با جاهای دیدنی گرگان و جاذبه های گردشگری این شهر آشنا شوید

0

در گوشه شرقی خط ساحلی خزر یکی از شهرهای تاریخی، مهم و بزرگ ایران آرمیده که از جمله شهرهای بزرگ و همچنین از مراکز توریستی شمال کشور به شمار می‌رود. گرگان زیبا که در بیشتر فصل‌های سال، دیدنی است و مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشد. اگرچه گرگان فاصله کمی با ساحل خزر دارد، اما مانند بسیاری از شهرهای شرقی خط ساحلی خزر بیشتر به خاطر جنگل‌های فوق‌العاده زیبایش مورد توجه مسافران و گردشگران است. در این مقاله چندین و چند جنگل زیبا و دیدنی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این مقاله سفری است در دل هیرکانی برای همه آن‌هایی که به جنگل‌های ایران عشق می‌ورند. همچنین سفری است در دل تاریخ چرا که قرار است به یکی از شهرهای تاریخی شمال ایران بپردازیم. دیدن گرگان از آن فرصت‌هایی است اصلا نباید از دست بدهید.

داستان اسم گرگان

شهری که اکنون به اسم گرگان می‌شناسیم، در واقع گرگان نیست! این هم از آن داستان‌های تاریخی جالب در ایران است. آنچه اکنون به عنوان گرگان می‌شناسیم در واقع استرآباد یا استارباد است. شهری تاریخی که ما بین جرجان قدیم و ساری واقع شده بود. تا زمان پهلوی اول هم نام این شهر استرآباد بود. در واقع استرآباد و گرگان دو شهر جدا از هم بودند.

آنچه در تاریخ به عنوان گرگان (یا آنچنان که در متون تاریخی و متاثر از ادبیات عرب آمده، «جرجان» می‌شناسیم) شهری کهن در حوالی گنبد کاووس بود که اکنون بقایایی تاریخی از آن بر جای مانده است. مشهور است که در زمان پهلوی اول و در جریان تغییر نام شهرهای ایران به دستور رضا شاه و به یاد شهر تاریخی و متروکه جرجان، نام گرگان بر استرآباد گذاشته شد. این شهر نزدیک به یک‌صد سال است که به نام جدیدش شناخته می‌شود. شهری در دل مازندران که در اواسط دهه هفتاد از این استان جدا شده و مرکز استان گلستان در شرق خط ساحلی خزر شد.

آگهی‌های اجاره ویلا گرگان را اینجا ببینید

مناظر طبیعی گرگان

جاهای دیدنی گرگان را چگونه پیدا کنیم؟

اولین نکته‌ای که برای سفر به گرگان باید مدنظر داشته باشید، این است که سفر به این شهر به هیچ وجه مناسب سفری یک روزه نیست. جاهای دیدنی گرگان چنان زیاد، گسترده و متنوع است که باید چند روزی را برای گشتن و دیدن این شهر وقت بگذارید. اگر اهل ماجراجویی، کمپ زدن در دل جنگل و جنگل‌نوردی هستید هم باید به شما این نوید را بدهیم که گرگان یکی از بهترین مقاصد برای شما خواهد بود. بنابراین همیشه آن را در برنامه سفرهایتان لحاظ کنید.

این شهر یکی از زیباترین بهارهای ایران را دارد. ارتفاعات این شهر که در دل جنگل‌های انبوه هیرکانی واقع شده یکی از محبوب‌ترین مقاصد تابستانی برای فرار از گرما است. بی‌شک مهم‌ترین مقصد پائیزی برای شما هم می‌تواند باشد. حتی جاهای دیدنی گرگان در زمستان هم جذابیت‌های خاص خود را دارد و هوادارانی را به این شهر می‌کشاند. در مجموع برای دیدن گرگان و درک زیبایی‌های این شهر حداقل لازم است از لیست زیر بخش‌هایی را ببنید.

جاذبه‌های طبیعی

  • آبشار باران کوه
  • آبشار زیارت
  • آبشار رنگو
  • آبگرم زیارت
  • کوه تاوَرنَراب
  • دریاچه توشن
  • روستای زیارت

جنگل‌های دیدنی گرگان

  • جنگل جهان نما
  • ناهارخوران
  • النگدره
  • منطقه سردانسر
  • جنگل توسکستان
  • جنگل قرق
  • تپه هزارپیچ گرگان

مکان های تاریخی گرگان

  • بازار نعل‌بندان
  • مسجد جامع گرگان
  • خانه تقوی‌ها
  • مدرسه عمادیه
  • گرگان‌رود
  • تورنگ‌تپه
  • دیوار دفاعی گرگان
  • کاخ موزه گرگان

گرگان، شهر آبشارهای افسارگسیخته و روستاهای دیدنی

در سراسر استان گلستان آبشارهای زیبایی وجود دارد. بیراه نیست اگر این استان را جایگاه آبشارهای زیبای ایران بدانیم. در این میان گرگان هم سهم قابل توجهی از این آبشارها را در دل خود جای داده است. همچنین در اطراف این شهر روستاهای فراوانی هم وجود دارد که به مقصد گردشگران تبدیل شده‌اند. حتی روستایی چون زیارت شهرتی ملی دارد. در اینجا درباره چند آبشار و همچنین چند روستای زیبای گرگان صحبت می‌کنیم.

