واردات کیا سراتو ۲۰۲۲ توسط سایپا! بله یا نه؟

1

یکی از خودروهای پیشنهادی سایپا برای حضور در بازار خودروی کشور، واردات کیا سراتو ۲۰۲۲ است. خودروسازی سایپا این موضوع را با وزارت صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشته است.


پس از گذشت چندین سال از ممنوعیت واردات خودرو به احتمال زیاد در روزهای اول آذرماه سال جاری شاهد آغاز رسمی واردات خودرو خواهیم بود.

گروه صنعتی سایپا که در زمره شرکت‌های دولتی مشغول فعالیت است درخواست واردات کیا سراتو ۲۰۲۲ را تقدیم وزارت صمت کرده. باید دید آیا این وزارتخانه مجوز لازم برای ورود این محصول را صادر خواهد کرد یا خیر؟

سراتو یا همان فورته (Forte)، سدان سایز کوچک شهری است که کمپانی کیا ابتدا در سال ۲۰۰۳ روانه بازار کرد. این مدل در بازار جهانی به اندازه‌ای موفق بود که از همان ابتدا به بازار ایران راه یافت و نسل دوم آن به صورت مونتاژی از سوی گروه خودروسازی سایپا، در کشور تولید و به سراتو سایپایی مشهور شد.

این خودروساز کره‌ای، مدل ۲۰۲۲ نسل چهارم را سال گذشته رونمایی کرده است، نسلی که از سال ۲۰۱۸ روانه خط تولید اما در سال ۲۰۲۰ با یک فیس لیفت همراه شد. مدل ۲۰۲۲، جدیدترین طراحی کیا سراتو نسل چهارم به شمار می‌آید.

شرکت کره‌ای کیا خودروی سدان سراتو را با اسامی و عناوین مختلفی راهی بازارهای جهانی کرده است. برای مثال نام این سدان جذاب در بازار آمریکا فورته و در بازار کره جنوبی K۳ است. همچنین در بازار چین سراتو را فورته K۳ یا شوما صدا می‌زنند و در کشورهایی نظیر استرالیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین با همان نام سراتو شناخته می‌شود.

کیا سراتو در سه کلاس بدنه سدان، کوپه و هاچ‌بک تولید و عرضه می‌شود و بازار ما با نسخه سدان این محصول آشنا است.
  • زیر کاپوت تیپ پایه و میانی سراتو ۲۰۲۲ پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی خوابیده که می‌تواند قدرت ۱۲۶ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر را تولید کند.
  • علاوه بر این تیپ فول آپشن این محصول کره‌ای مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر را تولید کند.
  • همچنین نیروی محرکه از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یابد.

قیمت واردات کیا سراتو

ویژگی‌های کلیدی مدل پایه سراتو

  • چراغ‌های روز LED
  • چراغ‌های موقعیت LED
  • چراغ ترمز LED بر روی درب عقب
  • چرخ‌های فولادی ۱۶ اینچ
  • نمایشگر سرگرمی رسانه‌ای ۸ اینچ با اپل کارپلی و اندروید اتو وایرلس
  • نمایشگر خوشه ابزار ۴.۲ اینچ TFT LCD
  • هشداردهنده دور شدن خودروی جلویی
  • دستیار پیروی از مسیر
  • هشداردهنده سرنشین عقب و دستیار نور بالا

رنگ‌های کیا سراتو

رنگ‌های بیرونی موجود عبارتند از سفید شفاف، سفید برفی، نقره‌ای ابریشمی، خاکستری استیل، گرافیت پلاتین.

ابعاد بیرونی ۴۶۴ سانتی‌متر طول، ۱۸۰ سانتی‌متر عرض، ۱۴۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۲۷۰ سانتی‌متر فاصله بین دو محور است.

آگهی‌های خرید و فروش خودرو

قیمت واردات کیا سراتو

کیا سراتو ۲۰۲۲ هم اکنون در کشورهایی نظیر امارات، عربستان و قطر با قیمت ۵۹.۹۰۰ الی ۷۸.۰۰۰ درهم به فروش می‌رسد (یه یورو چیزی بین ۱۶ الی ۲۱ هزار یورو).

با این حساب امکان واردات کیا سراتو نسخه فول‌آپشن این خودرو به کشور وجود ندارد، چرا که در آیین‌نامه واردات خودرو سقف خودروهای وارداتی، ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته شده بود.

بنابراین می‌توان نسخه‌های پایه و میانی کیا سراتو ۲۰۲۲ را وارد کشور کرد. قیمت عادی این خودرو چیزی حدود ۵۲۸ تا ۶۶۰ میلیون تومان خواهد بود، ولی به نظر می‌رسد با احتساب مالیات بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش بشود.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید

 

1 نظر
  1. علی می‌گوید

    به جز چین از جای دیگه نمیتونن خودرو وارد کنن…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.