جزییات کامل طرح نهضت ملی مسکن | شرایط ثبت‌نام متقاضیان

0

یکی از وعده‌های دولت سیزدهم برای تأمین مسکن خانوار، ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال دورهٔ ریاست جمهوری است. سال گذشته بود که دولت طرح نهضت ملی مسکن را تحویل وزارت راه و شهرسازی داد. طرحی که هدف دولت از انجام آن تأمین ۴ میلیون مسکن ملی برای خانوارهای ایرانی بود.

به گفته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال کاری دشوار است و امور زیربنایی آن مانند تسهیلات و تأمین زمین در حال انجام است. تاکنون نیز برای سه میلیون واحد، تأمین زمین صورت گرفته اما تأمین اراضی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باقی مانده است.

شرایط متقاضیان نهضت ملی مسکن

برای خانه‌دار شدن در این طرح متقاضیان می‌بایست واجد شرایط زیر باشند. در غیر این صورت امکان خانه‌دار شدن برای آنها در این طرح وجود ندارد:

  • متقاضی مسکن و افراد تحت سرپرستی او در ۵ سال اخیر می‌بایست فاقد هرگونه زمین یا واحد مسکونی باشند.
  • متقاضی از بهمن ۱۳۵۷ نباید از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیر دولتی مربوط به تامین مسکن از قبیل واحد مسکونی، زمین، تسهیلات یارانه‌ای، خرید و ساخت واحد مسکونی استفاده کرده باشند و به اصطلاح باید فرم ج آنها سبز باشد.
  • متقاضی مسکن باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد. البته این ۶ گروه نیازی به شرط تاهل ندارند:
  •  زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن
  •  مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن
  • نخبگان ملی به شرط معرفی بنیاد ملی نخبگان
  • معلولین حرکتی و جسمی با حداقل بیست سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور
  • بیماران خاص با توجه به ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • مردان مجرد از ۲۳ تا ۴۵ سال به شرط ارائه تعهد‌نامه محضری در خصوص ارائه سند رسمی ازدواج در زمان واگذاری واحد
  • متقاضی باید دارای ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا باشد. (مدت سابقه برای مهاجرین از کلان‌شهرها به سایر شهرهای کشور،‌یکسال کمتر است.)
  • متقاضی باید در ۵ سال اخیر، هیچ نوع تسهیلاتی برای ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی دریافت نکرده باشد.

اقساط نهضت ملی مسکن

براساس گفته وزارت راه و شهرسازی، اقساط نهضت ملی مسکن در مناطق محروم و برای اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور، ماهانه یک میلیون و هشتصد هزار تومان تا سه میلیون و دویست هزار تومان است. البته این مبلغ برای گروه‌های متوسط بین دو میلیون و سیصد هزار تومان تا چهار میلیون دویست هزار تومان برآورد شده است.

ساخت واحدهای ناتمام مسکن مهر در طرح نهضت مسکن

بعد از گذشت چند سال، هنوز ساختمان برخی از واحدهای مسکونی که قرار بوده در طرح مسکن مهر به بهره‌برداری برسند، تکمیل نشده است. خوشبختانه، بر اساس آخرین خبرهای منتشر شده در شهریورماه سال ۱۴۰۱، وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفته که در مرحله اول طرح ملی مسکن، برای تکمیل این ساختمان‌های نیمه‌کاره نیز اقدام کند.

در واقع، بر اساس آنچه معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، در مرحله اول این طرح در شهرهای جدید، ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی شروع شده که ساختمان‌های نیمه‌کاره مسکن مهر بخشی از آنهاست. همچنین، به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، تاکنون جلسات کارشناسی برای آغاز عملیات ساخت مرحله دوم این طرح برگزار شده و قرار بر این است که تا پایان شهریورماه امسال ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی دیگر نیز آغاز شود.

تغییر شرایط ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن

تصمیم ساخت مسکن برای کارکنان نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است و کارکنان دولت نیز می‌توانند صاحب‌ خانه شوند.

در شرایط جدید ثبت‌نام این طرح همه افراد از جمله کارکنان و افرادی که بیش از ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده‌اند یا مسکن دارند، ‌می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.

برای تامین مسکن کارکنان دولت،‌ وزارت راه و شهرسازی با تمامی وزارت‌خانه‌ها توافق‌نامه امضا کرده است تا با زمین خود وزارت‌خانه‌ها یا با تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی، ساخت مسکن نهضت ملی آغاز شود. تاکنون نیز ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های کم‌درآمد در حال ساخت است و حداکثر ظرف یک سال آینده به آنها تحویل داده می‌شود.


***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.