استعلام سند ملک چگونه انجام می‌شود؟

1

در کشور ما هر روزه شاهد معاملات زیادی در حوزه ملک و ساختمان هستیم. امروزه در کشور ما بخش قابل توجهی از دعاوی مطرح شده در سیستم قضایی مربوط به دعاوی ملکی است. دعاوی حقوقی مانند الزام به تنظیم سند رسمی و دعاوی کیفری مانند فروش مال غیر بوده که علت اصلی آن، آگاهی نداشتن اشخاص از عدم اعتبار سند طرف مقابل در هنگام انعقاد قراردادهای ملکی محسوب می‌شود. یکی از راه‌های قانونی که باید در این مواقع طی کنید، استعلام سند ملک است. همچنین در مواقعی که قصد دارید مالکیت ملک خودتان را به افراد دیگر اثبات کنید، باید استعلام داشته باشید. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. از جمله این‌ها سامانه استعلام الکترونیکی ملک و نحوه استعلام اسناد و پلاک‌های ثبتی و سامانه استعلام پلاک ثبتی ملک است. در ادامه این مطلب به بررسی نحوه استعلام سند مالکیت ملک می‌پردازیم.

سامانه استعلام الکترونیکی ملک

معاملات ملک و خریداری کردن یک ملک مسکونی یا تجاری، دغدغه‌های خاص خودش را دارد. ممکن است افراد بعد از خریداری کردن یک ملک یک سند تک برگی دریافت کنند؛ اما از اعتبار آن آگاه نباشند. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای پیگیری سند ملک و استعلام این سند روی کار آمده است.

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کمک کد پیگیری یا شناسه یکتای استعلام سند ملک، اقدام به استعلام الکترونیکی سند ملک کنید. افراد دارای سند ملکی برای جلوگیری از هرگونه اشتباه قانونی یا کلاهبرداری، باید به سامانه استعلام الکترونیکی ملک (که همان سامانه ثبت اسناد و املاک کشور است)، مراجعه کنند و وضعیت صدور سند و اعتبار سند ملک خود را بررسی کنند.

نحوه استعلام اسناد و پلاک های ثبتی

به منظور استعلام سند ملک افراد باید به اداره ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز درخواست استعلام را ارائه بدهند. نکته قابل توجه این است که انجام این استعلام تنها توسط خود مالک ملک انجام می‌شود؛ زیرا این امور از موارد شخصی فرد به حساب می‌آید و درخواست استعلام از کسی به جز مالک یا نماینده قانونی وی پذیرفته نیست.

وقتی استعلام مورد نظر انجام می‌شود، تمامی پلاک‌های ثبتی با کد ملی فرد اعلام شده و در صورت ثبت ملک و سند مورد نظر اطلاعات لازم مبنی بر اثبات مالکیت فرد اعلام خواهد شد. در برخی موارد افراد به منظور پیگیری‌های حقوقی و قضایی مربوطه در معاملات انجام شده و مشکلات ناشی از آن، نیاز به استعلام اسناد پیدا می‌کنند که در این موارد باید ابتدا به مراجع قضایی مراجعه کرده و پس از صدور حکم برای استعلام به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنند. در نتیجه اینگونه می‌توان بیان کرد که استعلام بدون حضور مالک و با کد ملی شخص دیگر، منوط به داشتن حکم قضایی بوده و در غیر این صورت امکان‌پذیر نیست.

مراحل انتقال سند خانه و املاک دیگر

استعلام سند ملک با کد ملی

استعلام سند مالکیت بخش مهمی از روند کارهای اداری شما به شمار می‌آید که احتمالا برای موارد زیادی با آن سروکار خواهید داشت. با توجه به حفظ حریم خصوصی افراد، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به فرایند استعلام اقدام می‌کند. بدین صورت که تنها صاحب کد ملی موردنظر حق استعلام سند مالکیت ملک را دارد.

به منظور استعلام سند مالکیت با کد ملی شما می‌توانید با مراجعه به یکی از شعب سازمان ثبت به همراه کارت ملی و مدارک شناسایی خود با ارائه کد ملی خود نسبت به استعلام اسناد ثبتی خود اقدام کنید. از این طریق، تمام پلاک‌های ثبتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که شامل برخی از اطلاعات ملک مورد نظر نیز می‌شود.

