در خرید موکت برای خانه به این نکات توجه کنید

0

موکت هم مانند فرش علاوه‌بر اینکه عضوی از دکوراسیون خانه است، مزایای دیگری هم دارد. ولی خرید آن به سادگی انتخاب یک طرح دلخواه نیست. امروز می‌خواهیم نکاتی را مطرح کنیم که در خرید موکت به شما کمک می‌کند.

از بچگی که چشم باز کرده‌ایم، معمولا کف خانه‌هایمان موکت بوده است. فارغ از اینکه در چند سال گذشته کف‌پوش‌های مختلف مانند سرامیک کاربرد زیادی پیدا کرده است، ولی همچنان موکت طرفداران خودش را دارد. زمانی که کف خانه‌ها کاشی یا سنگ بود، از موکت به عنوان عایق گرمایی و صوتی استفاده می‌شد. البته از آنجایی که امکان سُر خوردن روی سرامیک و کثیف شدن زود به زود آنها وجود دارد، هنوز هم خیلی‌ها از موکت استفاده می‌کنند. به‌ویژه اگر بچه کوچک داشته باشیم دیگر نگران این نیستیم که روی سرامیک زمین بخورد و آسیب ببیند.

موکت هم مانند فرش است. هم زود به زود آن را تعویض نمی‌کنید و هم برای پوشاندن همه خانه باید هزینه قابل توجهی بپردازید. به همین دلیل باید هنگام خرید آن دقت کنید. اینکه فقط وارد فروشگاه بشوید و طرح موردنظرتان را انتخاب کنید کافی نیست. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر از نکات کاربردی خرید موکت صحبت کنیم تا بتوانید انتخاب خوب و هوشمندانه‌ای داشته باشید.

نیازسنجی دقیق در زمان خرید موکت

اولین کاری که باید انجام دهید نیازسنجی دقیق است. ابتدا بررسی کنید که واقعا به موکت نیاز دارید یا نه. سپس ببینید آیا برای همه قسمت‌های خانه به موکت نیاز دارید یا فقط برای برخی قسمت‌ها مانند اتاق‌ها. یا اینکه وقتی از فرش استفاده می‌کنید دیگر نخواهید همه جا را موکت کنید.

 

آشنایی با انواع موکت

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، شناخت انواع موکت است. جنس موکت‌ها نه‌تنها روی کیفیت، بلکه طرح و قیمت آن هم موثر است. بنابراین باید دقت کنید که چه جنسی را انتخاب می‌کنید و این موکت برای کجاست. دسته‌بندی موکت‌ها می‌تواند براساس معیارهای مختلف متفاوت باشد. در ادامه انواع موکت را می‌بینید:

  • موکت پرز کوتاه: این موکت که در جنس‌های مختلف عرضه می‌شود، با توجه به قیمت خود، جزو نمونه‌های پرکاربرد است. البته ناگفته نماند که این مدل کمی سفت‌تر است و ضخامت کمی دارد.
  • موکت پرز بلند: همان‌طور که مشخص است، این مدل نسبت به مدل پرز کوتاه، پرزهای بلندتری دارد و نرم‌تر است. اگر دنبال نمونه‌ای هستید که نرم ولی ضخیم باشد، باید موکت پرز بلند بگیرید، به‌ویژه اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید. این مدل شباهت زیادی به فرش ماشینی دارد. فقط یادتان باشد چون گرد و غبار در این مدل بیشتر می‌ماند برای اتاق خواب یا افرادی که بچه کوچک دارند خیلی مناسب نیست.
  • موکت طرح‌دار: همان‌طور که از نامش پیداست، این موکت خیلی ساده نیست و می‌توانید آن را در طرح‌های مختلف سفارش دهید. فرقی نمی‌کند که طرف‌دار طراحی کلاسیک یا مدرن باشید، به هر حال دستتان باز است و می‌توانید یکی از طرح‌های جذاب و دلخواهتان را سفارش دهید. خوبی موکت طرح‌دار این است که جز خانه، در جاهای دیگر نیز می‌توانید متناسب با دکوراسیون فضا، از آنها استفاده کنید.
  • موکت کبریتی: اگر دنبال موکت ارزان قیمت هستید و البته کیفیت بالا و طراحی خیلی زیبا برایتان ملاک نیست، به موکت کبریتی فکر کنید. گرچه این مدل جزو نمونه‌های قدیمی است و حالا کمی سخت پیدا می‌شود، ولی جوینده یابنده است!
  • موکت چمن مصنوعی: نوع دیگری از انواع موکت، نمونه چمن مصنوعی است که احتمالا در زمین‌های ورزشی شبیه آن را دیده باشید. ولی همین مدل را هم می‌توان در خانه و به ویژه اتاق فرزندان پیاده کرد. البته بالکن هم فضای خوبی برای استفاده از این موکت داشته باشد.

