پرآوازگان ماشین بازی ایران – قسمت ششم: سام نظریان

خلاصه‌ای از زندگی و دستاوردهای سام نظریان به قلم نیما مجتهدزاده

0

این روزها تعداد ایرانیان موفق ساکن کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به قدری زیاد شده که پرداختن به کلکسیون خودروهای ارزشمند تمامی آن‌ها ناممکن به نظر می‌رسد. در میان این افراد ثروتمند و کارآفرینان صاحب نام، سام نظریان یکی از اسامی شناخته‌شده‌تری است که شهرتش علاوه بر ثروت قابل توجهش، تا حدی مدیون علاقه به خودرو است و به نحوی نامش با ماشین بازی گره خورده است.

از تهران تا لس آنجلس

سام نظریان متولد سال ۱۳۵۴ در تهران است. وی عضوی از یک خانواده شناخته شده در ایران بود که در دهه پنجاه به آمریکا مهاجرت کردند. پدرش یونس نظریان و عمویش اسحاق پرویز نظریان از کارآفرینانی بودند که در اقتصاد رقابتی آمریکا رشد کردند و هر دو بیلیونر شدند. چنین خاندان موفقی قطعا آینده هر پسر جوانی را تضمین می‌کند؛ با این حال سام نظریان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه Southern California اولین قدم‌هایش برای تاسیس یک بیزنس شخصی را در سال ۱۹۹۸ با سرمایه گذاری در چند شرکت ارتباطات و مخابراتی برداشت و بعدها به طور مقطعی وارد بازار املاک شد.

سام نظریان در چند سال آینده توانست امپراطوری خودش با نام SBE را در سال ۲۰۰۲ تاسیس کند که یک شرکت چند ملیتی فعال در زمینه هتل و تفریحات است و در سال‌های اخیر توانسته علاوه بر تاسیس چندین برند، تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در زمینه هتلداری، رستوران‌داری، املاک و البته کلوپ‌های شبانه را به مجموعه خود اضافه کند.

علاقه به بوگاتی و جت شخصی و قایق تفریحی

برای بسیاری از علاقمندان خودرویی، نام سام نظریان برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد. در آن زمان نظریان که یکی از اولین خریدارانی در سطح جهان بود که بوگاتی ویرونش را تحویل گرفت، تجربه شخصی و علت علاقه‌اش به برند بوگاتی را با نشریه فورچون در میان گذاشت.

مطلبی در ماه مارس آن مجله منتشر شد که در آن وی به همراه نگارنده مطلب به همراه نظریان سوار بر این بوگاتی قرمز و مشکی به تعدادی از بیزنس‌های امپراطوری نظریان سر زدند و در مسیری که در خیابان‌های لس آنجلس طی کردند، خوانندگان با ویژگی‌های این خودرو همانند مشخصات فنی خارق العاده و کابین لوکس و باوقار آن که در آن زمان باورنکردنی بودند آشنا شدند.

علاوه بر این، وی در دوره‌ای کلکسیونی ۱۵تایی از برترین سوپراسپرت‌های جهان را در اختیار داشت و مجموعه وی شامل مواردی نظیر کادیلاک اسکلید، رولزرویس فانتوم و رولزرویس فانتوم دراپهد، بنتلی فلایینگ اسپرز، جت شخصی، ب‌ام‌و آی۸ نیز می‌شد. وی تعداد محدودی خودروهای کلاسیک در سال‌های اخیر در اختیار داشته که در این بین لینکلن کانتیننتال ۱۹۶۱ شناخته شده‌ترین آن‌هاست.

با این حال، تحویل یکی از اولین بوگاتی‌های ویرون به او به قدری خبرساز شد که هنوز هم در بیشتر رسانه‌ها نظریان را به نحوی مترادف با برند بوگاتی می‌دانند. چندی قبل مستند کوتاهی در مورد علایق و کلکسیون وی توسط موسسه فوربز تهیه شد که متاسفانه در اینترنت به راحتی در دسترس نیست.

شایان ذکر است حلقه دوستان و اطرافیان وی نیز سلبرتی‌های شناخته شده‌ای چون دیوید بکام، لنی کرویتز (خواننده و ترانه‌سرای معروف)، آرنولد شوارتزنگر، ایواندر هالیفیلد، لبران جیمز (بسکتبالیست معروف NBA)، جورج دبیلو بوش، پاریس هیلتون، ویکتوریا بکام، ریکاردو گوادالوپ (مالک برند ساعت‌های فوق‌لوکس Hublot) و … هستند و گفتگوهای وی با رسانه‌های معتبری چون CNN، فورچونز، فوربز، وال استریت ژورنال، MSNBC، بلومبرگ و … همیشه مورد توجه مخاطبان به‌عنوان یک کارآفرین و فرد موفق قرار گرفته است. وی چندی پیش با یک مدل آلبانیایی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.