انواع فوم مناسب برای مبلمان را بشناسید

برای هر مبلی چه نوع فومی مناسب است؟

0

شاید بسیاری از افراد هنگام خرید، بیشتر به ظاهر مبل دقت کنند؛ اما واقعیت این است که کیفیت مبل در درجه اول به فوم آن بستگی دارد. اما فوم چیست و چرا این‌قدر مهم است؟ اگر پارچه رویه مبل را کنار بزنید، به‌راحتی فوم مبل را می‌بینید. در واقع فوم مبل همان مواد و جزئیاتی است که باعث شده تا نشیمنگاه و تکیه‌گاه آن ساخته شود. به‌همین‌خاطر مهم است که بدانید انواع فوم مناسب برای مبلمان چه جنسی دارد و چطور درست شده است؟

اما فوم مبل انواع مختلفی دارد. از انواع فوم نمدی و پنبه‌ای گرفته تا چسبی، فنری و لایه‌ای. البته مدل‌های فوم به این چند نوع محدود نمی‌شود و در ادامه، توضیحات دقیق‌تری در ارتباط با انواع فوم خواهیم گفت. بد نیست بدانید برای پر کردن نشیمنگاه و بدنه انواع مبل (بنا به کاربرد آن و استحکام مورد نیاز) از متریال گوناگونی استفاده می‌شود:

  • انواع فوم
  • انواع اسفنج
  • انواع مو و پر حیوانات

انواع فوم موجود در بازار

  • فوم ویژه
  • فوم الیاف ویسکوز
  • فوم لایکو
  • فوم پلی‌استر فشرده
  • فوم فیبر پلی‌استر
  • فوم پلی‌اورتان ضدمیکروبی
  • فوم پلی‌اورتان با تراکم بالا
  • فوم سلول باز
  • فوم سلول بسته
  • فوم نمدی
  • فوم پنبه‌ای
  • فوم فنری
  • فوم لایه‌ای چسبی

فوم ویژه

علاوه‌بر انواعی که تاکنون برای فوم مبل ذکر کردیم، مدل‌های متنوع دیگری هم وجود دارد که باعث تنوع فوم مبل و البته تشخیص سخت‌تر آن می‌شود. یکی از این مدل‌ها، فوم ویژه است. این نوع فوم از نظر ظاهری در میان فوم گرم و سرد قرار می‌گیرد و بیشتر برای مبل‌ استیل و مبل راحتی کاربرد دارد.

فوم الیاف ویسکوز

فوم دیگری که می‌توان در انواع مبل دید، فوم الیاف ویسکوز است که به شدت نرم و راحت است. البته شاید به‌همین‌خاطر است که گفته می‌شود نباید برای کف مبل استفاده شود؛ چرا که حالت ارتجاعی بالایی داشته و جای فرورفتگی روی آن می‌ماند. در واقع بهتر است از آن برای کوسن و بالشتک‌ مبل‌ها استفاده شود. 

فوم الیاف ویسکوز برای مبلمان

فوم لایکو

یکی دیگر از انواع فوم، فوم لایکو نامیده می‌شود که بیشتر برای دسته و تکیه‌گاه یا گاهی هم روی فوم‌های دیگر کاربرد دارد تا طول عمر بیشتری داشته باشند. این نوع فوم در واقع ورق‌های نازک پنبه و پلی‌استر است که طبق چگالی، دسته‌بندی می‌شود و طبیعتاً هر چقدر چگالی آن بالاتر باشد، تحمل فشار بیشتری را خواهد داشت.

فوم پلی‌استر فشرده

نوع دیگر انواع فوم مبل، پلی‌استر فشرده است که علاوه‌بر مقاوم بودن در برابر قارچ زدن، در صورت خیس شدن هم به‌راحتی خشک می‌شود. اما نکته‌ای که وجود دارد، فشرده شدن آن در طول زمان است که آن را به یک انتخاب ارزان و جایگزین فوم‌های معمولی تبدیل کرده است.

