وقتی غیرمنطقی بودن عمدی می‌شود؛ نقد طراحی ب‌ام‌و سری ۷ جدید

نقد طراحی و تحلیلی بر نسل جدید پرحاشیه ب‌ام‌و سری 7 به قلم علیرضا محمدزاده

0

این روزها کمپانی ب‌‌ام‌‌و به دلیل طراحی خاص و نامتعارف برخی مدل‌هایش با انتقادات شدیدی روبرو شده است. هرچند برخی کارشناسان این تحول یا پوست‌اندازی در طراحی محصولات اخیر ب‌ام‌و را لازم و ضروری می‌دانند، اما بسیاری از کارشناسان مطرح طراحی و رسانه‌های معروف روند تحولات زبان طراحی جدید این خودروساز معروف آلمانی را با دلایلی منطقی زیر سوال برده اند.

بزرگ شدن عجیب و شوک برانگیز ابعاد جلوپنجره و دو تکه شدن چراغ‌های اصلی دو تغییر اصلی در زبان طراحی جدید این شرکت است که به تازگی در  نسخه فیس‌لیفت شده شاسی بلند X7 و مدل ریدیزاین شده سدان سری ۷ مدل ۲۰۲۳ خودنمایی کرده و البته جنجال برانگیز شده است؛ تا آنجا که اگر نگاهی به وب‌سایت‌های خودرویی معروف اروپایی و آمریکایی و همچنین پیج‌های اینستاگرامی خودرویی بیاندازید، خواهید دید که شمار زیادی از کاربران به انتقاد از این سبک پرداخته‌اند.

اما با وجود تمامی این انتقادها، مدیر طراحی ب‌ام‌و از زبان و سبک جدید محصولاتش دفاع کرده و حتی آن را شایسته تحسین دانسته است! به عقیده دوماگوی دوکج (Domagoj Dukec) در حدود دو سوم از مشتریان این کمپانی خواستار خودرویی با یک طراحی هماهنگ و باوقار و اصیل هستند. پس عجیب نیست که مدل‌های پرفروشی مانند سری ۳ و سری ۵ از یک طراحی محتاطانه یا محافظه کارانه و منطقی‌تری برخوردار باشند چرا که فروش این دو مدل بسیار زیاد است، ضمن اینکه فرانوش نکنیم که با استناد به برخی تصاویر مخفی، نسخه‌های آینده این مدل‌ها نیز همچنان استایلی منطقی خواهند داشت. اما «دوکج» به یک سوم باقیمانده مشتریانش اشاره کرده و آن‌ها را افرادی می‌داند که خواهان تمایز و تفاوت هستند. به همین دلیل، سری ۴ و نسل جدید سری ۷ و همچنین فیس‌لیفت X7 از یک طراحی رادیکال و خاص برخوردارند تا خواست ایشان نیز تامین شود.

جدیدترین آگهی‌های ب‌ام‌و سری ۷

وی حتی به یکسان بودن کلیت طراحی سری ۴ و سری ۳ در گذشته اشاره کرده و می‌گوید امروز دیگر این دو مدل هویت و کاراکتری متفاوت با مشتریانی متفاوت دارند. به اعتقاد وی، طراحی غیر عادی خواست خریداران سری ۴ بوده تا آنجا که حاضرند برای نمایش تمایز خود و خودرو شخصی مبالغ بیشتری را پرداخت کنند. البته مدیر طراحی گروه ب‌ام‌و،  آدرین ون هویدونک نیز دیدگاهی مشابه با دوکج دارد. او در این رابطه می‌گوید:

به اعتقاد من طراحی منطقی و خوب الزاما نباید رادیکال باشد، بلکه از دید من این مفهوم زیبایی است که می‌تواند رادیکال باشد. این در واقع به  نظر و خواست مشتریان مربوط می‌شود و اگر بخشی از آنها خواهان خودرویی با طراحی زیبا و سیال در زمان باشند، ما حتما این کار را انجام خواهیم داد. اما در این بین مشتریانی هم هستند که مدل‌هایی نظیر X6 را که قطعا «مدلی رادیکال است» می‌پسندند. در خصوص سری ۷ نیز داستان به همین شکل است، استایل بدنه این خودرو به شکلی است که یا آن را خیلی دوست دارید یا از آن متنفر هستید. اما از دید ما چنین سبکی برای سری ۳ و سری ۵ تقریبا جواب نمی‌دهد چون آمار فروش آن‌ها بسیار بالاتر است. پس کاملا واضح است که نمی‌توان یک راهکار ثابت را در طراحی تمامی مدل‌ها در پیش گرفت.

حال اگر نگاهی به اعداد و ارقام و آمار بیاندازیم متوجه می‌شویم که واقعیت به چه صورت است. ب‌ام‌و در سال گذشته با فروش ۲,۲۱۳,۷۹۵ خودرو رشدی ۹.۱ درصدی داشته و این یکی از بهترین رکوردهای فروش تاریخ این کمپانی محسوب می‌شود. این رکورد در شرایطی به دست آمده که تقریبا تمامی خودروسازان با مشکل کمبود تراشه و تبعات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا دست به گریبان بودند. البته باید بدانید که ب‌ام‌و در حال حاضر پرفروشترین برند لوکس جهان محسوب می‌شود؛ این در شرایطی است که مرسدس بنز در سال ۲۰۲۱ موفق به فروش ۲,۰۹۳,۴۷۶ خودرو شده و آئودی توانسته رکورد ۱,۶۸۰,۵۱۲ را ثبت کند. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که ب‌ام‌و می‌داند چطور دل مشتریان را به دست آورد.

به عقیده برخی کارشناسان، اگر این شرکت به طراحی‌های رادیکال روی نمی‌آورد، شاید رکورد بهتری را ثبت می‌کرد و آمار فروش آن بیش از پیش بهبود یافت، کسی چه می‌داند؟! به نظر می‌رسد با توجه نقطه نظرات مدیران طراحی ب‌ام‌و در خصوص مدل‌های بروز شده X7 و بازطراحی شده سری ۷ که به‌واسطه سبک جدی طراحی خود خبرساز شده‌اند و همچنین، موج انتقادات شدید به استایل این خودروها از سوی برخی رسان‌ها و کارشناسان فن، بهتر است کمی صبور بود و منتظر آمارهای فروش شش ماه دوم سال جاری میلادی ب‌ام‌و باشیم.

چرا که به قول معروف «همیشه در بر روی یک پاشنه نمی‌چرخد».

خرید و فروش و قیمت ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۷۳۰li

جدیدترین آگهی‌های ب‌ام‌و
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.