مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی با دنا و برلیانس H230

ناشناخته‌ای در بازارهای ایران

16

آریو خودرویی مونتاژ شده توسط شرکت سایپا است که با وجود رفت و آمد در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران، کمی ناشناخته باقی مانده است. در این مقاله، ما به مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی با دنا و برلیانس H230 می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی

آریو در سال ۱۳۹۳ و بعد از مذاکره سایپا و کمپانی زوتی وارد ایران شد. در ابتدا نامش Z300 بود، اما کمی بعد به S300 تغییر یافت. دست آخر هم برنامه مونتاژ و تولید آن در ایران به راه افتاد. این خودرو با دو موتور ۱٫۵ لیتری در مدل دنده‌ای و ۱٫۶ لیتری در مدل اتوماتیک به بازار عرضه شده است. در این مطلب، ما مقایسه‌ای را درباره نمونه دنده‌ای آن انجام می‌دهیم.

آریو دارای موتور بنزینی ۴ سیلندر خطی مستقیم تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ با گنجایش ۱۴۹۹ سی‌سی است که در دور موتور ۶ هزار در دقیقه می‌تواند ۱۰۳ اسب‌ بخار نیرو تولید کند. گشتاور آن نیز در دور موتور ۴ هزار دور در دقیقه ۱۴۱ نیوتن‌متر است. همچنین، گیربکس این خودرو ۵ دنده‌دستی است.

طول این وسیله‌نقلیه ۴۵۶۵، عرض آن ۱۷۶۶ و ارتفاعش ۱۴۸۶ میلی‌متر است. حداکثر سرعتی که برای آریو ۱۵۰۰ سی‌سی با ۱۲۷۵ کیلوگرم وزن اعلام شده، ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت است و حدود ۱۴ ثانیه طول می‌کشد تا سرعت این خودرو از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. ظرفیت باک آریو ۵۵ لیتر است و در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶٫۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. باید به این نکته هم اشاره کنیم که این خودرو درمجموع استاندارد محیط زیست یورو ۴ را کسب کرده است.

مقدمه‌ای بر مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی
آریو ۱۵۰۰ سی‌سی از نمای روبه‌رو

این وسیله‌نقلیه چینی مونتاژ ایران ۲ عدد کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو دارد. آریو دارای سیستم ترمز ABS و ESP است. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به مه‌شکن جلو و عقب، صندلی راننده قابل‌تنظیم در ۴ جهت، صندلی عقب تاشونده مجهز به نگهدارنده صندلی کودک و آینه‌های جانبی مجهز به چراغ راهنما کنترل اشاره کرد.

مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی با دنا

دنا خودرویی بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ و تولید شرکت ایران‌خودرو است. تولید این خودرو از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان روبه‌رو شده است.

این سدان ایرانی با پیشرانه بنزینی به بازار عرضه شده است. موتور این خودرو ۴ سیلندر خطی مستقیم ۱۶ سوپاپ به گنجایش ۱۶۴۸ سی‌سی است. حداکثر قدرت این موتور به ۱۱۴ اسب‌ بخار در دور موتور ۶۵۰۰ در دقیقه می‌رسد و گشتاور آن نیز ۱۵۵ نیوتن‌متر در دور موتور ۵ هزار در دقیقه است. از این حیث دنا دارای موتوری قوی‌تر در مقایسه با آریو ۱۵۰۰ سی‌سی است.

مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی با دنا
نمای داخلی آریو ۱۵۰۰ سی‌سی

همچنین، جعبه‌دندهٔ این خودروی کلاس سی‌ ـ سگمنت ۵ دنده‌دستی است. حداکثر سرعت این وسیله نقلیه ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. باک دنا گنجایش ۷۰ لیتر بنزین را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودروی ایرانی ۷٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

دنا با ۱۲۵۸ کیلوگرم وزن، فقط ۱۷ کیلوگرم از آریو  سبک‌‎تر است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این وسیله‌نقلیه ۱۲٫۳ ثانیه اعلام شده که با این وضع باید بگوییم دنا در مقایسه با آریو ۱۵۰۰ سی‌سی چالاک‌تر و سریع‌تر است.

