واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت خودرو

0

در پی اعلام خبر افزایش قیمت خودرو برای سه ماه اول سال ۱۴۰۰، بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو این اقدام را در مدیریت بازار خودرو بی‌تأثیر دانسته و از آن به‌عنوان راهی برای استفاده دولت از ابزاری همچون شورای رقابت برای کنترل و دستوری‌کردن قیمت‌ها یاد می‌کنند. آنها معتقدند باتوجه‌به فاصله فاحش درآمد مردم و قیمت خودرو و همچنین رشد تورم در کشور، این تصمیمات راهگشا نیست. عدم تعادل فعلی بازار خودرو، در نتیجه لجاجت شورای رقابت ایجاد شده است.

این روزها همچنان رکود بر بازار حاکم است و به‌جز افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، کسی خرید انجام نمی‌دهد. علیرضا رزم‌حسینی در حاشیه دومین جلسه ستاد تسهیل در سال ۱۴۰۰ درخصوص افزایش قیمت خودرو گفت: «شورای رقابت با جایگاه قانونی‌ای که دارد، می‌تواند کالاهای انحصاری را قیمت‌گذاری کند.»

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با افزایش ۴۰۰ درصدی نرخ ارز و افزایش قیمت اقلام موردنیاز تولید خودرو، شورای رقابت حداقل افزایش قیمت را برای خودروها در نظر گرفت، افزود: «این شورا می‌تواند به حذف رانت بین کارخانه و بازار کمک کند و با اعمال درست قیمت، رانت بین کارخانه و بازار را بشکند.»

بیشتر بخوانید: برنامه شورای رقابت برای تغییر قیمت مصوب خودرو

شدت‌گرفتن تحریم‌ها در سال‌های گذشته، باعث شده است تا از میزان تولید خودرو در کشور به‌‌شدت کاسته شود. همین موضوع نیز تناسب عرضه و تقاضا را در این بازار به هم ریخته است. درعین‌حال، شرایط اقتصادی کشور ازجمله کاهش ارزش پول ملی، رشد نرخ ارز، افزایش انتظارات تورمی و … نیز باعث شده‌ است تا علاوه بر تقاضای مصرفی، تقاضای سفته‌‌بازی نیز با هدف سوداگری وارد این بازار شود.

رزم‌حسینی گفت: «تولید خودرو با وجود شرایط کرونا و تحریم ادامه دارد. امیدواریم قیمت‌ها واقعی شود و وضعیت بازار بهبود پیدا کند.» وی افزود: «یکی از ستادهای خوبی که برای پشتیبانی از تولید تشکیل شده، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است و سال گذشته بیش از هزار مصوبه در کل کشور داشتیم که تاکنون ۷۱ درصد آن اجرایی شده است.

خبری دیگر‌ در‌این‌باره: شورای رقابت قیمت خودرو را گران کرد!

به‌گفته رزم‌حسینی، انتظار می‌رود خودروسازان در جهت کاهش هزینه‌های سربار و افزایش کیفیت و رضایتمندی مردم بکوشند. او با بیان اینکه امسال هم بر اساس شعار سال، جلسات هفتگی این ستاد را دنبال می‌کنیم، افزود: «وزارت صمت به‌عنوان متولی تولید کشور با همراهی سایر وزارت‌خانه‌ها، اجرای مصوبات ستادت تسهیل و حل مشکلات واحدهای تولیدی را پیگیری می‌کند.»

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.