فوم فیبر پلی‌استر

ممکن است از فوم پلی‌استر به شیوه دیگری هم در ساخت مبل استفاده شود. فوم فیبر پلی‌‌استر یکی دیگر از انواع فوم مبل است که بیشتر برای کوسن و بالشتک مناسب است. بسیاری معتقدند که این نوع فوم به‌دلیل قیمت پایین‌تری که دارد، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای آن‌هایی باشد که بودجه کمتری دارند.

فوم پلی‌اورتان ضدمیکروبی

نوع دیگری از انواع فوم مبل، فوم پلی اورتان ضدمیکروبی است که تراکم متوسطی داشته و برای بخش نشیمنگاه و تشک مناسب است. توصیه می‌شود که از این نوع فوم در مبل‌هایی مثل پذیرایی استفاده شود که به‌طور مکرر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما خاصیت خوبی که این نوع فوم دارد، تراکم بالا و ضد میکروبی بودن آن است.

فوم پلی اورتان برای مبلمان

فوم مبل پلی‌اورتان با تراکم بالا

نوع دیگری از فوم مبل پلی اورتان وجود دارد که تراکم بیشتری نسبت به انواع قبلی داشته و مقاومت بالاتری هم دارد. به‌همین‌خاطر برای ساخت مبل‌های روزمره و راحتی گزینه خوبی است.

انواع فوم سلول باز

نوع دیگری از انواع فوم مبل، فوم سلول باز است که به دلیل داشتن حفره‌های ریز، هوا به‌راحتی داخل آن گردش دارد و در نتیجه در صورت خیسی، به سرعت خشک می‌شود. توصیه می‌شود که از این نوع فوم برای نشیمنگاه استفاده شود.

فوم سلول باز برای مبلمان

فوم سلول بسته

یک نوع دیگری از فوم مبل هم وجود دارد که رطوبت را به خود جذب نمی‌کند و البته گران‌تر است. فوم سلول بسته، مایعات را روی خود شناور نگه می‌دارد و باعث می‌شود تا خریدار، نگرانی از جنس آن نداشته باشد. گاهی از این نوع فوم، روی دیگر فوم‌ها می‌چسبانند تا قدری طول عمر فوم‌های معمولی بالاتر رود.

فوم سلول بسته

فوم نمدی

فوم نمدی یکی دیگر از انواع فوم است که بیشتر برای ساخت کوسن و بالشتک استفاده می‌شود. این نوع فوم نازک‌تر از دیگر فوم‌هاست و در ترکیبات آن از پنبه، پشم، پلی‌استر و دیگر ترکیبات استفاده شده است.

فوم مبل نمدی

فوم پنبه‌ای

فوم پنبه‌ای به‌صورت لایه‌لایه ساخته شده و در ترکیب پنبه قدری کتان هم افزوده می‌شود تا دوام مبل بیشتر حفظ شود. در ساخت این فوم مبل، از دسته ضخیم پنبه ۱۱۰۰ گرمی و نازک ۷۵۰ گرمی استفاده می‌شود.

فوم فنری

فوم فنری در واقع همان فوم و فنر به‌کار‌رفته در مبل است. گاهی برای روی آن از فوم پشمی و گاهی هم از انواع دیگر استفاده می‌شود.

فوم لایه‌ای – چسبی

فوم لایه‌ای همان فوم چسبی است. این نوع مبل در خانه‌های قابل جابه‌جایی مثل کاروان‌ها استفاده می‌شود که در طول روز از آن برای نشستن استفاده می‌شود و می‌توان هنگام شب آن را برای تخت استفاده کرد. این نوع فوم، محکم و درعین‌حال نرم است.

روش تشخیص فوم سلول باز از فوم سلول بسته

اما چگونه این دو نوع فوم را از یکدیگر تشخیص دهیم؟ یک فنجان آب بردارید و روی فوم بریزید. اگر آب مستقیم از انتهای فوم خارج شد، یعنی فوم با کیفیتی مقابل شما قرار دارد. اما اگر از کناره‌های فوم خارج شد، یعنی باید نسبت به کیفیت آن قدری شک کنید و فوم سلول باز است.

