چقدر با محله تهرانپارس آشنا هستید؟

0

تهرانپارس محله‌ای در شرقی‌ترین نقطه شهر تهران است که در منطقه ۸ شهرداری تهران قرار دارد. تهرانپارس فلکه اول و سه راه تهرانپارس را در دل خود جای داده و محله‌ای است که اصول شهرسازی در آن به طور کامل رعایت شده است. در گذشته فردی با نام آرش هرمز که زرتشتی و سرمایه‌دار بوده این منطقه را از خانواده‌ای خریداری کرد. وی با همکاری مهندسان فرانسوی شروع به ساخت خانه و خیابان‌کشی در این محدوده کرد. به همین دلیل در گذشته نام این محله تهران پاریس بوده که اکنون به نام تهرا‌ن پارس تغییر یافته است.

این محله کلیه امکانات رفاهی و خدماتی را برای ساکنان خود فراهم کرده و راه‌های دسترسی به آن از طریق مترو تهرانپارس و خطوط اتوبوس‌های تندرو خیابان دماوند میسر است. از جمله خیابان‌های مهم این محله، خیابان شهید خوشوقت، خیابان شهید حسینی، خیابان شهید قانع (پروین)، خیابان شهید بابا یوسفی، خیابان شهید ستانی، خیابان شهید امیری طائمه و خیابان شهید رمضانی است. این خیابان و کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به آن بر اساس اصول شهرسازی ساخته شده و بهترین منطقه تهرانپرس برای زندگی را می‌توان از میان آن‌ها پیدا کرد.

خیابانی در تهرانپارس

محله تهرانپارس کجاست؟

یکی از معروف‌ترین مناطق شهر تهران در شرقی‌ترین سمت آن، محله  تهران پارس است. این محله در منطقه ۸ شهر تهران واقع شده است. بنابراین در جواب این سوال که تهران پارس منطقه چند است باید بگوییم طبق تقسیمات شهرداری تهران برای مناطق شهری و محلات شهر تهران، محله تهرانپارس در منطقه ۸ واقع شده و محلهٔ تهرانپارس غربی و همسایه شرقی آن یعنی تهرانپارس شرقی در منطقه ۴ تهران قرار دارد. مرز این محله را اتوبان‌های شهید یاسینی (جنوب)، شهید باقری (غرب) و شهید حاج قاسم سلیمانی (شمال و شرق) تشکیل داده است.

در شمال محله تهران پارس، تهرانپارس غربی و تهرانپارس شرقی، در سمت شرق آن جوادیه، در سمت غرب آن دردشت و در سمت جنوب آن پارک سرخه‌حصار قرار دارد. این محله دارای ۱۱ خیابان عمودی و ۶۰ کوچهٔ افقی بوده و تهرانپارس فلکه اول هم در همین بخش واقع شده است. البته تهرانپارس فلکه دوم نیز دارد که در محدودهٔ تقسیمات محلات شهرداری تهران جزو تهرانپارس غربی محسوب می‌شود. سه راه تهرانپارس نیز در تقاطع خیابان دماوند و خیابان تیرانداز در جنوبی ترین بخش محله تهران پارس قرار گرفته است.

به‌دنبال ملک مسکونی در تهران‌پارس هستید؟ اینجا کلیک کنید

نقشه تهرانپارس غربی و شرقی

در تقسیم‌بندی شهری محله‌های تهران، روی نقشه به سه محله به‌نام تهرانپارس بر می‌خوریم. در تصویر زیر، مرز نقشه تهرانپارس غربی را می‌بینید. در شرق این مرز، محله تهرانپارس شرقی دیده می‌شود و در جنوب آن هم محله‌ای با نام تهران پارس قرار دارد. این مرزبندی‌ها در نقشه رسمی تهران هم به همین صورت دیده می‌شوند.

نقشه کامل محله به‌همراه دسترسی‌ها در مسیریاب بلد

تاریخچه محله تهران پارس

تهرانپارس در گذشته شامل سه روستای مهدی آباد، حسین آباد و مجید آباد بود که به زنی به نام بی‌بی عظیمه‌خاتون بختیاری تعلق داشت. در سال ۱۳۱۰ شخصی سرمایه‌دار و زرتشتی به نام هرمز آرش این زمین‌ها را که ۳۶ میلیون مترمربع وسعت آن بود از خانواده بختیار خریداری کرد. پس از خریداری این بخش از تهران، هرمز شروع به ساخت چندین ویلا در آن کرد و بازار مسکن در این بخش از تهران را بدین ترتیب گرم شد.

سپس هرمز برای آبادانی بیشتر این منطقه شرقی شهر تهران، شروع به ساخت مسجد، مدرسه، مرکز پلیس و منبع آب کرده و آن را وقف عام کرد. پس از گذشت چندین سال، هرمز آرش با مشارکت مهندسان فرانسوی شروع به خیابان‌کشی و ساخت‌وسازهای بیشتر در این محله کرد. به شکلی که این محله تهران پاریس نام گرفت. از آنجایی که ساخت‌وساز در این محله بسیار اصولی و طبق مقررات شهرسازی بود، این محله ساختاری مدرن و شکیل به خود گرفت. همین مسئله ارزش سکونت در محله تهرانپارس را بیشتر از مناطق همجوارش کرد. قیمت آپارتمان در تهرانپارس همچنان تحت تاثیر همین شهرسازی اصولی قرار دارد.

