همه چیز درباره بررسی پارکت، لمینت و پی‌وی‌سی

كفپوشی كه محبوب اروپایی‌هاست

0

اگر به کشورهای اروپایی سفر کنید در اکثر خانه‌ها زیر پایتان پارکت یا لمینت خواهید دید. این کفپوش‌‌ها محبوب مردمان قاره سبز است که حالا در کشور ما هم طرفداران زیادی پیدا کرده است. مخصوصاً آن‌هایی که از سردی سرامیک و سنگ مرمر خوششان نمی‌آید، بهترین گزینه برایشان پارکت، لمینت و البته پی‌وی‌سی است که می‌توان در همین دسته‌بندی کفپوش‌ها قرار داد. اگر برای خرید و اجاره به بازدید خانه‌ای رفتید که چنین کفپوش‌هایی داشت، خیلی ذوق‌زده نشوید و حتما نگاهی دقیق به آن‌ها بیندازید. حتما می پرسید باید به چه چیزهایی توجه کنید؟ ما در این مطلب نکاتی را در این زمینه به شما خواهیم گفت.

تفاوت پارکت با لمینت

خیلی‌ها هنوز فرق پارکت با پارکت لمینت را نمی‌دانند. پارکت‌ها، که از جنس چوب طبیعی و در قطعات کوچک هستد که به کف خانه چسبیده می‌شوند، این روزها خیلی کمتر شده‌اند، چون هم هزینه نگهداری آن‌ها بالاتر است و هم هزینه اولیه نصب آن‌ها سر به فلک می‌کشد. اما لمینت‌ها به دلیل اینکه جنس‌شان از الیاف فشرده شده چوب است بسیار ارزان‌تر هستند. در ضمن نیازی نیست آن‌ها را به کف اتاق بچسبانند بلکه لمینت ها قطعات بزرگی به شکل نر و مادگی هستند که در هم قفل می‌شوند و روی کف خانه قرار می‌گیرند.
پارکت زیبایی بیشتری نسبت به لمینت دارد، اما زیر لمینت‌ها، فومی قرار می‌گیرد که باعث عایق‌بندی صدا هم می‌شود.

نصب پارکت و لمینت

کفپوش پی‌وی‌سی چه ویژگی‌هایی دارد؟

پی‌وی‌سی هم کفپوش دیگری است که بسیار شبیه لمینت‌هاست، به همین دلیل خیلی‌ها آن را با این نوع کفپوش اشتباه می‌گیرند. پی‌وی‌سی از جنس پلاستیک فشرده است ولی طرح و رنگ چوب دارد. برای نصب این نوع کفپوش هم از چسب صنعتی استفاده می‌شود.
ضخامت پی‌وی‌سی از پارکت و لمینت بسیار کمتر است و البته روی سطح بسیار صاف هم می‌توان آن‌ها را چسباند.

به برآمده شدن پارکت و لمینت توجه کنید

اولین نکته‌ای که در بررسی این کفپوش‌ها باید به آن‌ها دقت کنید برآمده شدن قطعات پارکت یا لمینت است. این مهم‌ترین آسیبی است که در آن‌ها بر اثر رطوبت یا آب به وجود می‌آید. در آینده خود شما هم باید در نگهداری از این کفپوش‌ها بسیار دقت کنید، چون بسیار نسبت به آب حساس هستند. اگر چند قطعه از پارکت یا لمینت دچار این آسیب برآمدگی شده باشد می‌توان به کمک یک نصاب، آن‌ها را تعویض کرد، البته اگر صاحب قبلی خانه، تعدادی از قطعات پارکت و لمینت را اضافه خریده و داشته باشد. در خصوص پی‌وی‌سی این مشکل وجود ندارد، چون مزیت مثبت این کفپوش این است که قابلیت شست‌وشو دارد.

یادتان نرود که لمینت ها به آب حساس هستند

قاعده درخشندگی لمینت و پی‌وی‌سی با پارکت‌ها فرق می‌کند، زیرا لمینت و پی‌وی‌سی را با یک بار طی کشیدن می‌توان درخشان کرد. فقط باید حواستان باشد که لمینت‌ها به آب خیلی حساس هستند، پس نباید سطح کفپوش خیس بماند.