استعلام سند تک برگی

در این روش مالکان با مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک تمامی پلاک‌های تحت تملک و اسناد ثبت شده در سازمان را مشخص می‌کنند. همچنین افراد می‌توانند با استفاده از مدارک ارائه شده از سوی سازمان، مالکیت خود را در مورد املاک مربوطه اثبات کنند.

در برخی موارد شاهد استعلام اسناد به صورت موردی هستیم که تنها یک سند با شرایط مشخص مورد بررسی قرار می‌گیرد و شرایط ثبتی آن بررسی می‌شود. برای انجام این نوع از استعلام های ملکی نیاز به شماره سند تک برگی بوده که به صورت آنلاین و از طریق سامانه های سازمان ثبت اسناد قابل دستیابی هستند. افراد با استفاده از این نوع استعلام می‌توانند وضعیت صدور سند تک برگی خود را مورد بررسی قرار دهند.

در زمان انتقال اسناد ملکی دفاتر اسناد رسمی هنگام انجام فرایندهای لازم برای انتقال سند اقدام به استعلام کرده و در صورت معتبر بودن آن، سند مربوطه را به نام مالک جدید انتقال خواهند داد.

استعلام سند ملک با شناسه یکتا

شناسه یکتای استعلام یک کد ۱۸ رقمی است که پس از ثبت اطلاعات سند ملک در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور به سند شما اختصاص داده می‌شود. این شناسه برای هر فرد با شخص دیگر متفاوت است. به این کد ۱۸ رقمی، شناسه یکتای استعلام می‌گویند.

این شناسه که توسط املاک در موقع خرید خانه ثبت می‌شود، در مواقعی که قصد استعلام سند مالکیت خود را دارید، موجب تسریع روند پیدا کردن اطلاعات مورد نظر در مورد مشخصات ملک و مالک آن می‌شود.

 استعلام سند ملک در رهن بانک

از مواردی که به هنگام خرید ملک باید حتما مورد توجه قرار گیرد، استعلام سند ملکی در رهن بانک است. گاهی به راحتی نمی‌شود فهمید که سند در رهن بانک بوده و مالک از طریق ملک مورد نظر وامی دریافت کرده است! در این شرایط، تنها با درخواست از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، می‌توان متوجه این مساله شد. بدین شکل می‌توان اطلاعات خوب و قابل اعتمادی را در مورد سند به دست آورد. زیرا خانه‌ای که به عنوان وثیقه تحت رهن بانک است، برای معامله باید از رهن بانک خارج (فک رهن) شده یا تسهیلات بانک را به خریدار واگذار کند.

 استعلام سند منگوله دار

در صورتی که سندهای شما جزو سند‌های قدیمی (منگوله دار) هستند بهتر است که در اولین فرصت برای تعویض سند خود با سند تک برگ اقدام کنید. سندهای قدیمی به دلیل نبود اطلاعات درست در مورد آنها و عدم تهیه نقشه هوایی قابلیت استعلام گرفتن را ندارند.

استعلام سند منگوله‌دار در سامانه‌های آنلاین قابل ردیابی نیستند و امکان استعلام سند با استفاده از روش آنلاین وجود ندارد. همچنین به شما توصیه می‌کنیم که حتما در اسرع وقت اسناد قدیمی خود را به سند تک برگ تبدیل کنید تا امکان ردیابی آنلاین این اسناد فراهم شده و ضریب امنیت آن‌ها افزایش یابد.

 جمع‌بندی

با توجه به به اینکه معاملات مربوط به ملک بسیار حساس بوده، لزوم وجود سامانه‌ای برای استعلام سند ملک بسیار ضروری است. خوشبختانه سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه‌های مختلفی را از جمله سامانه استعلام الکترونیکی ملک راه‌اندازی کرده است. افرادی که به هر دلیلی قصد انجام این فرایند را دارند، می‌توانند از طریق این سامانه به اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی شرایط ثبتی و بررسی مالکیت ملک خود دست یابند. در این مقاله به انواع استعلام‌ها از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره شد.