دنا ۲ کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو دارد. همچنین باید اضافه کرد که این خودرو استاندارد آلایندگی یورو ۴ را دارد و از این حیث شرایطش مشابه آریو است.

مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی با برلیانس H230

کارخانهٔ سایپا برلیانس H230 را بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ مونتاژ و روانه بازار کرده است. این خودرو که اصالت چینی دارد و در اصل محصول مشترکی بین سایپا و شرکت برلیانس به‌ حساب می‌آید، با استقبال به‌نسبت مناسبی روبه‌رو شده است.

برلیانس H230 دارای موتوری ۴ سیلندر خطی مستقیم تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ بنزینی با گنجایش ۱۴۹۸ سی‌سی است که حداکثر قدرت آن در دور موتور ۵۸۰۰ در دقیقه به ۱۰۳ اسب‌ بخار می‌رسد. این وضعیت نشان‌دهنده برابربودن قدرت موتور این خودرو در مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی است. حداکثر گشتاور برلیانس ۱۳۸ نیوتن‌‌متر در دور موتور ۳۸۰۰ در دقیقه است.

مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی با برلیانس H230
نمای پشتی آریو ۱۵۰۰ سی‌سی

از نظر شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو چالاک‌تر از آریو است، به‌طوری‌که این شتاب در برلیانس H230 حدود ۱۱٫۶ ثانیه است. حداکثر سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. همچنین باید بگوییم که این خودروی چینی با ۱۱۹۴ کیلوگرم وزن از آریو حدود ۸۱ کیلوگرم سبک‌تر است.

با داشتن استاندارد آلایندگی یورو ۵، مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با باک ۴۲ لیتری می‌توان گفت که برلیانس H230 از این حیث در مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی برتری بسیار اندکی دارد. همچنین، این خودرو مجهز به ۲ کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو است.

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه آریو ۱۵۰۰ سی‌سی در اختیارتان قرار داده باشد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار مطلع شوید:

آخرین آگهی‌های خرید و فروش آریو

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

16 نظرات
  1. دناسوار می‌گوید

    خیلی ماشین معمولیه

  2. ممد می‌گوید

    برلیانس۲۳۰یا۳۳۰یا۳۲۰کلا خانواده برلیانس واقعا عالی هستن. تو جاده مصرف سوخت بسیاربسیار پایینی داره بطور مثال از بندرعباس تا شیراز ۴۲لیتر بنزین زدم و وقتی به شیراز شهرک صدرا رسیدم یعنی حدود۷۰۰کیلومترتازه باک بنزینم به نصف رسیده بود. باب مسافرت هست و اصلاداخلش ماشین خسته نمیشی. ولی بزرگترین عیب ماشینهای ایرانی مثل پارس که قبلا داشتم موتور با اتاق جور نیست و اگر از کنارت تریلی رد شد ماشین لرزش پیدا میکنه.
    ۲۳۰یا۳۳۰الان پلیس راهور داره برای کنترل نامحسوس یا کنترل جاده استفاده میکنه.

  3. علیرضا می‌گوید

    من همه این ماشینا رو داشتم. l90 از نظر موتور وچالاکی توی شتاب از همه این ماشینا سر تره فنی هم قابل قبوله و طی مدتی که داشتم خرابی های عمدش موجگیر و واتر پمپ و دسته موتور پایین بود. برلیانس ماشین باکلاس و آپشن داریه ولی خرابی های ریز زیادی داشت مثل کمپرسور و فرمون و قاطی کردن کامپیوتر گیربکس اتومات و قفل مرکزی که خیلی کلافه کننده بود و طی مواردی که ماشین نمایندگی بوداز دنا پدرم استفاده میکردم. دنا ماشین تندو تیزو پرآپشنیه راحتیش از l90 بیشتره ولی قدرت l90 بیشتره. خرابی های خاص ایران خودشو داره که واشر سرسیلندر جزو جهاز این ماشینه و اتاق کوچیکش آدمهای قد بلند رو اذیت میکنه . کلا یه چیزی بین ٢٠۶ و سمنده . آریو توشتاب مثل برلیانسه خرابی شایع رادیاتور بخاری و سیستم خنک کننده است کمی ارتفاعش پایینه ولی احساس راحتی و امنیتش از همه ماشینهای نام برده شده بالاتره و بدرد آدمهای سن بالا که دنبال شتاب وسرعت نیستند میخوره. اتاق بزرگ و سوپرسالنش تو ماشینای داخل بینظیره.
    من باشم موتور l90 و آپشنای دنا رو به اتاق و سیستم تعلیق آریو میزارم تا یه ماشین ایده ال بدست بیاد.

