زندگینامه لوییس همیلتون؛ مردی که نمی‌بازد!

0

بنا به نظر خیلی از کارشناسان و هواداران دنیای ماشین‌های سواری و مسابقه‌ای، رقابت های فرمول یک مهمترین مسابقات اتومبیلرانی و رانندگان و قهرمانان این مسابقات ماهرترین رانندگان در دنیا هستند. این ادعا تنها به دوران معاصر نمی‌رسد و از قدیم و دیرباز که فرمول یک تاسیس شد و بعد آرام آرام خود را در دل مخاطبان جا کرد نفرات برتر و رکوردشکنان این بازی‌ها جزو محبوب‌ترین چهره‌های دنیای ورزش بوده‌اند و شاید مشهورترین آن‌ها امروز نزد عموم مایکل شوماخر باشد. شکی نیست که شوماخر در خیلی از نظرسنجی‌ها رتبه شماره یک را به خود اختصاص داده است، اما اگر کمی حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر به لیست رانندگان برتر، خصوصاً در این سال‌های اخیر فرمول یک، نگاه کنید اسامی بسیار بیشتری با کارنامه‌های درخشان به چشمتان می‌خورد که آنها نیز چیزی از مایکل شوماخر کم ندارند. یکی از آنها لوییس همیلتون است؛ یکی از جوا‌ن‌ترین قهرمانان تاریخ این مسابقات که تا به امروز در کنار شوماخر بزرگ به هفت عنوان قهرمانی فرمول یک دست یافته است.

 در ادامه این مطلب، نگاهی به زندگینامه لوییس همیلتون خواهیم داشت تا ببینیم این قهرمان جوان فرمول یک چگونه به یکی از بهترین رانندگان اتومبیلرانی جهان تبدیل شده است.

کودکی، نوجوانی، تحصیلات اولیه و علاقه

لوییس همیلتون درست ۷ روز بعد از شروع سال ۱۹۸۵ در نزدیکی شهر لندن به‌دنیا آمد. همان اوایل کودکی و بعد از طلاق والدینش تا سن ۱۲ سالگی به‌همراه خواهران ناتنی و مادرش زندگی کرد و بعد از این دوره به پدر و مادر ناتنی خود سپرده شد.

در زندگینامه لوییس همیلتون می‌خوانیم که در پنج سالگی پدر برای او یک ماشین کنترلی خرید و در همان سال لوییس در مسابقات ملی ماشین‌های کنترل از راه دور بریتانیا دوم شد. سال بعد، پدر برای او یک ماشین کارتینگ کوچک خرید و به او قول داد اگر در مدرسه سخت تلاش کند، پدر هم از آرزو و هدف راننده حرفه‌ای شدن لوییس حمایت خواهد کرد. برای انجام این کار هم از شغل مدیریت آی‌تی استعفا داد و به‌عنوان پیمانکار و فروشنده لوازم ساختمانی و نصاب فنی چندین شغل را همزمان باهم انجام می‌داد در حالی‌که هنگام مسابقه هم برای حمایت پسرش حضور داشت و تا سال ۲۰۱۰ به‌عنوان مدیر برنامه‌های لوییس همیلتون به کار خود ادامه داد.

لوییس همیلتون در دوران کودکی
لوییس همیلتون در دوران کودکی

بعد از شروع تحصیل در مدرسه «جان هنری نیومن»، لوییس از علاقه خود به فوتبال و کریکت هم با خبر شد. خودش می‌گوید که اگر نمی‌توانست در فرمول یک موفق شود، حتماً به سراغ این دو رشته می‌رفت. مسابقه دادن در رقابت‌های کارتینگ را در سال ۱۹۹۳ و در دوران دانش‌آموزی شروع کرد و همان ابتدای کار قهرمان این بازی‌ها شد و در ۱۰ سالگی عنوان جوانترین قهرمان کارتینگ انگلستان را از آن خود کرد.

همان سال لوییس همیلتون به مراسمی که اعضای تیم مک‌لارن فرمول یک در آنجا حضور داشتند رفت تا یک امضا بگیرد و به مدیر وقت تیم «ران دنیس» گفت: «سلام، من لوییس همیلتون هستم و قهرمان انگلیس شدم و می‌خواهم روزی با راندن ماشین‌های شما مسابقه دهم.» دنیس گفته بود: «بسیار خب؛ ۹ سال دیگر با من تماس بگیر و من ترتیب کارها را خواهم داد.»

نه ۹ سال بعد، در سال ۱۹۹۸ خود دنیس بود که با توجه به موفقیت‌های پسرک در رقابت‌های پایه‌ای با همیلتون تماس گرفت و به او پیشنهاد قراردادی داد که بعدها منجر به تولد جوانترین راننده حرفه‌ای تاریخ مسابقات فرمول یک شد.

