چقدر محله جنت آباد تهران را می‌شناسید؟

0

جنت آباد یکی از محله‌های منطقه ۵ تهران است که در شمال غرب پایتخت واقع شده و با محله حصارک از شمال، محله باغ فیض، پونک و المهدی از شرق، محله شهرزیبا و شهران از غرب و محله سازمان برنامه از جنوب همسایه است. آژانس املاک،‌ مصالح فروشی و ورزشگاه‌های بزرگ از جمله امکانات مهم این محله هستند. برای دسترسی به این محله بهترین انتخاب استفاده از اتوبوس‌های تندرو و تاکسی است. این محله ایستگاه مترو ندارد. خیابان جنت آباد، شاهین و کبیرزاده از جمله خیابان‌های مهم این محله به شمار می‌روند.

فروش آپارتمان جنت آباد

جنت آباد کجاست؟

جنت آباد یکی در شمال غرب پایتخت دارای مرز شمالی با بلوار سیمون بولیوار است که به اسحاقی تغییر نام داده است. این بلوار موازی با بزرگراه‌های آبشناسان، همت و آیت‌الله کاشانی بوده و آن طرف بلوار، ساخت و ساز زیادی صورت نگرفته و هنوز تپه ماهورها مشاهده می‌شود. بزرگترین دانشگاه آزاد اسلامی کشور به نام علوم و تحقیقات نیز در این بخش قرار دارد.

بزرگراه شهید باکری مرز غربی محله جنت آباد محسوب می‌شود. اما سال‌ها پیش از تاسیس آن، مسیل وسک یا رودخانه حصارک، مرز غربی این محله بود. اکنون این مسیل درست از وسط بزرگراه شهید باکری می‌گذرد و دست آخر به سیل برگردان غرب تهران در حاشیهٔ شرقی بوستان ارم می‌ریزد. محلهٔ شهران نیز دیگر همسایه‌ غربی محله جنت‌آباد محسوب می‌شود.

بیشتر بخش غربی محله جنت آباد به دلیل وجود پارکینگ‌ اتوبوس‌های شرکت واحد از دید اهالی محل پنهان است. مرز جنوبی جنت آباد بزرگراه آیت الله کاشانی نامیده می‌شود. کوی کیهان و کوی سازمان برنامه از جمله محله‌هایی هستند که در بخش جنوبی محله جنت آباد واقع شده‌اند. از میدان نور تا بزرگراه آبشناسان نیز مرز شرقی محله است.

جنت‌آباد از سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی تشکیل می‌شود. جنت‌آباد با محلهٔ حصارک از شمال، المهدی، پونک و باغ فیض از شرق، شهران و شهر زیبا از غرب و سازمان برنامه از جنوب همسایه است. در بخش شمالی این محله خیابان سیمون بولیوار و بزرگراه آبشناسان قرار دارد. سمت شرق آن بزرگراه ستاری، سمت غرب آن اتوبان شهید باکری، بخش مرکزی اتوبان شهید همت و بخش جنوبی این محله اتوبان علامه جعفری قرار گرفته است.

نمایی از جنت آباد تهران

تصویر محله روی نقشه

در تصویر زیر نمایی از جنت آباد مرکزی را می‌بینید که در شمال و جنوب آن نیز دو محله شمالی و جنوبی قرار دارند.

تاریخچه جنت آباد

جنت آباد دشتی بود در غرب تهران که اطرافش را ده‌هایی مثل حصارک، کن، پونک و باغ فیض گرفته بود. این دشت مجموعه‌ای از باغ‌های سرسبز، مزرعه‌های دیم، تپه ماهورها و زمین‌های بایر بود. از زمان پایتخت شدن تهران، نام جنت آباد در هیچ کدام از اسناد رسمی دوره قاجار نیامده است.

اولین بار نام جنت آباد در یک سند رسمی در زمان رضاخان ثبت شد. زمانی که مالکیت کل محله به فردی به نام محمدعلی نظام مافی،‌ رئیس اداره ثبت احوال وقت داده شد. او همزمان با تصدی پست‌های بالای کشوری، برای آبادانی محله نیز تلاش کرد و در سال ۱۳۴۲ کلنگ مسجد نظام مافی را زد. همزمان با پایان کار مسجد، مهاجرت از سمت شهرهای کوچک و روستاها به این منطقه شروع شد.

بعد از پیروزی انقلاب با تصویب قانون‌هایی مثل لغو مالکیت اراضی موات و قانون اراضی شهر، ساخت و ساز در زمین‌های جنت آباد شدت گرفت. تعاونی‌های مسکن از دولتی که ناگهان صاحب زمین‌های بسیاری شده بود، زمین می‌خریدند و برای کارمندانشان خانه می‌ساختند.

در سال‌های جنگ، روند ساخت و ساز به کندی پیش می‌رفت و اهالی جنت آباد با کمبودهای اساسی رو به رو بودند. برای همین هر کسی که ثروتی داشت، این محله را رها می‌کرد و به محله‌های دیگر تهران مهاجرت می‌کرد. اما پس از جنگ و در سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰،‌ ناگهان ساخت و ساز اوج گرفت و موج دوم مهاجرت‌ها به سوی جنت آباد شروع شد.

