بهترین خودروهای آفرود بازار ایران

راهنمای خرید خودروی آفرود در ایران

6

ماشین آفرود چی بخرم؟ شاید با افزایش قیمت خودرو در یک سال گذشته، تعداد افرادی که به دنبال خرید خودروهای آفرود هستند کم‌تر از قبل شده باشد. با این حال، هنوز هم افرادی هستند که علاقه زیادی به آفرود سواری دارند و برای این کار به دنبال بهترین ماشین های آفرود در ایران هستند و به دنبال پاسخی کامل برای این سوال می‌گردند.

در واقع، چند سالی می‌شود که طبیعت‌گردی و سفر به دل کوه‌ها، بیابان‌ها و جنگل‌های ایران بسیار مورد استقبال جوانان کشور واقع شده است. لازمه اصلی این سفرها که به ماجراجویی‌های آفرودی معروف هستند، خرید یک خودروی آفرود خوب است. اگر خودروی مناسب برای آفرود نداشته باشید، قطعاً خاطرات خوبی از سفرتان به همراه نخواهید آورد.

بنابراین در این مطلب به بررسی و نقد بهترین خودروهای آفرود بازار ایران می‌پردازیم و با در نظر گرفتن ارزش در برابر خرید آن‌ها، راهنمایی کامل را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

خصوصیات و ویژگی‌های ماشین آفرود

در جای‌جای دنیا، خصوصیات مختلفی برای ماشین های آفرود با استانداردهای متفاوت تعریف می‌شود. اما می‌توان گفت یک خودروی آفرود یک خصوصیت ثابت و مهم دارد و آن ویژگی این است که این وسیله باید و باید از کلاس SUV‌‌های بزرگ باشد (قبلا درباره انواع کلاس بندی خودرو به طور مفصل صحبت کرده بودیم).

این قاعده به این ترتیب است که هیچ یک از انواع SUVهای کامپکت شهری و مینی‌کراس‌اوورها در دسته ماشین های آفرودی قرار نمی‌گیرند. همچنین خودروی SUV آفرودی الزاماً باید ۴ چرخ متحرک یا به اصطلاح دو دیفرانسیل باشد. پس از ارتفاع بلند و قفل دیفرانسیل درباره دیگر خصوصیات مهم یک ماشین آفرود می‌توان به قدرت بالای موتور و تجهیز خودرو به تایرهای مخصوص و سیستم‌های وینچ و اسنورکل اشاره کرد. 

در حال حاضر، بهترین ماشین های آفرود در خارج از ایران را می‌توان در بین تولیدات ژاپنی، آمریکایی و بعضاً آلمانی دید. مانند نیسان تیتان پرو X4، تویوتا تاکوما TRD پرو، مرسدس بنز کلاس G، جیپ گرند چروکی ترک هاوک، فورد F-۱۵۰ رپتور و رام ۱۵۰۰ ربل TRX که همه در بین تولیدات ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ جهان هستند.

با این حال، این خودروها در ایران وارد نشده‌اند و آفرود بازهای ایرانی باید از بین خودروهای دیگری انتخاب کنند؛ خودروهایی که بعضا قدیمی محسوب می‌شوند.

نکات مهمی که پیش از خرید ماشین آفرود باید بدانید

پیش از انتخاب و خرید ماشین های آفرود باید نکات مهم مربوط به این خودروها را بدانید و شناخت و آگاهی خوبی نسبت به این نوع خودروها به دست آورید تا بتوانید مناسب‌ترین و بهترین ماشین آفرود را برای خودتان انتخاب کنید. این نکات مهم عبارتند از:

نکته ۱: بررسی قدرت و توان خودرو

پیش از خرید ماشین آفرود ابتدا باید بررسی کنید که شما تا چه حد اهل سفرهای آفرودی هستید. چه نوع سفرهایی و برای چه مدت زمانی می‌روید. اهل رانندگی‌های طولانی در مسیرهای صعب‌العبور هستید یا مسیرهایی که طی می‌کنید بیشتر از نوع جاده‌ای هستند؟

دانستن این موارد به شما کمک می‌کند تا بدانید انتظار چه میزان قدرت و توان از موتور خودروی خود داشته باشید.

