سبک‌ترین خودروهای جهان کدامند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

سبک وزن‌ترین خودروهای جهان

0

سبک‌ترین خودروهای جهان کدامند؟ برای ساخت یک خودرو و مقایسه آن با کیفیت و سرعت دیگر خودروها عوامل بسیار زیادی دخیل است؛ از کیفیت جنس و مواد به‌کاررفته بگیرید تا نحوه ساخت و تکنولوژی خط تولید آن کارخانه، ماندگاری و عمر مفید، ابعاد و کلاس ساخت، سطح استاندارد عایق‌بندی و مونتاژ و درنهایت وزن یک ماشین از جمله معیارهایی است که برای تشخیص یک محصول خوب و باکیفیت مدنظر قرار گرفته می‌شود.

یکی از فاکتور‌های مهم در ساخت خودروها وزن آنهاست. از همین رو ما در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی سبک‌ترین خودروهای جهان بپردازیم.

 فهرست سبک‌ترین خودروهای جهان

یکی از فاکتورها، یعنی وزن، شاید برای یک خریدار عادی چندان مسئله بزرگی نباشد، اما برای یک سازنده ماشین کاملاً برعکس و بسیار مهم است. خودروسازان بزرگ دنیا تا جایی که می‌شود، دوست دارند با حفظ کیفیت و سطح بالای ایمنی، وزن خودروی ساخته‌شده‌شان با قدرت کشش موتور و گیربکس آن منطبق و منطقی باشد. حتی گاهی دیده شده که این دقت زیاد در ساخت خودروی با وزن کمتر منجر به ثبت رکوردهایی در وزن ماشین‌ها شده است.

فهرست سبک‌ترین خودروهای جهان

۱. اسمارت Fortwo (۷۳۰ کیلوگرم)

این خودروی کوچک دیفرانسیل‌عقب و با ظرفیت دو نفر توسط گروه خودروسازی اسمارت که زیر نظر شرکت دایملر قرار دارد، ساخته شده است و جزء سبک‌ترین خودروهای جهان قرار دارد. اولین نسل این محصول در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و امروز در نسل سوم خود قرار دارد. این خودرو از همان روزهای اول معرفی توانست به‌دلیل طراحی جالب و زیبای خود و همچنین وزن بسیار کم متقاضی زیادی پیدا کند.

دایملر موفق شد در همان سال اول بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه از آن را در ۴۶ کشور به فروش برساند. از این مدل به‌عنوان یک هاچ‌بک مینی اسپرت هم یاد می‌شود.

در حال حاضر، این خودرو در بازار کشور حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

خرید و فروش و قیمت اسمارت فورتو

 فهرست سبک‌ترین خودروهای جهان

۲. سیتروئن C1 (۸۰۰ کیلوگرم)

یکی دیگر از سبک‌ترین خودروهای جهان بعدی هم در کلاس هاچ‌بک ساخته شده و متعلق به گروه PSA یا همان اتحادیه سازنده خودروسازی پژو و سیتروئن است. این خودرو با مارک سیتروئن معرفی شده است.

اولین نسخه این محصول که شرکت تویوتا هم در ساخت و طراحی آن همکاری داشته است، در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و موفقیت آن در هنگام معرفی و بعدها ثبت تقاضا باعث شد هر دو کمپانی دیگر همکار در این پروژه یعنی تویوتا و پژو، بر اساس همین پلتفرم و وزن دو محصول دیگر و شبیه به آن یعنی پژو ۱۰۷ و تویوتا «آیگو» را بسازند.

هر ۳ این مدل‌ها در نمایشگاهی در سال ۲۰۰۵ و به‌صورت مشترک حضور داشت و در دو نسخه ۳ در و ۵ در ساخته شد. سیتروئن C1 در کارخانه‌ای در جمهوری چک ساخته شد و از آنجا به بازار اروپا و آسیا راه یافت.

معرفی سبک‌ترین خودروهای جهان

۳. فورد KA (۸۲۰ کیلوگرم)

اولین نسخه این ماشین آمریکایی در سال ۱۹۹۶ ساخته شد و نسل دوم آن توسط گروه فیات ایتالیا و تحت لیسانس فورد در سال ۲۰۰۸ و نسل سوم هم در سال ۲۰۱۶ به همگان معرفی شد.

امروزه این محصول به‌عنوان یک خودروی ساب‌کامپکت شناخته می‌شود و دو نسل اول آن در کلاس هاچ‌بک و ۳ در ساخته شد، اما در نسل سوم به‌صورت هاچ‌بک ۵ در و همین طور در کلاس سدان تولید می‌شود.

