عدم توانایی بانک‌های کشور در تامین سرمایه نهضت ملی مسکن

0

از جمله شعارهای دولت سیزدهم، تامین مسکن و خانه‌دار شدن مردم بود. شعاری که سال گذشته دولت طرح آن را با نام نهضت ملی مسکن، به وزارت راه و شهرسازی تحویل داد.

براساس این طرح دولت اعلام کرد تا در چهار سال ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. اکنون که یک سال از دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد نشانه‌هایی از عدم توان تامین سرمایه برای ساخت مسکن از سوی بانک‌های کشور به چشم می‌خورد. نشانه‌هایی که خبر از به تعویق افتادن اجرای این طرح می‌دهد.

ماجرای حکم وزیر اقتصاد به بانک مسکن

چندی پیش وزیر اقتصاد طی حکمی از سرپرست جدید بانک مسکن خواست تا عملکرد بانک را در حوزهٔ طرح نهضت ملی مسکن و اهداف دولت مردمی بهبود بخشد. حکمی که نشان از عدم مطلوبیت کارنامه این بانک در حوزه یاد شده دارد.

بنابراین چنین می‌توان نتیجه گرفت که بانک مسکن توانایی لازم برای تامین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن را ندارد. با این حال مدیر عامل پیشین این بانک دلیل این عدم توانایی را در همکاری نکردن سایر بانک‌ها دانسته و از عملکرد بانک مسکن دفاع کرد.

اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به بخش مسکن

براساس طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم، بانک‌ها ملزم به اختصاص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این طرح شدند. چرا که هدف از این طرح جهش تولید و تامین مسکن مصوب مجلس بود.

اما اکنون آشکار شده که بانک‌های عامل، توانایی تامین این میزان تسهیلات و اختصاص آنها به این طرح را ندارند. زیرا برای اجرایی شدن این طرح، بانک‌ها باید سالانه ۲۰ درصد از تسهیلاتشان را به بخش مسکن اختصاص دهند. این میزان تسهیلات سبب می‌شود تا بانک‌ها از میزان تسهیلات سایر بخش‌ها از جمله؛ کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و بازرگانی بکاهند.

بانک مسکن و تامین منابع طرح نهضت ملی مسکن

هرچند براساس شواهد، بانک مسکن توانایی لازم برای تامین منابع مالی طرح نهضت ملی را ندارد، با این حال انتظار می‌رود تا این بانک و تیم مدیریتی جدید آن در قدم اول، یک گزارش جامع و کامل از وضعیت تامین منابع مالی این طرح آماده کنند. طرحی که ابتدا باید برای بانک مرکزی ارسال شود.

براساس ارزیابی این بانک، برآیند نظرات کارشناسی درباره چالش‌های پیش‌روی بانک‌ها با دولت در میان گذاشته شود. اگر بانک مسکن رویه‌ای غیر از این داشته باشد، بعید است که تغییر مدیر عامل بانک و تیم مدیریتی جدید راهگشا باشد.

بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف به طرح نهضت ملی مسکن

پس از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن دولت سیزدهم، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای تولید مسکن به سیستم بانکی کشور اختصاص یافت. در نتیجه این امر، بانک مرکزی، این سهمیه را بین ۲۷ بانک و موسسه مالی تخصیص داد.

در بین این موسسات و بانک‌ها، بانک مسکن بیشترین سهمیه را دارد که مبلغی در حدود ۶۳ هزار میلیارد تومان است. از دیگر بانک‌های مکلف برای اجرای این طرح بانک‌های؛ ملی،‌ سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، رفاه کارگران، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگارد، سرمایه، سینا، آینده، دی، شهر، گردشگری، ایران زمین، خاورمیانه، موسسه اعتباری ملل، توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، توسعه تعاون و موسسه اعتباری نور است.


***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.