مطلب کاربردی مرتبط: راهنمای اجاره خانه مبله

موکت

انواع موکت بر اساس جنس

به جز تقسیم‌بندی انواع موکت که در قسمت قبلی آن را بررسی کردیم، می‌توانیم انواع آن را براساس جنس هم طبقه‌بندی کنیم. در خرید موکت قطعا جنس هم روی تصمیم شما تأثیر می‌گذارد. در ادامه انواع جنس موکت را با هم می‌بینیم:

  • موکت پشمی: یکی از قدیمی‌ترین انواع موکت، نمونه پشمی است که دارای رنگ‌بندی و طرح‌های متنوع و جذاب است. اگر دنبال نمونه گرم و نرم هستید یا موکت را برای جایی می‌خواهید که رفت‌وآمد زیادی دارد، موکت پشمی پیشنهاد خوبی است. اما یادتان باشد اگر جایی هستید که آب و هوای مرطوب دارد، نمونه پشمی به دلیل جذب رطوبت و بوی کپک مناسب نیست.
  • موکت پلی استر: یکی دیگر از انواع جنس موکت، پلی استر است که تنوع رنگی زیادی دارد و خیلی نرم است. خوبی جنس پلی استر این است که خاک و آلودگی را به خودش جذب نمی‌کند و به راحتی تمیز می‌شود.
  • موکت نایلونی: اگر موکتی می‌خواهید که شبیه نمونه پشمی باشد، ولی قیمت کمتری برای آن بپردازید، موکت نایلونی گزینه خوبی است. تنوع طرح و رنگ این مدل هم شما را راضی می‌کند و در دو مدل پرز کوتاه و بلند عرضه می‌شود.
  • موکت پروپیلن: این مدل هم جزو نمونه‌هایی است که کیفیت بالایی دارد و کثیفی و آب به آن نفوذ نمی‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید موکت را برای جایی بخرید که تردد زیادی دارد، می‌توانید روی این مدل حساب ویژه‌ای باز کنید.
  • تریکستا: اگر دنبال مدل‌های جدید هستید، تریکستا یکی از گزینه‌هایی است می‌توانید به این فکر کنید. این نمونه بین نایلون و پلی‌استر است. به همین دلیل هم نرمی و کیفیت خوبی دارد و هم در مقابل مایعات و آلودگی‌ها مقاوم است. نکته مهم دوام بالای این مدل است که هم دیر پوسیده می‌شود و هم رنگ آن تا مدت‌ها ثابت است.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در هنگام خرید انواع پارکت و لمینت


راهنمای خرید موکت

انواع موکت از نظر بافت

در این قسمت انواع موکت از نظر تنوع بافت را بررسی می‌کنیم:

  •   ساکسونی: برخی موکت‌ها هستند وقتی به آنها نگاه می‌کنید شبیه تار و پود یا گلوله‌های در هم تنیده و نرم هستند. این مدل در واقع نمونه موکت ساکسونی است که هم نرم است و هم زیبایی خاصی دارد و می‌توانید برای هال و پذیرایی از آنها استفاده کنید.
  •   موکت مخمل: همان‌طور که مشخص است این مدل بافت مخملی دارد و طبیعتا نرم و لطیف است. این نمونه به دلیل ظرافت و زیبایی خود قیمت نسبتا بالاتری دارد و چون ظاهر لوکس دارید می‌توانید آن را در اتاق پذیرایی یا جاهایی که دکوراسیون اهمیت زیادی دارد به کار بگیرید. البته یادتان باشد که خیلی راحت روی آن رد پا و جارو باقی می‌ماند. البته مدل دیگری هم وجود دارد که درواقع مخمل خواب‌دار و است روی آن جای پا و جارو نمی‌ماند.
  •   شگی: احتمالا موکت‌هایی را دیده‌اند که وسط هال یا پذیرایی استفاده می‌شوند و سبک فانتزی با پرزهای بلند دارند. بافت این موکت حالت شگی دارد و ایستاده به نظر می‌رسد.