آخرین تیپ آن ابتدا در برزیل اما بعدها در هند، ایتالیا، مکزیک، اسپانیا و آفریقای جنوبی هم ساخته و فروخته شده است. این خودروی خوش‌ساخت و باکیفیت وزن بسیار کمی دارد و در جهان با نام مدل فورد فیگو شناخته می‌شود.

معرفی سبک‌ترین خودروهای جهان

۴. میتسوبیشی میراژ (۸۹۵ کیلوگرم)

یکی دیگر از خودروهای سبک جهان میتسوبیشی میراژ است. میراژ نام یک سری از خودروهای تولیدی این کمپانی ژاپنی است که اولین دوره آن از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۳ ساخته شد. بعد از چند سال توقف تولید، نسخه‌های جدید آن دوباره از سال ۲۰۱۲ معرفی شد و یک مدل از آن به ایران هم رسیده و برای خرید و فروش وجود دارد و جزء سبک‌ترین خودروهای جهان به حساب می‌آید.

میراژ در نسخه سال ۲۰۱۵ با وزنی زیر ۹۰۰ کیلو یکی از خودروهای سبک جهان در این صنعت است. به‌جز کلاس هاچ‌بک که سال‌ها فرم اصلی بدنه این مدل بود، بعدها و در دور دوم ساخت در کلاس سدان، کوپه و استیشن هم ساخته شد که هیچ‌کدام به سبکی هاچ‌بک مدل سال ۲۰۰۵ نرسید. این محصول که به‌صورت ۳ در و ۵ در ساخته می‌شود، علی‌رغم کوچکی، فرم و طراحی زیبا و فضای جاداری در کابین دارد.

میتسوبیشی میراژ هم اکنون در بازار کشور حدود ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

خرید و فروش و قیمت میتسوبیشی میراژ

جدیدترین آگهی‌های میتسوبیشی میراژ

فهرست سبک‌ترین خودروهای جهان

۵. لوتوس Elise (۹۰۰ کیلوگرم)

نسل آخر این خودروی زیبا و اسپرت توسط گروه بریتانیایی لوتوس در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و جزء یکی از سبک‌ترین خودروهای جهان قرار دارد. اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۶ به بازار آمد، اما در آخرین نسخه شاهد تغییرات زیادی مثل بدنه فایبرگلاس و اسکلت آلومینیوم بود که باعث سبک‌ترشدن خودرو و همچنین بهبود سیستم تعلیق شد. با این نوآوری سرعت ماشین تا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر شد و هزینه ساخت آن به‌طور محسوسی کم شد.

نام این خودرو از «الیسا آرتیولی» نوه «رومانو آرتیولی» که در زمان معرفی رئیس کمپانی لوتوس بود، گرفته شده است. در سال ۲۰۲۱ اعلام شد که لوتوس تولید این مدل و دو مدل معروف دیگر خود را متوقف می‌کند تا محصولات جدیدتری به بازار معرفی کند.

بر اساس آگهی‌های دیوار، لوتوس الیزه هم اکنون در بازار کشور حدود ۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

خرید و فروش و قیمت لوتوس الیزه

جدیدترین آگهی‌های لوتوس الیزه

شورولت اسپارک

۶ – شورلت اسپارک (۱۰۲۰ کیلوگرم)

این محصول ساخت گروه آمریکایی جنرال موتورز برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۸ توسط شعبه کره جنوبی این گروه معرفی شد. اسپارک از روی پلتفرم «دوو ماتیز» که برای ما ایرانی‌ها بسیار آشناست، ساخته شده و فرم و طراحی آن در نگاه اول ما را به‌راحتی یاد ماتیز می‌اندازد. در واقع گروه خودروسازی دوو بعد از ساخت محصولاتش در کره و کسب موفقیت‌هایی محسوس توسط جنرال موتورز آمریکا خریداری شد و در سال ۲۰۰۲ نام جنرال موتورز کره به خود گرفت.

اسپارک حاصل ادامه تفکر این گروه کره‌ای بود و نتیجه آن به هاچ‌بکی کوچک رسید که حدود ۱ تن وزن دارد. نسل دوم این محصول در سال ۲۰۰۵ و نسل سوم آن در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. ضمن اینکه در سال ۲۰۱۳ یک نسخه تمام‌برقی آن در آمریکا به بازار معرفی و چندین دستگاه از آن در شهرهای کالیفرنیا و اورگان به فروش رفت.

