوکس‌ترین و مرفه نشین ترین محله‌های تهران بوده که براین‌اساس آپارتمان‌های این محله در شهریورماه متری ۶۸ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان معامله شده است. 

در این مطلب، وضعیت قیمت آگهی‌های درج‌شده در دسته فروش آپارتمان دیوار را بررسی می‌کنیم. این داده‌ها، وضعیت آگهی‌ها را در کلان‌شهرهایی به جز پایتخت بررسی می‌کند.

توجه: قیمت‌های درج‌شده، قیمت‌های آگهی فروش آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت در محله‌های گوناگون کلان‌شهرها هستند. محله‌هایی که در گزارش آمده‌اند، محله‌هایی با تعداد قابل‌توجه آگهی منتشرشده در دهه دوم مهر ۱۴۰۰ هستند.

قیمت فروش آپارتمان در آگهی‌های دیوار کرج

وضعیت بازار مسکن در سایر شهرها نیز در این سال‌ها آن‌چنان مساعد نبوده است. به شکلی که باتوجه به قیمت‌های درج شده در آگهی‌های فروش آپارتمان دیوار، افرادی که تمایل به خریدوفروش آپارتمان در نزدیک‌ترین شهر به تهران یا همان کرج را داشتند نیز در این سال‌ها با افزایش قیمت چشمگیری مواجه بوده‌اند.

متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان مسکونی ۲ تا ۵ سال ساخت بر پایه آگهی‌های درج شده در اپلیکیشن دیوار در دهه دوم مهر امسال، بین متری ۳۴ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان مشاهده شده است. بنابراین افرادی که تمایل به سکونت در واحدهای مسکونی گران‌قیمت‌تر و با امکانات ویژه را در شهر کرج را داشته‌اند در محله‌های مرفه نشینی که از امکانات رفاهی بیشتری برخوردارند همچون مهرشهر – فاز یک و سپس فاز ۲ ،عظیمیه و مهرویلا به جستجوی ملک موردنظر خود می‌پرداختند.

متقاضیانی که از بودجه و سطح درآمدی متوسطی برخوردار بوده‌اند نیز در این مدت در محله‌های متوسط‌تری به جستجوی واحد مسکونی موردنیاز خود پرداخته‌اند. از جمله این محله‌ها می‌توان به شهرک بنفشه، فاز ۴ مهرشهر، کوی زنبق و باغستان اشاره کرد.

در این میان بسیاری از خانه اولی‌ها و شهروندانی که از سطح درآمدی و بودجه کمتری برخوردار بوده‌اند نیز بر اساس آگهی‌های درج شده در اپلیکیشن دیوار در محله‌هایی همانند شهر جدید هشتگرد، شهرک ابریشم، ملارد و ماهدشت امکان پیدا کردن آگهی‌های نسبتا مناسب را داشته‌اند.

با نگاهی کلی به بازار خریدوفروش مسکن در شهر کرج بر اساس آگهی‌های درج شده در اپلیکیشن می‌توان گفت که بالاترین قیمت یک مترمربع واحد آپارتمانی ۲ تا ۵ سال ساخت، در دهه دوم مهر ۱۴۰۰ به محله‌های زیر مربوط بوده است:

  • فاز یک مهرشهر: ۳۴ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان
  • فاز ۲ مهرشهر: ۳۳ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان
  • عظیمیه: ۲۸ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان

آگهی‌های فروش آپارتمان کرج را اینجا ببینید

متوسط قیمت آگهی فروش آپارتمان در کرج (دهه دوم مهر ۱۴۰۰)

