با میدان شهدا تهران و امکانات این محله آشنا شوید

0

میدان شهدا تهران در دوران قاجار محل گذر و رفت‌وآمد شاهان بود. به طوری که دروازه‌ای در این منطقه احداث کرده بودند. میدان شهدای کنونی جزو منطقه دوشان تپه محسوب می‌شد. محلی خوش آب‌وهوا که محلی مناسب برای شکار و اتراق شاهان قاجاری به حساب می‌آمد. حدود یک قرن بعد در ۱۷ شهریور ۵۷ مخالفان حکومت پهلوی در این میدان به تیر بسته شدند. از این رو این میدان را شهدا نامیدند. این میدان بیشتر بافت تجاری دارد. موزه صنعت برق و بوستان قدیمی خیام در این منطقه واقع شده است. اگر می‌خواهید روی سنگفرش‌های تاریخ قدمی بزنید، میدان شهدا تهران محل مناسبی خواهد بود.

میدان شهدا تهران کجاست؟

میدان شهدا تهران در منطقه ۱۲ شهر و در مرکز چند محله تاریخی قرار دارد. محله‌های ایران، دروازه شمیران، شکوفه و صفا در چهار سمت این میدان قرار دارند. میدانی تاریخی که در گذشته به‌نام «ژاله» شناخته می‌شد. این میدان از شمال به میدان امام حسین، از شرق به پیروزی،‌ از جنوب به دروازه دولاب و از غرب به بهارستان می‌رسد.

اطراف میدان شهدا تهران

در دسته‌بندی آگهی‌های دیوار برای این منطقه هم باید آگهی‌ها را در محله‌های زیر فیلتر کنید:

  • ایران
  • دروازه شمیران
  • شکوفه
  • صفا

حدودا ۳۷ سال پیش بود که میدان ژاله تهران،‌ شاهد فاجعه‌ای خونین‌بار شد. در ۱۷ شهریور ۵۷ بود که مردمان بسیاری از گوشه و کنار تهران برخلاف وجود حکومت نظامی، در میدان ژاله تظاهرات کردند. جوانان و نوجوانان زیادی در میدان ژاله شهید شدند. میدان شهدای کنونی همان میدان ژاله ۳۷ سال پیش است.

آگهی‌های فروش آپارتمان در اطراف میدان شهدا را اینجا ببینید

نقشه میدان شهدا

در تصویر زیر، موقعیت میدان را روی نقشه تهران می‌بینید. اگر به‌دنبال آدرس میدان شهدا باشید، باید محله‌های دروازه شمیران، ایران، صفا یا شکوفه را پیدا کنید. نزدیک‌ترین بزرگراه به این منطقه هم بزرگراه امام علی است.

تاریخچه

قدمت میدان شهدا به دوران قاجار بازمی‌گردد. دروازه‌ای به نام دوشان تپه در میدان کنونی قرار داشت که محل ورود شاهان قاجار به باغ‌ها و قصرها بود. دروازه دوشان تپه در محدوده میدان امروزی واقع بود. از طرف دیگر،  این منطقه، معروف‌ترین نقطهٔ محله صفا بوده و برای کسی که کمی با تاریخ معاصر ایران آشنا باشد، یادآور واقعهٔ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ است.

در آستانه انقلاب اسلامی، پایتخت یک‌پارچه اعتراض بود. در هر گوشه از شهر تظاهراتی دیده می‌شد. از اوایل شهریورماه ۱۳۵۷ این جمله دهان به دهان می‌چرخید: «قرارمان صبح جمعه ۱۷ شهریور، میدان ژاله». این جمله به گوش دولت موقت هم رسید و رژیم که اجتماعات پرشور مردم را در چند روز گذشته دیده بود، واکنشی غالفگیرانه داشت.

بسیاری از مردم بی‌خبر از اینکه رژیم، تهران و ۱۱ شهر دیگر را در روز ۱۷ شهریور حکومت نظامی اعلام کرده بود، در میدان ژاله جمع شدند. ارتش و نیروهای امنیتی در میدان ژاله مستقر شده و تمامی راه‌ها را بسته بودند. راس ساعت ۹:۱۵ صبح جمعه جمعیت زیادی از مردم تیرباران شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی،‌ میدان ژاله به میدان شهدا تغییر نام پیدا کرد. همچنین خیابان ژاله به مجاهدین اسلام و خیابان شهباز به هفده شهریور تغییر نام دادند.

شرکت برق منطقه تهران در میدان شهدا

امکانات و مراکز مهم میدان شهدا

میدان شهدا در حافظهٔ تاریخی مردم، نام منطقه‌ای ماندگار است. خیابان تاریخی هفده شهریور هم دو میدان مهم شهری یعنی میدان شهدا و امام حسین را به هم متصل می‌کند. بافت ساختمانی اطراف میدان، غالبا تجاری است. مهم‌ترین مرکز اداری منطقه هم مجتمع اداری برق تهران محسوب می‌شود. این اداره هم سابقه تاریخی طولانی دارد.