آبشار رنگو

رنگو آبشار بلندی نیست. یعنی ارتفاعش در میان آبشارهای محبوب و معروف استان گلستان چندان به چشم نمی‌آید؛ اما آنچه باعث شهرت این آبشار در میان آبشارهای استان گلستان شده ساختار نیم دایره‌ای آن است. رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع شده است. آبشاری در دل جنگل که برای رسیدن به آن هم یک برنامه تفریحی جمع و جور یک روزه باید تدارک دید. برای رسیدن به این آبشار باید یک ساعتی در دل جنگل‌های انبوه پیاده‌روی کرده و مناظر دیدنی فراوانی را ببینید.

به این نکته توجه کنید که در اطراف این آبشار هیچ امکانات تفریحی‌ای وجود ندارد و شما باید با تجهیزات کامل به آنجا سفر کنید. پیش از رسیدن به آن، از پارک جنگلی رنگو می‌گذرید. آخرین جایی که امکانات تفریحی و چند فروشگاه در آن برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

همان‌طور که بالاتر گفتم سفر به گرگان سفر به دل زیبایی‌هاست. برای نمونه همین آبشار رنگو که خودش به تنهایی یک مقصد دیدنی است شما را بالاجبار از دل چند جای دیدنی دیگر می‌گذراند. یکی همین‌ها، پارک جنگلی رنگو، از جمله جنگل‌های زیبای گرگان است. همچنین در مسیر رسیدن به این آبشار از یک حمام قدیمی و امامزاده قدیمی هم عبور می‌کنید. به جز این‌ها منطقه رنگو چسبیده به روستای زیبای توشن است. یکی از روستاهای دیدنی اطراف گرگان که دریاچه‌ای دیدنی هم دارد. هم آبشار رنگو و هم دریاچه توشن هر دو از مکان‌های مناسبی برای چادر زدن و شب ماندن هستند. این‌ یکی از چندین و چند گزینه‌ای است که شما برای ماجراجویی در گرگان پیش‌رو دارید.

جاهای دیدنی تاریخی گرگان

زیارت؛ روستایی با شهرت جهانی

روستاهای دیدنی اطراف گرگان زیاد و بسیار زیبا هستند. در میان همه آنها اما زیارت یک روستای استثنایی است. برای رسیدن به زیارت باید از ناهارخوران گرگان عبور کنید. همین مسئله به تنهایی نشان می‌دهد که برای سفر به زیارت چه مسیر زیبا و همچنین زیبایی‌های دلفریب دیگری در انتظار شما است.

روستای زیارت در ارتفاعات گرگان یکی از ییلاقات مهم اهالی این شهر به شمار می‌آید و گروه‌های زیادی در اهالی این شهر برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به آن سر می‌زنند. در این سال‌ها البته نگرانی‌های محیط‌ زیستی فراوانی هم در خصوص طبیعت اینجا با توجه به گسترش ویلاسازی شکل گرفته که کاملا هم به جا است. چرا که شدت ساخت‌وساز در روستای زیارت و گسترش حریم آن بخش‌هایی از زیبایی‌های جنگل را نابود کرده است.

قرار گرفتن در ارتفاعات این روستا و نگاه کردن به مراتع و جنگل‌های پائین‌دست از آن لذت‌هایی‌ است که در جاهای دیگر نمی‌توان تجربه‌ کرد. زیارت یک آبگرم با خاصیت‌های درمانی هم دارد و بخشی از مسافران روستا به این بهانه به آن سر می‌زنند.

به جز این‌ها، موارد زیر هم از دیدنی‌های اطراف گرگان هستند:

  • حوض بهشت گرگان
  • دریاچه توشن
  • کوه تاوَرنَراب

جاهای دیدنی شهرهای دیگر:

جنگل‌های گرگان

سفر به گرگان همراه با ملاقات با جنگل‌های فوق‌العاده بی‌نظیر این شهر است. این شهر بهشت طبیعت‌گردها محسوب می‌شود. البته عاشقان آفرود هم در این سال‌ها این شهر را به مقصد سفرهای شلوغ و پر هیجان خودشان تبدیل کرده‌اند. گرگان چند مقصد درجه یک برای جنگل‌نوردی، کمپ در جنگل و زندگی در دل طبیعت دارد.

یکی از جاهای دیدنی گرگان هزار پیچ است. یکی از جنگل‌های چسبیده به شهر که محلی برای وقت‌گذرانی روزانه شهروندان هم به حساب می‌آید. مسیر پر پیچ‌وخم زیبای آن، شما را از دل جنگلی انبوه با درختانی به هم رسیده از دو طرف به بالای تپه‌ای می‌برد که شهر را زیر پایتان قرار می‌دهد. بی‌نهایت قاب‌های دیدنی را می‌توانید از بالای این تپه‌ها ببینید. چه زیبایی‌های شهر را و چه مراتع و دشت‌های سرسبز پیش‌رو را. هزار‌پیچ یکی از قدیمی‌ترین تفرج‌گاه‌های گرگانی‌ها است و در آن امکانات رفاهی فراوانی هم برای مسافران تدارک دیده شده است. بنابراین در سفر به این منطقه خودتان را از خوردنی‌های خوب، آش‌های داغ و مهم‌تر اینکه جگرهای عالی کباب شده‌ای که یکی از نمادهای آشپزی گرگانی است، محروم نکنید.