یک متر آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهقیمت (تومان)
مهرشهر - فاز ۱۳۴,۲۳۹,۰۰۰
مهرشهر - فاز ۲۳۳,۳۷۱,۰۰۰
عظیمیه۲۸,۵۹۰,۰۰۰
مهرویلا۲۴,۵۶۳,۰۰۰
کوی مهر۲۳,۹۵۱,۰۰۰
مهرشهر - فاز ۳۲۲,۷۸۳,۰۰۰
گوهردشت۱۹,۷۷۱,۰۰۰
مهرشهر - فاز ۴۱۸,۷۱۴,۰۰۰
شهرک بنفشه۱۸,۲۳۰,۰۰۰
کوی زنبق۱۷,۲۶۸,۰۰۰
باغستان۱۵,۳۹۴,۰۰۰
ساماندهی۱۳,۴۶۰,۰۰۰
شهر جدید اندیشه۱۳,۰۵۷,۰۰۰
گلشهر۱۲,۲۱۳,۰۰۰
فردیس۱۱,۲۴۲,۰۰۰
شاهین ویلا۱۰,۶۴۷,۰۰۰
کیان مهر۹,۶۶۳,۰۰۰
منظریه۹,۳۴۹,۰۰۰
مشکین‌دشت۹,۰۷۵,۰۰۰
مارلیک۷,۶۱۹,۰۰۰
محمد شهر۷,۳۴۳,۰۰۰
ماهدشت۷,۰۹۷,۰۰۰
ملارد۶,۰۶۶,۰۰۰
شهرک ابریشم۵,۶۱۴,۰۰۰
شهر جدید هشتگرد۵,۴۴۷,۰۰

قیمت فروش آپارتمان در آگهی‌های دیوار مشهد

باتوجه‌ به گردشگرپذیر بودن شهر زیارتی مشهد متوسط قیمت خریدوفروش آپارتمان‌های مسکونی در این شهر جذاب نیز در سال‌های اخیر بسیار بالا بوده است. متقاضیانی که این شهر را برای سکونت خود و خانواده انتخاب کرده‌اند باید هزینه‌های بالایی را بپردازند. البته قیمت‌ها در این شهر محبوب نیز در محله‌های مختلف بسیار متفاوت بوده و علاقه‌مندان به سکونت در این شهر بزرگ می‌توانند متناسب با بودجه و سلیقه خود در محله‌های مختلف مشهد ملک موردنظر خود را جستجو کنند.

اگر به وضعیت خریدوفروش مسکن در شهر مشهد بپردازیم بر اساس آگهی‌های ثبت شده در دیوار، متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان مسکونی ۲ تا ۵ سال ساخت دردهه دوم مهر ۱۴۰۰ در آگهی‌های دیوار در شهر مشهد مقدس بین متری ۳۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان در محله بلوار سجاد تا متری ۴ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان در محله گلبهار بوده است.

در این شهر گران‌ترین محله‌ها بعد از بلوار سجاد، محله هاشمیه، کوثر و هنرستان است که بسیاری از شهروندان مشهدی که تمایل به زندگی در محله‌های لوکس و گران‌قیمت را دارند اقدام به خرید و اجاره آپارتمان در این محله‌ها می‌کنند. این در حالی است که ارزان‌ترین محله‌های شهر بزرگ مشهد نیز پس از گلبهار، محله‌های بلوار توس و شهید طبرسی به شمار می‌روند که شهروندان کم‌درآمد نیز می‌توانند در این محله اقدام به خرید و آپارتمان کنند. البته فراموش نکنید که منظور از ارزان‌ترین و گران‌ترین محله‌ها در این گزارش، محله‌هایی با بیشترین و کمترین قیمت در میان محله‌هایی هستند که در دوره استخراج داده‌ها، تعداد قابل‌توجهی آگهی در دیوار داشته‌اند. به بیان ساده‌تر، شاید محله‌های با قیمت پایین‌تر یا بالاتر هم در مشهد باشند که به‌خاطر نداشتن تعداد قابل‌توجه آگهی در دوره استخراج داده‌ها، در این آگهی ذکر نشده‌اند.

به‌دنبال خرید آپارتمان در مشهد هستید؟ اینجا کلیک کنید

متوسط قیمت آگهی فروش آپارتمان در مشهد (دهه دوم مهر ۱۴۰۰)