آلفارومئو 4C

۷ – آلفا رومئو ۴C (۱۰۵۰ کیلوگرم)

این خودروی موتور عقب و جذاب ایتالیایی برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ معرفی و ساخت آن دو سال بعد شروع شد. کمپانی خودروساز ایتالیا این محصول را در دو کلاس کوپه و اسپایدر ساخته و از لحاظ زیبایی در طراحی جای هیچ گله‌ای برای علاقه‌مندان باقی نگذاشته است.

بدنه فیبر کربن به‌علاوه زیر شاسی آلومینیومی وزن این مدل را تا حد زیادی کم کرده است و جزء یکی از سبک‌ترین خودروهای جهان قرار دارد. راندمان و لذت خوب آن در رانندگی باعث شد، پای این کمپانی در تولید انبوه یک محصول و بعد از مدت‌ها به‌لطف ۴C خوش‌ساخت دوباره به بازارهای آمریکای شمالی باز شود.

این خودرو از سوی یک مجله معتبر آلمانی به‌عنوان زیباترین طراحی در سال ۲۰۱۱ رسیده است. شتاب اولیه این ماشین تنها ۴٫۵ ثانیه است و سقف سرعت آن به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

آلفارومئو ۴C هم اکنون در بازار کشور حدود ۶ میلیارد تومان قیمت دارد.

خرید و فروش و قیمت آلفارومئو ۴C

جدیدترین آگهی‌های آلفارومئو

تویوتا GT86

۸. تویوتا GT86 (۱۲۶۰ کیلوگرم)

در آخرین گزینه از لیست سبک‌ترین خودروهای جهان به یک محصول ژاپنی می‌رسیم. تویوتا این محصول را با همکاری کمپانی سوبارو تولید کرده است. هم‌راستا با برند تویوتا، گروه سوبارو هم مدل شبیه به همین محصول را با نام BRZ به بازار معرفی کرد. هر دو محصول در کلاس کوپه و با فرمت صندلی ۲+۲ عرضه می‌شود و زیر دسته ماشین‌های اسپرت قرار می‌گیرد.

نسخه اولیه آن در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و در نسخه سال ۲۰۱۹ مورد بازطراحی قرار گرفت. این مدل تویوتا به‌عنوان یک خودروی کوپه جوایز متعددی را در رشته کیفیت ساخت و سطح ایمنی با وجود اسپرت‌بودن و داشتن وزن سبک گرفته است. جوایزی مثل خودروی سال، بهترین اجرا و پرفورمنس در اروپا و استرالیا، جایزه خودروی سال از سوی مردم از استرالیا و جایزه بهترین خودروی جمع‌شونده سال در ژاپن از جمله این عناوین است.

آخرین نسخه این محصول در نسل دوم با نام GR86 شناخته می‌شود که سال ۲۰۲۱ معرفی شده است. تویوتا امیدوار است نسخه جدید نیز مانند نسل قبلی که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در آمریکا به‌ترتیب با فروش ۳۶۰۰ و ۲۷۰۰ دستگاه روبه‌رو شد همچنان موفق باشد.

بر اساس داده‌های دیوار، تویوتا GT 86 هم‌اکنون در بازار کارکرده  کشور حدود ۹۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

خرید و فروش و قیمت تویوتا GT 86

سخن آخر و جمع‌بندی سبک‌ترین خودروهای جهان

همان طور که گفته شد برای یک خریدار و فروشنده عادی یک ماشین، اعداد محاسباتی کارشناسی و ریز مثل وزن ماشین چندان مسئله مهمی محسوب نمی‌شود، اما نسبت درست وزن و ابعاد به قدرت کشش یک خودرو برای یک کمپانی سازنده موضوع بسیار بااهمیتی است. گاهی اتفاق افتاده که یک مدل خاصی به‌خاطر رعایت‌نشدن همین موضوع و بی‌دقتی از سوی شرکت خودروساز دچار شکست و عدم فروش مطلوب در بازار شده است.

امروزه ساخت خودروهای سبک به‌خاطر کاهش مصرف سوخت و داشتن عملکرد و سرعت بهتر بسیار مورد توجه خودروسازی‌های مطرح جهان قرار گرفته است. گرچه به‌خاطر محدودیت واردات خودرو و تحریم‌ها ما از سوار شدن بر این سبک‌بال‌ها محروم مانده‌ایم، اما سعی کردیم با ارائه عکس‌ها و بررسی ویژگی‌هایشان شما را با آنها آشنا کنیم.

نظر شما درباره خودروهای فوق چیست؟ آیا خودروی دیگری می‌شناسید که در فهرست سبک‌ترین خودروهای جهان قرار بگیرد؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.