بررسی تاریخچه ب‌ام‌و سری ۳ نسل E21 در ایران

سرآغاز سه برای باواریا به قلم نیما مجتهدزاده

0

یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین محصولات ب‌ام‌و در ایران، ب‌ام‌و سری ۳ است. این خودرو که تا مدت‌ها کوچکترین مدل این خودروساز آلمانی بود، برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ به عنوان جانشین سری محبوب ۰۲ معرفی شد و تا به امروز ۷ نسل از آن عرضه شده است. معرفی ب‌ام‌و سری ۳ به ایران نیز همزمان با سایر نقاط جهان در سال ۱۳۵۴ رخ داد.

در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی‌ها و تاریخچه نسل اول این مدل که با کد E21 شناخته می‌شود، می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش ب‌ام‌و سری ۳ سدان

آغاز ب‌ام‌و سری ۳ نسل E21 در ایران

شرکت وهابزادگان (واصاتو) که در دوران پیش از انقلاب به عنوان نماینده رسمی محصولات ب‌ام‌و در ایران فعال بود، از همان ابتدای عرضه جهانی سری E21، این مدل را به بازار کشورمان معرفی کرد. در عین حال، بخشی از واردات این مدل به بازار ایران به خودروهایی که توسط دانشجویان و توریست‌های ایرانی به کشور آورده می‌شدند، اختصاص داشت.

ب‌ام‌و سری 3 نسل E21 در ایران

بیشتر نمونه‌های وارد شده به ایران از نوع ۳۲۰ (پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با کد M10) بودند که سبب شده تا E21 در ایران بیشتر با نام ب‌ام‌و ۳۲۰ شناخته شود، هرچند در این بین تعدادی از انواع ۳۱۵، ۳۱۶، ۳۱۸ و گونه ۶ سیلندر ۳۲۰ (مشهور به ۳۲۰/۶) نیز دیده می‌شوند. در دهه پنجاه قیمت میانگین این مدل ب‌ام‌و در کشورمان بین ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان بوده است.

پس از پیروزی انقلاب و با قطع واردات رسمی خودرو به ایران و تعطیلی شرکت واصاتو، واردات رسمی E21 نیز همانند سایر محصولات ب ام و به کشور قطع شد. با این حال تعداد انگشت شماری از انواع تولید شده بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ نیز وارد شده است که بعضا در قالب اتومبیل‌های سفارتی و گاهی به طور شخصی و دانشجویی وارد کشور شده‌اند.

بیشتر E21‌های ایران از نوع سفارش اروپا با سپرهای کوتاه‌تر هستند، اما تعداد نمونه‌های بازار آمریکا مشهور به «سپر آمریکایی» نیز چندان کم نیست. علاوه بر این، تعداد انگشت شماری از نمونه تارگا مشهور به Baur نیز به ایران وارد شده که با توجه به تولید تنها ۴۵۹۵ دستگاه از آن، این مدل را خاص‌ترین نمونه این نسل از سری ۳ در ایران ساخته است. متاسفانه با توجه به هزینه بالای گمرکی برای خودروهای آپشن‌دار در دهه پنجاه، بیشتر E21های کشورمان از نظر امکانات رفاهی چندان تعریفی ندارند، هرچند نمونه‎های کولردار و با رینگ اسپرت و مواردی از این دست وجود دارند.

بیشتر بخوانید: بررسی لامبورگینی کونتاش؛ در ستایش زیبایی

در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی، این مدل ب‌ام‌و هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن داشت و یکی از خودروهای معقول بازار کشورمان بود و در مسابقات اتومبیلرانی پیست‌های ارم و آزادی نیز حضوری پررنگ و موفقیت آمیز داشت. با این حال بخشی از E21های بازار ایران به خاطر تصادف‌های شدید، پوسیدگی، خرابی‌های فنی و کم لطفی برخی مالکین در این دوران و اوایل دهه ۸۰ نابود شدند. به تدریج و از اواخر دهه هشتاد، E21 به یکی از خودروهای نسبتا کم دردسر کلاسیک و محبوب آلمانی بدل شده است که با توجه به دو درب بودن و ظاهر جذابش، مورد توجه بسیاری از علاقمندان است.

مهم‌ترین مشکل ب‌ام‌و سری ۳ نسل E21 در ایران، همانند سایر خودروهای کلاسیک، کمبود قطعات، خصوصا در بخش تزئینات است. بنابراین، بهتر است هنگام خرید این خودرو، به دنبال نمونه‌هایی باشید که از نظر قطعات ظاهری کسری نداشته باشند. امروزه قیمت داشبورد سالم بدون ترک، بخش وسطی سپر جلو (اروپایی)، رینگ اصلی آلپینا، کاپوت سالم بدون ضربه و برخی لوازم دیگر بسیار بالا رفته است. به هنگان خرید نیز بررسی مواردی نظیر پوسیدگی بدنه (خصوصا گلگیر جلو، کف پایی‌ و پالانی)، بوش و روغن سوزی موتور حیاتی است.

بخش کلاسیک شرکت سرویس دهنده به خودروهای ب‌ام‌و در ایران اعلام کرده که برنامه واردات قطعات محصولات کلاسیک این کمپانی را دارد. در این صورت احتمالا امکان واردات قطعات فنی و تزئینی در تیراژی بالاتر در سال‌های آتی وجود دارد.

به طور خلاصه ب‌ام‌و سری ۳ نسل E21 یکی از کم دردسرترین محصولات کلاسیک ب‌ام‌و است که در صورت انتخاب درست و نگهداری مناسب، می‌تواند لذت سواری، جذابیت ظاهری و حال و هوای یک کلاسیک دوست داشتنی آلمانی را در کنار هم ارائه کند.

***

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.