1 نظر
  1. مهندس ظفریاری می‌گوید

    املاک *****
    *****
    سلام برای شناخت صاحب املاک
    یکی از مهم ترین موضوع ملک استعلام ملک و شناخت ملک واقعی ملک است .
    ۱- برای املاک ملکی از اداره ثبت بعد شهرداری بروید بعد پرس جوی و تحقیق محلی از املاک و همسایه حتما انجام شود.
    ۲– برای املاک موقوفه اول اداره ثبت بعد اداره موقوفه مربوط بعد هم شهرداری مربوطه بعد پرس جوی و تحقیق محلی از املاک و همسایه حتما انجام شود
    ۳– برای املاک قولنامه ای اول چک کرده مدارک مالکیتی پرس جوی و تحقیق محلی از همسایه حتما انجام شود
    بعد مشاور از چند مشاور املاک داری مجوز و متخصص منقطه و تطبیق مشخصات ثبتی و …ملک بررسی ردیف قولنامه تاحد امکان و… از نظر قدیمی شماره و مطابقت امضاء و ردیف ها و…
    ۴— برای املاک در بافت روستای مثل باغات و.. حتما اول مدارک و مشخصات ثبتی ملک بعد استعلام اداره ثبت ، شهرداری، جهاد ،منابع ملی ، بنیاد مسکن و…. مهم ترین مورد پرس جوی و تحیق محل مخصصوص از شورای روستا و دهیار که در نهایت حتما مهر شورای روستا در متن قولنامه الزامی است
    خلاصه حتما نکته زیر رو هم در موقع تنظیم قرار داد رعایت کنید
    الف- قرار داد با کد رهگیری تنظیم کنید
    ب- یک شاهد همیشه همراخود داشته باشید
    د– حتما پول فقط به صاحب ملک پرداخت کنید طی بانک و حتما رسید دریافت کنید
    ج– حتما در قولنامه مشخصات بنگاه و امضاء و مهر در حضور شما انجام شود و ساعت اول نخسه قرار داد دریافت کنید.
    نکته مهم و طلایی
    ۱- قدم اول مراجعه و انتخاب مشاوراملاک دارای اعتبار و تخصص و امین و عادل است و چنین املاکی براحتی قابل شناخت هستند در هر شهر ، محله و خیابان ( معمولا تمام مشکلات از زمانی آغاز میشود که شما به املاک و افردی که فاقد صلاحیت مراجعه میکند معیار چنین سنجشی جواز کسب و سن فرد، پیر یا جوان و سواد فرد مدارک و تابلو نصبی و شکل مغازه ، شیک بودن یا زشت بودن و انداره مغازه کوچک و بزرگ و محل مغازه بالای شهر و پایین شهر، تعداد مشاوران و حتی قیمت کمیسیون ۵۰ هزار تومان و یا ۱ میلیارد نیست بلکه معیار اصلی نحوه تنظیم قرار داد ها قبلی همین دفتر املاک است که در آن ۳ وظیفه اصلی یک مشاور املاک( احزار هویت ،احزار مالکیت، تنظیم قرار داد قانونی) را درزمان نگارش انجام داده اند و اطلاع کامل از مسئولیت مشاور املاک و قوانین صنفی شغل خود مسئولیت قرار داد را تایید و قبول کند یعنی ابتدا قرار باید حتما با کدرهگیری و سیستمی و با شماره صنفی خود مشاور املاک تنظیم شود و خود ایشان مهر خاص املاک وامضاء مشابه در تابلو نرخنامه شون را در متن قرار داد در حضور شما بزند.

