چه خوبه همیشه ما با هم باشیم

اندر احوالات خودروسازان وطنی در سال جدید به قلم آرش راهبر

0

از زمانی که سال ۱۴۰۱ شروع شده خودروسازان داخلی آنچنان عزم خود را برای حل مشکلات تولید، افزایش تیراژ، بالا بردن کیفیت و حتی صادرات خودرو به اقصی نقاط جهان جزم کرده‌اند که واقعا لرزه به اندام برندهای بزرگ و معروف افتاده است! بعد از آن که شعار سال جدید با عنوان «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شد چنان جنب و جوشی در خودروسازی ما رخ داده که احتمالا تمام زیرمجموعه‌های ما در ساخت قطعه و خودرو به صورت صد در صد دانش‌بنیان خواهند شد.

جالب است که حتی شرکت معظم سایپا در اسفند ماه گذشته جوری که انگار به آنها الهام شده باشد که شعار سال جدید چیست، چند شرکت زیرمجموعه خود را دانش‌بنیان معرفی کردند تا نشان دهند اصلا با دانش و خودرو هیچ رقم شوخی و تعارفی ندارند. بعد هم که اعلام شد قرار است دو خودروساز بزرگ کشور با هم روی یک پلت‌فرم کار کنند و چند خودرو ارزان‌قیمت تولید کنند بلکه بازار از این سرگردانی و فلاکت خارج شود و مردم عادی هم بتوانند هر چه زودتر ماشین خوب داخلی و ارزان‌قیمت با تکنولوژی و دانش روز بخرند و آلودگی هوا هم کم شود و شاید هم ریزگردها هم بروند پی کارشان!

حتی خبر رسیده که ممکن است مجلس هم وزیر صمت را استیضاح کند تا مشخص شود خودروسازان ما با هیچ‌کس، علی‌الخصوص آنهایی که چوب لای چرخ تولید داخلی می‌گذارند شوخی ندارد و همه را از سر راه برمی‌دارد. خوشبختانه ماجرای واردات خودرو هم از سوی مجمع تشخیص و با مدیریت مهندس میرسلیم تقریبا هوا شده و با اینکه برخی از نهادهای مربوطه برای واردات خودرو اعلام آمادگی کرده‌اند اما بهتر است این جور آمادگی‌ها در جاهای مناسب‌تر مثل تولید خودرو جدید با پلت‌فرم ارزان‌قیمت استفاده شود! اینجوری خیلی بهتر است، نیست؟

جدیدترین آگهی‌های خودرو

در همین راستا یعنی همکاری بین سایپا و ایران خودرو، قرار شده که ایران خودرو دست به یک کار بی‌سابقه بزند و برای محصول «شاهین» موتور تامین کند! واقعا اشک در چشم آدم حلقه می‌زند وقتی می‌بیند که ایران خودرو از ناموس خودش که موتور ملی یا همان EF7 باشد، گذشته و آن را به اردوی رقیب دیرینش می‌فرستد! آدم یاد قدیم می‌افتد که پادشاه توران دخترش را به پسر پادشاه ایران زمین می‌داد تا صلح و صفا بین دو مملکت برقرار باشد!

درست است که سایپا و ایران خودرو یک چیزهای مشترکی از جمله چند عضو هیات مدیره یا مدیریت بالادستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را در چند دهه اخیر تجربه کرده‌اند، اما پای رقابت و تولید که باشد معمولا سایه همدیگر را هم با تیر زده‌اند و حتی در زمین فوتبال به هم رحم نکرده‌اند. بروید بازی‌های پیکان و سایپا در این دو دهه اخیر را ببینید! معمولا در پایان بازی چند کشته و زخمی به جا مانده و چند تایی هم به گارد ریل خورده‌اند!

اما خب داریم می‌بینیم که قرار است این دو رقیب قسم خورده با هم کار مشترک بکنند بدون آنکه ماجراهای تولید تندر ۹۰ پیش بیاید که یکی می‌گفت «دندون من تیزتره» و آن یکی هم جواب می‌داد «دمبه من لذیذتره»! اینطور که پیداست با یکدست شدن سیاست در کشور و همقطار بودن دولت و مجلس، قرار است خودروسازی هم در کشور ما یکدست شود و دیگر «ایران‌گرا» و «سایپاطلب» نداشته باشیم! اگر این اتفاق بیافتد که واقعا اوضاع معرکه می‌شود.

تا صحبت آشتی و همکاری و تولید مشترک در میان است ما هم یک پیشنهاد داغ و جذاب به خودروسازان عزیز ارائه می‌نماییم بلکه گره دیگری از خودروسازی مملکت هم باز شود. در خبرها آمده که ایران خودرو در ایام نوروز از دو پروژه TF21 و TF22 در مقابل وزیر صنعت و مقامات ارشد خود رونمایی کرده و قرار است هر چه زودتر این محصوات جدید ساخته شوند. حالا پیشنهاد محکم و مطرح ما هم این است که به کُد شناسایی این پروژه دو حرف F و A اضافه کنند تا بشود پروژه FATF و به این صورت پروژه اف‌اِی‌تی‌اف هم راه بیافتد و گره‌های مربوط به جابجایی پول در عرصه بین‌المللی هم باز شود. اینجوری دروغ هم نگفته‌ایم و دنیا را هم در مقابل عمل انجام شده قرار داده‌ایم! دیدید چقدر ساده بود؟ مگر ما چیِ‌مان کمتر از شرکت‌های سایپا کمتر است که با یک نامه و در عرض چند ساعت دانش‌بنیان شدند؟

تا ابتکار بعدی باقی بقایتان…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.