آیا قیمت خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۰ تغییری خواهد کرد؟

0

فروردین ۱۴۰۰ در شرایطی رو به پایان است که وزیر صمت وعده داده بود قیمت خودرو در اردیبهشت امسال کاهش یابد. فهم اینکه قیمت خودروهای داخلی در مبدأ تا چه حد زیاد خواهد شد، به عوامل مختلفی مربوط می‌شود؛ ازجمله سرنوشت توافق هسته‌ای، برجام و تحریم، رفتار بازار ارز، تغییرات احتمالی در شیوه نرخ‌گذاری و همچنین روند تولید. در ادامه به جزئیات خبر بررسی قیمت خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۰ می‌پردازیم.

در قیمت خودرو، نرخ ارز واردات و عرضه خودرو تأثیرگذار است. اگر ارز ثابت بماند و عرضه نیز افزایش یابد، قیمت خودرو کاهش می‌یابد، اما از طرفی ممکن است قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ به ثبات نسبی برسد و شاهد نوسانات جزئی قیمت در این بازار هستیم.

این موضوع در حالی است که حالا زمزمه افزایش احتمالی قیمت خودرو در اردیبهشت به گوش می‌رسد. محمدرضا نجفی‌ منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان، اعلام کرده که هزینه تولید قطعه خودرو زیاد شده و به‌زودی قطعه‌سازان به خودروسازان قیمت جدید قطعات را اعلام می‌کنند. او معتقد است که با افزایش هزینه تولید قطعات، دستمزد کارگر و افزایش هزینه انرژی قیمت خودرو احتمالاً صعودی است.

بیشتر بخوانید: اولین قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ اعلام شد

بازار این روزها روال عادی خود را دارد و تب‌وتابی در آن دیده نمی شود. خرید و فروش ماشین‌های ایرانی انجام می شود، اما ماشین‌های خارجی معامله نمی‌شود.

با انتشار صورت‌های مالی خودروساز بزرگ کشور مربوط به اسفندماه سال ۹۹ مشخص شد، خودروسازان سال گذشته با تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو (شامل محصولات سواری و وانت) به کار خود پایان دادند.

این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد بیش از ۴ درصدی را به خود می‌بیند. به‌این‌ترتیب خودروسازان با تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو در کشور، باز هم از برنامه‌ریزی وزارت صمت عقب ماندند.

سیاست‌گذار خودرو تولید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را در سال ۹۹ برای ۳ خودروساز بزرگ کشور پیش‌بینی کرده بود. عددی که بازار را به شرایط متعادل عرضه و تقاضا می‌رساند، اما گویا هنوز خودروسازان از این عدد فاصله دارند.

باتوجه‌به اینکه چند وقتی است که صحبت برجام هم داغ شده است، احتمال دارد قبل از تغییر دولت، سرنوشت برجام و تحریم هم مشخص شود. این ماجرا نقشی اساسی در سمت ‌و سوی صنعت و بازار خودرو طی سال آینده خواهد داشت.با این حساب به نظر می‌رسد، احتمال تحقق وعده وزیر صمت مبنی‌بر سقوط قیمت خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۰ ضعیف باشد.

***

شما می‌توانید تازه‌ترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.