 راهنمای خرید بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی

قیمت، عامل مهم در خرید موکت

بی‌تردید در روزهایی که قیمت‌ها نوسان زیادی دارد و با دودوتا چهارتای بیشتری باید خریدهایمان را انجام دهیم، قیمت موکت هم خیلی مهم است. بنابراین باید به قدرت جیبتان توجه کنید و به دنبال این باشید که بهترین و ارزشمندترین خرید را متناسب با بودجه پرداختی انجام دهید. قیمت مدل‌های موجود در بازار بسته به موارد مختلف از جمله نوع، جنس، برند تولیدکننده، تراکم و… متفاوت است.

گاهی می‌توانید برای جاهای پرتردد یا قسمت‌هایی چون هال و پذیرایی از یک نمونه بهتر انتخاب کنید و برای اتاق‌ها یک مدل متوسط‌تر بگیرید. یکی از راهکارهای خوب این است که سراغ موکت دست دوم بروید. در سایت دیوار می‌توانید به راحتی انواع موکت دست دوم تمیز و زیبا را پیدا کنید که قیمت‌های بسیار مناسبی دارند.


برای خرید موکت با قیمت مناسب، در دیوار جست‌وجو کنید.


مکان استفاده از موکت

در زمان خرید موکت،مکان استفاده و نصب هم خیلی مهم است. علاوه‌بر اینکه باید دکوراسیون خانه را در نظر بگیرید، طبیعتا برای هال و پذیرایی باید از مدل‌های زیبا و باکیفیت استفاده کنید که هم نرم باشند و هم دوام زیادی داشته باشند. ضمن اینکه چون در این قسمت‌ها تردد زیاد است باید رنگ موکت برای مدت طولانی ثابت بماند و قابلیت شستشویی خوبی داشته باشد. به همین دلیل می‌توانید روی موکت نایلونی حساب کنید. علاوه‌بر این باید حواستان باشد که چقدر احتمال جابه‌جایی دارید یا قرار است چه وسایلی روی موکت قرار بگیرند.

اما اتاق‌ها و به‌ویژه اتاق خواب شرایط متفاوتی دارد. در این قسمت باید دنبال مدل‌های نرم و گرم باشید که نمونه‌های پشمی و پلی‌استری گزینه‌های خوبی هستند.

برای آشنایی بیشتر با نکات خرید و چسباندن موکت، ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

سبک دکوراسیون و رنگ‌بندی فضا

یکی دیگر از موارد مهم هنگام خرید موکت، در نظر گرفتن سبک کوراسیون و رنگ‌بندی فضاست. یکی از کارها این است که موکت را هم‌رنگ دکوراسیون و دیگر اجزای خانه مانند سرویس چوب، فرش یا پرده انتخاب کنید. راه دیگر این است که از رنگ‌های مکمل یا متضاد کمک بگیرید که فضایی جذاب‌تر داشته باشید. البته پیشنهاد دیگر ما این است که برای مکان‌های پرتردد سراغ رنگ‌های تیره بروید.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون راهروی خانه را با این ۱۰ ایده متحول کنید

تراکم موکت

موکت هم مانند فرش تراکم دارد. در واقع به فیبرهای موکت تراکم گفته می‌شود و بدون شک هر چه بیشتر باشد، دوام و کیفیت محصول بالاتر خواهد بود. البته یادتان باشد تراکم خیلی زیاد موکت را سفت‌تر می‌کند و اگر دنبال مدل‌های نرم‌تر هستید، باید با دوام کمتر آنها کنار بیایید.

شرایط شستشو

اگر جزو افرادی هستید که فرش و موکت را زود به زود می‌شویید، پس بهتر است به مدل‌های پرز بلند فکر نکنید. این نمونه‌ها شستشو سخت‌تری دارند و بهتر است یکی از مدل‌های با پرز کوتاه را انتخاب کنید.

آگهی‌های خانه مبله در دیوار

جمع‌بندی

شاید موکت یکی از کالاهای خیلی جدی به‌شمار نرود و فکر کنیم خرید آن کار سختی نیست. ولی مشکل اینجاست که باید برای آن هزینه بپردازیم و اشتباه ما می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد. علاوه‌بر موضوع قیمت نکات بسیار مهم دیگری هم وجود دارد که هنگام انتخاب موکت باید به آنها دقت کنیم.

در این مطلب تلاش کردیم مفصل به این موضوع بپردازیم و با بیان نکات طلایی به خرید موکت به شما کمک کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.