محله و میدان بهارستان تهران، گذر تاریخ از مرکز پایتخت

0

محله بهارستان، در منطقهٔ ۱۲ تهران واقع شده است. این محله با محله‌های ایران، دروازه شمیران، فردوسی، لاله‌زار و پامنار همسایه است. از جمله عمارت‌های معروف و بناهای تاریخی این محله؛ باغ و عمارت نگارستان، دانشسرای عالی (دارالمعلمین)، موزهٔ صبا و ساختمان مجلس شورای اسلامی است. قیمت مسکن در محله و اطراف میدان بهارستان بین متری ۱۸ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان است. خوشبختانه محله بهارستان یکی از خوش‌دسترس ترین محله‌های شهری به مترو تهران است. ۵ ایستگاه متروی سعدی، ملت، بهارستان، دروازه دولت و دروازه شمیران، دسترسی گوشه و کنار این محله به نقاط مختلف شهر را آسان کرده است. خیابان صفی علی‌شاه، خیابان ظهیرالاسلام و خیابان صف از جمله خیابان‌های مهم این محله هستند. این محله امکانات درمانی، رفاهی، آموزشی، تفریحی و مذهبی مناسبی دارد، به همین دلیل برای سکونت بسیار مناسب است.

محله و میدان بهارستان کجاست؟

محلهٔ بهارستان، محله‌ای است که هر بخشی از آن، ورقی از تاریخ تهران را در خود دارد. در گوشه گوشهٔ این محله، خطی از تاریخ ایران از زمان قاجار را می‌توان مشاهده کرد. این محله در منطقهٔ ۱۲ تهران واقع شده است. بهارستان با محله‌های زیر همسایه است:

  • ایران
  • دروازه شمیران
  • فردوسی
  • لاله‌زار
  • پامنار
  • خواجه نصیر
  • سمیه
  • امجدیه

محلهٔ بهارستان جایی است که اتفاقات تاریخی مهمی در آن رخ داده و از زمان قاجار جزو محله‌های مهم شهر تهران به شمار می‌آمده است. این محله از جمله محله‌های شلوغ و پرتردد شهر تهران شناخته می‌شود. محله‌ای با خیابان‌های نه چندان عریض که بخشی از آن، این روزها سنگ فرش شده است.

میدان بهارستان

کافی است قدم در میدان بهارستان بگذارید و با تماشای این میدان و ساختمان‌های اطراف آن به قدمت تاریخی این محله پی ببرید. امروز ساختمان مجلس شورای اسلامی جزو مهم‌ترین ساختمان‌های اطراف میدان به حساب می‌آید.

در گوشه و کنار این محله زندگی موج می‌زند. مغازه‌های فروش کیف و کفش زنانه و مردانه در کنار مغازه‌های زیبای فروش کارت دعوت مراسم عروسی، زوج‌های جوان زیادی را به این محله کشانده است. زوج‌هایی که با ذوق و حوصله در خیابان‌های مشرف به میدان بهارستان تهران قدم می‌زنند و کارت عروسی دلخواه‌شان را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل کمتر کسی است که ساکن تهران باشد و خاطره‌ای خوش از این محلهٔ تاریخی نداشته باشد.

به‌دنبال ملک مناسب در بهارستان هستید؟ اینجا کلیک کنید!

نقشه محله بهارستان

افرادی که قصد سکونت در این محله را دارند، شاید ندانند میدان بهارستان کجاست و دقیقا در کدام قسمت شهر تهران قرار دارد. در تصویر زیر نقشه بهارستان تهران و موقعیت آن در مرکز شهر مشخص شده است. همان‌طور که می‌بینید، میدان بهارستان در جنوب ایستگاه مترو بهارستان قرار دارد. این محله در تقسیم‌بندی‌های شهری در برخی نقشه‌ها با محله سرچشمه هم‌پوشانی دارد.

.

تاریخچه محله بهارستان

اگر به دنبال ردپای تاریخ در محله بهارستان هستید، باید بگوییم در قدیم محله‌ای به نام بهارستان به شکل امروز وجود نداشت. چرا که در آن زمان، شهری به نام تهران نبود. زمانی که محمدشاه قاجار به سلطنت نشست، این شهر (تهران) هویت اصلی خود را بازیافت و به شهری مهم و اثرگذار در کشور تبدیل شد. قبل از آن زمان، زمین‌های محلهٔ بهارستان شکارگاهی برای گذراندن اوقات فراغت پادشاهان صفوی بود.