فوم سرد و گرم

مهم‌ترین دسته‌بندی در ارتباط با انواع فوم، مربوط به فوم سرد و فوم گرم است. خاصیت فوم گرم سفت و محکم بودن آن است که باعث می‌شود به‌مرور زمان حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد. اما فوم مبل سرد به‌دلیل ساخته شدن در دمای پایین و فرصت بیشتری که مواد آن برای شکل‌گیری داشته‌، استحکام بیشتری دارد. به‌همین‌خاطر است که بیشتر توصیه می‌شود در خرید مبل، سراغ مدل‌هایی بروید که فوم سرد دارند. به فوم سرد، مموری‌فوم هم می‌گویند.

علت نام‌گذاری فوم‌ گرم و سرد

اما پرسش این‌جاست که چرا از عناوین سرد و گرم برای این نوع فوم‌ها استفاده می‌شود؟ فوم گرم در واقع در طول فرآیند تولید، در کوره‌های صنعتی با دمای بالا پخته شده و به‌همین دلیل به آن فوم گرم می‌گویند. گاهی به این نوع فوم، فوم صنعتی هم می‌گویند. اما فوم سرد با حرارت غیرمستقیم و کم در کوره‌های صنعتی تولید می‌شود و در این مدت، زمان کافی برای شکل‌گیری اجزای فوم وجود دارد. به‌همین‌خاطر استحکام آن بالاتر است و عنوان سرد را به خود گرفته است. 

نحوه تشخیص فوم گرم از فوم سرد

با همین خصوصیت مشخص، می‌توانید به راحتی فوم گرم را از فوم سرد تمیز دهید. کافی است هنگام خرید دست خود را روی فوم مبل فشار دهید و بعد توجه کنید که فوم سریع به حالت قبل باز می‌گردد یا نه. اگر به سرعت به شکل اولیه درآمد، یعنی استحکام مبل خوب و فوم مبل هم از نوع سرد است. اما اگر فوم سریع به حالت اصلی برنگشت، یعنی فوم گرم است.

فوم سرد در ساخت چه مبلمانی استفاده می‌شود؟

همانطور که قبلا گفته شد، فوم سرد استحکام بیشتری دارد؛ اما این نکته را هم باید درنظر داشت که فوم سرد به دلیل خاصیت ارتجاعی بالایی که دارد، در تعمیر یا ساخت مبل راحتی هم استفاده می‌شود. در واقع خاصیت بالا بودن طول عمر در کنار حالت ارتجاعی بالای فوم سرد، باعث می‌شود که بیشتر برای مبل‌های راحتی کاربرد داشته باشد. البته اگر جنس فوم به‌کاررفته در مبل از نوع مرغوب باشد، در بسیاری از مبل‌ها از جمله مبل سلطنتی هم شکل مطلوبی به خود گرفته و باعث راحتی و زیبایی مبل می‌شود.

انواع اسفنج مبل

اسفنج و ابر از محصولات دیگر پلی‌اورتان است که به نسبت دیگر فوم‌ها، شکل ساده‌تری دارد اما به‌طور گسترده‌ای در صنعت مبلمان استفاده می‌شود. چگالی اسفنج‌ها متفاوت و به صورت ۱۵، ۱۷ ، ۲۰ ، ۲۵ و ۳۰ کیلو است. هرکدام از آن‌ها هم برای یک قسمت از مبل استفاده می‌شود. اسفنج در واقع همان ابر معمولی است که در ضخامت‌های مختلف و بیشتر برای دسته‌های مبل و پشت آن استفاده می‌شود.

