حلقه‌های جذاب نکرسلم؛ معرفی Urban Sphere کانسپت جدید آئودی

نقد طراحی و تحلیلی بر کانسپت جدید آئودی به قلم علیرضا محمدزاده

0

پس از معرفی کانسپت‌های «Skysphere» و «Grandsphere» در سال گذشته میلادی توسط آئودی، خودروساز مطرح ژرمن‌ها واقع شده در «نکرسلم»، حال این خودروساز آلمانی از سومین و جدیدترین عضو کانسپت‌های برقی «Sphere» با نام «Urban Sphere» رونمایی کرد. این خودروی برقی با استایلی آینده نگرانه که در قالب یک مینی ون کراس به نمایش درآمده، حاصل پروژه مشترک استودیوهای طراحی آئودی در پکن چین و اینگولشتات آلمان است.

همچنین طبق گفته آئودی، در طول توسعه این محصول و براساس چشم‌انداز تعریف شده برای پروژه فوق، هدف طراحی یک مینی ون -کراس برقی برای کلان شهرهای چین بوده، به همین جهت طراحان نظرات مشتریان بالقوه خود را در چین نیز جویا شده‌اند تا از انتظارات و نیازهای آنان نیز آگاه شوند.

مارکوس دوزمان «Markus Duesmann» رئیس هیئت مدیره و مسئول بازاریابی آئودی در چین در این خصوص می گوید: «به منظور برآورده کردن خواسته‌های مشتریان چینی، استودیوهای طراحی آئودی در پکن و اینگولشتات با یکدیگر برای توسعه مشترک خودروی مفهومی شهری این برند همکاری کرده اند.»

بررسی طراحی بدنه آئودی Urban Sphere

در اولین مواجهه با این کانسپت و با توجه به ابعادی کلی خودرو، ابعاد درشت آن به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که Urban Sphere با طول ۵/۵ متر، عرض ۲ و ارتفاع ۱/۷۸ متر، از SUV درشت اندامی مانند کادیلاک اسکالید، بلندتر و طویل‌تر است. با این حال، تناسبات کلی بدنه، ترکیبی از یک ون و کراس‌اوور را تداعی می‌کند.

در قسمت جلو و پوزه خودرو، یک گریل بزرگ، تخت و صاف را شاهدیم که یک پیش آمدگی کوتاه نیز دارد و در ادامه با شیب تند ستون‌های A و شیشه‌های جلو به خط سقفی قوس‌دار و کشیده متصل می‌شود.

در نمای جانبی نیز با حجم‌پردازی‌های سیال، صاف و ارگانیک روبه‌رو هستیم که جذابیت بصری این نما را بدون هیچ اغراق و زرق و برق اضافه افزایش داده است. طراحان در بخش جلو و انتهای خودرو از المان‌های نوری با استفاده از چراغ‌های LED پیکسلی استفاده کرده‌اند که علاوه ایفای نقش چراغ‌های اصلی، می‌توانند برخی پیام‌ها در قالب الگوها و پترن‌های نوری متفاوت را برای سایر رانندگان به نمایش بگذارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری آئودی Urban Sphere نیز سبک متفاوت بازشو درب ها و همچنین رینگ های عظیم الجثه ۲۴ اینچی آن است که باعث ایجاد شخصیتی تنومند و قوی برای کانسپت فوق شده است.

جدیدترین آگهی‌های آئودی

طراحی داخلی کانسپت آئودی Urban Sphere

در رابطه با طراحی کابین، باید توجه داشت که آئودی ابتدا فضای داخلی Urbansphere را طراحی کرده است و سپس، به یک نمای بیرونی برای پاسخگویی به تمام خواسته‌های مشتریان رسیده است. به عبارت دیگر، تعریف یا فلسفه اولیه این بوده که یک سالن استراحت لوکس و راحت بر روی چرخ‌ها خلق شود تا هنگام سفر و یا ترافیک شهر، فضایی آرام را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

آئودی فضای کابین Urban Sphere را اینگونه توصیف می‌کند: «یک اتاق استراحت که بر روی چرخ‌های قرار گرفته و یک دفتر کار سیار، که به عنوان سومین فضای زندگی در طول زمانی که در ترافیک سپری می‌کنید، عمل می‌کند». چهار صندلی مبله در دو ردیف طراحی شده که به سرنشینان  اجازه می‌دهد تا بتوانند زاویه صندلی‌ها را به میزان ۶۰ درجه تغییر دهند.

از دیگر ویژگی‌های متمایز کابین Urban Sphere مجموعه ابزار دیجیتالی داشبورد است که بر روی یک پنل چوبی قرار گرفته و تمام عرض داشبورد را پوشش می‌دهد‌. همچنین، سیستم اطلاعات و سرگرمی برای سرنشینان عقب نیز بروی یک صفحه نمایش شفاف قرار دارد که از سقف به سمت پایین باز می‌شود و قابلیت تقسیم‌بندی محتوای پخش شده را دارد. الیته نباید فراموش کرد که این کانسپت از قابلیت رانندگی خودران سطح ۴ پشتیبانی می‌کند.

و اما پیشرانه Urban Sphere آئودی

همانطور که اشاره شد، هدف ائودی از طراحی و ساخت Urban Sphere، نمایشی از آینده حمل و نقل شهری بوده، بنابراین تمرکز این کانسپت بر روی قدرت نیست. با این حال، دو موتور الکتریکی مجموعاً قدرتی معادل ۳۹۶ اسب بخار و گشتاوری ۶۹۰ نیوتن‌متری را تولید می‌کند. بد نیست بدانید Urban Sphere بر پایه پلتفرم الکتریکی PPE آئودی طراحی و توسعه یافته است و پک باتری با ظرفیت بیش از ۱۲۰ کیلووات ساعت دارد که با یک بار شارژ کامل، برد مسافتی نزدیک به ۷۵۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد.

با توجه به بازار محبوب مینی ون‌ها در چین، احتمال تولید خودرویی با ویژگی‌های مشابه Urban Sphere را نمی‌توان رد کرد، هرچند این مدل بیشتر به عنوان یک طرح مطالعاتی در نظر گرفته شده و هدف اصلی آن، نمایش زبان طراحی و فن آوری‌های محصولات آینده ائودی است.

خرید و فروش و قیمت خودرو آئودی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.