نکته ۲: بررسی کارشناسی مدل‌های کارکرده

از آنجا که خودروهای آفرود در معرض بالای استهلاک و آسیب هستند، باید هنگام خرید نمونه‌های کارکرده دقت لازم را به خرج داده و از کارشناسان خبره در این زمینه کمک بگیرید (در این زمینه می‌توانید از سرویس کارنامه برای خرید و فروش مطمئن خودرو کارکرده کمک بگیرید).

به‌خصوص که خرید و فروش خودروی کارکرده در این حوزه بسیار رایج است و ممکن است خودروی مورد نظر شما بین مالکان زیادی دست‌به‌دست شده باشد.

نکته ۳: شناخت دقیق خصوصیات یک ماشین آفرود

باید بدانید ماشین های آفرود چه ویژگی‌هایی دارند و کدام ویژگی از باقی مهم‌تر است. امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مورد اهمیت در این خودروها را شناخته و هنگام خرید به دقت آن‌ها را بررسی کنید.

نکته ۴: تعمیرات راحت

دقت کنید که بهترین ماشین های آفرود در ایران، خودروهای پرفروش با تیراژ واردات بالا نیستند. بنابراین سعی کنید خودرویی انتخاب کنید که قطعات یدکی آن نایاب نبوده و تعمیرات آن کاری نباشد که هر تعمیرکاری از پسش برنیاید.

در نهایت، باید هزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید را به طور دقیق مشخص کرده و خودروهایی را بررسی کنید که در بازه قیمتی متناسب با بودجه شما باشند.

همچنین، درباره هزینه نگهداری خودرو نیز تحقیقات لازم را انجام دهید تا گزینه‌ای را انتخاب کنید که با سطح توان و قدرت مالی شما هم‌خوانی داشته باشد.

بهترین ماشین های آفرود در بازار ایران

دانستن موارد بالا پیش از خرید خودروی آفرود به شما کمک خواهد کرد انتخاب دقیق‌تری داشته باشید و بتوانید از بین بهترین ماشین های آفرود به راحتی انتخاب کنید.

در ادامه بهترین ماشین های آفرود موجود در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

تویوتا لندکروز VXR - بهترین خودروهای آفرود ایران

۱. تویوتا لندکروز VXR مدل ۲۰۱۳

تویوتا که همواره از بهترین تولیدکنندگان ماشین های آفرود در جهان است، در بین آفرودبازان ایرانی نیز طرفداران زیادی دارد. در بین بهترین خودروهای آفرود آن لندکروز محبوب‌ترین است. بهترین نسخه لندکروز موجود در کشور فیس‌لیفت نسل پنجم آن در نسخه فول آپشن است.

این خودرو که تا سال ۲۰۱۲ وارد ایران شده، از یک موتور ۶ سیلندر ۴ لیتری بهره می‌برد. نسخه VXR آن از امکاناتی نظیر مانیتور ۸ اینچ، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک برقی، ۶ عدد ایربگ، سیستم تهویه اتوماتیک و … برخوردار است.

تویوتا لندکروز VXR موتور قوی دارد. فضای کابین آن جادار است و عایق‌بندی خیلی خوبی دارد. این خودرو همچنین، بازار دست دوم خوبی هم دارد و همانطور که گفتیم در بین طرفداران خودروهای آفرودباز بسیار محبوب است. با این حال، از معایبش می‌توان به هزینه بالای تعمیرات و نگهدای و کمیاب بودن قطعات یدکی‌اش اشاره کرد.

در هر صورت اگر به دنبال بهترین ماشین های آفرود در ایران هستید، تویوتا لندکروز VXR یکی از این خودروهاست.

بر اساس آگهی‌های موجود در دیوار می‌توان گفت که یک دستگاه تویوتا لندکروز مدل ۲۰۱۳ کم کارکرد در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۶ میلیارد تومان قیمت دارد.

خرید و فروش و قیمت تویوتا لندکروز ۴ در

جدیدترین آگهی‌های تویوتا لندکروز ۴ در

تویوتا پرادو VXL - بهترین خودروهای آفرود ایران

۲. تویوتا پرادو VXL چهار در مدل ۲۰۱۳

اگر برایتان سوال شده که ماشین آفرود چی بخرم می‌توانید تویوتا پرادو را در بین گزینه‌های خریدتان قرار دهید. آخرین نمونه‌های این خودروی آفرود محبوب جهانی، یعنی تویوتا پرادو VXL، در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ وارد ایران شدند. این نسخه‌ها در دو مدل VXR و VXL عرضه شدند که یکی نسخه آنرود و دیگری نسخه آفرودی پرادو نسل هفتم بود.