یک متر آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهقیمت (تومان)
بلوار سجاد۳۲,۶۷۰,۰۰۰
هاشمیه۲۳,۱۸۱,۰۰۰
محله کوثر۲۳,۱۵۹,۰۰۰
هنرستان۲۱,۷۶۵,۰۰۰
هفت‌تیر۲۰,۴۱۱,۰۰۰
وکیل‌آباد۲۰,۲۵۸,۰۰۰
فرهنگ۲۰,۰۳۹,۰۰۰
فرامرز عباسی۱۹,۸۲۴,۰۰۰
آزادشهر۱۹,۱۳۵,۰۰۰
رضا شهر۱۸,۳۷۹,۰۰۰
اقبال۱۷,۳۹۷,۰۰۰
صیاد شیرازی۱۶,۷۰۷,۰۰۰
الهیه۱۱,۶۱۴,۰۰۰
سرافرازان۱۰,۸۸۲,۰۰۰
قاسم‌آباد (شهرک غرب)۱۰,۸۱۶,۰۰۰
امیریه۹,۷۴۶,۰۰۰
شهید مطهری شمالی۹,۳۶۹,۰۰۰
عبدالمطلب۹,۰۹۴,۰۰۰
طلاب۸,۶۹۷,۰۰۰
ابوطالب۸,۵۴۲,۰۰۰
ایثارگران۶,۹۶۴,۰۰۰
سیدی۶,۹۱۳,۰۰۰
بلوار توس۵,۱۹۳,۰۰۰
طبرسی شمالی۵,۱۱۹,۰۰۰
گلبهار۴,۷۹۸,۰۰۰

قیمت فروش آپارتمان در آگهی‌های دیوار اصفهان

با بررسی قیمت‌های درج‌شده در آگهی‌های دیوار می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت آپارتمان‌های ۲ تا ۵ سال ساخت در اصفهان نیز دست‌کمی از تهران، کرج و مشهد ندارد. با نگاهی به متوسط قیمت آگهی یک مترمربع واحد مسکونی ۲ تا ۵ سال ساخت در اصفهان در نیمه مهرماه می‌توان گفت که محله بزرگمهر گران‌ترین و فولادشهر ارزان‌ترین محله در میان محله‌های پرطرفدار در این شهر بوده‌اند.

بنا بر آگهی‌های ثبت شده در اپلیکیشن دیوار متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی ۲ تا ۵ ساله در دهه دوم مهرماه سال جاری در محله بزرگمهر ۲۷ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان و در فولادشهر ۵ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بوده است. اگر محله بزرگمهر را با بالاترین متوسط قیمت واحد آپارتمانی در شهرهای تهران، کرج و مشهد مقایسه کنیم به این امر پی خواهیم برد که قیمت یک مترمربع واحد مسکونی با شرایط ذکر شده در استان اصفهان به‌مراتب پایین‌تر از تهران، کرج و مشهد است.

 بر پایه آگهی‌های دیوار، بالاترین متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی ۲ تا ۵ ساله در دهه دوم مهر ۱۴۰۰ در محله‌های پرآگهی اصفهان پس از محله بزرگمهر به محله‌های جابر انصاری، خانه اصفهان و اشراق مربوط بوده و کمترین متوسط قیمت نیز پس از فولادشهر به بهارستان و شاهین‌شهر تعلق داشته است.

آگهی‌های فروش آپارتمان اصفهان را اینجا ببینید

متوسط قیمت آگهی فروش آپارتمان در اصفهان (دهه دوم مهر ۱۴۰۰)

یک متر آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهقیمت (تومان)
بزرگمهر۲۷,۵۶۸,۰۰۰
جابر انصاری۲۴,۴۱۸,۰۰۰
خانه اصفهان۱۸,۶۴۱,۰۰۰
اشراق۱۷,۹۷۹,۰۰۰
برازنده۱۶,۹۹۶,۰۰۰
ملک شهر۱۵,۵۴۵,۰۰۰
شاهین‌شهر۱۱,۳۴۱,۰۰۰
بهارستان۱۰,۶۵۳,۰۰۰
فولادشهر۵,۷۱۰,۰۰۰

چندی پیش، رسول جهانگیری رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت در این شهر آپارتمانی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان دیگر وجود ندارد. او بر این باور است که باتوجه‌به تاکید ریاست‌جمهوری بر افزایش ساخت‌وسازها، به دلیل تغییر سبک زندگی شهروندان باید ساخت‌وساز آپارتمان کمتر از ۱۰۰ متر رونق یابد تا نیازهای شهروندان پاسخ داده شود.

قیمت فروش آپارتمان در آگهی‌های دیوار شیراز

اما یکی دیگر از شهرهایی که این روزها از متوسط قیمت بالایی برای هر مترمربع واحد مسکونی برخوردار بوده، شهر شیراز است. بر پایه آگهی‌های ثبت شده در اپلیکیشن دیوار در دهه دوم مهرماه بالاترین متوسط قیمت آگهی یک مترمربع واحد آپارتمانی ۲ تا ۵ سال ساخت مربوط به قصرالدشت به میزان ۳۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و کمترین متوسط قیمت به محله شهر صدرا به میزان ۸ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان مربوط بوده است.