این محله در گذشته ۴ فلکه داشت که در امتداد بلوار اصلی آن به نام تیرانداز از سمت شمال به جنوب قرار داشت:

  • فلکه اول به فلکه قمر بنی‌هاشم تغییر نام یافته است. در حال حاضر فلکه اول و سه راه تهرانپارس در محدوده محله تهران‌پارس واقع هستند.
  • فلکه دوم حذف شد و اکنون چهارراه اشراق نامیده می‌شود.
  • فلکه سوم هم فلکه سجادیه نام دارد.
  • فلکه چهارم در زیر بزرگراه شهید زین‌الدین واقع شده است.

خیابان در محله تهران پارس

قیمت آپارتمان در تهرانپارس

قیمت آپارتمان در محله تهران‌پارس نسبت به بسیاری از محله‌های تهران پایین‌تر است. با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که می‌توان میانگین قیمت هر متر خانه در تهران پارس را پایین‌تر از بسیاری از محله‌های دیگر دانست. به طور میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهرانپارس (مهر ۱۴۰۰) بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله دیده می‌شود.

آگهی‌های فروش آپارتمان تهران‌پارس را اینجا ببینید

امکانات محله

محله تهرانپارس امکانات بسیار خوبی برای ساکنان خود فراهم کرده است. برخی از این امکانات عبارتند از:

  • داروخانه
  • دفتر اسناد رسمی
  • ۳ پارک به نام‌های پارک مهرنام، پارک رشید و پارک نازآفتابی
  • هتل
  • درمانگاه
  • هایپر استار
  • و …

پارک رشید به لحاظ موقعیت جغرافیایی بیشتر مورد توجه است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند ترمینال اتوبوسرانی شرق و بیمارستان جامع بانوان آرش قرار گرفته است. نزدیکترین ایستگاه مترو به این مکان، ورودی ۲ مترو شهید باقری و نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس رشید است و همین امر دسترسی به این پارک را برای کاربران حمل‌ونقل عمومی آسان می‌کند.

هتل شهر تهران که تا ترمینال شرق (تهرانپارس) تنها دو دقیقه فاصله دارد در این محدوده برای مسافران جای مناسبی برای یک سکونت چند روزه است.

در منطقه تهرانپارس درمانگاه‌هایی هم هستند که نیاز مردم منطقه را در خصوص بهداشت و درمان برطرف می‌کنند. از جمله می‌توان درمانگاه گلبرگ که مرکز جراحی سرپایی است یا درمانگاه خیریه اباعبدالله الحسین را نام برد. چندین مرکز تخصصی دندانپزشکی هم در این محدوده فعالیت می‌کنند که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از مرکز دندانپزشکی سپیتا و دندانپزشکی لبخند سپید.

در منطقه تهرانپارس برج‌های و مجتمع‌های مسکونی و تجاری هم وجود دارند که در نوع خود معروفند. از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مجتمع نگین
  • مجتمع مسکونی کوثر
  • ساختمان عقیق
  • مجتمع مسکونی آرامیس
  • مجتمع مسکونی زرتشتیان رستم باغ

بنابراین ساکنان این محله، مشکلی از بابت امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی نداشته و بیشتر نیازهای روزانه خود را در محدوده محله رفع می‌کنند.

گالری عکس محله

در آلبوم زیر تصاویری از خیابان‌ها، بافت مسکونی و تجاری و امکانات شهرنشینی تهران‌پارس و محله‌های اطراف آن را مشاهده می‌کنید.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

حمل‌ونقل عمومی و مترو تهران پارس

به منظور دسترسی به محله تهرانپارس، مشکلی از بابت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد. دسترسی به این محله از طریق ایستگاه مترو تهرانپارس در خط ۲ میسر است. ایستگاهی که برای معلولان و نابینایان نیز مناسب‌سازی شده است. از طریق اتوبوس‌های تندرو خیابان دماوند نیز می‌توان به محله دسترسی داشت. خوشبختانه این اتوبوس‌ها در بخش جنوبی محله تهرانپارس، ایستگاهی به نام چهارراه تهرانپارس و داریوش دارند. به دلیل نزدیکی این محله به اتوبان‌های شهری نیز دسترسی سریع از طریق تاکسی و خودرو شهری به این محله امکان‌پذیر است.

خیابان‌‌های مهم محلهٔ تهران پارس

از جمله خیابان‌های مهم و اصلی محله تهران پارس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خیابان شهید خوشوقت
  • خیابان شهید حسینی
  • خیابان شهید قانع (پروین)
  • خیابان شهید بابا یوسفی
  • خیابان شهید ستانی
  • خیابان شهید امیری طائمه
  • خیابان شهید رمضانی

این خیابان‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به آن بر اساس اصول شهرسازی ساخته شده و بهترین منطقه تهرانپرس برای زندگی را می‌توان از بین آن‌ها پیدا کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.