راه‌اندازی کارخانه برق تهران به سال ۱۳۱۶ باز می‌گردد. قبل از این تاریخ، گذرگاه‌ها و سطح شهر با فانوس‌های فتیله‌ای و پیه‌سوز روشن می‌شدند. تا اینکه مظفرالدین‌شاه، با همراهانش به روسیه رفت. حاج حسین امین‌الضرب یکی از همراهان بود. او با دیدن چراغ‌های برق در شهر، تصمیم گرفت که امتیاز ساخت کارخانه برق را از مظفرالدین شاه بگیرد. کارخانه برق ژاله نخستین نیروگاه برق دولتی بود که با قدرت ۶۴۰۰ وات راه‌اندازی شد. این ساختمان که نخستین نیروگاه برق دولتی بود در سال ۱۳۷۳ به عنوان موزه صنعت برق ایران به کار خود ادامه داد.

موزه صنعت برق ایران، ۴ طبقه دارد و در شمال‌ شرقی میدان شهدا قرار گرفته است. این موزه به وسعت ۴۵۰ متر، از آب‌نماها و فضای سبز زیبایی بهره می‌برد. طبقه همکف دارای سالن نمایش، دفتر موزه، اتاق سندها و گنجینه‌های اشیا است. در نیم طبقه اول، برگ‌های قبض بهای مصرف برق سال‌های بسیار دور، دیده می‌شود. طبقه اول، شامل کهن‌ترین ابزارهای روشنایی پیش از اختراع برق است. در طبقه دوم عکس‌های حاج امین الضرب،‌ نخستین بنیانگذار کارخانه برق قرار دارد. در طبقه سوم و چهارم عکس‌هایی از نخستین دستگاه رادیویی و گونه‌های مختلف لامپ، موجود است.

مکان‌های قدیمی و تاریخی در میدان شهدا به موزه صنعت برق خلاصه نمی‌شود. بوستان خیام که قدیمی‌ترین بوستان خیابان هفده شهریور است، از جمله مکان‌های با قدمت منطقه به شمار می‌آید. بوستان خیام در سال ۱۳۳۸ راه‌اندازی شد. این بوستان با ۱۰ هزار متر وسعت، فرهنگسرای امید را در خود جای داده است.

در سال ۱۳۷۲ مجموعه ورزشی خیام در زمینی با وسعت ۲ هزار متر احداث شد. این مجموعه دارای دو استخر سرپوشیده برای کودکان و بزرگسالان، سونای خشک، بخار و جکوزی است. البته سالن بدنسازی و کاراته هم در این مجموعه وجود دارد. همچنین ورزشگاهی نیز به نام ۱۷ شهریور در حوالی این میدان قرار دارد. گفته شده که زمین‌های خالی حوالی میدان ژاله،‌ پاتوق فوتبالیست‌های معروف محله محسوب می‌شده است. این زمین‌های خاکی در اواخر سال ۱۳۵۷ به آموزش و پرورش واگذار و چند سال بعد به ورزشگاه تبدیل شد.

اطراف میدان شهدا، سینمایی به نام شکوفه قرار دارد. این سینما محلی برای استراحت و سپری کردن اوقات فراغت ساکنان منطقه محسوب می‌شود.

آشنایی با محله‌های دیگر تهران:

گالری عکس محله

در آلبوم زیر تصاویری از این محله تاریخی تهران مشاهده می‌کنید. همچنین عکس‌هایی از امکانات شهری و تفریحی هم در این آلبوم دیده می‌شود.

قیمت خانه در میدان شهدا تهران

به طور میانگین قیمت املاک در میدان شهدا تهران از سایر محله‌ها مناسب‌تر است. با نگاهی به آگهی‌های ‌های فروش آپارتمان در دیوار می‌توان دریافت که برای خرید یک واحد آپارتمان در این منطقه باید حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای هر متر مربع پول پرداخت کرد. البته می‌توان املاک گران قیمت‌تری در سایر بنگاه‌های املاک این منطقه پیدا کرد. همچنین نرخ رهن و اجاره هم در اطراف این محله به نسبت محله‌های دیگر، مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

آگهی‌های اجاره آپارتمان در میدان شهدا

حمل‌ونقل عمومی میدان شهدا

دسترسی به این منطقه برای افرادی که دقیقا آدرس میدان شهدا را نمی‌دانند، با وجود ایستگاه مترو آسان شده است. مترو میدان شهدا در خط ۴ و ۶ قرار دارد. همچنین بزرگراه شهید محلاتی و امام علی برای افرادی که با وسایل نقلیهٔ شخصی قصد عزیمت به میدان شهدا را دارند، عبور و مرور را راحت کرده‌لند. خیابان طویل هفده شهریور هم منتهی به میدان شهدا و امام حسین می‌شود. به همین دلیل ایستگاه‌های اتوبوس شهری متعددی در این خیابان وجود دارند.

خیابان‌های مهم

میدان شهدا تهران در محدوده محله‌های مهمی قرار دارد. از خیابان‌های مهم منتهی به آن،می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجاهدین اسلام
  • شهباز
  • صفای غربی و شرقی
  • فیاض‌بخش
  • عظیم‌زادگان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.