    ۱ – حتما کد رهگیری بگیرید البته با رعایت نکات حقوقی و فنی در تنظیم متن قرار داد ( فقط مشاور املاک مجاز این امکان دارند و اگر کسی میگه ندارم و… حتما داره سر شما کلاه میزاره چون وقتی جواز و مدارک کامل نیست و چون میخواهد از زیر بار قبول مسئولیت تنظیم قرار داد شانه خالی کنه و در صورت مشکل فقط یک حرف می زند من که اینو تنظیم نکرده در دفترم و… پس مطمئن پول شما رو میخوره یک آب هم روش)
    ۲- حتما در تمام قرار داد ها یک شاهد داشته باشید از دوستان نزدیک و سالم همرهتون که در متن قرار داد امضا ء کند و حتما مشخصات خود و کد ملی شو بنویسد( بیشتر امضاء شاهدین بدون نام و نام خانوادگی و کدملی اثبات سخت است)
    ۳- حتما و مهم ترین نکته انتقال پول و مبلغ حتما به حساب طرف قرار داد واریز کنیدباشه و سعی کنید حتما در قبل هر پرداخت از طرف رسید دستی به همراه امضاء و اثر انگشت و با درج موضوع مبلغ مثلا خرید ملک به ادرس فلان و دو شاهد هم این متن رسید امضاء اثر انگشت کنند ( به هیچ عنوان به مشاور املاک پول ندهید)
    ۴-حتما نخسه قرار داد رو در روز اول از مشاور املاک بگیرید تا مدرکی داشته باشید که معامله انجام داده اید چون بعد طرف میزنه زیر همه چیز و میگوید اصلا قرار داد نبوده و…( هیچ شاهدی بالاتر از قلم و کاغذ نیست)
    ۵- همیشه با افراد اگاه و دارای تخصص مشورت کنید که معمولا بهترین این افراد مشاور املاک داری سابقه طولانی هستن الویت سوم الویت دوم بازرسان و بچه های بخش تخلفات صنفی منطقه و الویت اول افراد که در مجموعه دعوی ملکی کار می کنند مثلا وکلا و کارشناس ملک و یا اعضای مستقیم با شکایت اتحادیه املاک و شکایت حقوقی ملکی در ارتباط اند چون اینا اطلاع روز از نحوه بیشترین کلاهبرداری دارند مثلا بیشترین کلاهبرداری پیش فروش ملک است حالا نکات فنی و حقوق چیست ؟ الف – حتما از زمین ملک همراه پش فروش خرید کنید در متن قرار دادب در دفتر اسناد رسمی بعد قولنامه هم ثبت کنید موضوع معامله رو ج- حتما در زمان قرار داد بخواهید که یک ضامن معتبر که میشناسید ضمن اجاری قرار داد قبول کند د- حتما مبلغ طی چند مرحله و با توجه به پیشرفت پروژه پرداخت کنید نه یکجا و.. و نکته آخر حتما این نکته رو ذکر کنید که افزایش قیمت مصالح و اعلام ورشکستگی و… باعث عدم تحویل ملک شده باید طرف مقابل مبلغ رو به عنوان زیان به شما پرداخت کند.
    ۶-همیشه برای این که قولنامه و اجارنامه تنظیم کنید برای این که مبلغ کمتر کمیسیون بدهید به املاک بدون موجوز و قرار داد های دستی اکتفا نکید چون در زمان وقوع اتفاقات خاص مثل عدم تحویل ملک و یا پول و اتفاقات خاص ملکی مثل استفاده غیر مجاز ملک در امور خلاف و… اینها هیچ گونه کمکی به شما نمی کنند.
    ۷- زور به هر فرد و شخصیت و برند و تعریف و تمجید شیک و سن سال و حتی مجوز و… هم اعتماد نکید.
    ۸- در مورد ارزش قیمت و کیفیت و مشکلات و دعوایی ملکی و خانوادگی فروشنده آن هم تحقیق کنید که متناسب باشد یعنی نصف قیمت نباشد و یا دو برابر قیمت در هر دو حال احتمال کلاهبرداری و مشکل دار بودن ملک ۹۹ درصد است. و در مورد نوع سند ملکی، مشاع، و قفی، آستانه و… اطلاعات کسب کنید و در مورد پایانکار و تخلفات و.. در نهایت باید با افراد متخصص در حوزه حقوقی وکلا و ملکی مشاور املاک متخصص مهندسان و مشاور با تجربه کاری هم مشورت کنید و دیدگاه شما آینده شماست.

