صاحبان خودروهای لوکس برای پرداخت مالیات آماده باشند

44

با مقایسه اعداد و ارقام مربوط به میانگین درآمد در کشورمان و سایر کشورهای دیگر جهان و تناسب بستن میان قیمت خودروها در ایران و جهان، به‌راحتی می‌توان دریافت که خودرو در ایران کالایی گران‌قیمت و دور از دسترس است. سالانه ایرانیان بخش قابل‌توجهی از در آمد خود را صرف خرید خودرو می کنند. به‌طورکلی می‌توان گفت که نه‌تنها خودروهای لوکس وارداتی، بلکه حتی ماشین‌های قدیمی ساخت داخل نیز در ایران بسیار گران‌قیمت است؛ به همین دلیل بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان، خودرو در ایران کالایی سرمایه‌ای محسوب می‌شود.

در آخرین رویداد، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که اطلاعات کامل خودروهای لوکس (خودروهایی که ارزش روز آنها بیش از یک میلیارد تومان باشد)، از سوی نیروی انتظامی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد که تقریباً صاحبان تمامی خودروهای خارجی مشمول پرداخت مالیات جدید هستند. با وجود این، میزان مالیات خودروهای لوکس بسته به نوع و مدل خودرو (اصلی‌‌ترین عوامل تعیین‌‌کننده قیمت) متغیر است.

نکته‌ای که ممکن است خیلی‌ها ندانند، این است که اگر خودروهایی که یک فرد یا افراد تحت‌تکفل او در اختیار دارند نیز به‌صورت تجمیعی ارزشی بیش از یک میلیارد تومان داشته باشد، باز هم فرد مشمول پرداخت مالیات مورداشاره در بالا خواهد شد. به این ترتیب، مثلاً اگر در خانواده ۲ خودرو دارید (فقط خودروهایی که به نام افراد تحت‌تکفل شما هستند) و مجموع ارزش روز این ۲ خودرو هم بیشتر از یک میلیارد تومان است، باز هم مشمول مالیات بر خودروهای لوکس خواهید شد.

امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: «این مالیات به‌صورت پله‌ای محاسبه می‌‌شود؛ به این صورت که از مالکان خودروهایی که قیمت روز آنها بین یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد تومان باشد، مبلغی معادل یک درصد ارزش روز خودرو مالیات دریافت می‌شود. هرچه ارزش روز خودرو از این مبلغ بیشتر باشد، میزان مالیات اخذشده هم به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.»

این مقام مسئول ادامه داد: «بر اساس قانون، مالکان خودروهایی که قیمت روز آنها بین یک تا ۱٫۵ میلیارد تومان باشد، یک درصد مالیات پرداخت خواهند کرد. مالکان خودروهایی که از ۱٫۵ تا ۳ میلیارد تومان قیمت دارند، ۲ درصد و مالکان خودروهایی که بین ۳ تا ۴٫۵ میلیارد تومان قیمت دارند هم سالانه معادل ۳ درصد از قیمت روز خودرو را به‌عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند. خودروهایی که ارزش روز آنها بیشتر از ۴٫۵ میلیارد تومان باشد هم مشمول پرداخت سالانه ۴ درصد از ارزش روز خودرو به‌عنوان مالیات خواهند بود.»

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که دست‌‌کم حدود ۴۵۰ هزار خودرو از سال ۱۳۹۰ به بعد وارد کشور شده‌ است. اگر حداقل قیمت را برای این خودروها در نظر بگیریم (یعنی همان یک میلیارد تومان)، صاحب هرکدام از این خودروها باید سالانه حدود ۱۰ میلیون تومان به دولت مالیات بدهد.

این سقف مالیاتی نیست که لوکس‌سواران به‌زودی ناگزیر از پرداخت آن خواهند بود. مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی گزارش لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، به برخی داده‌های آماری اشاره کرد که نشان می‌دهد اخذ مالیات بر خودروهای لوکس واقعاً می‌تواند جیب دولت را پر پول کند.