انواع اسفنج برای مبلمان

اسفنج چیست؟

پرکاربردترین نوع اسفنج به‌کار‌رفته در مبل، معمولی و اچ‌آر است. اسفنج معمولی در دمای بالا پخته می‌شود و بسیار سفت است. خاصیت این نوع اسفنج، نرم بودن و از دست‌رفتن خاصیت ارتجاعی آن بعد از چندسال استفاده است. اسفنج اچ آر هم یکی از دیگر انواع اسفنج‌های پلی‌اورتان است که در حرارت غیرمستقیم تولید می‌شود و درست مثل فوم سرد، طول عمر بیشتری دارد.

کاربرد اسفنج در انواع مبل

اولین گزینه‌ای که برای استفاده داخل مبل توصیه می‌شود، فوم سرد است. اما اگر قصد استفاده از این گزینه را ندارید، سراغ اسفنج بروید. بسته به اینکه انتخاب شما چه نوع مبلی است، گزینه‌های متفاوتی برای فوم مبل پیش روی شما قرار می‌گیرد. هرکدام از انواع اسفنج‌ها هم برای تکه‌های مختلفی از مبل کاربرد دارد. اما نکته مهم این است که به جنس فوم یا اسفنج توجه کنید. در واقع ممکن است مبلمانی که شما می‌خرید، برای هر بخش‌ آن از یک نوع فوم یا اسفنج استفاده شده باشد. به‌همین‌خاطر است که باید هنگام خرید به خاصیت ارتجاعی مبل، راحتی، شکل ظاهری و دیگر نکات ذکر شده توجه کرد تا مبلمان مطمئن‌تری را بتوان خرید.

علاوه بر توضیحاتی که در ارتباط با فوم و اسفنج مبل گفته شد، نوع چوب مبل از جمله نوع چوب به‌کار‌رفته در مبل راحتی و استیل هم گزینه‌های دیگری است که می‌تواند شما را به سمت یک انتخاب مطمئن سوق دهد. تنها به شناخت فوم اکتفا نکنید و کلیه بخش‌های گزینه موردنظرتان را برانداز کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید. اگر هم قرار است از گزینه خرید اینترنتی فوم مبل استفاده کنید، از شرکت یا فروشگاه مربوطهُ ضمانت بازگشت و مرجوعی را بگیرید تا در صورت بروز مشکل هنگام ارسال مبل، بتوانید آن را عودت دهید. 

  • اسفنج ۳۰ کیلویی
  • اسفنج یورولوکس

اسفنج ۳۰ کیلویی

اسفنج ۳۰ کیلویی بهترین نوع اسفنج برای تولید مبل است که بیشتر در کف مبل استفاده می‌شود. اینکه گفته می‌شود اسفنج ۳۰ کیلویی، در واقع چگالی اسفنج را نشان می‌دهد که هر چقدر بالاتر باشد، طول عمر بیشتری هم دارد. این نوع اسفنج در دو نوع اسفنج ۳۰ کیلویی معمولی و اسفنج ۳۰ کیلویی ویژه در مبلمان امروز به‌کارگرفته می‌شود. به همین نسبت می‌توان اسفنج ۳۵ کیلویی را توضیح داد که به‌طور طبیعی، چگالی بیشتری نسبت به اسفنج ۳۰ کیلویی دارد.

اسفنج یورولوکس

این نوع اسفنج بسیار نرم است و توصیه می‌شود حتی به جای فوم گرم، از اسفنج یورولوکس استفاده شود چرا که راحتی اسفنج یورولوکس بسیار بالاست. البته ممکن است برخی فروشندگان بگویند که از فوم مبل یورولوکس در ساخت مبلمان خود استفاده کرده‌اند اما در واقع اسفنج یورولوکس است.

برای دیدن آگهی‌های مبل کلیک کنید

انواع مو و پر حیوانات 

گاهی ممکن است در تولید فوم مبل، از مو و پر حیوانات استفاده شود. البته این نوع فوم بیشتر ساخته شده از موی دم اسب است و در مبلمان عتیقه کاربرد دارد. گاهی هم موی دم اسب با پنبه و پشم همراه می‌شود تا شکل تازه‌ای به مبلمان داده شود. در هر حال، این نوع مبل، حتی اگر ساخته شده با کرک و پر پرندگان باشد هم، راحت‌تر از دیگر انواع فوم است.

