مقایسه نیسان جوک با رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸

خودروی باشخصیت نیسان

0

نیسان جوک را در تولیدات نیسان، جزو خودروهای عادی نمی‌دانند. از هر طرف که به این خودرو نگاه کنید، استثنایی است. در این مقاله، به مقایسه نیسان جوک با رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه‌ای بر مقایسه نیسان جوک

نیسان جوک به‌واسطه چهره منحصربه‌فردش، توانسته است در عرض همین چند سال نظر مشکل پسندان را به خود جلب کند. ایمنی و عملکرد و طراحی آن، جوک را از دیگر خودروها متمایز می‌کند. طبق آمارهای رسمی، دو محصول نیسان جوک و نیسان ایکس تریل بیش از ۱۰ درصد سهم بازار واردات خودرو ایران را در دست گرفته‌اند.

مقایسه نیسان جوک با رنو کپچر

این دو خودروی شاسی‌بلند پلتفرم و موتور یکسانی دارند، ولی از نظر طراحی ظاهری، طراحانِ هیچ‌کدام از این دو خودرو به‌هیچ‌وجه نمی‌توانستند طراحی متفاوتی داشته باشند. رنو کپچر بر اساس رنو کلیو ساخته شده است که خودروی کوچک‌تری است و از همین‌ رو، خطوط زیبای منحنی آن را به ارث برده که ظاهری خیره‌کننده به رنو کپچر داده است.

از سوی دیگر نیسان جوک با خطوط صاف و زوایای قابل‌توجه خود، طراحی مشخص و برجسته‌تری دارد. همین موضوع سبب شده است که جوک بیشتر جلب‌توجه کند. سقف شیب‌دار جوک ازجمله ویژگی‌هایی است که در طراحی این خودرو نسبت به رنو کپچر تمایز ایجاد می‌کند. شکل طراحی سقف جوک باعث شده است تا این خودرو اسپرت‌تر به‌ نظر برسد، ولی از سوی دیگر، جای سرنشینان عقب را کاهش داده است.

طراحی ساده و مینی‌مال رنو کپچر و کیفیت زیاد مواد مصرفی باعث شده است این خودرو ظاهری باشکوه داشته باشد. طراحی داخلی جوک تاحدی می‌تواند از شخصیت مالک این خودرو تأثیر بگیرد.

مقایسه نیسان جوک با رنو کپچر
نیسان جوک از نمای روبه‌رو

در شاسی‌بلندهای کامپکت، در مقایسه با خودروهای پیشین، جایگاه نشیمن راننده بالاتر است که به راننده دید بهتری از جاده می‌دهد. این نکته در نیسان جوک و هم در رنو کپچر به‌وضوح دیده می‌شود. هر دو خودرو به سیستم کنترل روشنایی مجهزند که موجب سهولت در رانندگی‌های شهری می‌شود. همچنین هر دو موقع رانندگی بی‌صدا هستند و عملکرد بهینه‌ای دارند؛ یعنی هر دو خودرو برای سفرهای طولانی گزینه مناسبی به‌ حساب می‌آیند. ولی در جاده‌های پرپیچ‌وخم کوهستانی هیچ‌کدام لذت هاچ‌بک‌های قدیمی را به راننده نمی‌دهند. تفاوت اساسی که می‌توانیم در مقایسه نیسان جوک با رنو کپچر بگوییم، این است که محصول رنو فقط با دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود ولی محصول شرکت نیسان مدل چهارچرخ محرک هم دارد. این قابلیت متعلق به تیپ‌هایی است که موتور ۱۶۰۰ سی‌سی توربوشارژ دارند.

در مقایسه نیسان جوک با رنو کپچر، موتور جوک کارایی بیشتری دارد؛ به‌عنوان مثال بهینه‌ترین موتور دیزلی کپچر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور متوسط ۳٫۷ لیتر مصرف سوخت دارد و در هر کیلومتر ۹۵ گرم دی‌اکسیدکربن آزاد می‌کند، ولی جوک در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. نمونه‌های بنزینی هر دو خودرو فوق‌العاده‌ است و موتور کپچر با مصرف ۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر ازنظر بهینه‌سازی مصرف سوخت از جوک پیشی می‌گیرد. موتور بنزینی ۱۶۰۰ سی‌سی توربو جوک با عملکرد نرم و بی‌صدای خود، کم‌نظیر است. این موتور در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۶ لیتر بنزین به‌صورت قرارگیری در حالت کم‌مصرف می‌سوزاند.

در مقایسه نیسان جوک با رنو کپچر، رنو کپچر کارایی بیشتری دارد. ظرفیت صندوق‌عقب کپچر در حالتی که صندلی‌های عقب صاف باشد، ۳۷۷ لیتر و چنانچه در حالت خوابیده قرار بگیرند به ۱۲۳۵ لیتر می‌رسد. در مقابل، نیسان جوک در شرایطی که کفی صندوق‌عقب در پایین وضعیت خود قرار گرفته باشد، ۳۵۲ لیتر ظرفیت دارد و  اگر صندلی‌ها را بخوابانید، تا ۱۱۸۹ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

مقایسه نیسان جوک با رنو کپچر
نمای داخلی نیسان جوک

این دو خودروی نیم‌شاسی قابلیت‌های فراوان و امکانات به‌روزی دارند و درنهایت تصمیم آخر را شما باید بگیرید. ازنظر رسانه‌ها، رنو ظاهر کپچر تأثیرگذارتر است که از این منظر امتیاز بیشتری در مقایسه نیسان جوک می‌گیرد. بااین‌حال برای گروه خاصی از مخاطبان که برون‌گراتر و اجتماعی‌ترند، نیسان جوک جذابیت و گیرایی خاصی دارد که رنو کپچر قدرت بازسازی آن را برای مخاطب خود ندارد.

