کارمانیا EK1 (سدان برقی چینی) در ایران دیده شد

0

خودروسازی سودا (Suda) چین، با هدف تولید مدل‌های تمام برقی در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و اولین محصول خود را با نام SA01 سال ۲۰۱۹ تولید کرد. خودروسازان چین بعد از عبور از مرزهای مختلف کشورهای اروپایی و آمریکایی با خودروهای بنزینی و دیزلی خود، در سال‌های اخیر با سرعت به سمت تولید خودروهای برقی و انرژی پاک حرکت می‌کنند.

به تازگی تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که نمونه‌ی سدان جدید کارمانیا را بر روی خودروبر در حال حمل در کشورمان نشان می‌دهد. «کارمانیا EK1» یا همان «سودا SA01» سدان جدید و برقی این شرکت خودروساز بخش خصوصی است.

جمعه هفته گذشته استاندار کرمان در کارخانه کارمانیا حاضر شد و به صورت رسمی نمونه‌های اولین این سدان برقی را رونمایی کرد. حال با توجه به خروج نسخه‌های آزمایشی کارمانیا EK1 از کارخانه، احتمال آن بسیار است که فرایند تست و اخذ مجوزهای استاندارد آن آغاز شده باشد. تصویر ارسالی مربوط به کرمان است و این احتمال داده می‌شود که طی روزهای آتی، سودا SA01 کارمانیا جهت دریافت پلاک گذر موقت و آغاز تست های جاده‌ای به تهران بیاید.

نکته جالب توجه در خصوص اولین محصول الکتریکی این کمپانی این که، این خودرو در رنج خودروهای الکتریکی نسبتا ارزان قیمت قرار می‌گیرد. اولین سدان کامپکت سودا توانسته استانداردهای EV اروپا را پاس کند و حتی یک محموله ۲۰۰ دستگاهی نیز به نمایندگی این شرکت در دوسلدورف آلمان صادر شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کی‌ام‌سی K7 یا همان جک X7؛ محصول جدید کرمان موتور

این خودرو در کلاس سدان C و یا B پلاس به حساب می‌آید و بر اساس سوزوکی SX4 ساخته شده است. این خودرو قابلیت پیمایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ در نسخه‌های مختلف دارد و سامانه بازیافت انرژی و تهویه مستقل باتری‌ها در آن دیده می‌شود. البته که پیمایش در دسترس این خودرو یا همان eK1 حدود ۳۷۰ کیلومتر است.

کارمانیا EK1 با قدرت ۸۰ کیلووات یا ۱۰۷ اسب بخار نیروی خود را به چرخ‌های جلو می‌دهد و با وزن خالص ۱.۳۹ تنی، به حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، این در حالی است که به گفته کارمانیا، باتری‌های این خودرو از تکنولوژی نیکل کبالت منگنز، ساخته شده است و توانایی تحمل ۲۳۰۰ سیکل شارژ و دشارژ را دارد.

در کارمانیا EK1 خبری از دریچه باک در قسمت عقبیوجود ندارد چرا که سودا، محل اتصال کابل برقی آن را در زیر جلو پنجره خودرو، مخفی کرده است. سودا SA01 حدود ۱۳۹۰ کیلوگرم وزن را دارد و در حالت شارژ سریع، ظرفیت باتری‌هایش از ۱۰ تا ۸۰ درصد طی ۲۴ دقیقه تکمیل می‌شود. همچنین، با شارژر خانگی تک فاز SA01 به حدود ۶ ساعت برای تکمیل ظرفیت باتری ها نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید از خودروهای الکتریکی بدانید

معروف است که خودروهای چینی، خودروهایی مملو از آپشن‌های رنگارنگ هستند، اما کارمانیا EK1 به ما ثابت می‌کند که چنین چیزی صحت ندارد. کمپانی سودا سعی کرده تا SA01 را در بازه خودروهای اقتصادی نگه دارد و برای همین از امکان رفاهی زیادی در آن استفاده نکرده است. نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم، جلو آمپر دیجیتال و … از جمله امکانات کارمانیا EK1 است.

کارمانیا اعلام کرده که گارانتی کلی ۱۵۰ هزار کیلومتر یا ۵ سال را برای EK1 در نظر گرفته و پیشرانه الکتریکی و مدار کنترل را ۸ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی کرده است. از سویی باتری‌های خودرو گارانتی ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر را دارد.

طبق اخبار منتشر شده، تا پایان سال جاری سودا قصد دارد تا ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو را در آلمان به فروش برساند. در حال حاضر شرکت کارمانیا تعهدات معوق زیادی را برای محصولات «بی وای دی» دارد و این احتمال مطرح شده که کارمانیا بخشی از تعهداتش را با EK1 پاسخ بدهد.

مدل ۲۰۲۰ سودا SA01 در بازار چین با قیمتی معادل ۱۷۰ هزار یوآن یا معادل تقریبی ۲۵ هزار دلار فروخته می‌شود. البته از آنجایی که این محصول سودا، یک خودرو تمام برقی است پس شامل یارانه دولتی هم می‌شود طوری که مشتریان چینی تنها ۱۲۰ هزار یوآن یا معادل ۱۷ هزار دلار باید برای بپردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.