پس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت و تخریب حصار طهماسبی و جایگزین شدن حصار ناصری، این منطقه هویت جدیدی پیدا کرد. در زمان ناصرالدین شاه قاجار، این محله جزو محلهٔ دولت بود. یعنی جایی که محل زندگی دولت‌مردان و حکمرانان بود. دلیل انتخاب اینجا به عنوان پایتخت وجود باغ‌های زیبا و خوش آب‌وهوا بودن این منطقه است. به طوری که با تمرکز جمعیت در بخش مرکزی یا همان دارالخلافهٔ قدیم، دولتمردان برای گریز از شلوغی، در محلهٔ دولت ساکن شدند و شروع به ساخت عمارت‌های مختلف در این محله کردند.

از جمله عمارت‌های معروف و بناهای تاریخی این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باغ و عمارت نگارستان
  • دانشسرای عالی (دارالمعلمین)
  • موزه صبا
  • موزه نقاشی پشت شیشه
  • ساختمان مجلس شورای اسلامی
  • باغ دلگشا
  • عمارت سپه‌سالار و مسجد شهید مطهری
  • باغ نظامیه
  • عمارت مسعودیه
  • خانه ظهیرالاسلام
  • خانقاه صفی علی‌شاه
  • معبد هندی‌ها
  • سقاخانه آینه

بناهای تاریخی در محله بهارستان

رویدادهای تاریخی محله و میدان بهارستان

قدمت تاریخی محلهٔ بهارستان و سکونت پادشاهان و دولتمردان در آن، باعث شده در این محله رویدادهای تاریخی مهمی اتفاق بیفتد. اولین رویداد، در دوره زمانی از سال ۱۱۸۶ تا ۱۱۹۶ شمسی رخ داد. زمانی که فتحعلی شاه قاجار دستور ساخت عمارت نگارستان را داد تا به سبک معماری دورهٔ زندیه آن را بسازند.

رویداد مهم دیگر در سال ۱۲۱۳ رخ داد. زمانی که محمدشاه قاجار بر تخت پادشاهی نشست و در باغ نگارستان روی تخت طاووس تاج‌گذاری کرد. در سال ۱۲۱۴ میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام وزیر محمدشاه در زیرزمین عمارت دلگشای باغ نگارستان به قتل رسید.

در سال ۱۲۸۷ ساختمان مجلس شورای ملی به دستور محمدعلی شاه قاجار و توسط لیاخوف روسی به توپ بسته شد. چند سال پس از آن، مسجد و مدرسه سپه‌سالار (شهید مطهری فعلی) توسط میرزا حسین خان سپه‌سالار ساخته شد.

سال ۱۲۹۰ بود که مدرسهٔ کمال‌الملک در عمارت دلگشای باغ نگارستان توسط محمد غفاری تاسیس شد. جالب است بدانید ۱۰ سال قبل از آن، مدرسهٔ فلاحت (کشاورزی) در همین محل به دستور مظفرالدین شاه قاجار تاسیس شد. پس از آن، چند مدرسه و فرهنگستان دیگر در این محله ساخته شدند. از جمله آن‌ها مدرسهٔ صنایع قدیمیه و دانشسرای عالی بود. پس از آن نیز این محله چهرهٔ سیاسی خود را حفظ کرد و در سال ۱۳۸۳ مجموعهٔ شورای اسلامی در مجموعهٔ بهارستان، ساخته شد.

قیمت مسکن در محله بهارستان

محلهٔ بهارستان جزو محله‌های مرکزی شهر تهران است. این محله تراکم جمعیت بالایی دارد و در محدودهٔ طرح ترافیک قرار گرفته است. البته بهارستان به دلیل نزدیکی به بازار مرکزی تهران و مراکز خرید، انتخاب بسیاری از افراد برای سکونت است. در این محله، خانه‌های نوساز و چند سال ساخت به چشم می‌خورد. حتی خانه‌های کلنگی و قدیمی آن نیز طرفداران مخصوص خودش را دارد. با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که قیمت مسکن در بهارستان (مرداد ۱۴۰۰) بین متری ۱۸ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان است. این تغییرات قیمت بستگی به نوساز بودن ملک و قرارگیری آن در کوچه‌های آرام و خوش دسترس محله دارد.

اگر می‌خواهید در بهارستان خانه اجاره کنید، این آگهی‌ها را ببینید!

امکانات محلی اطراف میدان بهارستان

محله بهارستان به دلیل قرارگیری در مرکز شهر و سابقهٔ سکونت طولانی مدت تهرانی‌ها در آن، جزو محله‌های مناسب برای سکونت است. چرا که انواع خدمات رفاهی، درمانی، تفریحی، آموزشی و مذهبی در این محله دیده می‌شود. همچنین اصالت و فرهنگ محله باعث شده افراد زیادی این محله را برای سکونت انتخاب کنند.

میدان بهارستان

مراکز درمانی

جالب است بدانید در بهارستان، یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های ایران، به نام بیمارستان امیراعلم قرار گرفته است. بیمارستانی که امیر‌خان امیر اعلم در سال ۱۳۲۲ شمسی آن را در این محله ساخت. در حال حاضر این مرکز یکی از بیمارستان‌های معروف در زمینهٔ گوش و حلق و بینی است. بیمارستان‌های طرفه و ایران نیز از دیگر مراکز درمانی این محله هستند.