مالیات دارندگان خودروهای لوکس

بر اساس این گزارش، حدود ۰٫۰۳ درصد خودرو‌های سواری داخل کشور (۳ در ۱۰ ‌هزار) مرسدس بنز با سال ساخت بالای ۲۰۱۰ هستند. این رقم برای بنزهای تولید سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد به ۷ در ۱۰۰ هزار می‌رسد. از آنجا که بر اساس آمارهای رسمی، حدود ۲۱ میلیون خودرو در کشور پلاک شده‌ و واردات خودرو به کشور هم از سال ۱۳۹۷ تاکنون ممنوع بوده است، می‌توان گفت حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه بنز با سال ساخت بالاتر از ۲۰۱۰ در ایران وجود دارد. اگر حداقل قیمت یک بنز با سال ساخت بالای ۲۰۱۰ را حدود ۲ میلیارد تومان در نظر بگیریم و حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این بنزها هم در ایران موجود باشد، این به معنای آن است که مالک هر یک از این بنزها سالانه حدود ۴۰ میلیون تومان مالیات خواهد داد و مجموع این مالیات هم در کمترین حالت به سالانه ۲۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

مجموع این مالیات‌ها ماهانه به ۴۵۰ میلیارد تومان و سالانه به حدود ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. توجه داشته باشید که این محاسبه فقط برای خودروهای وارداتی آن هم در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ صورت گرفته است. علاوه بر این، برای ساده‌‌سازی محاسبه قیمت همه این خودروها ۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

 

44 نظرات
  1. میلیکس می‌گوید

    بابا یک درصد دو درصد چیه از ده درصد شروع کنید تا چهل درصد

  2. سامان می‌گوید

    یعنی تو مملکت دزدا توقع بیشتر از این نیست دزدی تو روز روشن

    1. علی می‌گوید

      همیشه افراد تنگ نظر و سطح پایین باعث عقب موندن ادم میشوند حتی اگر دوست یا پدرمان باشند…
      سیاستمداران ما خودروهایی که تمام دنیا کارگرانش هم براحتی میخرند،به قیمت دو و سه ملیارد رسانده اند و بعنوان لوکس به آن نگاه میکنند..
      اخر تنگ نظری و گدا صفتی برای ملت.
      اون افرادی هم که حمایت میکنند یک مشت گدا صفت و گنجشک روزی هستند که نمیفهمند وقتی با یک خودروی داخلی تصادف میکنند و تمام عزیزانشون به فنا میروند،،داشتن یک خودروی با کیفیت چقدر مهم و واجب است.

  3. ایرانی می‌گوید

    به نظر من این باعث میشه که پول رو دوباره باید اقشار فقیر بدن، چون اکثر اینها یا تاجرن یا تولید کننده طبیعتا مالیاتشوش رو میکشن رو کالاها و خدمات و پرداخت کننده بازم مردم عادی اند

  4. علی می‌گوید

    همش خبر منفی رو ایران یه خبر خوبدنمیشنویم

    1. نیما می‌گوید

      اینایی که میگن پنجاه درصد بشه و… یه ذره مناعت طبع خودتون ببرید بالا با حسادت و کینه حرف زدن لطف خدا شامل حالتون نمیشه… یک بار این نظام گمرکی و مالیات چند برابر میگیره این پول حرومه … در ضمن من خودم فقط یه دویست و شش دارم

  5. میثم می‌گوید

    اختلاسگرها باز هم محل تجمیع درآمد جدید ساختن!

  6. امیر می‌گوید

    آقازاده ها تو لندن و ونکوور پول میخوان خوب خرج بالاست

  7. مرتضی می‌گوید

    طرح خوبیه رو ویلاها و خونه هاشون هم مالیات ببندید

  8. فرزین می‌گوید

    دولت با کسری بودجه و عدم کنترل بانکها در اننشار نقدینگی پول ملی رو تضعیف میکنه و باعث بی ارزش شدن پول ملی میشه اونوقت مردم باید مالیاتش رو بدن. خسته نباشید با این کار کردنتون

  9. ایران مظلوم می‌گوید

    متاسفانه سازمان مالیاتی از همه سازمانها فاسدتره .اگر قراره جناب رییسی با فساد مبارزه کنه باید از اینجا شروع کنه.