یادآور می‌شویم که منظور از ارزان‌ترین و گران‌ترین محله‌ها در این گزارش، محله‌هایی با بیشترین و کمترین قیمت در میان محله‌هایی هستند که در دوره استخراج داده‌ها، تعداد قابل‌توجهی آگهی در دیوار داشته‌اند. درنتیجه شاید محله‌هایی گران‌تر از قصرالدشت یا ارزان‌تر از شهر صدرا هم در شیراز باشند که به‌خاطر نداشتن تعداد قابل‌توجه آگهی در دهه دوم مهر ۱۴۰۰، در این گزارش دیده نمی‌شوند.

متوسط قیمت آگهی فروش آپارتمان در شیراز (دهه دوم مهر ۱۴۰۰)

یک متر آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهقیمت (تومان)
قصرالدشت۳۵,۸۹۰,۰۰۰
قدوسی غربی۲۹,۶۵۲,۰۰۰
قدوسی شرقی۲۴,۴۱۰,۰۰۰
فرهنگ شهر۲۴,۲۴۰,۰۰۰
معالی آباد۲۳,۹۷۷,۰۰۰
تاچارا۲۳,۲۱۶,۰۰۰
زرهی۲۰,۳۱۵,۰۰۰
ریشمک۱۶,۰۱۱,۰۰۰
شهرک سراج۱۳,۷۱۲,۰۰۰
شهرک امام رضا (فرگاز)۱۳,۳۵۱,۰۰۰
فرهنگیان۱۲,۳۶۰,۰۰۰
عادل آباد (بلوار عدالت)۱۲,۰۹۱,۰۰۰
شهر صدرا۸,۷۶۸,۰۰۰

ابراهیم نوروزی، بازرس افتخاری اتحادیه مشاوران املاک شیراز اعتقاد دارد که افزایش قیمت خریدوفروش ملک در شیراز ظرف چندساله اخیر فشار بسیاری را بر شهروندان شیرازی وارد کرده است. او بر این باور است که اگر دولت سیزدهم و مجلس در حمایت از اتحادیه‌های املاک اقدام به وضع قانونی کنند که بر اساس آن قیمت‌گذاری مسکن چه در زمینه خریدوفروش و چه در بخش رهن و اجاره در تمامی شهرها به‌وسیله کارگروهی متشکل از کارشناسان زیر نظر اتحادیه املاک و همچنین وزارت صمت و دستگاه قضایی انجام شود، جلوی افزایش خودسرانه قیمت‌ها گرفته خواهد شد. 

قیمت فروش آپارتمان در آگهی‌های دیوار اهواز

اهواز نیز همچون سایر شهرهای کشور این روزها با افزایش قیمت مواجه بوده، اما افزایش قیمت هر مترمربع واحد آپارتمانی در این شهر در حد شهرهای بزرگی مانند تهران، کرج و مشهد نبوده است.

بر اساس آگهی‌های ثبت شده در دیوار بالاترین متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی ۲ تا ۵ سال ساخت در دهه دوم مهر ۱۴۰۰ در بین محله‌های پرطرفدار اهواز به محله کیان پارس به میزان متری ۲۰ میلیون و ۳۹۹ هزار تومان اختصاص داشته و کمترین متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی را در این شهر محله کوی مهدیس به میزان متری ۷ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان بوده است.

در شهر اهواز متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در محله‌های مختلف اختلاف چشمگیری ندارد، اما در این شهر پس از محله کیان پارس، محله کیان آباد، پادادشهر و زیتون کارمندی متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی ۲ تا ۵ سال ساخت در ۱۰ روز ابتدایی سال جاری بر اساس آگهی‌های ثبت شده در اپلیکیشن دیوار بالاترین میزان و پس از محله کوی مهدیس، کیان‌شهر، محله‌های باهنر و سپیدار کمترین میزان را داشته‌اند که جزئیات آن در جدول زیر درج شده است.

