پیشنهاد واردات خودرو هر ۶ ماه یک بار

0

هنوز سرنوشت طرح آزادسازی واردات خودرو و این که آیا مجلسی‌ها به آن رأی مثبت خواهند داد یا نه، مشخص نیست؛ بااین‌حال، بازار خودروهای خارجی کشور متأثر از مطرح‌شدن خبر این طرح، شیپور عقب‌نشینی زده است. پیشنهاد واردات خودرو به این صورت است که به‌اندازه کمبود تقاضای مؤثر، هر ۶ ماه یک بار واردات با سقف معینی انجام شود.

روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر متذکر شد: «ما در طرح ساماندهی خودرو که در دستور کار مجلس قرار دارد، شاخص مشخصی را برای واردات گذاشته‌‌ایم، یعنی چه نوع خودرویی، با چه مصرف سوختی و با چه کیفیتی می‌تواند بدون فشار ارزی به کشور وارد شود. این موضوع را هم قید کرده‌ایم که از محل صادرات یا از محل ارز بدون منشأ خارجی و بدون فشار این واردات انجام شود.»

وی با تأکید بر اینکه بازار خودرو به‌شدت ملتهب است، گفت: «طبق آمارهایی که داریم، برخی خودرو‌های خارجی در کشور تا ۹ برابر قیمت جهانی خرید و فروش می‌شود که این اجحاف به مردم است، چراکه بازار را بسته‌ایم و از طرفی خودروساز داخلی تعهدات خود را به‌خوبی انجام نداده و بازار ملتهب شده است.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای کاهش التهابات نباید واردات انجام شود بلکه نیاز است در شرایط کنونی کشور، تنظیم واردات برای کاهش التهابات انجام شود. خبر بررسی طرح آزادسازی واردات خودرو در ۲ هفته گذشته بازار این کالای پرمخاطب را وارد فاز رکودی کرده است؛ درحالی‌که تا قبل از این طرح، زمزمه افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسید.

درحالی طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس در حال بررسی است که در آن سوی میدان سرمایه‌‌گذاران بورسی نسبت به تصویب این طرح پیشنهاد واردات خودرو ابراز نگرانی می‌کنند و نمی‌دانند با موافقت مجلس برای این طرح سرنوشت خودروسازان بورسی و سرمایه‌گذاران آنها چه می‌شود. بسیاری از سهام‌داران گمان می‌کنند اگر این طرح تصویب شود، ممکن است قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار افت کند و به‌دنبالش قیمت خودروهای داخلی و به تبع آن قیمت سهام آنها نیز در سراشیبی سقوط بیفتد.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.