دوربین جانبی دو طرف، کرال کنترل و تعلیق سه حالته از جمله امکانات رفاهی پرادو VXL نسخه آفرودی هستند. این خودروی قدرتمند، با مزیت موتور ۴ لیتری ۶ سیلندر قوی و ارتفاع بالا، قادر به پیمودن سخت‌ترین مسیرها است و از بهترین خودروهای آفرود موجود در ایران محسوب می‌شود.

کیفیت ساخت بالا، موتور قوی با کشش بالا و گیربکس هماهنگ با موتور،  از سایر موارد مثبت این خودرو است که بسیار مناسب خودروهای آفرودی محسوب می‌شود. از معایب این خودرو هم می‌توان به هزینه بالای نگهداری، هندلینگ نه‌چندان رضایت‌بخش و قیمت بالا اشاره کرد. اگر به دنبال خرید خودروی آفرود هستید، تویوتا پرادو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

بر اساس آگهی‌های دیوار، قیمت یک دستگاه پرادو چهار در مدل ۲۰۱۳ در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیارد تومان است.

خرید و فروش و قیمت تویوتا پرادو ۴ در

کیا سورنتو ۲۰۱۷ - بهترین خودروهای آفرود ایران

۳. کیا سورنتو ۲۰۱۷

سورنتو در بین معدود ماشین های آفرود در ایران است که شاسی‌بلندی شهری نیز محسوب می‌شود. بهترین مزیت سورنتو، همین خصوصیات آفرودی در کنار ویژگی‌های شهری است. با خرید کیا سورنتو می‌توانید هم یک شاسی‌بلند خانوادگی شهری داشته باشید و هم خودرویی مناسب برای مسیرهای آفرود.

کیا سورنتو از سال ۲۰۰۷ وارد ایران شد و آخرین و بهترین نمونه‌های آن نیز که توانستند از مرزهای کشور بگذرند، مربوط به سال ۲۰۱۷ هستند. بنابراین تمام نسخه‌های پیش از سال ۲۰۱۷ نیز به صورت کارکرده در دسترس هستند و می‌توانید با قیمت مناسب‌تر آن‌ها را خریداری کنید.

در فهرست بهترین خودروهای آفرود ایران کیا سورنتو امکانات رفاهی بیشتری نسبت به رقبا دارد. همچنین، طراحی مدرن و به‌روز این خودرو و قیمت مناسبش نسبت به کیفیت و امکاناتی که ارائه می‌کند از مزایای این خودرو محسوب می‌شود.

از معایب کیا سورنتو هم می‌توان به ارتفاع نه‌چندان زیادش اشاره کرد. همچنین، کیا سورنتو نسبت به سایر ماشین‌های آفرودی کابین جاداری ندارد و هندلینگش هم کمی ضعیف‌تر است. در هر صورت اگر به دنبال خرید بهترین ماشین آفرود در ایران هستید، کیا سورنتو را هم می‌توانید مد نظر قرار دهید.

بر اساس آگهی‌های موجود در دیوار، قیمت یک دستگاه کیا سورنتو صفر در در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

خرید و فروش و قیمت کیا سورنتو

جدیدترین آگهی‌های کیا سورنتو

میتسوبیشی پاجرو

۴. میتسوبیشی پاجرو مدل ۱۳۸۶

باز هم یک ژاپنی دیگر در فهرست بهترین ماشین آفرود برای اثبات این مدعا که ژاپنی‌ها در ساخت ماشین‌های آفرودی در جهان سرآمد هستند. میتسوبیشی پاجرو که از سال‌های دهه ۷۰ شمسی در بین بهترین ماشین های آفرود در ایران موجود بوده، همچنان یکی از بهترین گزینه‌های خرید ماشین آفرود محسوب می‌شود.

ناگفته نمایند که میتسوبیشی پاجرو هیچ‌گاه امکانات رفاهی خوبی نداشته و خودرویی با چهره‌ای لوکس و مدرن به حساب نمی‌آمده است. با این حال، موتور قوی و عملکرد سیستم تعلیق فوق‌العاده آن همهٔ این کمبودها را پوشش می‌دهد. در واقع در بین آفرود سواران معروف است که عبور از هیچ مسیری برای پاجرو غیر ممکن نیست!

