قیمت فروش ویلا در آگهی‌های دیوار مازندران و گیلان (دهه دوم مهر ۱۴۰۰)

0

شهرهای شمالی همواره یکی از اهداف توریستی و تفریحی برای مسافران بوده‌اند. حتی قسمت عمده معاملات مسکن در شهرهای شمال کشور مربوط به ویلاهایی است که توسط ساکنین سایر شهرها خریداری می‌شوند. پس از شیوع کرونا و محدودیت‌های تردد، رکود بازار مسکن به ویلاهای شمال هم رسید. البته قیمت مسکن در مازندران و گیلان از تورم عقب نمانده و رشد بالایی داشت.

با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون و افزایش سرعت مهار کرونا، سفرها به خصوص به سمت شمال کشور رو به افزایش گذاشته‌اند. در تعطیلات میانه مهرماه ۱۴۰۰، رکورد سفرهای بین استانی در ۱.۵ سال گذشته شکسته شد. از ۱۲ مهرماه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار وسیله نقلیه در محورهای بین استانی تردد داشته‌اند که این آمار نسبت به روز قبل از آن ۱۲ درصد و نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است. با پایان گرفتن تابستان انتظار می‌رفت قیمت خرید و فروش در شمال کشور کاهش یابد، اما افزایش سفرهای پس از اوج کرونا مانع از این افت قیمت شده‌اند.

در این گزارش به بررسی قیمت ویلا در آگهی‌های شهرهای مختلف مازندران و گیلان می‌پردازیم. شهرهایی که از ۷ تا ۱۷ مهر ۱۴۰۰، در دیوار آگهی بیشتری داشته‌اند.

توجه: اطلاعات و ارقام این گزارش از آگهی‌های فروش مربوط به ویلاهای ۲ تا ۵ سال ساخت که در ۱۰ روز گذشته در دیوار ثبت شده‌، به دست آمده‌اند. میانگین‌ها، تنها از بین شهرهای محاسبه شده‌اند که در دوره زمانی مذکور، تعداد قابل‌توجهی آگهی داشته‌اند.

قیمت فروش ویلا در مازندران در آگهی‌های دیوار

بررسی آگهی‌های درج‌شده در دیوار در ۱۰ روز گذشته نشان می‌دهند که رامسر بیشترین قیمت فروش را در شهرهای شمالی داشته است. مالکان ویلاهای ۲ تا ۵ ساله رامسر آن‌ها را به طور متوسط با قیمت حدود ۱۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بر متر مربع آگهی کرده‌اند. هر چند که این قیمت در مقایسه با قیمت آپارتمان در تهران زیاد نیست، اما در برابر سایر کلان‌شهرها گران‌قیمت محسوب می‌شود. البته آگهی‌های فروش ویلاهای رامسر در دیوار نسبت به ماه گذشته حدود ۴۰۰ هزار تومان بر متر مربع کاهش قیمت داشته‌اند.

ویلاهای چالوس با اختلاف کمی از رامسر به قیمت حدود ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بر متر مربع آگهی شده‌اند. چالوس بر خلاف رامسر نسبت ماه گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده است. آگهی‌های فروش در دیوار مربوط به ویلاهای چالوس، حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بر متر مربع گران‌تر از شهریور بوده‌اند.

ارزان‌ترین آگهی‌های ویلا در مازندران، آگهی‌های مربوط به شهر نور هستند. ویلاهای ۲ تا ۵ سال ساخت در نور به طور متوسط با قیمت ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بر متر مربع در دیوار آگهی شده‌اند؛ این قیمت نسبت به قیمت مشابه در شهریور ماه حدود ۳۴۰ هزار تومان بر متر مربع افزایش داشته است.

در میان شهرهای مازندران، آگهی‌های فروش ویلاهای بابلسر افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند. ویلاهای بابلسر در شهریور ماه با قیمت حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در دیوار آگهی شده بودند؛ اما قیمت مشابه در ۱۰ روز گذشته بیش از ۱۴ میلیون تومان بود.

در مجموع بر اساس آگهی‌های فروش ثبت‌شده در دیوار، میانگین قیمت ویلا در شهرهای پرطرفدار دیوار مازندران در ۱۰ روز گذشته حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود. این میانگین نسبت به شهریور حدود ۸۰۰ هزار تومان بر متر مربع و نسبت به سال گذشته حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بر متر مربع افزایش داشته است.

