مقایسه آریو ۱۶۰۰ با خودروهای دنا پلاس توربو و برلیانس H330

سدان‌های متوسط و کم امکانات

6

در میان سدان‌های موجود در بازار که تا اردیبهشت ۹۸ قیمتی کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان دارند دنا، دنا پلاس، دنا پلاس توربو و برلیانس H330 را می‌توان رقبای آریو ۱۶۰۰ به ‌حساب آورد. در این مطلب، به مقایسه آریو ۱۶۰۰ با خودروهای دنا، دنا پلاس، دنا پلاس توربو و برلیانس H330 می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه آریو ۱۶۰۰

آریو ۱۶۰۰ یک سدان خانوادگی است که در مقایسه با دیگر خودروهای تولید داخل، قیمت مناسب‌تری دارد و این برگ برنده این خودروی چینی با ظاهری ژاپنی و تولید ایران به ‌حساب می‌آید. در اینجا به بررسی ویژگی‌ها، قیمت و رونق بازار فروش‌شان می‌پردازیم.

مقایسه آریو ۱۶۰۰ با دنا و دنا پلاس و دنا پلاس توربو

دنا محصول ایران خودرو است که از سال ۱۳۹۳ وارد بازار شد و قرار بود جایگزین خودروهای قدیمی مثل سمند و پژو پارس شود، اما درنهایت این اتفاق نیفتاد. موتور استفاده‌شده در دنا همان EF7 سمند است که ۱٫۷ لیتر حجم و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد و می‌تواند ۱۱۵ اسب‌ بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند؛ درحالی‌که آریو ۱۶۰۰ دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی است. این پیشرانه ۱۱۲ اسب ‌بخار در ۶ هزار دور و گشتاور ۱۵۱ نیوتن‌متر در ۴ هزار دور تولید می‌کند.

مقایسه آریو 1600 با خودروهای دنا پلاس توربو و برلیانس H330
نمای داخلی آریو ۱۶۰۰ سی‌سی

در خودروی دنا از دنده‌دستی ۵ سرعته استفاده شده است. در مجموع، می‌توان گفت دنا خودروی سریعی نیست و برای تردد در شهر و مسیرهای معمولی مناسب است. دنا می‌تواند در مدت ۱۳٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و در مقایسه آریو ۱۶۰۰ که دارای ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتر است، از سرعت و شتاب زیادی برخوردار باشد. هر ۲ خودرو ازنظر امکانات ایمنی و رفاهی تقریباً در یک سطح هستند. دنا در فروردین ۹۸ در بازار قیمتی حدود ۱۱۰ میلیون تومان داشت.

دنا پلاس از نظر فنی مشابه دنا است؛ اما فیس‌لیفت شده و علاوه بر چراغ‌های کوچک‌تری که مجهز به چراغ روز هم شده‌اند، بدنه هم ظاهری نرم‌تر و ظریف‌تر نسبت به دنا پیدا کرده است، اما فضای داخلی هر دو خودرو مشابه یکدیگر است. این خودرو در فروردین ۹۸ حدود ۱۳۰ میلیون تومان در بازار قیمت داشت.

دنا پلاس نسبت به دنا آپشن‌های بیشتری ازجمله سانروف، سیستم مولتی‌مدیای جدید، دوربین دید عقب و آنتن کوسه‌ای دارد. همچنین در بخش ایمنی خودرو هم تغییراتی داده شده و برای سرنشینان جلو ۴ عدد کیسه هوا در نظر گرفته شده است که ۲ کیسه هوا از روبه‌رو و ۲ کیسه هوای دیگر از ۲ طرف باز می‌شوند. البته از اواخر سال ۱۳۹۷، نصب کیسه هوای جانبی در گروه دنا پلاس منتفی شد.

دنا پلاس توربوشارژ آخرین نسخه دنا است که موتور EF7 توربوشارژ روی آن نصب شده است و البته هنوز از جعبه‌دنده دنده‌ای ۵سرعته استفاده می‌کند. به‌لطف موتور توربو، توان خودرو از ۱۱۵ اسب‌بخار به ۱۵۰ اسب‌بخار افزایش یافته و گشتاور خودرو ۶۰ نیوتن‌متر بیشتر شده است که این مورد باعث می‌شود تجربه رانندگی با دنا پلاس توربوشارژ لذت‌بخش‌تر باشد.

این خودرو شتاب بیشتری دارد و می‌تواند فاصله صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۰ ثانیه طی کند و بنزین کمتری هم مصرف می‌کند، درحالی‌که شتاب اولیه آریو ۱۶۰۰ تا حدودی ضعیف است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن در محدوده ۱۴ تا ۱۵ ثانیه قرار می‌گیرد. قیمت دنا پلاس توربو در فروردین ۹۸ حدود ۱۵۰ میلیون تومان بود.