  10. حاج احمد می‌گوید

    از سایت دیوار خواهشمندم پیام مرا به مسولین برسونید،

    من تشکر میکنم از مسولین عزیز بابت از طرحشون ، اجازه ندید کسی یک لیوان آب خوش از گلوش پایین بره ممنونم، اگه امکانش هست مالیات را پنجاه درصد افزایش بدید، و سالانه همین مقدار هم بیشتر کنید. چه دلیلی داره اصن ماشین خارجی سوار بشن، وقتی خودمون در تولید خودرو خودکفا هستیم. یه خواهش دیگه هم داشتم اینه که اگه امکانش هست جریمه ها رو بر این افراد بیشتر کنید، بازم ممنون از لطف و فداکاری شما، خلاصه دریغ نکنید هر طور که میشه زیر فشار قرارشون بدید.

    1. امین می‌گوید

      چند روز دیگه روی هوایی که استفاده میکنی مالیات میزارند، اون وقت باید جواب خدا رو واسه این حسادت و تنگ نظری بدی، البته اگه خدایی داشته باشی

  11. پوریا می‌گوید

    قابل توجه اونایی که واجب شرعی شونو انجام دادن و رفتن رای دادن
    تحویل بگیرین

  12. پوریا می‌گوید

    از کرونا که حسابی جیباشونو پر کردن
    حالا نوبت ماشیناست
    بااین وضعیت حتما فردا هم میخوان بابت قد و وزن افراد هم مالیات بگیرن

  13. محمدی می‌گوید

    برای گرفتن مالیات عمدا قیمت های خودروها را بالا اعلام می کنند و این باعث گرانی و تورم در کشور می شود و دود آن به چشم اکتریت مردم جامعه می رود و عواقب اجرای این گونه طرح ها، خیلی بیشتر از منافغ مالیات اخذ شده است.

  14. حسین می‌گوید

    تو کشور ما همه مالیات‌ها از جیب مردم بی پوله هیچ پولداری مالیات نمی ده
    این قانونا هم به هیچ دردی نمی خورن

  15. Ali می‌گوید

    یکی ازدلیل بالا رفتن سرسام آورخودرو خوددولتمردان عزیز بودند.تابدینوسیله جیبشان وکمبودبودجه راازمردم فهیم ایران زمین بگیرند.خدارا شکرکه یک پراید دارم.هرچندبااین فرمون پیس بریم.چندسال دیگرقیمت پرایدبه بیش ازیک میلیاردمیرسه

  16. مهدي می‌گوید

    وقتی کار دلالان در کار باشه همین میشه
    وقتی ۱۸ نفر از نمایندگان مجلس جز هیات مدیر ایران خودرو هستند و حمایت برخی از از مسئولین معامله گر از این گروه حمایت کنند همین میشه مردم نمی تونن ماشین خارجی سوار بشند. این طرح رو گذاشتن چه محصولات ایران خودرو بیشتر به فروش برسه و هر روز قیمت این خودروهای آشغال رو ببرند بالا

  17. حسین می‌گوید

    خیلی طرح خوبیه… هر که بامش بیش برفش بیشتر… کشورهای دیگه تا ۶۰ درصد درآمد بعضأ مالیات می‌گیرند از مردمشون… اگه مردم ایران واقعا اونجوری که اینور و اونور میگن همه فقیر و بیچاره وو مستمندن پس نگران نباشن چون مالیات شون یه مبلغ جزئی میشه… اما اگه دروغ گفتید که خیلی هاتون گفتید آماده باشید

  18. O می‌گوید

    فقط دستتان توی جیب مردم است. حالا به هر بهانه ای. کم کم برای نفس کشیدن هم مالیات می‌گذارید. با بالارفتن از دیوار مردم فرقی نداره. البته نگید کشورهای دیگه و مقایسه کنید چون وقتی میتوانی با آنها مقایسه کنی که همه چیزمون مثل آنها باشه. البته شما عادت دارید چیزهای خوب آنها را نمیبینید، مثلا تورم سالیانه و فقط چیزهایی که به نفع خودتان و به ضرر مردم هست را می بینید. کمی خجالت بکشید حد ریا و تزویرتان و دنبال سرکیسه کردن مردمتان از حد گذشته است.

