چشم‌ها در انتظار رونمایی اقتصادی‌ترین خودرو کشور!

0

اخیرا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم از خودروی جدیدی رونمایی کرد. این خودرو هنوز نه نام مشخصی دارد و نه زمان عرضه دقیق آن به بازار مصرف مشخص است. اما قرار است اقتصادی‌ترین خودرو در بازار داخل کشور محسوب شود.

خودروی اقتصادی در همه جای دنیا تعریف مشخصی دارد؛ خودرویی که حداکثر با ۶ ماه حقوق بتوان آن را خرید. خودرویی که لااقل این روزها در ایران وجود ندارد! چون شما برای خرید یک پراید، حدود ۳ سال باید حقوق‌تان را پس‌انداز کنید. حال باید دید خودروی اقتصادی سایپا چه قدر اقتصادی است!

این خودروی اقتصادی که هنوز نامی ندارد با نام پروژه‌ی K112 شناخته می‌شود،

در سگمنت A با حداکثر توان موتور ۷۰ تا ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور موتور ۹۰ تا ۱۰۰ نیوتون متر و همچنین فاصله میان دو محور ۲۴۳۰ میلیمتر رونمایی شد. پروژه K112 در واقع نمونه‌ی تغییر یافته‌ای از رنو کویید محسوب می‌شود و بر روی پلتفرم این خودرو توسعه پیدا کرده است.

درباره قیمت اولین خودرو اقتصادی سایپا نیز مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اعلام کرد:

قیمت این خودروی اقتصادی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود و قرار است معماری آن، طوری طراحی شود که زیر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه بردارد.

در مورد زمان عرضه این خودرو نیز مسئولان سایپا هنوز خبر رسمی اعلام نکرده‌اند. اما وزیر صمت قبلا اعلام کرده بود که ایران خودرو و سایپا تولید خودروی اقتصادی را شهریور سال آینده به تولید انبوه می‌رسانند.

علاوه بر او، عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفته که زمان تقریبی معرفی این خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

  • پروژه K112 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۳۸۰۰، ۱۵۹۰ و ۱۴۹۰ میلی‌متر است.
  • فاصله محوری آن هم ۲۴۳۰ میلی متر اعلام شده است.
  • هنوز در مورد پیشرانه محصول اقتصادی سایپا اطلاعاتی در دست نیست، اما با توجه به قدرت ۷۰ تا ۷۵ اسب بخار اعلامی، ممکن است برای خودروی جدید نیز از همان موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی کوییک استفاده شود.
  • در نمای داخل نیز چیدمان داشبورد شبیه به کابین کوییک اس است. با این تفاوت که نمایشگر به شکل ایستاده روی داشبورد قرار نگرفته و در پنل مرکزی جای گرفته است.
  • بالاتر از نمایشگر نیز دو دریچه تهویه هوا دیده می‌شود.
  • فضای داخلی با دو رنگ قرمز و مشکی تزئین شده است تا این خودرو جوان پسند به نظر برسد.

روی فرمان و نمای عقب خودرو نیز آرمی V شکلی دیده می‌شود که تاکنون سایپا از آن استفاده نکرده است. مشخص نیست که این آرم قرار است نماد یک شرکت خودروساز اقتصادی در زیر مجموعه سایپا باشد یا صرفا نمادین جای‌گذاری شده است.

نمونه‌ای که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد، ابعاد واقعی داشت و همچنان در حال گذراندن مراحل آزمایشی بوده و تا نسخه نهایی راه درازی را پیش رو دارد.

***

 اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

***

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.