بیشتر بخوانید: مقایسه دنا پلاس با تندر ۹۰ پلاس و سورن و برلیانس H330

مقایسه آریو 1600 با خودروهای دنا پلاس توربو و برلیانس H330
نمای داخلی آریو ۱۶۰۰ سی‌سی

مقایسه آریو ۱۶۰۰ با برلیانس H330

برلیانس H330 هم خودرویی چینی است که پارس‌خودرو آن را مونتاژ می‌کند. این خودرو با ظرفیت موتور ۱۶۵۰ سی‌سی و جعبه‌دنده اتوماتیک، رقیب آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک به‌حساب می‌آید که موتور آن هم ۱۶۰۰ سی‌سی است.

این خودرو در سال ۲۰۱۳ معرفی شده است، نسبت به خیلی از خودروهای چینی طراحی متفاوت‌تر و جذاب‌تری دارد. جلوپنجره آن شباهت زیادی با محصولات ب‌ام‌و دارد و از نمای کناری هم انحناها و شکستگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را تبدیل به یک سدان جوان‌پسند می‌کند؛ هرچند طراحی نمای عقب آن چنگی به دل نمی‌زند و درون اتاق هم با طراحی قدیمی، ساده و نه‌چندان زیبایی روبه‌رو هستید. البته به‌هرحال ظاهر برلیانس در مقایسه آریو ۱۶۰۰ بیشتر موردپسند قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه برلیانس ‌H330 با جک J5 و دنا

مقایسه آریو 1600 با خودروهای دنا پلاس توربو و برلیانس H330
نمای پشتی آریو ۱۶۰۰ سی‌سی

موتور برلیانس ۱٫۶۵ لیتری حدود ۱۱۴ اسب‌ بخار نیرو و ۱۵۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند؛ درحالی‌که موتور آریو ۱۱۲ اسب ‌بخار در ۶ هزار دور تولید می‌کند. مصرف سوخت برلیانس به‌صورت ترکیبی ۵٫۶ لیتر است که در مقایسه آریو ۱۶۰۰ وضعیت به‌مراتب بهتری دارد. این خودرو جعبه‌دنده ۴سرعته اتوماتیک دارد که عملکرد آن تاحدودی شبیه به آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک است، اما مثل آریو به‌دلیل داشتن پیشرانه ضعیف در سربالایی‌ها یا وقتی خودرو سنگین است، عملکرد خوبی ندارد.

برلیانس H330 اتوماتیک دارای سیستم تهویه الکتریکی، سنسور دنده‌عقب، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت، آینه‌های کناری برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت بدون سوییچ است. در مدل‌های ۹۶ به بعد نمایشگر و سیستم مولتی‌مدیای ۷اینچی و فرمان کمکی برقی به کار رفته است. برلیانس درواقع در مقایسه آریو ۱۶۰۰ آپشن‌های جالب‌تری دارد.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه آریو ۱۶۰۰ است، برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید در سایت دیوار آگهی‌های خرید و فروش آریو ۱۶۰۰ را مشاهده کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

6 نظرات
  1. حجت دوستی می‌گوید

    سلام من آریو ۱۶۰۰ دنده ای دارم و قبل از اون برلیانس H330 داشتم ولی به نظر من آریو خیلی بهتره و اصلا قابل مقایسه نیست شاید برلیانس لوازم جانبی بیشتری داشته باشه ولی از نظر فنی و رانندگی آریو مثل هیوندا میمونه

    1. مرتضی می‌گوید

      سلام
      لوازم یدکی آریو گیر میاد و تعمیرکارش هست؟ خوبه بخرم

  2. کاربر چت می‌گوید

    نمیدونم هرچی دیدم دیوار داشت راجبه دنا صحبت میکرد و چرا دنا توربو رو مقایسه میکنین که قیمتش بالاس و هم دنا معمولی خوب بود چرا دنا پلاس و توربو رو با آریو مقایسه میکنید اشتباه بود

  3. محمد حسین احدی می‌گوید

    سلام من می‌خوام بخرم ماندم که چی بخرم آریو برلیانس دنا تارا اون وقت آریو تولید میشه یا نه دیگه و خواهشن دقیق تر راهنمایی کنید ممنون میشم

  4. متین می‌گوید

    سلام من اریو اتوماتیک ۹۶ دارم و بلریانس ، دنا ، دنا پلاس و دنا پلاس توربو هم داشتم ولی هیچ کدوم قابل قیاس با آریو نیستن تو این مقاله همه چیز الکی وآریو خیلی عملکرد بهتری نسبت به همشون داره امیدوارم از این مقاله گول نخورید و وقتی ماشین خریدید پشیمون نشید
    یاعلی

  5. امیرعلی می‌گوید

    از نظر من که تا الان هر دو ماشین رو داشتم آریو خیلی بهتره اگه خاک اگزوز (کاتالیزور)آریو رو در بیاری توی سربالایی اریزو یا رقیب های خودش رو میخوره من تا الان تونستم ۲۱۵ تا سرعت با آریو پر کنم .در هر حال بهترینشون آریو هست ولی مدل ۹۶به پایین خرج زیاد داره و بازاری هم یکم ضعیفه مثل برلیانس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.