  19. خرتوخر می‌گوید

    یه مشت دزد که تنها راه درامد کشور رو خالی کردن جیب مردم میدونن اومدن رو کار.واقعا خجالت نمیکشید.من که خودم مشمول مالیات نیستم ولی مایه تاسفه.بجای اینکه تفکرمون دست تو جیب سایرین کردن باشه باید سعی کنیم راههای درامد کشور رو باز کنیم.یه عمر طرف جون کنده یه ماشین خریده از اونطرف قطعات و لوازم یدکیش گیر نمیاد بخاطر تحریم.هزینه تعویض روغن و. . .هم که بالاتر از بقیه اس.مالیاتم ببندید بفروشن خیالتون راحت شه بیان تو صف قرعه کشی شما بشینن بعد از یکسال با قیمت غیر قطعی یه لگن بهشون بدید تازه آپشن هاشم جدا قیمت بذارید و. . .انصافا کجا شماها این درسا رو گرفتید.لعنت به ذاتتون

  20. محمود می‌گوید

    فک کنم همه سمندو پار سوار شن?

  21. رضا می‌گوید

    یه راه دیگه، زیاد کردن هزینه بیمه اینهاست!

  22. مسعود می‌گوید

    خوبه، مالیات رو بالاببرید، بنظرم مالیات بر لباس، کفش، کیف، ساعت، موبایل ، خونه موی سر ، سلامتی، بیماری، وبخصوص از جوانها و بطورکلی همه مردم بگیرید انشالله.

    1. مسعود می‌گوید

      داداش موی سرو خوب اومدی ، من دیگه کم کم دارم کچل میشم پس مشمول مالیات نبستم خخخخ

    2. علی می‌گوید

      یار کارتون رابین هود و مالیات گرفتن داروغه افتادم

  23. محمد می‌گوید

    این چه مملکتی هست کلی مالیات عوارض زمانی که وارد میشه بابت گمرکی میگیرن دیگه مالیات سالیانه چه صیغه ای هست که کم کم به ماشینهای ایرانی هم سرایت میکنه.دست تو جیب مردم کردن شاخ دم نداره.

  24. نیما می‌گوید

    اینایی که میگن پنجاه درصد بشه و… یه ذره مناعت طبع خودتون ببرید بالا با حسادت و کینه حرف زدن لطف خدا شامل حالتون نمیشه… یک بار این نظام گمرکی و مالیات چند برابر میگیره این پول حرومه … در ضمن من خودم فقط یه دویست و شش دارم

  25. مرتضی می‌گوید

    خوبه مالیات به یک شرط خرج مردم و ملت بشه نه دزدی

  26. امیر می‌گوید

    باید برای مالکیت همه چی یک تعداد تعیین کرد و از اون بیشتر مالیات از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ارزش روز باشد. خانه و مخصوصاً زمین که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و توسط و سرمایه داران و دلالان و محتکرین گروگان گرفته شده و سودهای نجومی کلان به مردم تحمیل میکنند و جریان نفوذ که به دنبال انقراض نسل ایران هستند و خودرو مالکیت به تعداد انگشت شمار نه یکی مثلا ۳ تا ۵ عدد تا اشخاصی که تعداد جمعیت خانواده بالا دارند به مشکل بر نخورند حرف مردم را به مسئولان برسانید

    1. علی می‌گوید

      ۱۰۰ درصد کمه باید ۲۰۰درصد بگیرن یعنی هرکی ماشین یک میلیاردی داره باید سالی دومیلیارد ازش بگیرن اگه نداد هم تیربارونش کنن

  27. امیر می‌گوید

    آیت پولا برا ما پولی نیست ده برابرشم می دیم ??

