مقایسه کیا اپتیما GT لاین با رنو تلیسمان و فولکس پاسات

سدان‌های نیمه‌لوکس زیبا

0

کیا اپتیما، اتومبیل بسیار زیبا و چشم‌نوازی است که توسط کره‌ای‌ها تولید و از سال ۲۰۰۰ میلادی راهی بازارهای جهانی شده است. این خودرو در مدل‌های سدان چهار در و بعدها در مدل استیشن واگن پنج در هم تولید شد. جالب این‌که به قدری هم خودش را خوب نشان داده که در سال ۲۰۱۱، یعنی در نسل سوم، توانسته جایزه بهترین طراحی را هم از آن خودش کند.

اپتیماهایی که در ایران به چشم میخورند، غالبا مربوط به نسل سوم و بعد از آن هستند؛ یعنی از سال ۲۰۱۰ به بعد وارد ایران شده‌اند. به یاد داشته باشید نسل سوم این خودروها، همان نسلی بودند که موفقیت جهانی آن را رقم زدند و باعث شدند تا نگاه‌ها به این کمپانی تغییر کند. اما در مدل‌هایی که در ایران می‌بینیم، نسل‌های مختلفی حضور دارند. نسل چهارم آن که مربوط به سال ۲۰۱۶ باشد هم از جمله این خودروها بود. البته این نسل با نسل سوم، که جزو پیشروترین نسل‌ها در طراحی اپتیماها بود، تفاوت چندانی نداشت. اما به هر حال کیا، تصمیم گرفته بود که آن را با تغییراتی مختصر و با عنوان نسل چهارم راهی کند.

نسل چهارم کیا اپتیما هم البته، خودش دو مدل داشت؛‌ مدل چهارسیلندر معمولی و مدل GT لاین. این مدل‌ها خیلی با احتیاط ساخته شدند و کمترین تغییرات را به خودشان دیدند، ظاهرا که مدیران کیا ترسیدند که موفقیت‌های به دست آمده از بین برود. با این حال، این تغییرات در نمونه‌های GT لاین این خودروها، کمی بیشتر بود. رینگ‌ها و چراغ‌های زیباتر، دیفیوزر در سپر عقب، اضافه شدن ورودی‌های هوای اسپرت و تغییراتی در کابین نیز، از جمله این تغییرات بود.

در حوزه سدان‌های جمع و جور و نیمه‌لوکس و شیک بازار ایران، نمونه‌هایی هم وجود دارند که می‌‌توان آن‌ها را با این خودرو مقایسه کرد. نمونه‌هایی چون رنو تلیسمان ۲۰۱۸، فولکس پاسات ۲۰۱۸ و هیوندای سوناتای هیبرید ۲۰۱۸.

در ادامه این مطلب به مقایسه کیا اپتیما GT لاین با رنو تلیسمان و فولکس پاسات می‌پردازیم تا ببینیم کیا اپتیما جی‌تی لاین در برابر رقبای اروپایی‌اش چه از خود نشان می‌دهد.

نمای پشت کیا اپتیما جی‌تی لاین
نمای پشت کیا اپتیما جی‌تی لاین

مقایسه کیا اپتیما GT لاین با رنو تلیسمان ۲۰۱۸

اجازه بدهید که مقایسه اول، مقایسه کیا اپتیما جی‌تی لاین با رنو تلیسمان؛ خودرویی شیک و نیمه لوکس از کمپانی خوش‌نام اروپایی، یعنی رنو.

در نگاه اول، وقتی که چشم‌مان به جمال هر دو خودرو میافتد، کمی حق را به کیا اپتیما میدهیم. البته زیبایی رنو تلیسمان، انصافا منحصر به فرد است و رنو در این زمینه سنگ‌تمام گذاشته است. مدل چراغ‌ها و نحوه قرار گرفتن آن‌ها در کنار کانال ورود هوا و جلوپنجره و همچنین نحوه طراحی ستون کابین و منحنی‌های آن‌ها و رینگ و …، در کل نمایی خاص و منحصر به فرد به تالیسمان بخشیده است؛ طوری که واقعا از تماشای آن لذت می‌برید.

با این حال، وقتی که همه این داشته‌ها را، در کنار طراحی منحصر به فرد کیا اپتیما قرار می‌دهیم و درک می‌کنیم که کیا اپتیما در مدل‌های نسل سوم خود توانسته جایزه‌‌های معتبری در زمینه طراحی بگیرد، آن وقت باید کمی کوتاه بیاییم. کیا اپتیما در مقایسه با تلیسمان، در کل ظریف‌تر و شکیل‌تر و لوکس‌تر طراحی شده است، در حالی که شاید کمی پف‌ها و بزرگ‌نمایی‌های تلیسمان توی ذوق بعضی‌ها بخورد.

با مقایسه کیا اپتیما جی‌تی لاین با رنو تلیسمان ۲۰۱۸ می‌توانیم برتری رنو تالیسمان را بتوانیم در هندلینگ و وضعیت تعلیق و کیفیت رانندگی آن بدانیم. با این‌که خودروسازی کره پیشرفت‌های زیادی کرده است، اما هنوز باید بدانیم که کمپانی‌های اروپایی معتبری چون رنو، می‌توانند برگ برنده را در اختیار داشته باشند؛ برگ برنده‌ای در حوزه فنی و هندلینگ و کیفیت رانندگی. رنو در تالیسمان، سعی کرده که این برتری را کماکان حفظ کند.