  4. عیسی می‌گوید

    اصلا تو عالی بودن آریو شک نکن. موتورش تا یک میلیون کیلومتر تعمیر نمیخاد . بسیار نرم ‌، جادار , ایمن است . ترمز ها بسیار عالی ، بدنه محکم، اتاق بی نقص. تو جاده بسیار پایدار. اما.‌…
    برلیانس ۲۳۰ خود سرطانه . بابربنگها ، صفحه کلاچ نبود قطعه و ….
    دنا امکانات خوبی داره اما بی کیفیت است . داخل اتاق سرنشین راحت نیست. طراحی بدنه بسیار قدیمی و بی هدف.

  5. ماری می‌گوید

    اقا علیرضا عالیییییی گفتین
    بخصوص پاراگراف اخرتون???

  6. مهدی می‌گوید

    در مقایسه شما به دو مساله مهم اشاره نشد یکی راحتی سرنشین و جادار بودن داخل خودرو و دیگری ایمنی و استحکام اتاق یا بدنه خودرو که در هر دو مورد آریو یک سر گردن از رقبا بالاتر این خودرو کپی تویوتا آلیون و از لحاظ اتاق و بدنه کاملا با اصالت و گیربکس آن ساخت هیوندایی و موتوررش تحت لیسانس میتسوبیشی بیشتر از سه ساله دارم فقط روغن، فیلتر و لنت تعویض کردم البته کمکها مشکل کیفی داره که با کمک تویوتا ۲۰۰۷ حل میشه

  7. masour می‌گوید

    بنظر من جدا از بحث بالا این نوع ارایه اطلاعات مردم را بجایی که بخواهند مقایسه و تصمیم گیری کنند نمی رساند در مثلا مجله Road &Track حتی اگر ده اتوموبیل را هم مقایسه کند چون به هر پارامتری نمره میدهد ماشین اصلح و انتخاب بسیار راحت تر هست و انقدر عقاید شخصی و بعضا ضدو نقیض وجود نخواهد داشت در واقع نظر کارشناسانه ناشر در اینجا وجود ندارد و فقط اعداد کاتالوگ را انتقال داده است و این مردم هستند که از ظن و تجربه خودشان اظهار عقیده کرده اند خوب بود مثلا اتومبیل های فوق در رده های
    الف – موتور □۱□۲□۳□۴
    ب -گریبگس□۱□۲□۳□۴
    ج- ایمنی □۱□۲□۳□۴
    و الا آخر حالا جمع امتیازات بهترین اتومبیل را معرفی خواهد کرد .

  8. محمد می‌گوید

    این خودرو چینی ایرانی به نظر ماشین خوبی میاد ولی در تبلیقات سایپا برای این ماشین کوتاهی شده ومعرف عموم نیست واز ابتدا ظهور این خودرو کم رنگ ظاهر شد .در کشور ما ظاهر وشتاب وقدرت ماشین وبازار دست دوم از جادار بودن وکم استحلاک بودن مهمتر به نظر میاد .من خودم دنا پلاس دارم وقبل از اون هم اچ سی کراس ولی با وجود کم جابودن دنا به دیگر ماشینها ترجیح میدم دنا سوار شم چون هم رخ داره هم شتاب عالی وهم بازار .