از سایر مزایای این خودرو می‌توان به عملکرد خوب سیستم فنی، قیمت مناسب به نسبت کیفیت، استهلاک پایین و البته لوازم یدکی در دسترس اشاره کرد. شاید بتوان گفت که همین امکانات رفاهی کم نسبت به رقبا و طراحی قدیمی از مهم‌ترین معایب این خودرو محسوب می‌شود.

بنابراین اگر به دنبال خرید ماشین آفرود غیرلوکس هستید و انتظار موتو قوی از خودرویتان دارید، میتسوبیشی پاجرو همچنان می‌تواند نیازتان را برآورده کند.

بر اساس داده‌های موجود در دیوار، قیمت یک دستگاه پاجرو ۴ در ۲۰۰۷ در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۹۰۰ میلیون تومان است.

خرید و فروش و قیمت میتسوبیشی پاجرو ۴ در

 نیسان رونیز

۵. نیسان رونیز مدل ۱۳۸۹

خودروهای نیسان عموما چند خصوصیت را با هم دارند. قدرت مثال زدنی، کیفیت ساخت، دوام و استقامت خوب. رونیز، ماشین های آفرود تولید این کمپانی نیز این خصوصیات را کمال و تمام داراست. خصوصیاتی که از هر ماشین آفرود خوبی‌ انتظار داریم.

در واقع، اگر یک خودروی آفرود کم‌هزینه و جان‌‌سخت می‌خواهید نیسان رونیز بهترین انتخاب است. اما اگر اهل عبور از مسیرهای بسیار ناهموار برای مدت زمان طولانی هستید، سراغ رونیز نروید زیرا ضعف در سیستم تعلیق خودرو و انتقال زیاد ضربات به داخل کابین شما را خسته و ناراحت خواهد کرد. همچنین، رونیز امکانات رفاهی زیادی ندارد.

با این حال، در فهرست راهنمای خرید خودرو آفرود که در حال مشاهده آن هستید، نیسان رونیز جزو خودروهایی است که قیمت مناسبی دارد، عملکر موتورش مناسب است، استهلاک کمی دارد و هزینه نگهداری از آن هم به نسبت سایر خودروهای آفرودی پایین است. بنابراین اگر به دنبال ماشین آفرود ارزان در ایران هستید، رونیز می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد.

داده‌های دیوار نشان می‌دهد قیمت یک دستگاه نیسان روزنیز در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۶۰۰ میلیون تومان است.

خرید و فروش و قیمت نیسان رونیز

جدیدترین آگهی‌های نیسان رونیز

کیا موهاوی

۶. کیا موهاوی 

یکی دیگر از خودروهای موجود در بین بهترین خودروهای آفرود بازار ایران کیا موهاوی است. کیا موهاوی در کلاس شاسی‌بلندهای متوسط طبقه‌بندی می‌شود و در بین سال‌های ۹۰ تا ۹۴ در ایران حضور پررنگی داشت. هرچند که از کیا موهاوی نباید انتظاراتی مانند تویوتا لندکروز داشته باشید! موهاوی بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند خانوادگی به سفر بروند و در این بین، کمی هم در طبیعت گردش کنند.

پیشرانه کیا موهاوی ۶ سیلندر است و حجم موتوری برابر با ۳.۸ لیتر دارد. هرچند که مدل‌های ۸ سیلندر ۴.۶ لیتری این خودرو نیز به بازار کشورمان راه یافت. کیا موهاوی طراحی جذابی دارد. کابینش جادار است و بازار دست دوم خوبی هم دارد. ناگفته نماند که سیستم تعلیق این خودرو کمی خشک است و کیفیت ساخت کابینش چندان بالا نیست.

داده‌های دیوار نشان می‌دهد که قیمت یک دستگاه کیا موهاوی (بر اساس کارکرد و تعداد سیلندر) در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۱ تا ۲ میلیون تومان است.

خرید و فروش و قیمت کیا موهاوی

تویوتا اف جی کروزر آفرود

۷. تویوتا اف جی کروزر

تویوتا اف جی کروزر یکی دیگر از خودروهای راهنمای خرید خودروی آفرود در ایران است که در سال ۲۰۰۶ به بازار جهانی عرضه شد و در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت ایرتویا پا به بازار ایران گذاشت و مورد استقبال جوانان ایرانی علاقمند به آفرود قرار گرفت.

