نحوه همکاری با خودروسازان خارجی باید تغییر کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

0

بسیاری از شرکای خودروسازی کشور با تهدیدات دولت آمریکا از سال ۹۷ همراه با تحریم‌های بین‌المللی اقدام به فسخ یک‌طرفه قراردادهای همکاری کردند و از ایران خارج شدند. اکنون برخی شرکای قدیمی فضای بازگشت را مساعد دیده و به‌طور پیدا و پنهان مذاکرات خود را با خودروسازان داخلی آغاز کرده‌اند. در بین این شرکت‌ها، خودروسازان چینی باز هم پیش‌قدم شده و در صف اول مذاکره هستند، اگرچه تولید‌کنندگان اروپایی نیز به چشم می‌آیند.

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برخی زمزمه‌ها مبنی‌بر ورود خودروسازان خارجی به کشور برای در دست‌گرفتن بازار داخل گفت: «خودرو یک صنعت جهانی است و هر کشوری که بخواهد وارد این صنعت شود، لاجرم باید در سطح جهان تعامل داشته باشد و نمی‌تواند از حلقه خودروسازی جهانی دور باشد.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه شرکت‌های خارجی سود اصلی را در بازار داخل ایران می‌برند و تنها سود مونتاژ دست خودروسازان ایرانی را می‌گیرد، ادامه داد: «این روش‌ها در دنیای امروز جواب‌گو نیست. باتوجه‌به توانمندی‌های داخلی کشور و اینکه تمام حلقه‌های زنجیره صنعت خودرو را در کشور داریم، باید نحوه همکاری ما با کشورهای خارجی هم‌تراز باشد و به‌عنوان یک خودروساز با خودروسازان خارجی تعامل کنیم.»

این روزها درحالی برخی خودروسازان داخلی درصورت لغو تحریم‌ها، خود را آماده شراکت دوباره با خارجی‌ها کرده‌اند که به ‌نظر می‌رسد این بار شرکای خارجی حضوری متفاوت خواهند داشت. باتوجه‌به اینکه صنعت خودروی کشور ۲ بار تحریم شد و خارجی‌ها مجبور به ترک ایران شدند، پیش‌بینی می‌شود این بار آنها بااحتیاط بیشتری پای میز مذاکره حاضر شوند. پیش از تحریم‌های اولیه و ثانویه، برخی از شرکای خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی کشور کردند.

بیشتر بخوانید: سهم صنعت خودرو از توافق ۲۵ ساله با چین

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به اینکه باید به‌گونه‌ای با خودروسازان خارجی همکاری کنیم که با یک تهدید بازار را رها نکنند و بروند؛ همچنان که در ارتقای صنعت خودرو از فناوری‌های خارجی کمک می‌گیریم، باید شرکت‌های خودروسازی خارجی در زنجیره تولید به ما متکی باشند. این امکان در حال حاضر در ظرفیت خودروسازی کشور وجود دارد.

نحوه همکاری با خودروسازان خارجی باید تغییر کند

ایزدخواه با اشاره به اینکه ما در کشور هم از توانمندی‌های تولید زیادی برخوردار هستیم و هم بازار منطقه‌ای قابل‌توجهی داریم، تأکید کرد: «باید نوع همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی تغییر کند و از نوع همکاری فقط وارداتی به‌سمت همکاری مشارکتی برویم. در این صورت رابطه برد برد خواهد بود.

ایزدخواه با اشاره به اینکه به‌جای واردات صرف باید تبادل‌کننده صنعت خودرو باشیم، عنوان کرد: «باید به‌گونه‌ای با خودروسازان تعامل کنیم که شرکت‌های خارجی در گردنه‌های خاص، کشور را رها نکند و برود. در جریان تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی بازار را رها کردند و رفتند؛ این بار باید به‌گونه‌ای باشد که بخش‌هایی از زنجیره خودروسازی شرکت‌های خارجی به صنعت داخلی ما متکی باشند تا نتوانند به‌راحتی کار را رها کنند.»

یکی از اصلی‌ترین راهبردهای حمایت از صنایع نو پا در هر کشور، حمایت محدود دولتی به‌منظور ایجاد فرصت بلوغ برای آن صنعت است. باوجوداینکه بیش از نیم قرن از تأسیس صنایع خودروسازی در ایران می‌گذرد، این صنعت هنوز به بلوغ نرسیده است؛ گویی این صنعت به مثابه کودکی ۵۰ساله است که در طول عمر خود همواره از حمایت‌های همه‌جانبه دولتی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: خودروسازی در ایران بدون همکاری خارجی

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به این که دولت باید مداخلات خود را در صنعت خودروسازی به صفر برساند، عنوان کرد: «دولت نباید دیگر هیچ نفعی در صنعت خودرو داشته باشد؛ از این رو باید از ذی‌نفعی صنعت خودرو خارج شود، ضمن اینکه به توسعه منطقه‌ای زنجیره خودرو بپردازد.»

صنعت خودروسازی به‌دلیل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات‌پس‌ازفروش، یکی از شاخص‌های توسعه‌‌یافتگی محسوب می‌شود. این صنعت به‌لحاظ ارتباط گسترده با زنجیرهای بالادستی و پایین‌دستی خود، صنعتی کلیدی محسوب شده است و جایگاه مهمی در توسعه صنعتی و رونق تولید دارد؛ به‌طوری‌که نقش مؤثری در رشد و توسعه اقتصادی و حتی فرهنگی ایفا می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه صنعت خودرو برای کشور بسیار ضروری به شمار می‌رود، گفت: «باید به‌سمت توانمندسازی هرچه بیشتر این صنعت در کشور حرکت کنیم تا حقوق مصرف‌کننده و صنعتگر رعایت شود.»

برخی خودروسازان خارجی در قالب توافق برجام، موظف بودند در برخی موارد به کشور غرامت پرداخت کنند؛ بااین‌حال نه‌تنها این کار را انجام ندادند، بلکه با خروج آمریکا از برجام بازار داخل را رها کردند و رفتند. ایزدخواه دراین‌باره می‌گوید: «اگر کار را به‌دست متخصصان صنعت خودروسازی واگذار کنیم، خودشان بلدند به‌گونه‌ای با این خارجی‌ها کار کنند که منافع ملی حفظ شود و خارجی‌ها نتوانند در هر بزنگاهی به ما دهن‌کجی کنند.»

وی تصریح کرد: «باید کار تخصصی صنعت، در دست صنعت و متخصصان این حوزه باشد؛ زیرا متخصصان این حوزه می‌دانند با چه شیوه‌ای فناوری را از خارجی‌ها استخراج کنند که ما را به‌سمت خوداتکایی پیش برد.»

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.