در سال‌های دهه ۷۰  با تاسیس بزگراه‌های شهید همت و شهید ستاری و شهید آبشناسان، مشکلات رفت و آمد به محله حل شد و چهره جنت آباد کم‌کم تغییر کرد. در همین سال‌ها اهالی محل کم کم خانه‌هایشان را فروختند به محله‌های مرکزی و شمال شهر مهاجرت کردند. در عوض افرادی که توانایی خرید خانه در محله‌های مرکزی و شمالی شهر را نداشتند،‌ جنت آباد رو به پیشرفت را ترجیح دادند و ساکنش شدند. در نتیجه این جا به جایی‌ها، اقشار متوسط رو به پایین دهه ۶۰ کم کم جای خود را در دهه ۷۰ به اقشار متوسط و در دهه ۸۰ به اقشار متوسط رو به بالا دادند. مخصوصاً اینکه در دهه ۸۰ جنت آباد دلباز و خوش آب و هوا،‌ در فهرست نسل دوم محله‌های مرفه‌تر تهران قرار گرفت.

بافت مسکونی جنت آباد

ساختمان‌ها، بناها و نقاط مهم محله

  • بلوار جنت‌آباد
  • مرکز خرید سمرقند/ جنت آباد جنوبی
  • بیمارستان عرفان نیایش/ بلوار شاهین
  • مسجد جامع نظام مافی/ بزرگراه آیت الله کاشانی بعد از سه راه جنت‌آباد
  • مجتمع فرهنگی هنری نور/ جنت‌آباد شمالی
  • بیمارستان فرهیختگان/ جنت‌آباد شمالی
  • فروشگاه شهروند/ جنت‌آباد مرکزی

امکانات محله جنت آباد

یکی از مشاغلی که در جنت‌آباد به وفور مشاهده می‌شود، آژانس‌های املاک و مصالح فروشی‌های ساختمان هستند. در این محله آژانس‌های مسکن زیادی در دهه ۷۰ تاسیس شد. همچنین زمانی که یک محله کیلومترها دورتر از آبادی‌های شهر تاسیس شود،‌ وجود مصالح فروشی از نان شب واجب‌تر است. این شغل نیز در این محله از دهه ۷۰ رونق گرفت و اکنون نیز به قوت خود باقی است.

جالب است بدانید این محله همچنین بورس ورزشگاه‌های مختلف است. تاسیس مجتمع ورزشی خرمشاد در سال ۱۳۷۸ و ورزشگاه طلوع در سال ۱۳۸۱، مهمترین اتفاق‌های این صنف در محله جنت آباد هستند. البته جنت آباد فقط همین دو وزرشگاه را ندارد و دلیل فراوانی مجتمع‌های ورزشی آن را می‌توان به زمین‌های وسیع و نسبتاً ارزان جنت آباد نسبت داد. به همین دلیل می‌توان گفت جنت آباد برای زندگی مناسب است. هر چند قدمت آن به اندازهٔ دیگر محله‌های تهران نیست.

در این محله سه بیمارستان به نام هما، عرفان نیایش و فرهیختگان، ۴ درمانگاه و داروخانه، ۴ مرکز فرهنگی، ۱ واحد دانشگاه آزاد، ۵ حسینیه و مسجد، ۲۰ بوستان،‌۶ مرکز خرید و ۳ میدان میوه و تره‌بار وجود دارد.

آشنایی با محله‌های دیگر تهران:

قیمت مسکن در محله جنت آباد

قیمت خانه در محله جنت آباد مانند محله‌های مجاور در غرب شهر، متوسط رو به بالا است.

با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که می‌توان میانگین قیمت هر متر خانه در محله جنت آباد را در سطح محله‌های غرب شهر دانست. به طور میانگین قیمت هر مترمربع املاک مسکونی در محله جنت آباد (اسفند ۱۴۰۰) بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان است. البته قیمت آپارتمان در جنت آباد شمالی به طور میانگین بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در هر متر مربع است. در جنت آباد جنوبی نیز این قیمت برای مسکن مشاهده می‌شود، اما خانه‌هایی با قیمت پایین‌تر در این محله بیشتر است.
جدیدترین آگهی‌های فروش مسکونی جنت آباد تهران

حمل و نقل عمومی محله جنت آباد

محله جنت آباد ایستگاه مترو مجزایی ندارد و ایستگاه آن در دست احداث است؛ اما دسترسی به آن از طریق خطوط اتوبوس‌های تندرو بزرگراه اشرفی اصفهانی میسر است. البته این اتوبوس‌ها ایستگاه مجزایی برای این محله ندارند و باید از طریق تاکسی‌هایی که در اطراف ایستگاه اتوبوس توقف دارند به این محله دسترسی پیدا کرد. همچنین با استفاده از تاکسی‌های میدان صادقیه نیز دسترسی به این محله میسر است.

خیابان‌های مهم محله جنت آباد

یکی از معروف‌ترین خیابان‌های محله جنت آباد، به همین نام شناخته می‌شود. این خیابان که جهتی شمال به جنوب دارد، با خیابان مهستان، گلزار و آزادگان هم تقاطع دارد. در جنت آباد، شاهین شمالی و جنوبی، دیگر خیابان مهم محله هستند. این خیابان موازی با خیابان جنت آباد بوده و از بزرگراه آیت الله کاشانی شروع می‌شود و تا بزرگراه شهید آبشناسان ادامه دارد. بزرگراه شهید همت،‌ این خیابان را به دو تکه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. بوستان ساحل به عنوان قدیمی‌ترین بوستان محله نیز در حاشیه همین خیابان قرار دارد.

خیابان کبیرزاده دیگر خیابان مهم این محله است که بر خلاف دو خیابان قبلی جهت آن غربی به شرقی است و بیشتر فرعی آن مسکونی بوده و برای زندگی مناسب است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.