هزینه تعمیر خانه بر عهده مالک یا مستاجر

شاید پارکت خانه مورد نظر شما نیاز به واکس داشته باشد

پس از نصب پارکت‌ها، روی آن‌ها ساب و سپس لاک می‌زنند تا صاف و صیقلی شوند، به همین دلیل به مرور زمان ممکن است این صیقلی و شفاف بودن قطعات پارکت از بین برود. درضمن برای شفافیت بیشتر هر چند وقت یکبار روی آن واکس مخصوصی می‌زنند. به کفپوش خانه‌ای که پارکت دارد خوب دقت کنید چون شاید نیاز داشته باشد واکس بخورد. یادتان هم باشد که هر چند سال یک بار باید به پارکت‌ها ساب و لاک بزنید.

حواستان به خراشیدگی ها باشد

برویم سراغ یکی دیگر از آسیب‌های جدی پارکت‌ها و لمینت‌ها؛ یعنی خراشیدگی. کشیده شدن هر شی تیز روی این کفپوش‌ها می‌تواند باعث خراشیده شدن آن‌ها شود. البته لمینت‌ها از این نظر کمی مقاوم‌تر هستند، اما باز هم آسیب‌پذیرند. اگر صاحب قبلی خانه خیلی اهل توجه به این موضوع نبوده باشد حتما می‌توانید چند اثر خراشیدگی روی این کفپوش‌ها پیدا کنید. اگر حیوانات خانگی مثل سگ و گربه هم در این خانه نگهداری می‌شده، احتمال خراشیدگی پارکت‌ها و لمینت‌ها به وسیله پنجه این حیوانات زیاد است. این نکته را هم در یاد داشته باشید که خراشیدگی روی پارکت و لمینت قابل جبران است، اما برای خراشیدگی روی کفپوش پی‌وی‌سی کاری نمی‌توان کرد.

در ویدیوی زیر می‌توانید نکاتی کاربردی را برای بررسی خراشیدگی‌ها و آسیب‌ها ببینید.

چطور خراشیدگی روی پارکت یا لمینت را از بین ببریم

خب اگر خراشیدگی روی قطعاتی از پارکت یا لمینت ایجاد شده بود چه کنیم؟ یک چاره این است که این کار را به تعمیرکارهای مخصوص بسپارید، اما اگر می‌خواهید مقرون به صرفه‌تر باشد می‌توانید بسته‌های مخصوص تعمیر را خریداری کنید. داخل این بسته‌ها تمام وسایل مورد نیاز تعمیر وجود دارد و نحوه استفاده از آن‌ها توضیح داده شده است. اگر کمی فنی باشید، کار کردن با این وسایل چندان پیچیده نیست. البته خراشیدگی عمیق قابل تعمیر نیست و باز هم باید فکری برای تعویض آنها کنید.

به رنگ کفپوش دقت کنید

اگر از صحت و سلامت این کفپوش‌ها در خانه‌ای مطمئن شدید، حتما توجه‌ای به رنگ آن‌ها هم داشته باشید. خیلی‌ها بوده‌اند که وارد خانه‌ جدیدی شده‌اند اما روشن بودن یا تیره بودن کفپوش خانه به سرعت دلشان را زده و مجبور به تعویض آن‌ها شده‌اند.

پارکت و لمینت

جمع‌بندی

یادتان باشد همان‌قدر که دیوارها، در و پنجره، نورگیر بودن، آشپزخانه، معماری داخلی و… در بازدید از یک خانه اهمیت دارد، کفپوش هم مهم است. اگر کفپوش خانه‌ای که قصد خرید یا اجاره‌ دارید از جنس پارکت، لمینت یا پی‌وی‌سی باشد با خواندن نکات بالا می‌توانید دقیق آن‌ها را به خوبی بررسی کنید تا در آینده با دردسری در این زمینه مواجه نشوید. یادتان نرود این کفپوش‌ها زیبا هستند، اما اگر خوب از آن‌ها مراقبت نشوند بسیار آسیب‌پذیرند!

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.