نکته بعدی آن‌جاست که اپتیما GT لاین با توجه به حجم پیشرانه‌ای که دارد که عملاً ۸۰۰ سی‌سی بیشتر از تلیسمان است، اما قدرت بیشتری تولید نمی‌کند که هیچ؛ تازه ۱۲ اسب بخار هم قدرت کمتر تولید می‌کند. گیربکس هفت دنده اتومات دوکلاچه و پیشرانه چهار سیلندر توربورشارژ TCa200 تلیسمان در برابر گیربکس شش‌دنده اتومات با شیفت‌لاک و پیشرانه ۴ سیلندر GDI اپتیما، عملاً باعث می‌شود تا سواری بهتری از خوروی باکیفیت رنو بگیریم.

هنگام مقایسه کیا اپتیما جی‌تی لاین با رنو تلیسمان متوجه می‌شویم که شتاب تلیسمان ۲۰۱۸ وضعیت بهتری دارد و خودرویی اقتصادی‌تر هم محسوب می‌شود. همچنین، رنو تالیسمان پنج حالت رانندگی پیش‌فرض برای کاربر خود دارد، در حالی که این اپتیما سه حالت نرمال، اکو و اسپرت را در نظر می‌گیرد.

از حیث آپشن‌های رفاهی و ایمنی هم، دو خودرو تقریبا وضعیتی یکسانی دارند. با این تفاوت که در بخشی از نمونه‌های کیا اپتیما GT لاین، چهار رادار برای ایمنی بیشتر در نظر گرفته شده است که جزو داشته‌های منحصر به فرد این خورو محسوب می‌شود. ظاهراً که در این مقایسه، اگر زیبایی و ظاهر و تشخص برایتان مهم باشد، باید حق را به اپتیما بدهید و اگر سواری و فنی و کیفیت و … مهم باشد، باید به سمت رنو تالیسمان بروید.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه رنو تلیسمان با تویوتا کمری و پژو ۵۰۸ را هم مطالعه کنید.

نمای داخل کیا اپتیما جی‌تی لاین
نمای داخل کیا اپتیما جی‌تی لاین

مقایسه کیا اپتیما GT لاین با فولکس پاسات

فولکس پاسات‌هایی که در ایران می‌بینیم تنها در یک تیپ به ایران آمده‌اند. از نظر کیفیت ساخت و فنی و … هم جزو بهترین‌های رده خودش محسوب می‌شود. از نظر آپشن‌ها و تجهیزاتی چون تشخیص نقطه کور و …، از هم‌رده‌های خودش در سدان‌های جمع و جور نیمه‌لوکس عقب‌تر می‌ماند. ولی روی هم رفته کیفیت ساخت مناسب و تعلیق و هندلینگ خوب و پیشرانه‌ای قوی دارد.

اگر به مقایسه کیا اپتیما جی‌تی لاین با فولکس پاسات برسیم، اولین برتری پاسات‌ها در هندلینگ و کیفیت رانندگی و تعلیق آن خواهد بود که یک سر و گردن از نمونه کره‌ای بالاتر قرار می‌گیرد. اما از نظر ظاهری، همان‌طور که تلیسمان عقب‌تر از اپتیما ایستاده، پاسات هم عقب‌تر می‌ایستد و قافیه را می‌بازد.

از نظر آپشن‌ها و کیفیت ساخت هم دو خودرو را باید در یک سطح ارزیابی کرد. جالب این‌که پیشرانه اپتیما با وجود حجم بالاتر، ولی قدرت یکسانی با پاسات تولید می‌کند و در شتاب گرفتن خودرو هم، کمی عقب‌تر می‌ماند؛ با این حال می‌تواند به حداکثر سرعت بیشتری برسد. البته پاسات‌ها خودروهای کم‌مصرف‌تری محسوب می‌شوند. ضمن این‌که بازار خرید و فروش اپتیماها به نسبت پاسات‌ها وضعیت بهتری دارد.

در کل، کسانی که اپتیما دارند، از چهره و وقار این خودرو و همچنین امنیتی که به آن‌ها می‌دهد و خانوادگی بودنش، به شدت راضی هستند و غالبا اشاره می‌کنند که علاقه‌ای به عوض کردن آن با خودروهای دیگر ندارند.

در نهایت این‌که اگر به سمت فولکس پاسات بروید، در این وضعیت بازار خودروی ایران، قیمت تمام شده آن نسبت به کیا اپتیما جی‌تی لاین، تفاوت معناداری خواهد داشت که شاید خیلی‌ها را پشیمان کند.

بد نیست برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه فولکس پاسات با خودروهای هم‌رده‌اش را هم مطالعه کنید.

سخن پایانی

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی از کیا اپتیما GT لاین و ارزش خرید آن در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش کیا اپتیما جی‌تی لاین مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از خودروهای بالا ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.