    *****
    آشنایی با الزام دریافت کد رهگیری در زمان عقد قرار داد (خرید ،فروش) و (اجارنامه)
    همانطور که می دانید در گذشته معاملات و قراردادهای ملکی به صورت دست نویس و پیش بنگاه ها و مشاوران املاک انجام می شد اما به دلیل اینکه دولت بتواند از لحاظ سطح قیمت ها و میزان معاملات آمارهای دقیقی از بازار مسکن بدست بیاورد در سال ۱۳۸۷ بخشنامه ای صادر کرد. که از سال ۸۷ به بعد قراردادهای دست نویس دیگر فاقد اعتبار شد و قانون مشاوران املاک را از تنظیم قراردادهای دست نویس منع کرد.
    (( مشاورین املا ک مجاز که عضو اتحادیه املاک می باشند . باید کلیه قراردادها را در سایت ثبت معاملات واملاک کشور ثبت و بعد پرینت متن قرارداد راه به همراه کد رهگیری و هولوگرام مخصوص که به امضای طرفین قرار داد و دوشاهد رسید همراه با مهر و امضا متصدی مشاور املاک به طرفین ارائه دهد و گرنه تخلف صنفی شناخته میشوند معمولا مشتری می توانند به اتحادیه املاک شهر مربوط مراجعه کنند و شکایتی تنظیم کند در رابطه با موضوع عدم تحریر قرارداد سیستمی بعد اتحادیه املاک و کمیسیون بازرسی شکایت مشتری را سریعا پیگیری می کند در کوتاه ترین زمان ممکن ، در ۲ حالت ۱- اگر مشاور املاک داری مجوز باشد قرار داد را پرینتی تنظیم میکند و.. و رضایت مشتری حاصل و در صورت که املاک فاقد مجوز باشد اخطار ماده ۲۷ در رابطه با پلمپ املاک غیر مجاز دریافت می کند.))

    دریافت قولنامه با کد رهگیری چه مزیتی دارد؟
    ۱-قابلیت استعلام قولنامه شما از تمام کشور ( با کد ملی و کد رهگیری)
    ۲-تضمین امنیت معامله شما ( عدم امکان دستکاری در متن قرار داد و…)
    ۳-تنظیم و ثبت کامل متن قرار داد با توجه به اجباری بودن پر کردن ایتم های
    الف-مشخصات دقیق آدرس ملک مثل شهر، منطقه ثبتی ، بخش ثبتی ، پلاک اصلی ، پلاک فرعی ، کد پستی ملک ، ب-مشخصات دقیق طرفین قرار داد و… پ- درج قیمت و نحوه پرداخت توسط خریدار در چند مرحله و با تاریخ دقیق و درج شماره چک و…ت-درج تاریج ثبت قرار داد تاریخ تحویل و تاریخ تنظیم سند ملکث-اخذ ۱۵ امضاء و اثر انگشت به جای ۳ امضاء و اثر انگشت ،الزام حضور دو شاهد
    ۴- بهترین وآسان ترین راه شناخت مشاورین املاک مجاز

    از طریق سایت ثبت معاملات واملاک کشور به آدرس www.iranamlaak.ir منو استعلام ۱-کد رهگیری و کد ملی
    ۲- از طریق ارسال کدملی # کد رهگیری به سامانه ۱۱۰۲۰۳۰۰۱

    مدارک لازم جهت ثبت قرار داد به صورت اینترنتی و دریافت کد رهگیری و هولگرام

    ۱ – اصل مدارک هویتی کارت ملی هوشمند و شناسنامه ، کارت اقامت برای اتباع و…)
    ۲ – اصل مدارک مالکیت (سند ، قولنامه ، بنچاق و.. وکالت نامه و گواهی انحثار و…)
    ۳- تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر(از اداره پست منطقه ، سایت www.post.ir )
    ۴- الزام حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همرا ه مدارک شناسایی)
    ۵ -در صورت درخواست مشاوراملاک برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (مبالغ بالا)
    ۶- پر کردن فرم پیش نویس قرار داد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک

    *حتما جهت دریافت کد رهگیری به املاک دارای مجوز و تخصص و دانش کافی در مورد تنظیم و ثبت قرار داد های مراجعه کنید ( مدت زمان تنظیم ۱ ال ۲ ساعت است)
    و قبل از تایید نهایی حتما پیش نویس کامپیوتری قرار داد رو یک با کامل مطالعه کنید .
    ******

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.