پیشرانه تویوتا اف جی کروزر ۶ سیلندر است و حجم موتوری برابر با ۴ لیتر دارد. موتور این خودرو قادر است ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. همچنین، فرمان نرم این خودرو به همراه دیفرانسیل مجهز به قفل الکترونیکی و ارتفای خوب این خودرو از سطح زمین، تویوتا FJ کروزر را به خودرویی منحصربه‌فرد برای آفرود تبدیل کرده است.

تویوتا اف جی کروزر به طور کلی کیفیت ساخت بالایی دارد، کابینش جادار است و همچنان بازار دست دوم داغی در کشور دارد؛ هرچند که مصرف سوختش بالاست و امکانات رفاهی چندانی به سرنشینان ارائه نمی‌کند. در هر صورت، تویوتا اف جی کروزر نیز یکی از بهترین ماشین های آفرود در ایران است که طرفداران زیادی هم دارد.

بر اساس آگهی‌های موجود در دیوار، قیمت یک دستگاه تویوتا اف جی کروزر ۲۰۱۲ در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیارد تومان است.

خرید و فروش و قیمت تویوتا اف جی کروزر

جدیدترین آگهی‌های تویوتا اف جی کروزر

آخر ماشین آفرودی چی بخرم؟

ما در راهنمای خرید ماشین آفرود سعی کردیم تا در راهنمای ارائه شده، ضمن در نظر گرفتن قابلیت‌های خودروها، تناسب قیمت آن‌ها با کیفیت‌شان را نیز مورد بررسی قرار دهیم و در تمام پایه‌ها یک نماینده به عنوان بهترین ماشین آفرود در دسته‌بندی خودش معرفی کنیم.

لازم به ذکر است که شاید در بازار گزینه‌هایی با قیمت کمتر از ۵۰۰ میلیون پیدا کنید، اما در روزهایی که سدان‌های بی کیفیت تولید داخل، با قیمتی فراتر از ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیون عرضه می‌شوند، به نظر نمی‌رسد این نمونه‌ها، خودروهایی قابل اعتماد باشند.

اگر به دنبال خرید خودرو هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به دسته‌بندی راهنمای خرید بلاگ دیوار با عنوان چه ماشینی بخریم؟ بزنید و راهنماهای موجود در آن را مطالعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم که سری هم به مطالب راهنمای خرید ماشین تا ۷۰۰ میلیون تومان و با یک میلیارد تومان چه ماشین بخرم یا با دو میلیارد چه ماشینی بخرم بزنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ آیا خودروی آفرود دیگری را می‌شناسید که ما در این راهنما از قلم انداخته‌ایم؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما و سایر خوانندگان وبلاگ دیوار در میان بگذارید.

6 نظرات
  1. توفیق می‌گوید

    سلام درباره خودرو آفرودی های ارزان مانند چیپ صحرا و پاترول های قدیمی مطلب ارایه کنید
    ممنون میشم

  2. لاستیک کامفورسر نخرید می‌گوید

    آقا لاستیک کامفورسر نخرید این میشه نتیجش
    این لاستیک من نو هست ۱ماه کار کرده پاره شده از بقل و باد میده. تاریخشم به روزه.
    نه آفرود رفته نه جاده . ۵۰۰ کیلومترم نرفته. ۲ تا باکم هنوز باهاش نرفتم.
    پولتون رو دور نریزید
    گارانتی هم قبولش نکرد. کارشناسشون گفت:
    ((مشمول گارانتی نمی باشد ، آسیب ناشی از صدمات جاده ای و برخورد))

    فیلمشم تو آپارات هست سرچ کنید : لاستیک کامفورسر

  3. علی می‌گوید

    مطالبتون عالی بود

  4. پگاه می‌گوید

    حرف نداشت ❤️❤️❤️

    بیراهه نوردی

  5. میلاد می‌گوید

    شوروله بلیزر ? این لخت و پتیارو ول کن

  6. Shayan می‌گوید

    اول این که من بلیزر و جیپ رو نمیبینم
    ولی خب بین اینایی که نوشتین اف جی کروزر واقعا بهترینه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.