  9. فرید می‌گوید

    سلام
    منم آریو داشتم (البته اتومات) و از نظر سواری عالی بود مخصوصا جا دار بودنش
    موتور هم هیچ ایرادی نداشت جز اینکه فقط باید بنزین سوپر زد وگرنه موتور صداش عوض میشه صدایی مثل چق چق
    شتابش خصوصا تو اتومات تو ذوق میزنه
    از نظر تعلیق هم خوبه ولی کیفیت کمک ها خیلی پایینه
    کیفیت رنگ بدنه ​و خصوصا سپر ها کاملا تاسف باره!!!
    شکل

    ​رادیات بخاری هم دوستمون علیرضا حق دارن

  10. محمد می‌گوید

    بنده با توجه به تجربه استفاده از خودروهایی مثل پارس، اس دی، سمند، تیباو… برلیانس اچ ۲۲۰ رو به دلیل زیبایی، ایمنی، موتور بی صدای طرح میتسوبیشی مجهز به زنجیرتایم، مناسب شهروجاده، ایمن، فوق العاده کم مصرف، با اینکه جمع و جور به نظر میرسه ولی کابین جادار و حتی فضای صندوق مناسب، هزینه ها تقریبا شبیه پژو ولی با طول عمر بالاتر، فرمان برقی، سیستم تعلیق و هندلینگ خوب وسواری نرم و عالی…..به مابقی ماشین های این رده ترجیح میدم و البته به این معنی نیست که ماشین بدون اشکال و یا بقیه ماشینهای ذکر شده بدون حسن باشن.

  11. محمد می‌گوید

    اشغال رو با فرقون مقایسه کردید؟! اخه این لکنها با این وزن بالا و شتاب کند و قدرت پایین ، راننده اش را پیر و خسته میکند! اینا هم شد ماشین؟! اخه ۱.۳ و ۱۱۴ و ..اسب بخار شد قدرت؟! سواری با این هیکلها زیر ۱۳۰ اسب بخار بدرد نمیخورد ، اشکالات فنی بماند ، که یه پای صاحبش باید تعمیر گاه باشد! در سربالایی ها با ید جون بکند ! و در نهایت بخاطر ضعیف بودن و فشاری که به موتور میاد ، بزودی باید تعمیر موتور پرخرج برود..

  12. سینا می‌گوید

    سلام من سال ۹۴ z300گرفتم صفر کیلومتر این خودرو بسیار عالی هست ۳ سال داشتمش فقط روغن و بنزین این خودرو تنها ایرادی که داشت نباید وارد ایران میشد چرا خوب اولین دلیلش لیاقت ما ایرانیان همون پراید و سمند و پژو این حرفاست وقتی این خودرو من قصد فروشش داشتم هیچ کس ازش استقبال نمی‌کرد میرفتم بازار خودرو مردم چسبیده بودن به همون چند تا ماشین اشغال و اصلأ طرف z300 نمی آمدن آخرش برام کلی ضرر کرد یکی از مقصران ضرر بنده سیستم فشل تبلیغات سایپا هست که برا این خودرو کم گذاشت از طرفی خود ما مردم که این خودرو با این کیفیت رها کرده چسبیده بودیم به پراید پژو دنا این بحثا

  13. رضا می‌گوید

    من نمی‌فهمم چرا با آریو ۱۵۰۰مقایسه کردین در صورتی که اکثرا ۱۶۰۰ .موتور آریو میتسوبیشی و سیستم هیوندا در هندلینگ خودرو بدنه تویوتا و بسیار نرم تر جادار تر و سریعتر از همه این ماشینهاس .

  14. محمدرضا می‌گوید

    این نکته رو از من داشته باشید،اگر برلیانس سری سیصد مخصوصا اتومات توسط یک سرک خصوصی وارد و مونتاژ میشد،یکی از بهترین ماشینای میان قیمت با کیفیت تقریبا عالی بود ،ولی حیف

  15. باتری نعمتی می‌گوید

    سلام
    در شیراز آریو اتومات از ۹۸ دارم بسیار عالی است در سر بالایی ها هم با روش دستی بسیار جواب می دهد وشتاب می گیرد.جاداری و استحکام و خوش تیپی در حد تویوتا.

  16. مکانیک خودرو می‌گوید

    این ماشینو از درب پشتی شرکت سایپا میارن بیرون فرقش همینه
    وگرنه ماشین همون ماشینه مردمو یا من وتو را سر کار میزارن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.