لوییس به تکرار موفقیت‌های خود در کارتینگ و مسابقات سطح اروپا و بین‌قاره‌ای ادامه داد تا اینکه موسسه رانندگان مسابقه‌ای بریتانیا او را در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان ستاره نوظهور معرفی کرد. یک سال بعد شوماخر به دوره‌ای از بازی‌های کارتینگ برگشت و در آن مسابقه خاص همیلتون در نهایت به جایگاه هفتم رسید درحالیکه شوماخر سوم شده بود؛ اما بعد از اتمام کار او از لوییس همیلتون بسیار تعریف کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع مسابقه اتومبیلرانی 

لوییس همیلتون، فرمول سه و آغاز حرفه‌ای

در ادامه زندگینامه لوییس همیلتون به رقابت فرمول رنو می‌رسیم. در سال ۲۰۰۱ لوییس به‌عنوان اولین بار در آن شرکت کرد و پنجم شد، اما سال بعد توانست به‌همراه این تیم در عملکرد جمعی به رده اول برسد.

بعد از مسجل شدن قهرمانی آن سال، لوییس به جای شرکت در ۲ مسابقه آخر، خود را به برای اولین حضورش در مسابقات فرمول ۳ آماده کرد. اما در مسابقه اول او به‌دلیل نقص فنی مجبور شد بیرون بیاید و در دومی نیز به خاطر تصادف با هم‌تیمی خود به بیمارستان منتقل شد.

در سال ۲۰۰۴ تیم فرمول یک انگلیسی «ویلیامز» اعلام کرد که به امضای قرارداد با همیلتون نزدیک شده، اما «بی‌ام‌و» که تامین کننده تجهیزات آنها بوده حاضر به دادن هزینه این معامله نشده است. او در اواخر همان سال برای تیم مک‌لارن در جاده سیلوراستون تست داد و در مسابقات اروپایی ۲۰۰۵ تعداد ۱۵ از ۲۰ از مسابقه را با برد پشت سر گذاشت و همچنین به رده نخست «مارلبرو مستر فرمول ۳» آن سال رسید که این عنوان‌ها باعث شد از سوی مجله «اتو اسپورت» در رده ۲۴ام از پنجاه راننده برتر سال جای بگیرد. سال ۲۰۰۶ به GP2 رفت و در همان اولین تلاش خود قهرمان بازی‌ها شد.

قهرمانی‌های لوییس همیلتونحضور در فرمول یک و شروع تاریخ‌سازی

اولین حضور او در مسابقات فرمول یک در سال ۲۰۰۷ شکل گرفت که تا به همین امروز باعث شده لوییس اولین و تنها راننده سیاهپوست این سطح از مسابقات باشد. او با اینکه در پایان این فصل تنها با یک امتیاز قهرمانی را به «کیمی رایکونن» واگذار کرد، اما باعث شد رکوردهای زیادی بابت حضور درخشانش جابه‌جا و ثبت شود.

به‌عنوان راننده‌ای که اولین حضور در مسابقات را دارد توانست برای اولین بار ۹ مسابقه را در رده اول به‌دست بیاورد که ۴ بار آن به‌طور پیاپی بود و همینطور رکورد امتیاز نخستین حضور یک راننده را با ۱۰۹ امتیاز شکست. در طی این فصل، لوییس همیلتون و «فرناندو آلونسو» که هم‌تیمی‌اش بود چند بار دچار بحث و تنش شدند که در نهایت آلونسو طبق توافقی دو طرفه با مک‌لارن قطع همکاری کرد و از آن طرف لوییس تا سال ۲۰۱۲ با این تیم یک قرارداد چند میلیون پوندی بست.

شاید به‌نوعی دوران عطف و اوج زندگینامه لوییس همیلتون از اینجا شکل بگیرد. در سال ۲۰۰۸ بردها ادامه پیدا کرد و او در طول فصل به ۵ پیروزی و ۱۰ سکو دست یافت. در اواخر مسابقات که نبردها در برزیل به نتیجه نزدیک می‌شد، رقیب همیلتون برای قهرمانی نیز یک برزیلی به‌اسم «فیلیپه ماسا» بود. او در یک نبرد دراماتیک و در آخرین پیچ از آخرین دور از آخرین مسابقه فصل در برزیل با اختلاف یک امتیاز قهرمانی خود را مسجل کرد تا در آن موقع به‌عنوان جوانترین قهرمان مسابقات فرمول یک در تاریخ تبدیل شود (این رکورد بعدها توسط «سباستین فتل» شکسته شد). همچنین او توانست بعد از سال ۱۹۹۶ اولین انگلیسی باشد که به این مقام رسیده است.