همچنین در این محله ۴ داروخانه در دسترس ساکنان هستند:

  • داروخانه دکتر امینی
  • داروخانه فاریا
  • داروخانه رضا
  • داروخانه شبانه‌روزی عابدینی

مراکز مذهبی

از آنجایی که این محله بافت تقریباً مذهبی‌ای دارد، مساجد و حسینه‌های زیادی در آن به چشم می‌خورد. از جمله قدیمی‌ترین مساجد این محل، مسجد سراج‌الملک است. مسجدی که یادگار دوران قاجار محسوب می‌شود. در سال ۱۳۵۲، بخش زیادی از آن تخریب و با معماری جدیدی ساخته شد. مسجد سیف‌الدوله نیز دیگر مسجد قدیمی این محله بوده که بنای اولیه آن در سال ۱۳۱۰ ساخته شده است. علاوه بر این، در این محله ۱۲ مسجد دیگر نیز ساخته شده که هر یک داستان شنیدنی و زیبایی دارد.

حسینهٔ آسیدهاشم از جمله حسینیه‌های قدیمی این محله محسوب می‌شود و ۱۵۰ سال قدمت دارد. این حسینیه در خیابان ظهیرالاسلام واقع شده است.

مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری در بهارستان

مراکز تفریحی و ورزشی

محله اطراف میدان بهارستان تهران دارای سه باشگاه به نام‌های باشگاه سعید، ملت و باشگاه ورزشی شهدای شهرداری تهران است. این محله یک سینما به نام سینما اروپا دارد و تنها بوستان آن، بوستان مصطفی خمینی است.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

گالری عکس بهارستان تهران

در گالری زیر می‌توانید عکس‌هایی از محله تاریخی بهارستان تهران و امکانات شهرنشینی آن مشاهده کنید.

حمل‌ونقل عمومی محله بهارستان

خوشبختانه محلهٔ بهارستان یکی از خوش‌دسترس ترین محله‌های شهری به مترو تهران است. ۵ ایستگاه مترو در این محله در دسترس شهروندان هستند:

  • سعدی در خیابان جمهوری
  • ملت در خیابان اکباتان و نزدیکی عمارت مسعودیه
  • بهارستان در خیابان کمال‌الملک و در نزدیکی میدان بهارستان
  • دروازه شمیران در اطراف میدان ابن سینا (مشهور به پل چوبی)
  • دروازه دولت در خیابان انقلاب

ایستگاه‌های مترو،  دسترسی به گوشه و کنار این محله را آسان کرده است. اتوبوس‌های شرکت واحد نیز برای دسترسی افراد به محله‌های مختلف در میدان بهارستان آمادهٔ خدمت‌رسانی به ساکنان هستند. این اتوبوس‌ها به مقصد میدان جمهوری، رسالت و خیابان معلم منتهی می‌شود. همچنین تاکسی‌های این محله نیز دسترسی ساکنان به سایر نقاط شهر را آسان کرده است.

خیابان‌ها و راسته‌های مهم محله و اطراف میدان بهارستان

خیابانی در محلهٔ بهارستان نیست که اهمیت نداشته باشد. از جملهٔ این خیابان‌ها، ظهیرالاسلام است. خیابانی که در حال حاضر در محاصرهٔ کاغذ، مقوا و کارت عروسی قرار گرفته ، اما در قدیم پاتوق روشنفکران بوده و تنها مغازه‌های کتاب فروشی در آن رونق داشته است. یکی از قدیمی‌ترین مغازه‌های کارت فروشی این محل، مغازهٔ کارت لاله است که در این خیابان و در نزدیکی میدان بهارستان قرار دارد.

خیابان صفی‌علی‌شاه نیز دیگر خیابان مهم این محله است. خیابانی که از شلوغی دیگر خیابان‌های این محله در امان مانده و تنها چند مغازهٔ فروش موتور یخچال در آن فعالیت دارد. به همین دلیل بیشتر بخش این خیابان، به خانه‌های مسکونی و مغازه‌های محلی اختصاص دارد. خیابان صف نیز دیگر خیابان مهم محله است. این خیابان در دوران گذشته، باغ و عمارت سپه‌سالار اعظم بوده که اکنون بورس فروش کیف و کفش در آن قرار دارد. اکنون نیز این خیابان به نام قدیم آن یعنی سپه‌سالار شناخته می‌شود. جالب است بدانید در محله بهارستان و کوچه پس کوچه‌های آن، کمال‌الملک، نقاش معروف و دکتر حسین فاطمی زندگی می‌کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.