  28. محمد می‌گوید

    سلام به نظر بنده خیلی خوب هست.ازبستگان بنده کسی هست ۱۶ماشین فروخته بود.پولشو کامل دریافت کرده ولی ماشین بنام شخص نمیکنه.اینکارشاید مجبور بشه بنام این بندگان خدابکنه.بامید روزهای خوب
    بنده واقعا خوشحالم ازاینکار.ولی اگر پارتی بازی نشود

  29. روح می‌گوید

    برو با آخه چی بهت بگم با این خبر مسخرت ، اونهایی اتومبیل لوکس دارند براشون مالیات مهم نیست، مطمئنا با این حرکت میخوایید مالیات برای همه خودرو ها رو زیاد کنید در آخر بگم

  30. علی رضا می‌گوید

    اتفاقأ طرح خوبیه.فقط میخوام بدانم موقعیکه خودرو وارد مملکت میشه ازش چندین برابر گمرک ومالیات میگیرند که درهیچ جای دنیا چنین پولی رانمیگرند. واردات را آزاد کن تا مالیات بگیر. وگرنه این قانون دزدی سرگردنه است

  31. دیده می‌گوید

    حالا جالب است در سیستم دولتی ایران خودروهای لوکس و غیر لوکس اقازاده ها و پدرانشون بنام سیستم دولتی است!! هرچند که پول لاستیک سالانه و پول بنزین و بیمه را درفیش بهشان پرداخت میکنند یا کادو میدهند.

  32. باقر می‌گوید

    خیلی خیلی کمه، درضمن مالیات ماشینهای ارزان هم کمه. مالیات ماشین دوم در خانواده بهترین راهه.
    بیشتر مردم ۲تا ماشین دارن و اصلا استفاده نمیکنن. اینها باعث گرونی ماشین میشه، دولت خوب میدونه چطوری کنترول کنه،ولی به نفع دولت نیست. دولت به فکر خودشه نه به فکر مردم

  33. علی می‌گوید

    خیلی جالبه ، ماشینی که بیرون ایران ۱۰ هزار دلار هم پولش نیست ، با هنر آقایان اینجا شده ۱ ملیارد و … حالا خودشان قیمت رو بردند بالا خودشان هم روش مالیات میگیرند ، زالو صفتی یعنی این

  34. حمیدرضا می‌گوید

    با سلام. همین یکی رو کم داشتیم.حالا که قراره از ملت بابت استفاده از یکی از وسایل ضروری زندگی مالیات بگیرید لطف کنید پس خودرو را آزاد کنید و مالیات و عوارض گمرکی از ملت نگیرید. مگه چند بار قراره ملت بابت یک وسیله به شما مالیات بدهند. انصاف هم خوب چیزی . خودروی داخلی که هیچ خودروی خارجی هم مالیات !!!!!

  35. ایرانی می‌گوید

    یعنی اون بخیل ها و عقده ای هایی که میگن این کار کار خوبی هستش.بگم آخه حسود بدبخت کافیه طرح اجرا بشه الان پراید شده ۱۴۰میلیون دنا پلاس توربو حدود ششصد میلیون تومنه تا دوسال دیگه پراید هم مشمول مالیات میشه.تازه اونی که ماشین میلیاردی سوار میشه انقد پارتی داره که مالیات نمیده هیچ تازه به این بهونه همه چی گرون میشه.بعدشم دولت اگر واقعا درست و قانونی مالیات بگیره خرج کنه مشکل نداره.اما بحث اینه اینا فقط کافیه راه پیدا کنند به جیب مردم دیگه ول نمیکنن و هرروز مالیاته بیشتر میشه ‌‌ازماگفتن.هوشحال نباش گریه کن که آخر دودش تو چشم فقرا میره

  36. علی می‌گوید

    خیلی طرح خوبی هست به نظر رمن باید از خودروهای بالای نیم میلیون تومان هم مالیات بگیرن تا پولداران این قدر به فقرا فخر فروشی نکنن

  37. ک.م می‌گوید

    این کار منجر به کاهش مشتری خودرو خارجی که البته امنیت بیشتری نسبت به خودروهای داخلی دارند می گردد. همچنین انحصار خودروساز های داخلی که ثابت کردند بسیار موقعیت طلب هستند رو تشدید می کنه و هم کیفیت ها بازم ول می شه و هم قیمت ها نجومی تر میشه.. لذا خدا بداد مردم برسه .

  38. فرهاد می‌گوید

    سلام تا وقتی که علوم حوزوی جا علوم دانشگاهی را گرفته این کشور آباد نمیشود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.