اما در چهار سال باقیمانده‌اش با مک‌لارن، همیلتون نتوانست موفقیت فصل اول خود را تکرار کند و به‌دلیل ضعف در قسمت فنی و البته عدم تمرکز به رده‌ای بهتر از چهارم نرسید. در سال ۲۰۱۰ به قهرمانی دوباره نزدیک بود، اما نتوانست به آن دست یابد و در دو سال آخر هم زیاد شدن حجم مشکلات شخصی این هدف را از او دور و دورتر کرد؛ تا اینکه قول داد از سال ۲۰۱۲ به فرم خوب خود بر خواهد گشت و این امید آغشته به خبری غافلگیر کننده بود و لوییز اعلام کرد از سال بعد به تیم مرسدس می‌پیوندد و جایگزین شوماخر کبیر و بازنشسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: سریعترین خودروهای جهان کدامند؟

قهرمانی‌های لوییس همیلتونپیوستن به مرسدس و بازگشت موفقیت‌ها

فهرست کردن موفقیت‌ها و افتخارات در زندگینامه لوییس همیلتون هم در نوع خودش بسیار جالب است. وقتی در اولین سال حضورش در مرسدس بازهم رده تکراری چهارم نتیجه تلاش او بود، خیلی‌ها فکر کردند که امضای قرارداد با او یک قمار بود و مرسدس ریسک بزرگی انجام داده است. اما بعد از سال ۲۰۱۴ و همزمان با عوض شدن قوانین منوط به استفاده از خودروهای هیبریدی-توربو گویی لوییس همیلتون و تیمش هم دچار تحول شدند.

آن سال تیم مرسدس توانست با کمک همیلتون و دوست قدیمی‌اش «روزبرگ» ۱۶ مسابقه از مجموع ۱۹ رقابت را ببرد، در حالی‌که یازده‌تای آنها توسط لوییس به دست آمده بود و او با ثبت این نتایج به دومین قهرمانی خود رسید. در سال ۲۰۱۵ نیز در ده نبرد به رده اول رسید و ۱۷ بار هم رو سکوی رفت و به این ترتیب نامش در کنار بزرگانی چون «آیرتون سنا» به‌عنوان قهرمان سه‌گانه فرمول یک قرار گرفت. در همان سال قرارداد او با مرسدس به ارزشی حدود ۱۰۰ میلیون پوند و سه سال دیگر تمدید شد و او لقب یکی از پردرآمدترین رانندگان جهان نام گرفت.

علی‌رغم بیشترین برد در سال ۲۰۱۶، اما لوییس عنوان قهرمانی را با ۵ امتیاز اختلاف یه هم‌تیمی خود روزبرگ واگذار کرد. اما بعد از بازنشستگی روزبرگ در سال ۲۰۱۷، مهمترین رقیب تازه او سباستین فتل از تیم فراری بود. در این فصل و در یک رقابت تنگاتنگ که سکوها مدام دست‌به‌دست میشد و فتل در هر مسابقه مثل سایه نزدیک همیلتون بود، همیلتون توانست بالاخره چهارمین عنوان را هم به‌دست بیاورد. این نبرد در فصل بعد مهمتر بود چرا که حالا هر دو رقیب ۴ عنوان قهرمانی داشتند و برای پنجمی می‌جنگیدند.

فصل ۲۰۱۸ با برتری فراری و فتل شروع شد اما در نهایت به خاطر برخی خطاهای فنی و مکانیکی، این همیلتون بود که ۶ مسابقه از ۷ نبرد پایانی را برد و در مکزیک پنجمین عنوانش را هم جشن گرفت؛ او در این فصل موفق شد رکورد بیشترین امتیاز را هم بشکند. در پایان سال، لوییس همیلتون دوباره دو سال دیگر با مرسدس تمدید کرد. در فصل ۲۰۱۹ باز این موفقیت تکرار شد و در حالی‌که هنوز دو مسابقه تا پایان فصل باقیمانده بود همیلتون به ششمین قهرمانی رسید.

در سال ۲۰۲۰ و با وجود همه‌گیری کرونا، او به عنوان نخست دیگری در فرمول یک رسید تا به‌طور رسمی تعداد قهرمانی‌های لوییس همیلتون در عدد ۷ و با رکورد مایکل شوماخر کبیر برابری کند و او حالا تنها راننده‌ای است که در صورت موفقیت در فصول بعد می‌تواند رکورد بیشترین قهرمانی را بشکند. در دسامبر ۲۰۲۰ و با وجود اتمام قرارداد او با مرسدس، این تیم از او به‌عنوان یکی از دو راننده اصلی خود در فصل ۲۰۲۱ نام برده است، اما این مهم هنوز به تایید لوییس همیلتون نرسیده است و او همچنان قرارداد جدیدی با مرسدس امضا نکرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.