در میان جنگل‌های دیدنی گرگان، هزار پیچ ساده و دم دستی‌ترین گزینه است. یکی دیگر از جنگل‌های زیبای گرگان، توسکستان است. اگر از آن تیپ شخصیت‌های علاقه‌مند به پاییز و رنگ‌های عالی آن هستید، باید سری به توسکستان بزنید. چرا که این جنگل زیبا یکی از جاهای دیدنی گرگان در پاییز است و می‌تواند تعریف متفاوتی از پائیز را پیش روی شما قرار دهد. منطقه گردشگری توسکستان از مناطق نمونه گردشگری ایران شناخته می‌شود. سالانه تورهای زیادی با مسافران و گردشگران فراوان به ویژه در پاییز به این منطقه سفر می‌کنند و از زیبایی‌های فروانش و همچنین تنوع زیستی زیبای آن لذت می‌برند. این جنگل یکی از مناطق محل رویش سرخدار بوده که درختی نادر و فوق‌العاده زیبا در ایران است.

اگر اهل سفرهای هیجان‌انگیز و دیدن طبیعت زیبا هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سفری از ساری تا شاهرود را طراحی کنید. به این ترتیب بسیاری از جاهای دیدنی گرگان تا ساری را می‌توانید در مسیرتان ببینید و بعد از آن هم از گرگان مسیر توسکستان را پیش بگیرید و از این جنگل زیبا خودتان را به شاهرود و جنگل‌های ابر برسانید.

به جز توسکستان، النگدره گرگان هم از آن مناطق جنگلی فوق‌العاده زیباست. از زیبایی‌های جهان‌نما هم هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. قرق، سردانسر و ناهارخوران هم از دیگر مناطق دیدنی جنگلی گرگان به شمار می‌روند.

قبل از سفر به گرگان این آگهی‌ها را ببینید

خانه تاریخی در گرگان

مکان های تاریخی گرگان

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم گرگان یک شهر تاریخی است. یکی از دیدنی‌ترین اماکن تاریخی این شهر که نمونه‌ای منحصر به فرد در ایران است «دیوار دفاعی گرگان» نام دارد. چیزی شبیه به دیوار چین که به دیوار بزرگ گرگان و دیوار اسکندر هم مشهور است. عجیب اینکه این دیوار قدمتی به اندازه دیوار چین دارد. طول آن ۲۰۰ کیلومتر است. بخش‌های زیادی از آن تخریب شده، اما همچنان بقایای جذابی از دیوار در تپه و ماهورهای اطراف شهر دیده می‌شود. این دیوار در ردیف ثبت جهانی هم قرار دارد و بازدید از آن رایگان است.

اگر از حاشیه شهر به مرکز آن بیاییم به بازار نعل‌بندان می‌رسیم. یک بازار کلاسیک شمالی با رگه‌هایی از تاریخ. بازاری که قدم زدن در آن هم سرزندگی ناشی از خرید و دیدن محصولات تازه را به شما می‌دهد و هم حس و حالی تاریخی را برای‌تان زنده می‌کند. همین قدم زدن را اگر در دل بازار ادامه دهید مانند بسیاری دیگر از بازارهای کهن ایران به مسجدی تاریخی هم می‌رسید.

مسجد جامع گرگان بازمانده از دوران سلجوقیان است. یکی دیگر از اماکن تاریخی مرکز شهر، خانه تقوی‌ها است. خانه‌ای متعلق به حاج میرزا محمد تقی تقوی که از تاجران خوشنام استرآباد بود و در دوره قاجار این بنای زیبا را ساخت. حالا این خانه یک مرکز فرهنگی در دل گرگان است. این خانه ۲۰۰۰ متری تعداد زیادی حیاط تو در تو و یک عمارت کلاه‌فرنگی دارد.

کاخ موزه گرگان هم یکی از مناطق دیدنی و تاریخی این شهر است. ساختمان این بنا از کاخ‌های متعدد خاندان پهلوی در شمال ایران بوده و در زمان پهلوی اول بنا شده است. بعد از انقلاب این کاخ به یک موزه تبدیل شده و حالا عنوان کاخ موزه را به خود گرفته است.

هزینه بازدید از برخی جاهای دیدنی گرگان

آبان ۱۴۰۰

مسجد جامع گرگانرایگان
بازار نعل بندانرایگان
دیوار تاریخی گرگانرایگان
خانه تقوی‌ها۵ هزار تومان
کاخ موزه گرگانگردشگر ایرانی ۵ هزار تومان
گردشگر خارجی ۵۰ هزار تومان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.