انواع پر حیوانات برای مبلمان

ویژگی‌های مهم در انواع فوم مبل

با توجه به اینکه تنوع فوم‌ها زیاد است؛ اما همچنان راه‌هایی هم برای شناخت آن‌ها وجود دارد. در ادامه به مهمترین مواردی که با توجه به آن‌ها می‌توانید فوم مناسبی را برای مبلمان خود، بنا به کاریردی که از آن انتظار دارید را برایتان خواهیم گفت.

  • طول عمرو مقاومت فوم در برابر آتش
  • ثبات و استحکام فوم
  • متداول‌ترین فوم مبل
  • فوم با دانسیته بالا
  • پوشش دار کردن فوم با داکرون
  • هزینه تعویض فوم

طول عمر و مقاومت فوم مبل در برابر آتش

اینکه مبلمان شما چقدر عمر کند، علاوه بر ویژگی‌های مبل، به جنس فوم هم بستگی دارد. طول عمر فوم معمولا در فوم‌های سرد بیشتر است. مساله دیگر مقاومت فوم در برابر آتش است. این نکته را درنظر داشته باشید که فوم به‌کار‌رفته در مبل باید تاییدیه مقاومت در برابر آتش را داشته باشد. این مساله با برچسبی از حروف FR روی مبل مشخص است که همان مقاومت به آتش را نشان می‌دهد.

ثبات و استحکام فوم

برای اینکه بدانید فوم مبل شما چقدر محکم است، کافی است به ضریب انحراف نیرو که با عنوان ILD مشخص می‌شود، دقت کنید. هر چقدر این عدد بالا باشد، فوم استفاده شده در مبل هم محکم‌تر است.

متداول‌ترین فوم مبل

به این نکته توجه داشته باشید که هر نوع فوم مناسب یک نوع مبلمان است؛ اما شاید رایج‌ترین فومی که در ساخت مبلمان از آن استفاده می‌شود، فوم سلول‌باز است که به دلیل خشک شدن سریع و حفره‌های ریزی که دارد، گزینه مناسبی برای انتخاب‌های مختلف است.

فوم با دانسیته بالا

اما نوع دیگری از فوم هم با عنوان فوم با دانسیته بالا وجود دارد که محکم است. به‌طور‌ کلی ممکن است همه انواع ذکر شده، با دانسیته بالاتر تولید شوند که در نتیجه سفت‌تر بوده و باید بیشتر هنگام خرید به آن توجه کرد.

پوشش‌دار کردن فوم با داکرون

برخی سلیقه‌شان به‌گونه‌ای است که دوست دارند بالشتک‌های مبل، خودش را پف‌دار نشان دهد. در این‌صورت می‌توان فوم بالشتک را با الیاف پلی‌استر داکرون پوشاند. اما نکته‌ای که باید توجه کنید این است که بیش از حد نباید فوم را با داکرون پوشاند؛ چرا که ضخیم می‌شود و با گذشت زمان، بالشتک را از شکل می‌اندازد.  

هزینه تعویض فوم

هنگام خرید بسیار دقت کنید چرا که هزینه تعویض فوم مبل ممکن است بعدها برایتان ناخوشایند باشد. هزینه این‌کار متفاوت است و احتمالا برای یک سرویس مبلمان ۷ نفره باید حدود ۴ تا ۸ میلیون تومان هزینه کنید تا فوم مبل را تعویض کنید.

 مبل شرکتی به چه مبلی گفته می‌شود؟

مبل شرکتی به صورت واردات یا تولیدی در بازار موجود است. معمولا به مبل‌هایی که توسط شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده به بازار عرضه می‌شوند، مبل شرکتی می‌گویند. خاصیت مشخص این نوع مبل در ضمانت و قیمت ارزان‌تر است که معمولا گزینه مطمئن‌تری برای خریداران خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.