پیشنهاد ما این است که برای کسب اطلاعات بیشتر پیش از خرید، مقایسه رنو کپچر با پژو ۲۰۰۸ و رنو داستر و سانگ یانگ تیوولی را هم بخوانید.

مقایسه نیسان جوک با پژو ۲۰۰۸

ویژگی بارز طراحی خارجی نیسان جوک قوس برجسته گلگیرها در بالای چرخ‌ها و ارتفاع به‌نسبت زیاد درها و بخش میانی است که باعث شده است پنجره‌های کناری باریک و کوچک باشند. این نوع طراحی مخاطبان را یاد سبک رایج خودروهای دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ می‌اندازد. همین مورد را تا حدی می‌توان در ماکسیما هم دید، ولی با این تفاوت که جوک طول کمتر و ارتفاع بیشتری دارد. در مقابل، ابعاد پنجره‌ها در پژو ۲۰۰۸ به‌طور کامل استاندارد است و در مقایسه نیسان جوک درهای کوچک‌تری دارد.

ویژگی‌های ظاهری کوپه‌مانند نیسان جوک را می‌توان در دست‌گیره درهای عقبی آن هم دید. در جوک دستگیره‌‌ها روی بدنه یا روی در نیست و به‌شکل مخفی‌ای روی فریم پنجره کوچک پشتی قرار دارند، ولی در پژو ۲۰۰۸ دست‌گیره‌ها به‌شکل استاندارد طراحی شده‌اند.

قوس روی گلگیرها در پژو ۲۰۰۸ در مقایسه نیسان جوک برجستگی کمتری دارد. در طراحی هر دو خودرو تلاش شده است تا ظاهرشان تاحدامکان اسپرت به‌ نظر برسد؛ برای مثال، می‌توان به‌طراحی چراغ‌های جلوی نیسان جوک اشاره کرد که به‌نحوی طراحی شده‌ است که وقتی از روبه‌رو آن را می‌بینید با مجموعه‌ای از چراغ‌های ریز و درشت مواجه می‌شوید.

در جوک، ۲ چراغ بزرگ و راهنماها در دو سمت کاپوت جلو قرار گرفته‌ است تا با این شکل از طراحی، بتوان لنز آنها را از داخل اتاقک دید. دلیل این طراحی کمک بیشتر به راننده موقع دور زدن است. ولی چراغ‌های جلوی پژو ۲۰۰۸ به‌شکلی طراحی شده‌ است که حالتی پرجذبه به خودرو می‌بخشد. این چراغ‌های کرومی به لامپ‌های LED روشنایی روز هم مجهزند که به دید بهتر راننده در روز کمک می‌کند. درکل، طراحی چراغ‌های جوک را از نظر ظاهری در مقایسه با پژو ۲۰۰۸، می‌توان عجیب و غیرعادی دانست ولی ازنظر کارایی و میزان نوردهی قوی‌تر است. چراغ‌های عقب پژو ۲۰۰۸ هم به لامپ‌های LED مجهزند.

مقایسه نیسان جوک با پژو ۲۰۰۸
نمای پشتی نیسان جوک

در رابطه‌ با مزایای فنی پژو ۲۰۰۸ اول از همه می‌توان به‌طراحی استاندارد موتور آن اشاره کرد. پژو ۲۰۰۸ با بهره بردن از موتور ۴ سیلندر و توربوشارژ خود، قدرت و شتاب کافی برای رانندگی مطمئن تأمین می‌کند. اگر از میزان مصرف سوخت آن صرف‌نظر کنیم، با توجه‌ به وزن سبک‌تری که در مقایسه نیسان جوک دارد، برای رانندگی در جاده مناسب‌تر است.

برخی از صاحبان نیسان جوک گهگاه گلایه‌هایی داشته‌اند. بنابر آمارهای موجود در سال ۲۰۱۷، ۱۴٫۵ درصد از صاحبان جوک اعلام کرده‌اند که دست‌کم یک‌بار با خودروی خود به مشکل برخورده‌اند. بخش مهمی از این نارضایتی‌های گزارش‌شده مربوط به مشکلات موتور آن بوده است. بااین‌حال، نیسان جوک موفق شده است از Euro NCAP (برنامه بررسی ماشین‌های جدید اروپا) ۵ ستاره دریافت کند و با تکیه بر همین ۵ ستاره، شرکت نیسان اغلب موفق بوده است تا متقاضیان خرید نیسان جوک را متقاعد کند. در مقابل، پژو ۲۰۰۸ در اغلب مواقع رضایت صاحبان خود را فراهم کرده است و در بیشتر آمارها و بررسی‌ها مشکل فنی خاصی از آن گزارش نشده است.

در انتها باید بگوییم بد نیست برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه پژو ۲۰۰۸ با خودروهای رقیب در بازار را هم بخوانید.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه نیسان جوک است، برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید در سایت دیوار آگهی‌های خرید و فروش نیسان جوک را مشاهده کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.