به‌دنبال خرید ویلا در مازندران هستید؟ اینجا کلیک کنید 

متوسط قیمت یک متر ویلا در آگهی‌های دیوار مازندران (دهه دوم مهر ۱۴۰۰)

ویلاهای ۲ تا ۵ سال ساخت

نام شهرقیمت (تومان)
نور۵,۷۳۰,۰۰۰
قائم‌شهر۸,۲۶۳,۰۰۰
محمودآباد۷,۷۴۶,۰۰۰
نوشهر۱۴,۰۹۹,۰۰۰
آمل۷,۰۷۶,۰۰۰
تنکابن۱۱,۹۰۲,۰۰۰
رامسر۱۷,۹۵۲,۰۰۰
چالوس۱۷,۳۸۲,۰۰۰
بابلسر۱۴,۱۸۰,۰۰۰

قیمت فروش ویلا در گیلان در آگهی‌های دیوار

طبق آگهی‌های ثبت‌شده در دیوار گیلان در ۱۰ روز گذشته، بیشترین قیمت مختص ویلاهای بندر انزلی بوده است. به طور متوسط ویلاهای بندر انزلی با قیمت حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بر متر مربع در دیوار آگهی شده‌اند. این رقم، کاهش چشمگیری حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع را نسبت به قیمت مشابه در شهریور ماه نشان می‌دهد.

ویلاهای صومعه‌سرا با افزایش متری ۴۰۰ هزار تومان نسبت به شهریور، با قیمت حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در دیوار آگهی شده‌اند. صومعه‌سرا همچنان ارزان‌ترین ویلاها را در میان شهرهای استان مازندران و گیلان دارد.

بر اساس آگهی‌های دیوار، میانگین قیمت فروش ویلا در شهرهای پرطرفدار دیوار گیلان در ۱۰ روز گذشته، حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بر متر مربع به دست می‌آید. میانگین مشابه در ماه گذشته حدود ۶ میلیون تومان و در سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

جدیدترین آگهی‌های فروش ویلا گیلان را اینجا ببینید

متوسط قیمت یک متر ویلا در آگهی‌های دیوار گیلان (دهه دوم مهر ۱۴۰۰)

ویلاهای ۲ تا ۵ سال ساخت

نام شهرقیمت (تومان)
تالش۳,۹۲۴,۰۰۰
فومن۵,۴۶۴,۰۰۰
رشت۶,۲۷۸,۰۰۰
لاهیجان۶,۳۸۴,۰۰۰
صومعه‌سرا۳,۸۲۵,۰۰۰
بندر انزلی۸,۲۹۱,۰۰۰

دیوار املاک

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده می‌کنید در میان آگهی‌های درج‌شده در دیوار، قیمت ویلا در استان مازندران به میزان قابل توجهی از استان گیلان بیشتر بوده و همچنین رشد قیمت ویلا در یک سال گذشته نیز در مازندران بیشتر از گیلان است. ویلاهای استان مازندران به طور میانگین رشد ۹۸ درصدی را در یک سال گذشته تجربه کرده‌اند؛ در حالی که ویلاهای گیلان حدود ۶۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند. مقایسه این اعداد با رشد قیمت یک سال گذشته در تهران نیز جالب به نظر می‌رسد؛ طبق آگهی‌های دیوار، آپارتمان‌های تهران در یک سال گذشته به طور میانگین ۲۷ درصد افزایش قیمت تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد خرید ویلا در استان مازندران و به طور خاص در رامسر یک سرمایه‌گذاری خوب در سال گذشته بوده؛ زیرا ویلاهای شهر رامسر امسال ۱۸۸ درصد گران‌تر از سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند.

به طور کلی بر اساس آمار و ارقام مرکز آمار ایران، روند ساخت و ساز و همچنین میزان معاملات مسکن در استان‌های مازندران و گیلان در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، افزایش چشمگیر صدور پروانه ساخت در سال‌های اخیر در شهرهای شمالی بود که ساختمان‌سازی در این شهرها را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر کرد. دلیل دیگری که جذب سرمایه در املاک شمال کشور را در پی داشته شیوع کرونا، اعمال قرنطینه و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به نظر می‌رسد که باعث شده خیل خانواده‌های ساکن در سایر شهرها، تمایل بیشتری به داشتن ملک و ویلا در شمال پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.