جزئیات واردات خودرو اعلام شد

آزادسازی مشروط واردات خودرو

17

همچنان بحث‌ بر سر آزادشدن واردات خودرو مطرح است؛ موضوعی که به‌تازگی مجلس شورای اسلامی آن را مطرح کرد و در انتظار تصویب است. مجلس در تلاش است با تصویب طرح واردات خودرو بتواند بازار را سامان دهد، رانت موجود در آن را حذف و موج قیمت‌ها را آرام کند.

روح‌الله عباسپور درمورد جزئیات آزادسازی مشروط واردات خودرو در طرح مجلس که به تصویب کمیسیون صنایع نیز رسیده است، اظهار کرد: «طرح ساماندهی خودرو از مجلس دهم صادر و به شورای نگهبان ارجاع داده شده بود، ولی در شورای نگهبان رد شد. علت رد طرح این بود که با اقتصاد مقاومتی هم‌سویی نداشت. در بعضی موارد هم گفته می‌شد که مطابق با قانون اساسی نیست. طرح به کمیسیون صنایع ارجاع داده شد تا اصلاحاتی در آن انجام شود.»

وی افزود: «طبق اصلاحیه مجلس بر این طرح، هرکسی که بتواند خودرو یا قطعات خودرو صادر کند و برای دولت هزینه ارزی ایجاد نکند، می‌تواند واردات خودرو داشته باشد؛ البته تنها واردات خودروی هیبریدی و برقی با این شرایط آزاد می‌شود.»

جزئیات واردات خودرو اعلام شد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «این شرط که نباید واردات خودرو برای دولت هزینه ارزی داشته باشد، به این معنا است که بخش خصوصی اگر حتی نفت و یا قطعه‌‌ساز قطعه صادر کرد، بتواند در قبال آن خودرو وارد کند. کسانی که خودشان ارز دارند یا از محل ارزهای خارج از ایران هم می‌توانند خودروهای هیبریدی و برقی وارد کنند.»

روح‌الله ایزدخواه معتقد است که این آزادسازی قطعاً از رانت‌های زیادی جلوگیری خواهد کرد، اما به‌شکلی صورت خواهد گرفت که داخلی‌‌سازان دچار مشکل نشود. درحقیقت بیشتر در جهت کنترل بازار و کاهش محسوس قیمت‌ها خواهد بود.

وی در ادامه گفت: «وقتی قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است که واردات خودرو فقط برای خودروهای برقی و هیبریدی باشد، حتماً زمینه‌های آن نیز وجود دارد. در این طرح، از وضعیت و چگونگی مالیات واردات این خودروها حرفی زده نشده و پیش‌بینی‌هایی هم صورت نگرفته است.»

در پی طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو، پیش‌‌بینی می‌شود علاوه بر متعادل شدن بازار خودرو، کاهش قیمت‌های ۵۰ تا ۸۰ درصدی برای خودروهای وارداتی هم شکل خواهد گرفت.

پس از ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر که در مجلس دهم تهیه شده بود، کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» تصویب کرد. بنا بر این طرح، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به واردات خودرو در قالب یکی از ۲ روش در ازای صادرات کالا یا واردات بدون انتقال ارز اقدام کند.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

 

17 نظرات
  1. علی می‌گوید

    همه قوانین تو این مملکت،فقط ایجاد رانت و فساد و غیر شفافیت هست…کجای دنیا از این کارها میکنند؟؟؟حالا چند وقت دیگه کلی آقا زاده سلطان واردات خودرو از طریق ارزهای دیجیتال میشوند

  2. هم وطن می‌گوید

    قطعه چی صادر کنیم خخخخ ساینارو ببریم کره جنوبی بهمون آزارا مد روز بدن قطعه ماشین ایرانی رو کدوم کشور میخره اخه ماشین هیبریدی هم به درد ایران نمیخوره باطریش بعد ۴ ۵ سال تموم میشه چن ملیون پولشه کاش فکر دروست حسابی وارد شه حالمان از چینی ها هم بهم خورد کاش ماشین دروست حسابی وارد شه بنزینی هیبرید اصتحلاکش بالاست باطریش تموم شه ۱۰۰ ملیون پولشه کم کم

  3. عباس سپهران می‌گوید

    از ماست که بر ماست

  4. رضا می‌گوید

    یه عده دزد مملکتو گرفتن و هر کاری دلشون بخواد میکنن

  5. مظلوم می‌گوید

    اتفاقا اگر وارادت خودرو آزاد شود رقابت بوجود میاد وکیفیت خودروهای ایرانی بالاتر میرود

  6. امید می‌گوید

    این طرح فقط واسه آقا زاده هاست واسه مردم هیچ سودی نداره مدل ماشین هاشون امده بود پایین الان دیگه می تونن ماشین ۲۰۲۱سوارشن

  7. مریم می‌گوید

    یه عده دزدید شماها،ازاد کنید ماشین راحت وارد بشه ،دزدای ایران خودرو و سایپا جمع بشن

  8. حمید@ می‌گوید

    اگر واردات خودروی برقی وهیبریدی آزاد بشه، اون خانم وآقایی که کارشان واردات بنزین بود باید برن سماق به مکن.

  9. ممل می‌گوید

    بجا این کارا خر وارد کنین بذارین جا خوداتون

    1. محمد می‌گوید

      خر بار که میبره وبی ازار هست اینا درنده هستند کفتار

  10. اصغر یگانه می‌گوید

    به نظرم دولت نفت رو به پول ملی خودمان به هر شخصی یا ارگانی خواست بفروشد با فروش نفت به جای اون خودرو با کیفیت یا تجهیزات مادر و یا هر چیز دیگه که مشابه داخلی نداشته باشه وارد کنن با این روش هم نقدینگی که باعث تورم شده کمتر میشه و هم کالاهای با کیفیت که مشابه داخلی ندارن وارد کشور میشه و خودرو سازهایی داخلی هم مجبور میشن کیفیت و بالا ببرن و قیمت خودروهایشان را پایین بیاورند.

  11. محسن می‌گوید

    هیچ وقت هیچ چیز به نفع مردوم نبوده

  12. علی می‌گوید

    یه پرایدم واسه ماجوناشده آرزو

  13. محمد می‌گوید

    خانه ازپای بست ویران است .خواجه ازدست دزدان حیران است خدا به این خواجه قدرتی بدهد ودید ماورائی بدهد تا همه مسئواان رابه چهره واقعی ببیند. بلکه مردم نفس راحتی بکشند

  14. سعید می‌گوید

    ببین ما چقدرررررررر بدبختیم که واسه آزاد سازی اتومبیلی که حتی یه کارمندم نمیتونه بخره ولی واسه دیدنش داره لح لح میزنه باید دست به دامن خدا بشیم که بلکه یه چندتایی تو خیابون بیینیم و به به بگیم، بلانسبت ملت ایران، (خااااااک برسرمون…)

  15. معترضان می‌گوید

    مملکت که نیس دیونه خونه س، هیچ جای دنیا ایجوری با مردمش رفتار نمیکنن سر رفاه و معشیت شون

  16. احمد می‌گوید

    ی مافیایی تو ایران شکل گرفته،که خود خدا هم نمیتونه باش مقابله کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.