جدیدترین آگهی‌های فروش آپارتمان اهواز را اینجا ببینید

متوسط قیمت آگهی فروش آپارتمان در اهواز (دهه دوم مهر ۱۴۰۰)

یک متر آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهقیمت (تومان)
کیان پارس۲۰,۳۹۹,۰۰۰
کیان آباد۱۵,۹۶۲,۰۰۰
زیتون کارمندی۱۵,۵۳۳,۰۰۰
پادادشهر۱۳,۶۳۹,۰۰۰
کوروش (کوی ملت)۱۳,۳۸۸,۰۰۰
گلستان۱۱,۴۵۵,۰۰۰
سپیدار۹,۹۱۲,۰۰۰
باهنر۹,۷۵۲,۰۰۰
کیان‌شهر۸,۴۲۴,۰۰۰
کوی مهدیس۷,۲۵۸,۰۰۰

حسین نوذری نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اهواز بر این باور است که با توجه با افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز، قیمت مسکن به طور تقریبی واقعی است و حباب چندانی رویت نمی‌شود. البته به دلیل کم بودن ملک، قیمت‌ها در این حوزه کمی غیرواقعی شده است.

قیمت فروش آپارتمان در آگهی‌های دیوار قم

یکی دیگر از شهرهایی که متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع واحد مسکونی در آن به دلیل نزدیکی به تهران به نسبت قابل‌توجه بوده، شهر زیارتی قم است. بر پایه آگهی‌های ثبت شده در اپلیکیشن دیوار بیشترین متوسط قیمت آگهی فروش واحدهای آپارتمانی ۲ تا ۵ سال ساخت در شهر قم در دهه دوم مهرماه در محله شهرک قدس به میزان متری ۱۹ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان و کمترین میزان به محله پردیسان با متری ۸ میلیون و ۳۱۶ هزار تومان تعلق داشته است.

در این شهر پس از شهرک قدس بالاترین میزان یک مترمربع واحد مسکونی به زنبیل آباد و محله بنیاد مربوط بوده و کمترین میزان بعد از محله پردیسان به بلوار ۱۵ خرداد و محله انسجام مربوط بوده که جزئیات آن را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد.

آگهی‌های فروش آپارتمان قم را اینجا ببینید

متوسط قیمت آگهی فروش آپارتمان در قم (دهه دوم مهر ۱۴۰۰)

یک متر آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهقیمت (تومان)
شهرک قدس۱۹,۳۲۱,۰۰۰
زنبیل آباد (شهید قدوسی)۱۷,۳۳۰,۰۰۰
بنیاد۱۴,۰۰۳,۰۰۰
انسجام۱۳,۲۸۳,۰۰۰
بلوار ۱۵ خرداد۱۲,۹۸۲,۰۰۰
پردیسان۸,۳۱۶,۰۰۰

با بررسی وضعیت متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در قم نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که قیمت‌ها در محله‌های مختلف این شهر در مقایسه با شهرهای بزرگی چون تهران، کرج و شیراز و مشهد نیز پایین‌تر است. البته این میزان نیز دستخوش افزایش‌های قیمتی در سال‌های اخیر بوده است.

جمع‌بندی

باتوجه‌به داده‌های دیوار که بر حسب آگهی‌های ثبت شده منتشر شده است، در دهه دوم مهرماه، گران‌ترین محله در میان محله‌های این گزارش، محله‌های قصرالدشت شیراز و سپس فاز یک مهرشهر بوده‌اند. کمترین متوسط قیمت واحد مسکونی در این گزارش هم به محله گلبهار در شهر مشهد و پس از آن محله طبرسی شمالی تعلق داشته است.

2 نظرات
  1. عمید می‌گوید

    سلام.

    بدون شک «دیوار»،بزرگ ترین بازار مسکن «ایران»

    مشخصا در مورد «مهر شهر» میانگینی که نوشتید

    با توجه به شرایط روز بازار مسکن ،مطابقت دارد.

    در مورد فاز۳ مهر شهر(ردیف۶ جدول) هم باید گفت

    که این عدد بر اساس مناطق اطراف گرفته شده است.

    حتما تشریف بیارید مهرشهر و آپارتمان خریداری کنید.

    (“_”) با تشکر
    \( )/
    _I I_

  2. گمنام می‌گوید

    چه فایده ای داره واقعیت را بگیم و شما اجازه نشر ندید.

    (فاز ۳ مهرشهر چهار باندی)قیمت این نیست که شما میفرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.